Gå til innhold

Dyrt bilhold?

Anbefalte innlegg

Gjest sivera

Nå går bensinprisene opp? Er det bra? Da vil jo de som kjører mest, måtte betale mest.

Jeg lurer på hvorfor nye biler, som jo bruker mindre bensin og forurenser mye mindre, er så dyre? Hvorfor kan de ikke kutte avgiften på disse bilene samtidig som de øker bensinprisen?

Da kunne vi kjørt omkring i nyere biler som ikke bruker så mye bensin og det hadde ikke hatt så mye å si om bensinprisene øker? Kanskje ville vi også bli litt flinkere til å bruke kollektivtrafikken? Der dette finnes selvsagt... litt umulig på finnmarksvidda.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363190-dyrt-bilhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dyrt å leve

Jeg tror ikke dyrere bilbruk får ned bilbruken, kanskje bare til en viss grad.

Men det spørs hvor en bor i Norge, ikke alle steder har like godt utbygd kollektivtrafikk.

Sånn jeg har det går bussen hver halvtime, men det passer ikke inn med levering i barnehage og å komme seg til jobb, det er et stykke fra busstoppet til barnehagen dessuten, 10 min å gå hver vei, pluss jeg trenger minst 10 min til å kle på/av ungene...

Barnehagen åpner kl 7 heldigvis, men jeg er ferdig halv fire på jobb,

da begynner rushtrafikken og bussene er ofte forsinket,

og det ender med at jeg bryter 9 timers regelen... ungen får bare være 9 timer i barnehage. Så sånn sett er det å ta buss til jobb upraktisk for meg der jeg bor nå, og vi og ungene trives sånn i nabolaget at vi orker jo ikke flytte pga det blir enklere med bussen.

Nå kommer det bommer opp også mest sannsynlig pluss de skal begynne å ta betaling for parkeringen på jobben, pluss bensin-/dieselprisene går opp...

og vi får unge nr 2 på barnehage.... det blir dyrt å leve....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363190-dyrt-bilhold/#findComment-3147676
Del på andre sider

Gjest Gjøkeniburet

Flotte tanker sivera, men våre avgiftskåte folkevalgte tenker dessverre ikke slik.

Jeg husker da ABS bremser kom. Disse ble ekstra avgiftsbelagte, sammens med kollisjonsputer mm.

Isedetfor å tenke : Hm, sparer vi menneskeliv og skader, så vil jo dette betale seg inn igjen fort.

En annen ting : Det ble for noen år siden tilbudt 5000,- i vrakpant for bilen din, hvis du skrapet den.

De folkevalgte tenkte : Oi, hvor skal vi få inn pengene for å dekke inn dette ?

At nybilsalget gikk til værs, og at de dermed fikk inn avgiftspenger så det rakk; ja det kom som julekvelden på kjerringa for denne gjengen.

At snittalderen på bilparken i Norge ble yngre, ja det kom også som en juleoverraskelse :-)

De folkevalgte tenker rett og slett annerledes enn borgere ellers.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363190-dyrt-bilhold/#findComment-3147677
Del på andre sider

De nye bilene er tyngre enn de eldre, bla. pga bedre sikkrehetsutstyr og konstruksjon som tåler en kraftig kollisjon uten at passasjerene blir skadet i samme grad som tidligere.

En stor del av avgiften på nye biler er knyttet til vekten av bilen - og derfor blir nye biler veldig dyre.

En familie med mer enn 2 barn som ønsker en sikker bil, må derfor betale temmelig mye i forhold til de som klarer seg med en liten bil (med lav vekt og lite utslipp av CO2).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363190-dyrt-bilhold/#findComment-3147680
Del på andre sider

Bensinprisen øker nå bl.a. fordi oljeprisen øker, og dette er pga. globale forhold (uro i oljeproduserende land). Dette har flere konsekvenser, lang utover om privatbilismen i Norge vil gå ned eller ikke. (Generelt tjener Norge grovt på de skyhøye oljeprisene, men det er ikke norske myndigheter som bestemmer ojeprisen. Dagens økning er ikke en avgiftsøkning.)

Nye biler er vel dyre fordi de er nye og pga. av avgiftene. Tunge, store biler som bruker mer bensin er relativt sett dyrere enn biler med lavt bensinforbruk. Det krever mye energi å produsere nye biler, så økt nybilsalg gir ikke direkte lavere energiforbruk globalt.

Nivået på bensinavgift og bilavgift, både isolert sett og sett i forhold til hverandre, kan man diskutere til man blir blå i trynet, men det finnes i hvert fall ingen fasit...

Da USA økte sine bensinavgifter for noen år siden, påvirket det i hvert fall folks kjøremønster og bilvalg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363190-dyrt-bilhold/#findComment-3147687
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...