Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Defragmentere er det samme som å slette noe? Ram er minne regner jeg med.

Nei, defragmentere er et program (som allerede finnes på PCen din) som rydder opp på harddisken. Hvilket operativsystem kjører du? Windows XP?

RAM er minne, og ofte kan du bare sette i litt mer. Det koster bare noen få hundre kroner.

Annonse

Nei, defragmentere er et program (som allerede finnes på PCen din) som rydder opp på harddisken. Hvilket operativsystem kjører du? Windows XP?

RAM er minne, og ofte kan du bare sette i litt mer. Det koster bare noen få hundre kroner.

Ja, har det du nevnte windows xp. Kjøper jeg ram i på elkjøp og lignende.Vil du anbefale meg dette istedenfor å kjøpe ny pc?

Ja, har det du nevnte windows xp. Kjøper jeg ram i på elkjøp og lignende.Vil du anbefale meg dette istedenfor å kjøpe ny pc?

Hei,

Hvis du har Windows XP går du til Start, Alle programmer, Accessories (på engelsk), Systemverktøy, og "Disk Defragmenter".

Hvis disken din er meget fragmentert, så kan det være at du må kjøre programmet flere ganger.

===

Hvorvidt du trenger en ny datamaskin er vanskelig å uttale seg om når jeg ikke vet hva du har nå, men hvis du høyreklikker på "Min datamasing"-ikonet og velger "Egenskaper" så får du opp et nytt vindu med hvor mye RAM (minne) du har. Der kan stå 512MB, eller 1GB, for eksempel (nesten helt nederst).

Du bør ha 2GB eller 3 GB. (XP kan ikke ha mer enn 3 GB.)

Litt avhengig av hvilken maskin du har osv. bør dette koste noen få hundre kroner.

• 4 uker senere...
petter smart

Sletting data vil neppe hjelpe (med mindre harddisken er helt full).

En defragmentering (som du har fått beskrevet lenger ned her) er en bedre ide.

I windows kan du sjekke hvilke komponenter som er flaskehalsen (vista og 7). Det fins programmer som kan gjøre samme jobben.

• 5 måneder senere...
Gjest Datafix

Defragmentere er det samme som å slette noe? Ram er minne regner jeg med.

Når harddisken er ny er den nesten tom,den har bare windows.Når man lagrer data lagres de ikke ordnet for avlesing men såkaldt fragmentert.

For at disken skal fungere best mulig bør den aldri være mer en 80% full da windows trenger litt plass til å skrive midlertidige filer,da både ram og prossessor har så ekstremt mye høyere arbeidshastighet enn en harddisk

Defragmentering betyr å ordne data eller filer på hdd så de leses raskest mulig.I windows 98 og ME kunne man se hvordan maskinen defragmenterte i praksis.Dette tar krefter fra maskinen og ble fjernet når xp kom.

Enkleste løsning for løagring av data er enten en gammel disk som ikke brukes men har 10-500 gb plass eller å brenne en dvd eller fler med filer som skal spares.F.eks. bilder.Tekst tar liten plass og kan spares på minnebrikker.Slike pendrive man får kjøpt som har 2-16 gb plass fra kr 150 og oppover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...