Gå til innhold

Ville dere kjøpe eller få diamanter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

42

• Dorthe

12

• nitty-gritty

11

• morsan

10

Mest aktive i denne tråden

Jeg har aldri eid, og aldri ønsket å eie, diamanter. Ergo er ikke dette en problemstilling jeg har opplevd, men jeg mener allikevel at den dama i grunnen ikke er så mye å samle på. Ikke fordi hun ønsker seg diamanter, men fordi hun har den holdningen hun har til gaver fra han.

Dump henne, ville vært mitt råd til han.

Men da må du slutte og kjøpe klær som ikke er laget i Norge og Skandinavia også. De fleste kjedebutikker har jo klær som er sydd i Asia og med barnearbeidere.

Jeg forsvarer ikke at jeg har diamanter altså, men barnearbeid betyr ikke bare diamanter og tyrkiske håndknyttede tepper.

Fullstendig på siden av diskusjonen; Sånne tepper har jeg lyst å lære meg å knyte!

Hun krangler og han nekter ja.

Og han har sagt det til blant annet meg. Er det så rart a?

Jeg hadde garantert sagt det til vennene mine jeg også, om _min_ forlovede kranglet med meg om noe jeg fant urimelig. Det er da menneskelig?

Det jeg finner rart her er at hun blir vanskelig for å ikke få diamanter.

Syns det høres ut som de begge bidrar til uoverendstemmelsen jeg, endog på forskjellig vis :) Men til hvorvidt dette burde vært et tema dem i mellom eller ikke så mener jeg at jeg ville oppfatte det som ilojalt om han gikk til omgangskretsen og gjorde det til alles sak ja.

Når det er sagt ville jeg aldri kreve en gave, ei heller en kulturelt betinget en :)

Annonse

Da jeg leste overskriften var min første tanke at jeg heller vil få enn å kjøpe selv :-)

Jeg må innrømme at jeg ikke har ofret dette med diamanter og etikk en tanke - sikkert naivt, men slik har det iallfall vært (til nå).

Men også for meg ville det vært lettere å være anti-diamanter enn å være anti-kjedeklær - det er tross alt såpass dyrt at det er en lett ting å stå over.

Når det gjelder dette med forlovelsesringen, er jeg definitivt på hans side, for jeg nevner i fleng:

* jeg er ikke for egne forlovelsesringer, jeg synes ringer kan vente til ekteskapsinngåelsen

* jeg er ihvertfall ikke for at bare bruden skal ha ring

* jeg liker heller ikke gifteringer der bruden får en diamant isatt sin ring. Da blir det akkurat som en 'vanlig' ring, og ikke en giftering .

* jeg synes det er rart at bruden skal få dyre gaver og ikke brudgommen.

Det der er for dumt.

Så en kan ikke være i mot, og ta avstand fra en ting man vet er galt, fordi det finnes andre ting som også er gale?

Beste måten å ansvarsfraskrive seg ALT på, og bare gi faen og ha godsammvittighet da liksom?

Kan en ikke gjøre noe med ALT, da er det bedre å bry seg om ingenting.

Teit ansvarfraskriving som funker på det meste det der, men fortsatt da, teit.

Synes jeg.

''Teit ansvarfraskriving ''

Jeg tolker ikke Dorthe som at det er en ansvarsfraskriving, at hun sier at når man ikke avstår fra kleskjøp, så trenger man ikke avstå fra diamantkjøp.

Jeg oppfatter det mer som en påminnelse om det er mye som er uetisk, og at man blr ta det innover seg.

Det er lett å slå på stortromma om at man mener diamantkjøp er uetisk, men samtidig ikke ta for seg langt mer aktuelle og dagligdagse etiske dilemmaer.

Jeg merker det selv også - det er mye lettere å snakke høyt om det uetiske i å spise foie gras enn det uetiske i å spise egg, selv om det er fra såkalte frittgående høns.

''Hun vil ikke ha en gammel diamant satt inn i et nytt smykke''

!?

Akkurat den skjønner jeg ikke. Alle diamanter er jo i prinsippet tusenvis av år gamle. En brukt diamant må da være omtrent like bra som en helt nyslepen, hvis dette er et kompromiss de kan møtes på?

Finnes mye fint og dyrt her også, f.eks.

http://www.esaias.no/default.pl?showProduct=508&pageId=187

Om en ikke liker innfatningen eller ønsker en helt ny og særegen er det sikkert mulig å kjøpe diamanten alene og få laget noe nytt til.

''Akkurat den skjønner jeg ikke. Alle diamanter er jo i prinsippet tusenvis av år gamle. En brukt diamant må da være omtrent like bra som en helt nyslepen, hvis dette er et kompromiss de kan møtes på?''

Enig!

Jeg har forresten flere ting fra Esaias Soberg, dog ikke diamanter :-)

Hun krangler og han nekter ja.

Og han har sagt det til blant annet meg. Er det så rart a?

Jeg hadde garantert sagt det til vennene mine jeg også, om _min_ forlovede kranglet med meg om noe jeg fant urimelig. Det er da menneskelig?

