Gå til innhold

Ville dere kjøpe eller få diamanter?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Da jeg leste overskriften var min første tanke at jeg heller vil få enn å kjøpe selv :-)

Jeg må innrømme at jeg ikke har ofret dette med diamanter og etikk en tanke - sikkert naivt, men slik har det iallfall vært (til nå).

Men også for meg ville det vært lettere å være anti-diamanter enn å være anti-kjedeklær - det er tross alt såpass dyrt at det er en lett ting å stå over.

Når det gjelder dette med forlovelsesringen, er jeg definitivt på hans side, for jeg nevner i fleng:

* jeg er ikke for egne forlovelsesringer, jeg synes ringer kan vente til ekteskapsinngåelsen

* jeg er ihvertfall ikke for at bare bruden skal ha ring

* jeg liker heller ikke gifteringer der bruden får en diamant isatt sin ring. Da blir det akkurat som en 'vanlig' ring, og ikke en giftering .

* jeg synes det er rart at bruden skal få dyre gaver og ikke brudgommen.

Men synes ikke du det bør tas med at hun kommer fra en annen kultur med andre forventninger?

Fortsetter under...

• Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

42

• Dorthe

12

• nitty-gritty

11

• morsan

10

Mest aktive i denne tråden

''Har imidlertid 2-3 smykker med edelsteiner som jeg har arvet etter mormor. Disse er jeg veldig glad i.

.....

Jeg for min del synes det er fullstendig bortkastet å bruke så mye penger på smykker og ringer som det diamanter koster. Vil mye heller ha en reise eller ny sofa eller ny sykkel eller noe sånt.''

Så dine barnebarn kan sitte på fremtids-dol og fortelle om hvor glade de er i sykkelen de har etter mormor? ;-)

''

Så dine barnebarn kan sitte på fremtids-dol og fortelle om hvor glade de er i sykkelen de har etter mormor? ;-)''

Eh.... Det har jeg faktisk ikke tenkt på.

Hmmmmm. Jeg har masse bøker og noter da... Kanskje de blir glad i dem?

*håpe, håpe*

Annonse

Haha! :)

Jeg skal huske på det heretter! ;D

Vi har ordna en del hvertfall. Etter forrige ukes fri periode, som ble så inni helvetes stressete at det bare ble gråt og krangling innimellom all flying hit og dit, hadde vi en snakk der vi ble enige om at sånn, sånn skal det jo ihvertfall ikke være, i en sånn periode som burde være glad..og _hyggelig_ opptatt!

Han mistrives også ganske intenst med pendlingen, og jeg blir helt ulykkelig av den, særlig da i sammenhengen med å flytte (vekk fra mitt, og til hans), så bestemte han seg for å søke på andre ting - og ser ut til å ha fått napp MYE nærmere! :) :)

Han regner med å kunne begynne der sånn rundt bryllupet/like etter, så nå gjenstår det bare at jeg også får meg en allright jobb! :o;)

Så ting ser ut til å gå seg til, takk og pris :)

Det var godt å høre :-)

Alt det der er greit. Det var bare måten du formulerte deg på, også med et smil. For jeg synes slike ting, den sammenhengen du her beskriver, er en av verdens store grusomheter. Vi har laget oss et forbrukssamfun som kun kan opprettholdes ved å tråkke på andre folkeslag.

Joda, jeg ser den, og jeg er enig i at svaret mitt kunne oppfattes flåsete.

Samtidig så er det så utrolig mye fælt som skjer, og slik min situasjon er, så kan jeg ikke ta alt inn over meg.

Jeg har heller ikke satt meg spesielt inn i "diamant-situasjonen", og velger også - på nåværende tidspunkt - å ikke gjøre det heller.

Når det er sagt, så handlet jo innlegget først og fremst om en krangel mellom et par. Og jeg må si at, selv om det er amerikansk tradisjon å ha diamant på fingeren, så synes det er merkelig å dra den så langt som de har gjort.

