Gå til innhold

kan hvem som helst være dirrigent?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Handler det bare om å leve seg inn i musikken og la hendene følge med?''

Det finnes sikkert noen amatørdirigenter rundt omkring, men "ordentlige" dirigenter har utdannelse på mastergradnivå - altså kan de nok litt mer enn å leve seg inn i musikken og veive med armene :-).

Hehe. - kommer litt an på nivået men:

Dirigenten leder orkesteret. Hun gir innsatser til musikerne så de vet når de skal spille. Hun gir tempo og styrkegrader. Hun viser hvilken karakter musikken skal ha. Man dirigerer annerledes ut fra om stykket er f.eks staccato eller legato.

Hvis jeg spiller et musikkstykke i orkester og f.eks ikke vet hvor vi er kan jeg se på dirigenten og få hjelp. Hvis jeg dirigerer skolekorpset er det jeg som viser og forteller musikantene hvordan de skal spille og veileder dem så musikken høres ok ut.

Kikk litt på f.eks "Maestro" på nrk...

Dirigenten er lederen for orkesteret/koret og er den som "bestemmer" hvordan musikken skal tolkes. Dirigenten lar ikke hendene følge med, men bruker hendene aktivt for å lede orkesteret. Mye av jobben gjøres før selve konserten hvor dirigenten har ansvaret for å øve inn musikken slik at den henger sammen og får det uttrykket dirigenten ønsker.

Se f.eks. her:

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dirigent

Dirigenten er lederen for orkesteret/koret og er den som "bestemmer" hvordan musikken skal tolkes. Dirigenten lar ikke hendene følge med, men bruker hendene aktivt for å lede orkesteret. Mye av jobben gjøres før selve konserten hvor dirigenten har ansvaret for å øve inn musikken slik at den henger sammen og får det uttrykket dirigenten ønsker.

Se f.eks. her:

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dirigent

Er det stor forskjell på å lede et kor og et orkester?

Annonse

Ja, det er stor forskjell.

jeg har sunget i kor før, men har aldri tenkt på at dirrigenten har hatt noen større funksjon enn å samle fokus, vi trenger alle en entusiastisk person å se på når vi skal synge pent. Men nå har ikke jeg sunget i kor med opptaksprøve, nivået og forventingene er vel litt større der vil jeg tro;;)

''Handler det bare om å leve seg inn i musikken og la hendene følge med?''

Det finnes sikkert noen amatørdirigenter rundt omkring, men "ordentlige" dirigenter har utdannelse på mastergradnivå - altså kan de nok litt mer enn å leve seg inn i musikken og veive med armene :-).

Men trenger man å studere dirrigentering for å bli dirrigent . Det står i yrkesbeskrivelsen som ble linket til at en trengte bred musikalsk erfaring.

Er det nok til å være dirrigent? tenkte mest i forhold til kor

Men trenger man å studere dirrigentering for å bli dirrigent . Det står i yrkesbeskrivelsen som ble linket til at en trengte bred musikalsk erfaring.

Det er ikke noe formelt krav om utdanelse for å være dirigent.

I praksis er alle dirigenter på høyere nivå meget skolerte.

Det er mange amatører der ute fremdeles, men det er blitt mer og mer profesjonalisering de siste årene. De gode dirigentene har gjerne høy utdannelse og lang erfaring både på den ene og den andre siden av dirigentpulten.

-men jeg kjenner også amatører som er gode dirigenter. Det krever mye trening å bli en god dirigent. Jeg var borti en russer en gang som kunne dirigere 3/4 med den ene armen og 4/4 med den andre, du snakker om koordinasjon!

-det er omtrent som i idretten, det er mange med kurs og erfaring som kan være kjempeflinke, og endel proffe med utdanning innen sporten sin.

-eller som forfattere - noen har gått forfatterlinja i Bø, og noen er selvlærte.

Er det stor forskjell på å lede et kor og et orkester?

Ja, det er det. Men for både kor og orkester er det viktig at dirigenten tar ledelsen og tolker musikken for at det skal bli interessant, og ikke bare pent, å høre på. Se på neste gang du hører et kor eller orkester, du ser som regel tydelig på dirigenten hvordan han/hun ønsker at musikken skal lyde, mykt, skarpt, svakt, sterkt, raskere, langsommere, osv. Det er som nevnt bevisste bevegelser fra dirigenten og kommer i forkant av musikken, ikke bare noe som følger av musikken.

Annonse

Det er mange amatører der ute fremdeles, men det er blitt mer og mer profesjonalisering de siste årene. De gode dirigentene har gjerne høy utdannelse og lang erfaring både på den ene og den andre siden av dirigentpulten.

-men jeg kjenner også amatører som er gode dirigenter. Det krever mye trening å bli en god dirigent. Jeg var borti en russer en gang som kunne dirigere 3/4 med den ene armen og 4/4 med den andre, du snakker om koordinasjon!

-det er omtrent som i idretten, det er mange med kurs og erfaring som kan være kjempeflinke, og endel proffe med utdanning innen sporten sin.

-eller som forfattere - noen har gått forfatterlinja i Bø, og noen er selvlærte.

PSST

Jenta mi skal på sommerkurs (gult kurs i Kvitsund). Men det er ikke andre jenter i juniorkorpset hennes som skal. Vet du om de er flinke til å få sveiset sammen unger som ikek kjenner så mange med andre? Hun kjenner jo guttene fra eget korps, men de skal vel ha gutterom og jenterom, mener jeg.

PSST

Jenta mi skal på sommerkurs (gult kurs i Kvitsund). Men det er ikke andre jenter i juniorkorpset hennes som skal. Vet du om de er flinke til å få sveiset sammen unger som ikek kjenner så mange med andre? Hun kjenner jo guttene fra eget korps, men de skal vel ha gutterom og jenterom, mener jeg.

Mange, mange år siden jeg var på sommerskole, men jeg tror nok de er bevisste på det. Det er kjempegøy på sommerskole, jeg stortrivdes da jeg var unge!

9-åringen min hadde dødd, men hun synes alle ukjente er dødsskumle og bruker årevis på å bli trygg... Kanskje jeg sender henne på sommerskole når hun blir 14 - sukk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...