Det jeg finner rart her er at hun blir vanskelig for å ikke få diamanter.

''Jeg hadde garantert sagt det til vennene mine jeg også, om _min_ forlovede kranglet med meg om noe jeg fant urimelig. Det er da menneskelig?''

Ja, det er i aller høyeste grad menneskelig, men det kan fort komme en dag da man angrer på at man har vært frittalende om tingg. Enten fordi man må ete i seg ordene sine senere, eller fordi det ikke alltid er behagelig at venner vet dette og hint om

ens partner og de konfliktene man har hatt.

Jeg eier ikke en eneste diamant, og ha aldri ønsket meg det. Har imidlertid 2-3 smykker med edelsteiner som jeg har arvet etter mormor. Disse er jeg veldig glad i.

Må innrømme at jeg aldri har satt meg inn i dilemmaer med diamanter, og det tok litt tid før jeg forstod at det var det med barnearbeidere du siktet til som hovedprinsipp for ikke å kjøpe diamanter.

Jeg for min del synes det er fullstendig bortkastet å bruke så mye penger på smykker og ringer som det diamanter koster. Vil mye heller ha en reise eller ny sofa eller ny sykkel eller noe sånt.

Til saken - så synes jeg hun virker veldig bortkastet. Og så synes jeg det var litt stilig at en mann har satt seg inn i dette med diamanter og barenarbeid (noe jeg da ikke har gjort), og holder på sitt.

Kan likevel forstå kvinnen, at hun ønsker seg diamantring, fordi jeg har jo forstått fra mange at dette er vanlig i mange kretser, også i Norge, men da spesielt i USA.

''Har imidlertid 2-3 smykker med edelsteiner som jeg har arvet etter mormor. Disse er jeg veldig glad i.

.....

Jeg for min del synes det er fullstendig bortkastet å bruke så mye penger på smykker og ringer som det diamanter koster. Vil mye heller ha en reise eller ny sofa eller ny sykkel eller noe sånt.''

Så dine barnebarn kan sitte på fremtids-dol og fortelle om hvor glade de er i sykkelen de har etter mormor? ;-)

''Det er nå mest normalt i mine øyne''

I dine øyne, ja, men damen er jo amerikansk, og de tenker annerledes. En kan være uenig eller synes det er unormalt, men det er jo fint å forsøke å sette seg inn i grunnlaget for andres forventninger.

Forøvrig skjønner jeg ikke at noen ønsker et smykke man har "skreket seg til", men det er nå en annen historie.

''I dine øyne, ja, men damen er jo amerikansk, og de tenker annerledes. En kan være uenig eller synes det er unormalt, men det er jo fint å forsøke å sette seg inn i grunnlaget for andres forventninger.

Forøvrig skjønner jeg ikke at noen ønsker et smykke man har "skreket seg til", men det er nå en annen historie.''

Helt enig.

Jeg synes det er mindre rart at en amerikansk dame er så opptatt av diamantring enn om det hadde vært en norsk en, så dette var viktig info som var utelatt fra hovedinnlegget.

Annonse

''De samme som er prinsipielt i mot diamanter bør selvfølgelig også være svært påpasselige med hva de kjøper ellers, de bør f.eks. ikke kjøpe klær på H&M eller fra andre som får klær sydd svært billig i Østen.''

Nå forenkler du problemstillingen. For det første er det ikke alle som har råd til å betale i dyre dommer for "rene" forbruksvarer, ei heller kan man egentlig velge det bort fullstendig. Man er tilnærmet bundet på hender og føtter om man først undersøker etisk forbruk.

Det går allikevel an å være obs på verstingene og å unngå ting som man enkelt klarer seg uten; som diamanter.

La meg bemerke at jeg ikke har satt meg inn i om "rene" diamanter eksisterer eller ikke.

''Nå forenkler du problemstillingen. For det første er det ikke alle som har råd til å betale i dyre dommer for "rene" forbruksvarer, ei heller kan man egentlig velge det bort fullstendig. Man er tilnærmet bundet på hender og føtter om man først undersøker etisk forbruk. ''

Jeg er veldig enig i at det er vanskelig for ikke å si helt umulig å bare handle slikt som er tilnærmet 100% etisk forsvarlig.

Men jeg synes det er litt for lettvint når 'vanlige folk' i vårt land mener at de ikke har noe annet valg enn å handle f eks klær på H&M "fordi man ikke har råd" til å handle andre steder. Det er f eks enda rimeligere på Fretex og loppemarkeder, eller i det minste kan forbedre seg ved å kjøpe _færre_ klær enn det man gjjør p.t.

Jeg elsker diamanter, og har heldigvis fått flere i gave av min snille mann. Jeg har diamanter på fingrene, i ørene og rundt halsen.

Jeg synes det er flott at du ikke kjøper diamanter, det hadde jo vært dumt for meg om de gikk tomme hos gullsmeden ;-p

tzatziki1365380058

Joda, er enig i at ønsket er litt sært, særlig tatt i betraktning hans motvilje, men jeg forsøker å få deg til å se at saken likevel har to sider.