Er spent på fortsettelsen av det forholdet :)

hidi, the scorpion

Man kan jo ikke tenke på negerunger eller chingchongunger for hver gang man kjøper noe. Det blir for slitsomt.

''Man kan jo ikke tenke på negerunger eller chingchongunger for hver gang man kjøper noe. Det blir for slitsomt.''

Jeg blir sliten av deg. _Må_ jeg betale for at du bor her...?

Nei, vil du?

Jeg kan utdype mitt innlegg fordi det er noe alle anstendige mennesker vil forstå: svært mye av det som omsettes blir bearbeidet på tvilsomme måter målt med en norsk moralsk målestokk. Så mye at det er uoverskuelig å forholde seg til det på en konsekvent måte som forbruker. Dette er lett å forstå.

Innlegget ditt derimot, var av mer obskur karakter.

Annonse

Gjest Ellipse

Jeg har aldri helt forstått hva som er så fantastisk med diamanter, og kunne fint levd uten :o) Men jeg har faktisk en diamantring, som jeg har fått i gave. Husker det fulgte med et sertifikat som garanterte at det ikke var en s.k. "blood diamond".

''Jeg hadde garantert sagt det til vennene mine jeg også, om _min_ forlovede kranglet med meg om noe jeg fant urimelig. Det er da menneskelig?''

Ja, det er i aller høyeste grad menneskelig, men det kan fort komme en dag da man angrer på at man har vært frittalende om tingg. Enten fordi man må ete i seg ordene sine senere, eller fordi det ikke alltid er behagelig at venner vet dette og hint om

ens partner og de konfliktene man har hatt.

Sånn tenker jeg også. Omverden har gjerne mye lengre hukommelse enn man ønsker...

Man kan jo ikke tenke på negerunger eller chingchongunger for hver gang man kjøper noe. Det blir for slitsomt.

Tror det er mer slitsomt for dem enn for deg..;p

Men jeg er enig i at det er både & slitsomt & vanskelig å navigere mellom alt man bør og ikke bør kjøpe utifra etiske hensyn.

Men jeg synes dyre luksusprodukter, man overhodet ikke _trenger_, som man vet forårsaker lidelse, død og gørr kommer i en egen kategori. Som pels, diamanter (som ikke er fairtrade) og dyretesta sminke, for eksempel.

:)

Tror det er mer slitsomt for dem enn for deg..;p

Men jeg er enig i at det er både & slitsomt & vanskelig å navigere mellom alt man bør og ikke bør kjøpe utifra etiske hensyn.

Men jeg synes dyre luksusprodukter, man overhodet ikke _trenger_, som man vet forårsaker lidelse, død og gørr kommer i en egen kategori. Som pels, diamanter (som ikke er fairtrade) og dyretesta sminke, for eksempel.

:)

''Som pels, diamanter (som ikke er fairtrade) og dyretesta sminke, for eksempel.''

Jeg har ikke et eneste hårstrå ekte pels og bruker overhodet ikke sminke (kun litt hudpleieprodukter) så jeg har min ene, lille diamant med god samvittighet. :o)

trollemor;o)

hadde noen kjøpt en diamant til meg vet jeg ikke hva jeg ville gjort.. Snakk om bortkastede penger! Jeg skjønner ikke poenget med diamanter, gull og glitter. Det er jo bare døde gjenstander som ikke gjør noe nytte for seg..

Denne dama som forlanger diamant i forlovelsesringen er utrolig bortskjemt! Usj, be ham droppe henne.

''Som pels, diamanter (som ikke er fairtrade) og dyretesta sminke, for eksempel.''

Jeg har ikke et eneste hårstrå ekte pels og bruker overhodet ikke sminke (kun litt hudpleieprodukter) så jeg har min ene, lille diamant med god samvittighet. :o)

Så er det selvsagt litt forskjell på hva man alt har og hva man går og kjøper! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...