Gå til innhold

Hvordan ut av depresjonen

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost

Er bipolar, har i flere år hørt på og fulgt rådene fra folk som sier at jeg må prøve å handle som vanlig når jeg blir deprimert; møte venner, jobbe så langt det går, gjøre greier i huset osv osv.

Ser nå tydelig at dette er helt feil taktikk for meg, et slikt løp tapper meg for de få kreftene jeg har (fysisk og psykisk), og jeg drives bare nedover i depresjonen i stedet for opp.

Ad fungerer ikke for meg, jeg blir hyper av det.

Men hvordan snu det? Jeg havner som regel i en dyp depresjon med impulstap og innleggelser, men vet ikke HVA SOM GJØR AT DET SNUR?

Har noen råd å komme med? Skulle så gjerne ønske at jeg kunne føle en viss kontroll over dette :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363302-hvordan-ut-av-depresjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Svarttrost

Ett særdeles godt råd: Du skal ikke høre på alle rådene "alle andre" gir deg (bortsett fra meg, da:P). De eneste rådene du skal følge, er de du får fra psykiateren din.

Vel, det var mellom annet fra den tidligere behandleren min at jeg fikk slike råd. Den jeg har nå sier nærmest det motsatte, noe som virker riktigere for meg.

Men jeg er uansett ikke lengre med tanke på hvordan komme seg opp igjen, trenger tips, ting jeg kan prøve..

Kanskje du blir deprimert nettopp fordi du er sliten av og til? Jeg tenker litt slik: Vær snill med deg selv når du har det trist. Tenk at du er din egen beste venninne. Ta det gjerne roligere om det hjelper, men en god venninne ville heller ikke ønsket at du trakk deg helt utf fra alt, så hold et rimelig nivå av kontakt med ditt vanlige liv.

Tenk mindre svart - hvitt, ikke enten gjøre alt jeg pleier eller bare ligge på sofaen, men gjør mye av det du vil, men også litt som du vet er bra for deg.

Kjenner dog ingen som har blitt friske av depresjon av å bare gi opp alt, da, det fører som regel bare til at en forer depresjonen med mer depresjonsmat... Så: Ta det merd ro, men ut på tur eller ha et lite mål hver dag, selv om du ikke vil.

Hilsen en i samme båt :)

Gjest meridianen

Hvis det er dette du har ( oppfatter deg som usikker på diagnosen) så bør du passe på at medisineringen er riktig. Når du føler på at en ny bølge kommer over deg, så ta raskt kontakt med legen din, som kan gi deg ekstra medisin for den perioden det kreves.

Forstår det som at bipolar er i stor grad genetisk bestemt, den er der i genene hele tiden. Stress, redusert søvn, uregelmessig livsførsel og bruk av rusmidler kan utløse sykdommen hos disponerte personer. Det kan være smart å prøve og godta faktum, selv om det er vanskelig. Genene er der, så da vil det handle om å akseptere og elske seg selv uansett. Kjenn på verdien din, verdien av DEG, finn dine trygghetspersoner som du kan samtale med. Aksept fører ofte til et bedre liv, en tynges ikke av det på samme måte.

Du er uskyldig og full av kjærlighet, som da du ble født. Husk at den lille jenta er deg og at dine nære og kjære er glad i deg.

Så er det viktig å registrere hva du reagerer på, slik at du kan prøve å styre unna situasjonene. Nyt de gode periodene, elsk deg selv i de tunge. Du er verdifull.

Annonse

Gjest Svarttrost

Hvis det er dette du har ( oppfatter deg som usikker på diagnosen) så bør du passe på at medisineringen er riktig. Når du føler på at en ny bølge kommer over deg, så ta raskt kontakt med legen din, som kan gi deg ekstra medisin for den perioden det kreves.

Forstår det som at bipolar er i stor grad genetisk bestemt, den er der i genene hele tiden. Stress, redusert søvn, uregelmessig livsførsel og bruk av rusmidler kan utløse sykdommen hos disponerte personer. Det kan være smart å prøve og godta faktum, selv om det er vanskelig. Genene er der, så da vil det handle om å akseptere og elske seg selv uansett. Kjenn på verdien din, verdien av DEG, finn dine trygghetspersoner som du kan samtale med. Aksept fører ofte til et bedre liv, en tynges ikke av det på samme måte.

Du er uskyldig og full av kjærlighet, som da du ble født. Husk at den lille jenta er deg og at dine nære og kjære er glad i deg.

Så er det viktig å registrere hva du reagerer på, slik at du kan prøve å styre unna situasjonene. Nyt de gode periodene, elsk deg selv i de tunge. Du er verdifull.

Tusen takk, mye nyttig her. Det er nok ingen tvil om at jeg er bipolar, legene har bare ikke havnet på en bestemt form ennå, selv om det siste jeg hørte dem snakke om var rc.

De du skriver om triggere stemmer helt på en prikk. Ikke alltid like enkelt å få arbeidsgiver til å forstå men...

begynte å føre logg i fjor, det har hjulpet en del, i hvert fall med å se mønsteret i svingningene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...