Ønsket hennes er ikke sært sett på bakgrunn av hennes amerikanske kulturbakgrunn. Hun ville vært særere om hun syntes det var helt greit å IKKE få diamant.

tzatziki1365380058

''Nå forenkler du problemstillingen. For det første er det ikke alle som har råd til å betale i dyre dommer for "rene" forbruksvarer, ei heller kan man egentlig velge det bort fullstendig. Man er tilnærmet bundet på hender og føtter om man først undersøker etisk forbruk. ''

Jeg er veldig enig i at det er vanskelig for ikke å si helt umulig å bare handle slikt som er tilnærmet 100% etisk forsvarlig.

Men jeg synes det er litt for lettvint når 'vanlige folk' i vårt land mener at de ikke har noe annet valg enn å handle f eks klær på H&M "fordi man ikke har råd" til å handle andre steder. Det er f eks enda rimeligere på Fretex og loppemarkeder, eller i det minste kan forbedre seg ved å kjøpe _færre_ klær enn det man gjjør p.t.

Hmmmm..... Jeg er ikke sikker på om det hjelper utviklingslandende det spøtt om vi slutter å handle hos dem som produserer varer i landene deres.

Barnearbeid er naturligvis helt forferdelig. Men sult er verre. Veien å gå, er naturligvis å legge press på disse som flytter produksjonen sin til utviklingsland, følge opp, passe på som en smed, gi bøter så det svir. Det er pressens, myndighetenes og domstolenes jobb.

I mitt hode, er det generelt en ubetinget fordel for utvilingslandene at store foretak flytter produksjonen sin dit.

Jeg skjønner forresten ikke hvilke butikker jeg skulle handlet barnetøy i, dersom jeg ikke hadde handlet i kjedebutikkene. Handler folk vanligvis barneklær hos fru Lyng, liksom? Eller disse franske butikkene, som for det første er utrolig dyre, og for det andre vet jeg ingenting om hvor de produserer sine klær.

Anbefalingen går på å kjøpe få klær som holder lenge, i praksis dyrere klær, og det prinsippet følger jeg for meg selv. Men for ungene mine, synes jeg faktisk ikke dyre klær har noen lenger holdbarhet enn kjedebutikkene. De vokser uansett fra dem fortere enn de blir utsllitt.

Hmmmm..... Jeg er ikke sikker på om det hjelper utviklingslandende det spøtt om vi slutter å handle hos dem som produserer varer i landene deres.

Barnearbeid er naturligvis helt forferdelig. Men sult er verre. Veien å gå, er naturligvis å legge press på disse som flytter produksjonen sin til utviklingsland, følge opp, passe på som en smed, gi bøter så det svir. Det er pressens, myndighetenes og domstolenes jobb.

I mitt hode, er det generelt en ubetinget fordel for utvilingslandene at store foretak flytter produksjonen sin dit.

Jeg skjønner forresten ikke hvilke butikker jeg skulle handlet barnetøy i, dersom jeg ikke hadde handlet i kjedebutikkene. Handler folk vanligvis barneklær hos fru Lyng, liksom? Eller disse franske butikkene, som for det første er utrolig dyre, og for det andre vet jeg ingenting om hvor de produserer sine klær.

Anbefalingen går på å kjøpe få klær som holder lenge, i praksis dyrere klær, og det prinsippet følger jeg for meg selv. Men for ungene mine, synes jeg faktisk ikke dyre klær har noen lenger holdbarhet enn kjedebutikkene. De vokser uansett fra dem fortere enn de blir utsllitt.

Ja, jeg er enig med deg, men mitt hovedpoeng er at det er mye lettere å snakke høyt om etisk handel på et område som ikke innebærer noe offer, enn hverdagshandelen, hva enten det gjelder billige klær eller tobakk (det er mye barnearbeid i tobakksindustrien også).

Føler meg ganske "hjernedød" nå, for jeg har aldri ofra det med diamanter og etiske dilemmaer en tanke....

Hadde jeg visst at dette var årsaken til at kjæresten min ikke ville gi meg diamanter, så hadde jeg sikkert beundra ham for hans verdisyn :)

Mary Poppins

Da jeg leste overskriften var min første tanke at jeg heller vil få enn å kjøpe selv :-)

Jeg må innrømme at jeg ikke har ofret dette med diamanter og etikk en tanke - sikkert naivt, men slik har det iallfall vært (til nå).

Men også for meg ville det vært lettere å være anti-diamanter enn å være anti-kjedeklær - det er tross alt såpass dyrt at det er en lett ting å stå over.

Når det gjelder dette med forlovelsesringen, er jeg definitivt på hans side, for jeg nevner i fleng:

* jeg er ikke for egne forlovelsesringer, jeg synes ringer kan vente til ekteskapsinngåelsen

* jeg er ihvertfall ikke for at bare bruden skal ha ring

* jeg liker heller ikke gifteringer der bruden får en diamant isatt sin ring. Da blir det akkurat som en 'vanlig' ring, og ikke en giftering .

* jeg synes det er rart at bruden skal få dyre gaver og ikke brudgommen.

Godt jeg ikke skal gifte meg med deg, siden jeg er uenig i alle punktene dine ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...