Gå til innhold

Ekstrem lavkarbo- egoistisk?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7595079

Kjøtt, melk og egg er energi-og areal-krevende å produsere i forhold til planteprodukter.

Vi øker i antall, og vil bli flere og flere som skal dele på maten.

Tror ikke lavkarbo overlever....

Kornprodukter, bønner, linser, frukt, grønnsaker og fisk samt kjøtt/egg i små mengder....og så rekker kanskje maten til flere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363337-ekstrem-lavkarbo-egoistisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• candyqueen_83

5

• ShitDiddelyDo

5

• nitty-gritty

4

Gjest sjøstjerna

Lavkarbo kommer selvsagt ikke til å vare. Ikke fordi vi velstandsfatsoene er så edle at vi vil dele godene med alle andre, men fordi vi elsker karbomat. Så fort det kommer en ny dille er bølgen over, og vi fråtser i hvetebrød igjen.

''Så fort det kommer en ny dille er bølgen over, og vi fråtser i hvetebrød igjen''

Ja, det har gått slike diller før.

Men noe fornuft terpes det på med lavkarbo- og det er langsomme versus raske karbohydrater. ;-)

Problemet blir bare at det fort bikker over til å bli at all karbohydrat må unngås i størst mulig grad....

Annonse

nitty-gritty

Dette har mange aspekter, som jeg har snakket om ved flere anledninger her på DOL.

1. Det er ikke så mange som spiser lavkarbo som spiser mer kjøtt enn andre. De spiser samme mengde kjøtt og grønnsaker i stedet for korn. En god del mer egg går det nok.

2. Produksjonen og behandlingen av all maten i butikken er en mye større ressurs enn eggene man spiser ekstra. Mat laget fra grunnen av med rene råvarer (slik lavkarbo ofte er) krever mindre ressurser.

3. De fleste spiser litt færre kalorier enn de gjorde tidligere når de går over på lavkarbo. Den totale mengden mat de konsumerer dempes dermed.

Det er flere aspekter, men jeg er så trøtt at jeg knapt ser hånden min foran meg, så det får jeg snakke mer om en annen dag om jeg gidder. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke gidder, siden dette er tråd 346 om de grusomme sidene ved lavkarbokosthold og jeg er mektig lei.

Gjest sjøstjerna

Dette har mange aspekter, som jeg har snakket om ved flere anledninger her på DOL.

1. Det er ikke så mange som spiser lavkarbo som spiser mer kjøtt enn andre. De spiser samme mengde kjøtt og grønnsaker i stedet for korn. En god del mer egg går det nok.

2. Produksjonen og behandlingen av all maten i butikken er en mye større ressurs enn eggene man spiser ekstra. Mat laget fra grunnen av med rene råvarer (slik lavkarbo ofte er) krever mindre ressurser.

3. De fleste spiser litt færre kalorier enn de gjorde tidligere når de går over på lavkarbo. Den totale mengden mat de konsumerer dempes dermed.

Det er flere aspekter, men jeg er så trøtt at jeg knapt ser hånden min foran meg, så det får jeg snakke mer om en annen dag om jeg gidder. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke gidder, siden dette er tråd 346 om de grusomme sidene ved lavkarbokosthold og jeg er mektig lei.

''Jeg er ganske sikker på at jeg ikke gidder, siden dette er tråd 346 om de grusomme sidene ved lavkarbokosthold og jeg er mektig lei.''

Enig- jeg gidder heller ikke for jeg blir også lei- både ektrem religion og lavkarbo.

har mer tro på en mellomting. Langsommer karbohydrater, umettet fett og proteiner i fin blanding i løpet av dagen.

''Jeg er ganske sikker på at jeg ikke gidder, siden dette er tråd 346 om de grusomme sidene ved lavkarbokosthold og jeg er mektig lei.''

*he he* Ja, det er tydelig hva som er tidas anti-greie på dol! :-) Men det er jo fint at det nå er svært sjelden man har opphetede tråder for elller mot intimbarbering eller bruk av stringtruser! ;-)

nitty-gritty

Enig- jeg gidder heller ikke for jeg blir også lei- både ektrem religion og lavkarbo.

har mer tro på en mellomting. Langsommer karbohydrater, umettet fett og proteiner i fin blanding i løpet av dagen.

''Enig- jeg gidder heller ikke for jeg blir også lei- både ektrem religion og lavkarbo.''

