Gå til innhold

Ville dere kjøpe eller få diamanter?

Anbefalte innlegg

Haha, men jeg synes egentlig jeg har bretta meg ut litt vel mye der i det siste! :D

Ja - alvorlig talt, Laguna!

Her sitter vi over det ganske land og tenker på hvordan det skal gå med deg - og så ordner dere opp hel tpå egen hånd - uten å informere oss!

*hytter med neven og stokken*

:-)

Fortsetter under...

• Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

42

• Dorthe

12

• nitty-gritty

11

• morsan

10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hulderen

Det ville være dette århundres teiteste og mest botskjemte grunn til å bryte en forlovelse i så fall, spør du meg..;p

Men hvis hun ikke vil forloves uten diamant, kan en jo selvsagt spørre seg om han ikke tross alt var heldig som slapp! ;D

Jeg er enig i at det er dårlig grunn for å bryte en forlovelse, hvis dette er eneste grunnen. Men jeg får en følelse av at det må ligge mer bak, siden begge er så steile. Driver de og tester ut grenser på hverandre? Begge har valgt standpunkt ut i fra noe som tilsynelatnde er svært viktig for dem, og ingen vil gi seg. Dette virker mer som en maktkamp enn to mennesker som elsker hverandre og er villige til å finne kompomisser for at begge skal ha det bra.

For noen er det viktig å avklare hvor den andre står med tanke på det å få barn, eller være villig til å flytte til den andres hjemsted. Mens det her går på statussymbol vs menneskeverd.

De lærer om hverandres grunnverdier, og kan de ikke kombineres, er det like greit å avstå fra giftermål som å ta en skilsmisse etter noen år.

Jeg elsker diamanter! Og jeg har vært så heldig at min kjære har kjøpt flere til meg :) Jeg har de i både ring, øredobber og kjede, og bruker de daglig.

Jeg beklager å måtte meddele at jeg ikke makter å være moralsk i forhold til noe så nydelig :)

Gjest Elextra

Det ville være dette århundres teiteste og mest botskjemte grunn til å bryte en forlovelse i så fall, spør du meg..;p

Men hvis hun ikke vil forloves uten diamant, kan en jo selvsagt spørre seg om han ikke tross alt var heldig som slapp! ;D

''Det ville være dette århundres teiteste og mest botskjemte grunn til å bryte en forlovelse i så fall, spør du meg..;p

''

Men er det så åpenbart hvem som i så fall bryter? Hun er vant til at diamantring skal man bare ha i forbindelse med forlovelse/giftemål. Om han velger å trosse dette, vitner jo det ikke bare om prinsippfasthet, men også om en manglende respekt for hennes tradisjoner og forventninger.

''Det ville være dette århundres teiteste og mest botskjemte grunn til å bryte en forlovelse i så fall, spør du meg..;p

''

Men er det så åpenbart hvem som i så fall bryter? Hun er vant til at diamantring skal man bare ha i forbindelse med forlovelse/giftemål. Om han velger å trosse dette, vitner jo det ikke bare om prinsippfasthet, men også om en manglende respekt for hennes tradisjoner og forventninger.

Ja! "

Får jeg ikke diamantring vil jeg ikke være forlovet med deg heller" høres langt mer ut som årsak til brudd enn "Akkurat diamanter kjøper jeg ikke til deg, men du kan få noe annet (og like dyrt, om det, som det jo er poenget, eller deler av det) etter egen smak og vilje, fordi jeg vet dert er en amerikansk skikk å gi noe verdifult ved inngåelse av forlovelse"

Jeg tror man kan få sertifiserte steiner som er garantert hentet av riktig lønnede voksne.

Men jeg synes dama i alle fall er litt storforlangende/amerikansk bridezillaaktig. Muligens.

Forlovelse er for meg en avtale mellom to parter som kontrakteres på dertil egnet måte gjeldene for begge to. At hun skal ha slik og han ikke er i mitt hode en smule bakstreversk.

Om hun så får en diamant for lang og tro tjeneste et stykke inn i ekteskapet. Til en passende anledning, så er jo det hyggelig da.

Men man tvinger ikke noen til å kjøpe diamanter.

Annonse

Gjest Elextra

Ja! "

Får jeg ikke diamantring vil jeg ikke være forlovet med deg heller" høres langt mer ut som årsak til brudd enn "Akkurat diamanter kjøper jeg ikke til deg, men du kan få noe annet (og like dyrt, om det, som det jo er poenget, eller deler av det) etter egen smak og vilje, fordi jeg vet dert er en amerikansk skikk å gi noe verdifult ved inngåelse av forlovelse"

''fordi jeg vet dert er en amerikansk skikk å gi noe verdifult ved inngåelse av forlovelse''

Her snur du det vel litt på hodet. Etter amerikansk skikk gir man diamantring; og den skal helst, men ikke nødvendigvis, være veldig verdifull.

Med andre ord er det snakk om respekt for hennes skikker her, ikke om hvor mye verdi han er villig til å legge i gaven.

Ja - alvorlig talt, Laguna!

Her sitter vi over det ganske land og tenker på hvordan det skal gå med deg - og så ordner dere opp hel tpå egen hånd - uten å informere oss!

*hytter med neven og stokken*

:-)

Haha! :)

Jeg skal huske på det heretter! ;D

Vi har ordna en del hvertfall. Etter forrige ukes fri periode, som ble så inni helvetes stressete at det bare ble gråt og krangling innimellom all flying hit og dit, hadde vi en snakk der vi ble enige om at sånn, sånn skal det jo ihvertfall ikke være, i en sånn periode som burde være glad..og _hyggelig_ opptatt!

