Gå til innhold

Ville dere kjøpe eller få diamanter?

Anbefalte innlegg

Jeg eier ikke en eneste diamant, og ha aldri ønsket meg det. Har imidlertid 2-3 smykker med edelsteiner som jeg har arvet etter mormor. Disse er jeg veldig glad i.

Må innrømme at jeg aldri har satt meg inn i dilemmaer med diamanter, og det tok litt tid før jeg forstod at det var det med barnearbeidere du siktet til som hovedprinsipp for ikke å kjøpe diamanter.

Jeg for min del synes det er fullstendig bortkastet å bruke så mye penger på smykker og ringer som det diamanter koster. Vil mye heller ha en reise eller ny sofa eller ny sykkel eller noe sånt.

Til saken - så synes jeg hun virker veldig bortkastet. Og så synes jeg det var litt stilig at en mann har satt seg inn i dette med diamanter og barenarbeid (noe jeg da ikke har gjort), og holder på sitt.

Kan likevel forstå kvinnen, at hun ønsker seg diamantring, fordi jeg har jo forstått fra mange at dette er vanlig i mange kretser, også i Norge, men da spesielt i USA.

Jeg ville også ønska meg noe HELT annet- og

da ikke _bare_ på grunn av de moralske motforestillingene (selvom de veier tyngst)

SÅ mye annet gøy jeg kunne tenke meg fremfor smykker a gitt! :)

Jeg skjønner at hun tenker amerikansk tradisjon - men altså...Hun gifter seg med en europeer..Og må ikke litt sånn teit "jeg viser med denne ringen at jeg er mann til å forsørge deg" holdninger i TILLEGG til lummer industri, måtte vike for rasjonalitet, likestilling og ideologi? Hvertfall når hun KAN få deler av "the american dream" her. Hun kan jo få noe svinedyrt..Bare ikke diamanter. Skal jeg forstå henne her, blir det bare ørbittelittegrann, gitt..;) (Eller ikke i det hele tatt, egentlig)

Jeg har også noen smykker fra oldeforeldre etc, ingen med diamant, og jeg har ikke satt meg inn i hvordan disse tingene ble produsert jeg heller..Det er å ta det litt langt andre veien, synes jeg ;)

:)

Fortsetter under...

• Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

42

• Dorthe

12

• nitty-gritty

11

• morsan

10

Mest aktive i denne tråden

Har de gjort forlovelsesring til en krangel og i tillegg krangelen til en sak venner kan være for eller i mot?? Hele situasjonen er absurd spør du meg :)

Hun krangler og han nekter ja.

Og han har sagt det til blant annet meg. Er det så rart a?

Jeg hadde garantert sagt det til vennene mine jeg også, om _min_ forlovede kranglet med meg om noe jeg fant urimelig. Det er da menneskelig?

Det jeg finner rart her er at hun blir vanskelig for å ikke få diamanter.

Jeg ville ikke under noen omstendighet hatt en gave jeg hadde skreket meg til, rent bortsett fra alle de tvilsomme sidene ved akkurat diamanthandel.

Det er respektløst av henne å gjøre seg uvenner med ham (og å kringkaste det for omgivelsene?!) for en sak som tydeligvis er et overveid prinsipp for ham.

Jeg er en gammel røy, men synes likevel den vinklingen med at han skal kjøpe forlovelsesgave til henne, virker gammeldags. Men jeg er altfor lite opptatt av materielle ting til å kunne forstå amerikansk tankegang. Det er ikke politisk eller "etisk høyverdig" eller noe, jeg mangler bare interessen for shopping, statussymboler og forbruk.

Gjest Elextra

Ja, jeg vil gjerne få diamanter og ja, jeg har til og med kjøpt selv. Uten at jeg dermed har så mye av det. Er veldig glad i de jeg har, og bruker dem nesten hver dag :-).

Håper diamanter kjøpt fra seriøse kilder ikke kommer fra de verste arbeidsplassene og er skyld i krig og blod...

Forøvrig synes diskusjonen ganske latterlig fra begge sider, og jeg synes flere nedenfor her argumenterer godt for at han kanskje bør gi seg på dette grunnet hennes kulturs forventninger.

De samme som er prinsipielt i mot diamanter bør selvfølgelig også være svært påpasselige med hva de kjøper ellers, de bør f.eks. ikke kjøpe klær på H&M eller fra andre som får klær sydd svært billig i Østen.

Gjest Elextra

Ho er bortskjemt spør du meg..... :P

Han er den som skal gi noe bort, da er det også han som bestemmer hva han vil gi. Det er nå mest normalt i mine øyne.

''Det er nå mest normalt i mine øyne''

I dine øyne, ja, men damen er jo amerikansk, og de tenker annerledes. En kan være uenig eller synes det er unormalt, men det er jo fint å forsøke å sette seg inn i grunnlaget for andres forventninger.

Forøvrig skjønner jeg ikke at noen ønsker et smykke man har "skreket seg til", men det er nå en annen historie.

