Gå til innhold

Loddsalg til idrettslaget barna går på

Anbefalte innlegg

Gjest aleneM2

Jeg har to barn som begge går på idrett. Klubben de er medlem av har mange medlemmer, og på et lite sted som vi bor på så er det vanskelig å selge lodd her da alle de store barna allerede har solgt lodd når mine går rundt.

Jeg jobber i et lite firma og har svært få kollegaer som kan kjøpe lodd, ei heller noen stor familie som kan kjøpe.

Loddbøkene MÅ selges ut står det i info-skrivet som følger, og når de samtidig sender ut årskontigenten så betyr det at jeg må ut med over 4000 kroner den neste måneden - noe jeg ikke har råd til. Jeg lurer på om det er lov til å kreve at man selger ut loddbøker på denne måten? I fjor da jeg bare hadde eldstemann på laget så solgte vi 1/3 av loddene. Jeg synes det er dumt at jeg må vurdere å ta ut ungene av idretten pga at jeg ikke har råd til selge lodd.

Fortsetter under...

Men sånn er det jo for folk når de har dårlig råd, man kan ikke alltid la ungene gå på den idretten de ønsker eller de må slutte fordi man ikke klarer å betale årskontigenten.

Finnes det ikke noen annen idrett/lag som de kan gå som passer bedre til din lommebok, ofte er det store prisforskjeller på de forskjellige lagene

Det er nå engang slik, da, at idrettslagene trenger inntekter for å kunne drive aktiviteten. Enten må man betale direkte, eller få inn penger på annen måte. Loddsalg er en vanlig og kjærkommen inntektskilde for veldig mange.

Det er ikke slik at man har rett på å være med i idrettslag, det er helt valgfritt. Våre barn har f.eks. veldig lyst til å drive med hest, men der får de nei fordi det er rett og slett for dyrt. Sånn er det bare.

Skal barnet være med i den spesifikke idretten må du nok enten betale deg ut eller selge loddene. Penger må de ha, og de har full mulighet til å stille loddsalg som krav til å være medlem. Penger må de ha inn, uansett om vi liker det eller ei.

(Hvis barna har en far som synes det er verdifullt at de er med i akkurat den idretten kan han kanskje bidra?)

Å drive et idrettslag krever en viss mengde penger. Om du har andre forslag til hvordan en enklere skal få inn pengene og eller redusere utgiftene, vil styret sikkert bli overlykkelig. En vedtar ikke loddsalg for moro skyld. Ingen liker å selge lodd.

Gjest Gjør så godt du kan

Gjør en hederlig innsats ved å prøve å selge så mange lodd som mulig, la barna ringe familie osv.

Så leverer du de usolgte loddene sammen med pengene, og en høflig lapp om at dere har solgt og kjøpt så mange dere klarer.

Hvis det ikke er så mange som ikke får solgt alle loddene, klarer de seg greit. Hvis det er mange som ikke får solgt, må det tas til etteretning, og man må finne alternative inntektskilder. Men da må man være interessert i å bruke mer tid på å tjene inn penger, feks levere reklame osv.

(desverre er det ofte de/ vi samme som har dårlig råd som har vanskelig for å stille opp med mye tid, er man aleneforsørger er det ikke greit p la to små være hjemme mens mor er på

dugnad..)

Bli gjerne med som foreldrererepresentant, da kan man være med på å påvirke disse prosessene.

Men ikke meld dere ut fra noe dere ønskjer å være med på, uten å formidle at man gjerne vil være med selv om man kommer litt til kort på noen av kravene.

Annonse

I Jrs idrettslag selges det lodd og toalettpapir, og dette gir hver familie en mulighet til å velge nivå på den totale utgiften til idrettslaget. De som ikke selger lodd men kjøper seg fri betaler loddbokens verdi, mens de som selger lodd oppnår loddbokens verdi som besparelse.

Om vi ikke hadde hatt denne ordningen hadde vi vært nødt til å øke alles kontingent med 1000 pr halvår.

Jeg var medlem av en forening som også sendte automatisk loddbøker til alle medlemmene. Jeg pleide å selge 2-3 lodd, og så bare returnere loddboka til foreningen, med beskjed om at jeg ikke fikk solgt fler. Hørte aldri noe mer om det.

De kan ikke kreve at du selger.

Gjest pengesug uten sidestykke i tillegg til jobb

I Jrs idrettslag selges det lodd og toalettpapir, og dette gir hver familie en mulighet til å velge nivå på den totale utgiften til idrettslaget. De som ikke selger lodd men kjøper seg fri betaler loddbokens verdi, mens de som selger lodd oppnår loddbokens verdi som besparelse.

Om vi ikke hadde hatt denne ordningen hadde vi vært nødt til å øke alles kontingent med 1000 pr halvår.

Hvorfor det? Bare forbannet tull. Det eneste man oppnår med den voldsomme pengeinnkrevingen er mer penger til A-laget.

