Gå til innhold

Ville dere kjøpe eller få diamanter?

Anbefalte innlegg

Det er ikke bare bare det der, i og med at det er de som handler med diamanter som sier at det er greit å handle med diamanter.

Det blir litt som å høre på marboro-konsernet om de mente på at det ikke er så skadelig å røyke!..;)

Men jeg har ikke så peiling på diamantkjøp jeg altså, men ville, aldri, aldri kjøpt en, om den ikke lot seg spore, av nøytrale og uhildede kilder tilbake til produksjonmetode og sted.

Men er man sikker, så kjør på.

Men at han ikke vil, det skjønner jeg veldig godt.

''Det er ikke bare bare det der, i og med at det er de som handler med diamanter som sier at det er greit å handle med diamanter.''

Det er ikke diamantmarkedet som sier dette, det er Amnesty (bl.a.) Leste du ikke linken jeg la ut til deg tidligere?

Fortsetter under...

• Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

42

• Dorthe

12

• nitty-gritty

11

• morsan

10

Mest aktive i denne tråden

''Det er ikke bare bare det der, i og med at det er de som handler med diamanter som sier at det er greit å handle med diamanter.''

Det er ikke diamantmarkedet som sier dette, det er Amnesty (bl.a.) Leste du ikke linken jeg la ut til deg tidligere?

Ikke hele, men jeg har lest en del på temaet før - der det ble trukket den konklusjonen at det var veldig, veldig vrient å vite hvilke diamanter du egentlig handlet i butikken her i vesten. Og at gullsmeden ofte ikke vet det heller, selvom man er i god tro.

Men for all del, jeg kan godt lese linken din og sette meg nærmere i diamantbransjen - men i utgansgspunktet vet jo "alle" at dette er ganske skitne greier?

Jeg elsker diamanter! Og jeg har vært så heldig at min kjære har kjøpt flere til meg :) Jeg har de i både ring, øredobber og kjede, og bruker de daglig.

Jeg beklager å måtte meddele at jeg ikke makter å være moralsk i forhold til noe så nydelig :)

Takk Jubalong ;o)

nitty-gritty

Du tuller? Du ble lei deg fordi noen synes diamanter er nydelige? Du vet at det finnes sertifiserte diamanter som garantert ikke er av typen bloddiamanter, og som med meget god samvittighet kan bruke?

En ting er å ha prinsipper, men det kan være greit å sette seg inn i hvordan ting faktisk fungerer også!

Nei, ikke fordi hun kjøper og liker diamanter - jeg sitter og setter meg inn i akkurat det nå - men det hun sier; hun bryr seg ikke, fordi de er for nydelige. Hun sier med andre ord at om hun liker noe godt nok, så betyr det ikke noe at noen på et annet kontinent lider på grunn av det.

Det var den holdningen jeg ble lei meg av.

Annonse

http://www.gullsmed.no/gammel/diamanthandel.htm

Men det er en diskusjon hvor jeg ikke kan påstå at alt foregår på ønskelige måter, så jeg skal ikke begi meg ut på den.

Når det gjelder denne venninnen synes jeg også at hun er kravstor som forventer/krever en diamant, og blir uvenner med sin forlovende pga mangel på en sådan...

Den er jo fra en gullsmed jo! ;p

Gi meg no nøytral da! Jeg kan google littt selv også, men jeg tar det IKKE pr se for god fisk at gullsmeden sier at det gullsmeden selger er ok..;)

Nei, ikke fordi hun kjøper og liker diamanter - jeg sitter og setter meg inn i akkurat det nå - men det hun sier; hun bryr seg ikke, fordi de er for nydelige. Hun sier med andre ord at om hun liker noe godt nok, så betyr det ikke noe at noen på et annet kontinent lider på grunn av det.

''Hun sier med andre ord at om hun liker noe godt nok, så betyr det ikke noe at noen på et annet kontinent lider på grunn av det.

Det var den holdningen jeg ble lei meg av.''

Ja, det kan jeg skjønne:-)

Synes heller ikke en kan tvinge noen til det :)

Med hensyn til at man kan få de sertifiserte, det er jo fint. Han har ikke sett noen slike, hvertfall ikke blant dem hun vil ha.

Mine er sertifiserte, er ikke alle diamanter det når man kjøper dem her i landet? Men betyr det noe annet enn at det garantert er diamanter og sår klarheten og størrelsen. Jeg tror faktisk ikke det er noen garanti for at de ikke er bloddiamanter.

http://www.gullsmed.no/gammel/diamanthandel.htm

Men det er en diskusjon hvor jeg ikke kan påstå at alt foregår på ønskelige måter, så jeg skal ikke begi meg ut på den.