Ut i fra det jeg vet om amerikansk kultur, så skjønner jeg godt jenta som på død og liv vil ha en diamant. Hun kommer til å bli veid og bedømt etter den ringen for resten av livet, det samme kommer kjærligheten hans til å bli - av amerikanske "omgivelser". JEG synes greia er latterlig, men hvis hun ikke føler seg klar eller modig nok til å trosse kulturen hun har vokst opp i, så skjønner jeg det. Og jeg synes han kunne føye seg.

Som Bookworm sier, så er ikke alle diamanter like blodige, og jeg hadde ikke valgt akkurat DENNE kampen hvis jeg var denne kompisen din. Er det noen vits at hun skal føle seg latterliggjørt og minderverdig i sine amerkianske slekt og venners øyne fordi han skal være SÅ prinsippiell på akkurat denne saken? Er han like prinsippiell på alt?

Personlig har jeg noen små, knøttediamanter rundt andre edelsteiner som sikkert er minst like etisk problematiske som diamanter, vil jeg tippe.

Diamanter er og blir verstingen av edelstener, etter det jeg har lært.

Mange edelstener er helt uproblematiske, andre er det ikke, jeg vet desverre ikke helt hvilke, litt vanskelig å få ordentelig greie på også, i og med at bransjene (også i Norge skjønnmaler og dekker over mye brutal virkelighet)

Og huff. Det må da være ille å måtte jenke seg etter den slagskonformitets og tradisjons hensyn. Håper han fortesetter å ha ryggrad og at hun gror en! ;D

Annonse

Jeg eier ikke en eneste diamant, og ha aldri ønsket meg det. Har imidlertid 2-3 smykker med edelsteiner som jeg har arvet etter mormor. Disse er jeg veldig glad i.

Må innrømme at jeg aldri har satt meg inn i dilemmaer med diamanter, og det tok litt tid før jeg forstod at det var det med barnearbeidere du siktet til som hovedprinsipp for ikke å kjøpe diamanter.

Jeg for min del synes det er fullstendig bortkastet å bruke så mye penger på smykker og ringer som det diamanter koster. Vil mye heller ha en reise eller ny sofa eller ny sykkel eller noe sånt.

Til saken - så synes jeg hun virker veldig bortkastet. Og så synes jeg det var litt stilig at en mann har satt seg inn i dette med diamanter og barenarbeid (noe jeg da ikke har gjort), og holder på sitt.

Kan likevel forstå kvinnen, at hun ønsker seg diamantring, fordi jeg har jo forstått fra mange at dette er vanlig i mange kretser, også i Norge, men da spesielt i USA.

Det står ingen steder at han har tatt noe standpunkt når det gjelder diamanter/barnearbeid. Det er laguna som drar det frem.

Jeg ville ikke under noen omstendighet hatt en gave jeg hadde skreket meg til, rent bortsett fra alle de tvilsomme sidene ved akkurat diamanthandel.

Det er respektløst av henne å gjøre seg uvenner med ham (og å kringkaste det for omgivelsene?!) for en sak som tydeligvis er et overveid prinsipp for ham.

Jeg er en gammel røy, men synes likevel den vinklingen med at han skal kjøpe forlovelsesgave til henne, virker gammeldags. Men jeg er altfor lite opptatt av materielle ting til å kunne forstå amerikansk tankegang. Det er ikke politisk eller "etisk høyverdig" eller noe, jeg mangler bare interessen for shopping, statussymboler og forbruk.

100% enig med deg. Jeg ville forøvrig aldri heller skrike meg til gave!;p

Det eneste jeg er uenig/ulik på er dette må shoppinglysten, for den har jeg, dessverre, i rikt monn..;) Men mye på ræl, og jeg prøver så godt jeg kan å hvertfall manøvrere sånn passe blandt produktene og handle minst mulig av det som b lir moralsk helt galt for meg.

:

Ja, jeg vil gjerne få diamanter og ja, jeg har til og med kjøpt selv. Uten at jeg dermed har så mye av det. Er veldig glad i de jeg har, og bruker dem nesten hver dag :-).

Håper diamanter kjøpt fra seriøse kilder ikke kommer fra de verste arbeidsplassene og er skyld i krig og blod...

Forøvrig synes diskusjonen ganske latterlig fra begge sider, og jeg synes flere nedenfor her argumenterer godt for at han kanskje bør gi seg på dette grunnet hennes kulturs forventninger.

De samme som er prinsipielt i mot diamanter bør selvfølgelig også være svært påpasselige med hva de kjøper ellers, de bør f.eks. ikke kjøpe klær på H&M eller fra andre som får klær sydd svært billig i Østen.

Man får prøve å manøvrere så godt en kan ellers også, selvfølgelig :)

Ellers mener jeg at det er et av de latterligste argumentene som finnes, det at om man ikke klarer å passe på ALT, da trenger en ikke å passe på NOE.

Jeg synes det er mye, mye bedre å styre unna visse bransjer en er klar over, enn å gi blanke faen i alt, fordi en ikke har øyne i nakken, og finleser alt. Det sier seg nå nesten selv, synes jeg.