Ungene forbruker ikke mange ørene alle fall. Og vi gjør ikke annet enn å kjøre, og være med på dugnader.

Så vi har tatt begge ungene ut i ren protest. De har det mye morsommere med å sparke fotball sammen med kameratene på løkka. Gratis er det også.

Hvorfor det? Bare forbannet tull. Det eneste man oppnår med den voldsomme pengeinnkrevingen er mer penger til A-laget.

Ungene forbruker ikke mange ørene alle fall. Og vi gjør ikke annet enn å kjøre, og være med på dugnader.

Så vi har tatt begge ungene ut i ren protest. De har det mye morsommere med å sparke fotball sammen med kameratene på løkka. Gratis er det også.

Bare sånn til info: Ikke all idrett er FOTBALL.

Det koster å ha unger i håndball, turn, basket, klatring, ski, friidrett, volleyball osv. ALT koster, og de aller fleste idrettslagene har ikke noe A-lag som stikker av med pengene.

Forøvrig forstår jeg dere godt, som har valgt å ta ungene ut av fotball når systemet er som du beskriver.

Det er nå engang slik, da, at idrettslagene trenger inntekter for å kunne drive aktiviteten. Enten må man betale direkte, eller få inn penger på annen måte. Loddsalg er en vanlig og kjærkommen inntektskilde for veldig mange.

Det er ikke slik at man har rett på å være med i idrettslag, det er helt valgfritt. Våre barn har f.eks. veldig lyst til å drive med hest, men der får de nei fordi det er rett og slett for dyrt. Sånn er det bare.

Skal barnet være med i den spesifikke idretten må du nok enten betale deg ut eller selge loddene. Penger må de ha, og de har full mulighet til å stille loddsalg som krav til å være medlem. Penger må de ha inn, uansett om vi liker det eller ei.

(Hvis barna har en far som synes det er verdifullt at de er med i akkurat den idretten kan han kanskje bidra?)

Når man betaler så mye i kontigent, så skal en ikke behøve å betale mer. Hva søren går alle pengene til? Det er helt ville tilstander. Og det legges aldri frem et ordentlig regnskap heller.

Her i kommunen går alle pengene til A-laget. Ungene må nøye seg med å komme i siste rekker. Men det er vi foreldrene som stiller opp på dugnader, vaffelsteking, dasspapirsalg og loddsalg. Er søren meg full jobb i tillegg til den jobben vi har.

Når vi har ungene i privat trening, så betaler man en sum, og ferdig med det. Ingen som forventer at man skal stille opp helg og ørke i tillegg.

Men idrettslagene er loksim hellig her i landet. Ingen som stiller spørsmål ved idiotien

Jeg var medlem av en forening som også sendte automatisk loddbøker til alle medlemmene. Jeg pleide å selge 2-3 lodd, og så bare returnere loddboka til foreningen, med beskjed om at jeg ikke fikk solgt fler. Hørte aldri noe mer om det.

De kan ikke kreve at du selger.

Å la være å drive inn sin andel av dugnadspengene er å snylte. Hvis mange nok gjør akkurat det, vil alle få en avgiftsøkning, og det vil jo absolutt ikke komme de med dårlig råd til gode.

Bare sånn til info: Ikke all idrett er FOTBALL.

Det koster å ha unger i håndball, turn, basket, klatring, ski, friidrett, volleyball osv. ALT koster, og de aller fleste idrettslagene har ikke noe A-lag som stikker av med pengene.

Forøvrig forstår jeg dere godt, som har valgt å ta ungene ut av fotball når systemet er som du beskriver.

Vi hadde dugnader og malte en varmestue og fikk inn 20000,- En stund etterpå var kontoen tappet og satt på en "felleskonto". Så nå gidder vi ikke mer. Det var masse penger på den kontoen som nå er borte.

Og jeg er slett ikke gnien. Jeg driver eget firma og har vært med og sponset laget til gutta i alle år. Men nå er det slutt...

Det burde være en standard å gå etter når det gjelder idrettslag.

Og en anne ting er at ungene er ofte for små til å skjønne kamp i det hele tatt. Kan de ikke bare få trene en kveld eller to i uka? Vi hadde søren meg kamper to ganger i uka, hver uke.. Den ene sesongen var det kun trening 1 gang pga alle kampene...

Annonse

Når man betaler så mye i kontigent, så skal en ikke behøve å betale mer. Hva søren går alle pengene til? Det er helt ville tilstander. Og det legges aldri frem et ordentlig regnskap heller.

Her i kommunen går alle pengene til A-laget. Ungene må nøye seg med å komme i siste rekker. Men det er vi foreldrene som stiller opp på dugnader, vaffelsteking, dasspapirsalg og loddsalg. Er søren meg full jobb i tillegg til den jobben vi har.