Når det gjelder denne venninnen synes jeg også at hun er kravstor som forventer/krever en diamant, og blir uvenner med sin forlovende pga mangel på en sådan...

Jeg finner en masse informasjon på at norske gullsmeder _ikke_ kan garantere at diamanter solgt her er et resultat ab barnearbeid og slaveri.

Google "diamant" og "barnearbeid"

Mine er sertifiserte, er ikke alle diamanter det når man kjøper dem her i landet? Men betyr det noe annet enn at det garantert er diamanter og sår klarheten og størrelsen. Jeg tror faktisk ikke det er noen garanti for at de ikke er bloddiamanter.

Nei det fant jeg ut også. Gullsmedene her vet stor sett ikke dette, og sjansene for at de er produsert av regerette slaver, og eller av barn er absolutt tilstede.

En kan få kjøpt spesielle "fairtrade" diamanter dog. Men bransjen ER skitten. Også i siste ledd, på fingeren til brukeren her i vesten.

Men da må du slutte og kjøpe klær som ikke er laget i Norge og Skandinavia også. De fleste kjedebutikker har jo klær som er sydd i Asia og med barnearbeidere.

Jeg forsvarer ikke at jeg har diamanter altså, men barnearbeid betyr ikke bare diamanter og tyrkiske håndknyttede tepper.

Den er jo fra en gullsmed jo! ;p

Gi meg no nøytral da! Jeg kan google littt selv også, men jeg tar det IKKE pr se for god fisk at gullsmeden sier at det gullsmeden selger er ok..;)

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuelt/nyheter/2007/aktiv_diamanter.html?id=445956

Nøytralt nok?

Jeg bemerker også at ETTER innføringen av Kimberly-sertifiseringen så har den internasjonale handelen med blod-diamanter gått ned fra 4% til 1%... så det var altså 96% sjans for at man fikk kjøpt rene diamanter allerede før man innførste sertifiseringen...

Annonse

nitty-gritty

http://www.ethicalweddings.com/featured-articles/article/a-girls-best-friend-the-blood-diamond-debate/

nitty-gritty

Nei det fant jeg ut også. Gullsmedene her vet stor sett ikke dette, og sjansene for at de er produsert av regerette slaver, og eller av barn er absolutt tilstede.

En kan få kjøpt spesielle "fairtrade" diamanter dog. Men bransjen ER skitten. Også i siste ledd, på fingeren til brukeren her i vesten.

Se linken jeg postet som svar til Dorthe.

Hvis de har Kimberly-sertifisering så garanteres det at der er rene diamanter.

''Jeg beklager å måtte meddele at jeg ikke makter å være moralsk i forhold til noe så nydelig :)''

Uff, nå ble jeg litt lei meg, faktisk :(

Beklager, nitty-gritty. Men om jeg skal tenke på bakgrunnen til alt man kan kjøpe, så ender jeg opp med å kunne kjøpe veldig lite. Bare se på klær. Kan jo ikke handle i noen kjedebutikker, fordi de fleste klærne der blir sydd av barnearbeidere.

Deler til mobiler blir produsert under forhold som er under enhver kritikk, og også av barnearbeidere.

Så idealistisk har jeg ikke kapasitet til å være. I tillegg til at jeg bor slik til at jeg så og si bare har tilgang på kjedebutikker...

Men da må du slutte og kjøpe klær som ikke er laget i Norge og Skandinavia også. De fleste kjedebutikker har jo klær som er sydd i Asia og med barnearbeidere.

Jeg forsvarer ikke at jeg har diamanter altså, men barnearbeid betyr ikke bare diamanter og tyrkiske håndknyttede tepper.

Det der er for dumt.

Så en kan ikke være i mot, og ta avstand fra en ting man vet er galt, fordi det finnes andre ting som også er gale?

Beste måten å ansvarsfraskrive seg ALT på, og bare gi faen og ha godsammvittighet da liksom?

Kan en ikke gjøre noe med ALT, da er det bedre å bry seg om ingenting.

Teit ansvarfraskriving som funker på det meste det der, men fortsatt da, teit.

Synes jeg.

Det er jeg klar over, men var nok ikke klar over det for 20 år siden og det tror jeg ikke faren min var når han kjøpte til mora mi og meg.

Det blir som minken min, den er 50 år gammel og kommer ikke inn i buret igjen.

nitty-gritty

Nei, dette har jeg kommentert lengre ned.

Det er tilnærmet umulig å handle etisk 100 % av tiden, ei heller har jeg råd til det. Der i mot unngår jeg verstingene der jeg kan. Det burde alle gjøre, spesielt når det er snakk om varer man fint klarer seg uten.

Forøvrig; å handle etisk er svært komplekst - som du også vil se om du setter deg inn i diamantindustrien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...