Sheila har 3-4 smykker med diamanter. Det er ikke alle diamanter som kommer fra tvilsomme kilder. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe diamanter. Det jeg ikke gjør er å kjøpe diamanter i Norge. De er latterlig overpriset.

Dersom hun er amerikansk så forventer hun en diamantring som koster ca en månedslønn. Jeg skjønner at han er litt reservert til dette, men han blir betraktet som en kjiping av hennes US venner dersom han ikke trår til. Amerikansk status og tradisjon.

Annonse

Gjest Elextra

Man får prøve å manøvrere så godt en kan ellers også, selvfølgelig :)

Ellers mener jeg at det er et av de latterligste argumentene som finnes, det at om man ikke klarer å passe på ALT, da trenger en ikke å passe på NOE.

Jeg synes det er mye, mye bedre å styre unna visse bransjer en er klar over, enn å gi blanke faen i alt, fordi en ikke har øyne i nakken, og finleser alt. Det sier seg nå nesten selv, synes jeg.

''Jeg synes det er mye, mye bedre å styre unna visse bransjer en er klar over, enn å gi blanke faen i alt, fordi en ikke har øyne i nakken, og finleser alt''

Helt enig i det, men likevel synes jeg det er litt tåpelig når folk er veldig prinsippielle på noe, men ser i gjennom øynene med annet, som er omtrent akkurat like ille.

Sheila har 3-4 smykker med diamanter. Det er ikke alle diamanter som kommer fra tvilsomme kilder. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe diamanter. Det jeg ikke gjør er å kjøpe diamanter i Norge. De er latterlig overpriset.

Dersom hun er amerikansk så forventer hun en diamantring som koster ca en månedslønn. Jeg skjønner at han er litt reservert til dette, men han blir betraktet som en kjiping av hennes US venner dersom han ikke trår til. Amerikansk status og tradisjon.

Men hun får jo noe i samme prisklasse, bare _ikke_ diamtringer.

Han er jo ikke kjip da vel, han prøver jo å i møtegå henne, og amerikansk tradisjon som bare det, men vil samtidig beholde integritet ved å ikke handle med en bransje han ikke stoler på, som jo er relativt berømt og beryktet.

Det er helt sikkert mulig å finne & kjøpe "rene" diamanter, men jeg (og han) tror det er ganske vanskelig å være helt sikker, de som renvasker bransjen er jo ofte deler av bransjen. Hun vil ikke ha en gammel diamant satt inn i et nytt smykke.

Jeg kommer ikke rundt at jeg synes hun er vrang ;p

Gjest kulturforskjeller

Hun krangler og han nekter ja.

Og han har sagt det til blant annet meg. Er det så rart a?

Jeg hadde garantert sagt det til vennene mine jeg også, om _min_ forlovede kranglet med meg om noe jeg fant urimelig. Det er da menneskelig?

Det jeg finner rart her er at hun blir vanskelig for å ikke få diamanter.

Men du støtter din venn mye mer ved å hjelpe ham å se saken fra henns side også, enn du gjør ved å understreke hvor teit hun er som lar seg styre av den amerikanske bakgrunnen sin.

De vil antageligvis slippe mange av problemstillingene som ville oppstått hvis det var han som var amerikansk og hun som var herfra, det er stort sett enkere når hun er den mest "tradisjonelle / konservative" mht spørsmål som bunner i ulikt syn på likestilling / kvinnesyn / familie osv.

Men det er viktig å ikke støtte ham i å avfeie det hun sier som dumt. De må jo sammen finne en måte å leve som en flerkulturell familie, hvor man både er stolt over kjærestens "annerledeshet", og hvor man kan fire litt på egne prisipper og forventninger.

Og man må føle seg trygg nok på seg selv og forholdet til å si "slik gjør man det i Norge, derfor skal mannen min være hjemme med babyen og jeg begynne på jobbe" til forferdede besteforeldre i USA, som synes ,mannen burde klare å forsørge sin kone slik at hn kan være hjemme med barna.

Og når hun skal fortelle søstre, tanter og venninner hvorfor hun ikke har diamantringen som alle forventer, så er hun kanskje samtidig redd for å si at kjæresten hennes dermed fordømmer _deres_ store diamanter.

Det å vise ydmykhet for hennes syn på dette, og komme henne i møte på å velge noe hun med stolthet kan presentere for de der hjemme, uten å måtte krtisere noen, er viktig.

Jeg har gått på skole i USA, og mine beste venninner derfra har små "fjell" på ringefingeren, verdt minst hundre tusen. og jeg vet at det var viktig for dem, selv om de er tøffe, yrkesaktive damer.

Jeg tror heller at det er kostnaden som opptar han. Har han satt seg så bra inn i dette, så vet han at han kan kjøpe rene diamanter.

Niks. Han har spart, og har cash. Hun kan til og med få noe som er dyrere enn diamantring, men han vil da _ikke_ kjøpe diamanter.

Synes det er en ærlig sak jeg, og skjønner ikke at det kan være noe stas å prøve å grine seg til akkurat en sånn ring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...