Når vi har ungene i privat trening, så betaler man en sum, og ferdig med det. Ingen som forventer at man skal stille opp helg og ørke i tillegg.

Men idrettslagene er loksim hellig her i landet. Ingen som stiller spørsmål ved idiotien

Nå vet ikke jeg hva slags økonomi deres fotballklubb har, men generelt kan man si at det koster med leie av bane/anlegg (alternativt drift av bane om klubben eier selv), drakter, utstyr til treninger, transport til kamper, godtgjøring til trenere/oppmenn, kampavgifter og administrasjon av klubben (det siste er ingen stor sum stort sett, men dog). Og drift av klubbhus, det har veldig mange fotballklubber.

Det er ikke mulig å sammenligne den frivillige idretten og det private treningsstudiomarkedet. Hvis Spenst ikke har nok kunder som betaler for seg, så må de legge ned. Et frivillig idrettslag går ikke konkurs på samme måten. Dessuten er det ufattelig mye dyrere å være medlem av et treningsstudio enn hva man betaler i et gjennomsnittelig idrettslag, muligens med unntak av fotball.

Vi hadde dugnader og malte en varmestue og fikk inn 20000,- En stund etterpå var kontoen tappet og satt på en "felleskonto". Så nå gidder vi ikke mer. Det var masse penger på den kontoen som nå er borte.

Og jeg er slett ikke gnien. Jeg driver eget firma og har vært med og sponset laget til gutta i alle år. Men nå er det slutt...

Og en anne ting er at ungene er ofte for små til å skjønne kamp i det hele tatt. Kan de ikke bare få trene en kveld eller to i uka? Vi hadde søren meg kamper to ganger i uka, hver uke.. Den ene sesongen var det kun trening 1 gang pga alle kampene...

''Vi hadde dugnader og malte en varmestue og fikk inn 20000,- En stund etterpå var kontoen tappet og satt på en "felleskonto". Så nå gidder vi ikke mer. Det var masse penger på den kontoen som nå er borte.''

Det er slett ikke uvanlig at dugnader er fellesinntekt for et helt idrettslag, dette er i såfall noe man må få vite om. I noen klubber jobber lagene inn penger selv til sitt lags drift i tillegg til fellesdugnader for å dekke fellesutgifter. Hos dere høres det ut som noen enten har et sugerør ned i feil glass, eller at informasjonen er dårlig i klubben.

''Det burde være en standard å gå etter når det gjelder idrettslag.''

Det er det hva lover og regler angår. Alle idrettslag tilsluttet et særforbund/NIF har bundet seg til det samme regelverket. Allikevel kan selve driften være ulik, men juridisk styres det etter samme lest.

''Og en anne ting er at ungene er ofte for små til å skjønne kamp i det hele tatt. Kan de ikke bare få trene en kveld eller to i uka? Vi hadde søren meg kamper to ganger i uka, hver uke.. Den ene sesongen var det kun trening 1 gang pga alle kampene...''

Dette med konkurranseaktivitet reguleres delvis gjennom Barneidrettsbestemmelsene, og under der igjen etter forbundenes egne regler. Fotball er ramme på tett kampprogram så tidlig som mulig, og jeg skjønner ikke at foreldrene godtar det. Det eneste de oppnår med slikt kjør er at mange faller av lenge før de hadde trengt.

Dette med at dere ikke ser noe regnskap skal dere ikke godta. Regnskapet for klubben er offentlig, og det skal framlegges på årsmøtet. Dersom klubben deres ikke gjør det, skal dere ta kontakt med idrettskretsen eller særkretsen i første omgang.

Jeg tror du skisserer regelen heller enn unntaket. Denne historien passer i mange idrettslag.

Hvorfor godtar dere medlemmene å ha det slik, da?

Av og til må man flyte med. Anstendige mennesker vil jo gjerne unngå å lage krøll. Dessutten er det en komplisert affære å lage krøll fordi det krever kompetanse og stor innsats. Heri ligger redningen for de lokale idrettsbyråkratene.

Men det må i alle fall være lov å kritisere de nye arbeidsmåtene. Ansvaret er nå flyttet fra idrettslagsinstitusjonene til foreldrene. Dette kommer til uttrykk gjennom at terskelen for å sende fakturaer er betydelig lavere nå enn før, likeså terskelen for å sette foresatte i arbeid. Det hele ofte vakkert dandert med en moralsk pekefinger.

''Hva søren går alle pengene til? Det er helt ville tilstander. Og det legges aldri frem et ordentlig regnskap heller. ''

Hvis din versjon stemmer, er ikke dette noe typisk idrettslag. Du kan ikke skylde på at "idretten er hellig" hvis klubbens medlemmer / foreldregrupper finner seg i dette.

Det er ikke noen offisiell politikk at idrettslagene skal ha hemmelig økonomi, tvert imot. Det skal selvfølgelig føres og offentliggjøres regnskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...