Han mistrives også ganske intenst med pendlingen, og jeg blir helt ulykkelig av den, særlig da i sammenhengen med å flytte (vekk fra mitt, og til hans), så bestemte han seg for å søke på andre ting - og ser ut til å ha fått napp MYE nærmere! :) :)

Han regner med å kunne begynne der sånn rundt bryllupet/like etter, så nå gjenstår det bare at jeg også får meg en allright jobb! :o;)

Så ting ser ut til å gå seg til, takk og pris :)

Niks. Han har spart, og har cash. Hun kan til og med få noe som er dyrere enn diamantring, men han vil da _ikke_ kjøpe diamanter.

Synes det er en ærlig sak jeg, og skjønner ikke at det kan være noe stas å prøve å grine seg til akkurat en sånn ring.

Hm. Kan han ikke sende kopier av selvangivelsen sin rundt til slekta hennes da..?

*løsningsorientert*

''fordi jeg vet dert er en amerikansk skikk å gi noe verdifult ved inngåelse av forlovelse''

Her snur du det vel litt på hodet. Etter amerikansk skikk gir man diamantring; og den skal helst, men ikke nødvendigvis, være veldig verdifull.

Med andre ord er det snakk om respekt for hennes skikker her, ikke om hvor mye verdi han er villig til å legge i gaven.

Jeg klarer ikke annet enn å se det slik at her det hun som er vanskelig,og ganske bortskjemt,, og vil ha det _nøyaktig_ på sin måte, og at han prøver å i møtegå henne så godt som mulig - men med egen integritet i behold.

Mulig du er mere tolerant enn meg, og bedre klarer å se ting fra to sider, men jeg personlig er ute av stand til å øyne at "begge to skulle ta like feil" her.

nitty-gritty

Ja, jeg vil gjerne få diamanter og ja, jeg har til og med kjøpt selv. Uten at jeg dermed har så mye av det. Er veldig glad i de jeg har, og bruker dem nesten hver dag :-).

Håper diamanter kjøpt fra seriøse kilder ikke kommer fra de verste arbeidsplassene og er skyld i krig og blod...

Forøvrig synes diskusjonen ganske latterlig fra begge sider, og jeg synes flere nedenfor her argumenterer godt for at han kanskje bør gi seg på dette grunnet hennes kulturs forventninger.

De samme som er prinsipielt i mot diamanter bør selvfølgelig også være svært påpasselige med hva de kjøper ellers, de bør f.eks. ikke kjøpe klær på H&M eller fra andre som får klær sydd svært billig i Østen.

''De samme som er prinsipielt i mot diamanter bør selvfølgelig også være svært påpasselige med hva de kjøper ellers, de bør f.eks. ikke kjøpe klær på H&M eller fra andre som får klær sydd svært billig i Østen.''

Nå forenkler du problemstillingen. For det første er det ikke alle som har råd til å betale i dyre dommer for "rene" forbruksvarer, ei heller kan man egentlig velge det bort fullstendig. Man er tilnærmet bundet på hender og føtter om man først undersøker etisk forbruk.

Det går allikevel an å være obs på verstingene og å unngå ting som man enkelt klarer seg uten; som diamanter.

La meg bemerke at jeg ikke har satt meg inn i om "rene" diamanter eksisterer eller ikke.

Annonse

Jeg tror man kan få sertifiserte steiner som er garantert hentet av riktig lønnede voksne.

Men jeg synes dama i alle fall er litt storforlangende/amerikansk bridezillaaktig. Muligens.

Forlovelse er for meg en avtale mellom to parter som kontrakteres på dertil egnet måte gjeldene for begge to. At hun skal ha slik og han ikke er i mitt hode en smule bakstreversk.

Om hun så får en diamant for lang og tro tjeneste et stykke inn i ekteskapet. Til en passende anledning, så er jo det hyggelig da.

Men man tvinger ikke noen til å kjøpe diamanter.

Synes heller ikke en kan tvinge noen til det :)

Med hensyn til at man kan få de sertifiserte, det er jo fint. Han har ikke sett noen slike, hvertfall ikke blant dem hun vil ha.

nitty-gritty

Jeg elsker diamanter! Og jeg har vært så heldig at min kjære har kjøpt flere til meg :) Jeg har de i både ring, øredobber og kjede, og bruker de daglig.

Jeg beklager å måtte meddele at jeg ikke makter å være moralsk i forhold til noe så nydelig :)

''Jeg beklager å måtte meddele at jeg ikke makter å være moralsk i forhold til noe så nydelig :)''

Uff, nå ble jeg litt lei meg, faktisk :(

Gjest Elextra

Jeg klarer ikke annet enn å se det slik at her det hun som er vanskelig,og ganske bortskjemt,, og vil ha det _nøyaktig_ på sin måte, og at han prøver å i møtegå henne så godt som mulig - men med egen integritet i behold.

Mulig du er mere tolerant enn meg, og bedre klarer å se ting fra to sider, men jeg personlig er ute av stand til å øyne at "begge to skulle ta like feil" her.

Joda, er enig i at ønsket er litt sært, særlig tatt i betraktning hans motvilje, men jeg forsøker å få deg til å se at saken likevel har to sider.

''Jeg beklager å måtte meddele at jeg ikke makter å være moralsk i forhold til noe så nydelig :)''

Uff, nå ble jeg litt lei meg, faktisk :(

Du tuller? Du ble lei deg fordi noen synes diamanter er nydelige? Du vet at det finnes sertifiserte diamanter som garantert ikke er av typen bloddiamanter, og som med meget god samvittighet kan bruke?

En ting er å ha prinsipper, men det kan være greit å sette seg inn i hvordan ting faktisk fungerer også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...