Jeg vet hvem jeg synes misjonerer, om noen. I alle fall her på DOL.

''har mer tro på en mellomting. Langsommer karbohydrater, umettet fett og proteiner i fin blanding i løpet av dagen.''

Ja, vet du, det tror jeg du har fått sagt ;)

nitty-gritty

*he he* Ja, det er tydelig hva som er tidas anti-greie på dol! :-) Men det er jo fint at det nå er svært sjelden man har opphetede tråder for elller mot intimbarbering eller bruk av stringtruser! ;-)

''*he he* Ja, det er tydelig hva som er tidas anti-greie på dol! :-)''

Ja. Så blir spørsmålet om man skal gidde eller ikke gidde å besvare misforståelser og feilinformasjon, men NÅ - sånn akkurat i dette øyeblikk - så innså jeg at jeg ikke gidder mer ;)

Gjest sjøstjerna

Ja. Så blir spørsmålet om man skal gidde eller ikke gidde å besvare misforståelser og feilinformasjon, men NÅ - sånn akkurat i dette øyeblikk - så innså jeg at jeg ikke gidder mer ;)

'' om man skal gidde eller ikke gidde å besvare misforståelser og feilinformasjon''

Ikke så lett- siden folk har ulike oppfatninger om hva som er rett.

Jmf jehovas vitner versus ateist.

Denne artikkelen tar for seg akkurat de ankepunktene jeg har sagt ift lavkarbo. Jeg mener rett og slett at det er etisk galt å ta bort kornprodukter og i stor grad erstatte med kjøtt og egg. Det krever 10 ganger mer energi å prodyusere en kilo kjøtt/egg fremfor 1 kilo korn.

Jeg mener at vi i hovedsak skal mette oss på kornprodukter og grønnsaker, og supplere med kjøtt og fisk (og produkter fra disse).

Og med en mann som jobber i landbruksnæringen, snakker vi ofte om verdien av dyrkbar jord, og at vi tror på at i fremtiden vil det være virkelig verdifullt å eie og drive dyrkbar jord som kan brukes til å produseres mat.

Effektiviteten på produsert mat pr areal er omtrent på maksiumum nå, samtidig som vi vet at verdens befolkning øker, og at fosforressursene er begrenet. Produksjon av nitrogengjødsel er veldig energikrevende, og gjødselprisene vil også trolig presses oppover og dermed også matprisene.

Vi i den rike delen av verden vil nok merke dette - men det er jo helt klart den fattige delen av verden som vil kljenne på kroppen at verdensmarkedsprisene på hvete og ris øker.

Nei - jeg mener helt klart at vi burde ha et kosthold basert på det som er minst areal- og energikrevende å produsere. Og det er i stor grad korn.

Annonse

Gjest Liza i London

Lavkarbo kommer selvsagt ikke til å vare. Ikke fordi vi velstandsfatsoene er så edle at vi vil dele godene med alle andre, men fordi vi elsker karbomat. Så fort det kommer en ny dille er bølgen over, og vi fråtser i hvetebrød igjen.

Vet dere hvor gammel dette kostholdet er?

Og, nei, jeg snakker ikke om steialderen, men i moderne tid...f.eks fra deres bestemors ungdom?

Hva vet dere om fedme epedemien som oppsto f.eks blant indianerne da de ble tvangsflyttet og måtte gå over til vestlig kosthold.

Hva vet dere om medisinsk forskning og praktisk arbeid der lavkarbo ble brukt istor grad og med stort hell?

Gjest Liza i London

Jeg synes du har vært både utholdende og kunnskapsrik.

Vi har spist lavkarbo siden...ja, sånn omtrent engang på 80-tallet. Det startet ut fra en rent helsemessig vurdering.

Men jeg har ikke orket å blande meg i denne diskusjonen, jeg overlater jobben til deg!

Keep up the good work :)

nitty-gritty

Jeg synes du har vært både utholdende og kunnskapsrik.

Vi har spist lavkarbo siden...ja, sånn omtrent engang på 80-tallet. Det startet ut fra en rent helsemessig vurdering.

Men jeg har ikke orket å blande meg i denne diskusjonen, jeg overlater jobben til deg!

Keep up the good work :)

Takk, Liza :)

Men jeg er faktisk lei nå. De får misjonere så mye de vil på DOL, så får jeg håpe de som ser i andre retninger finner det de trenger andre steder :)

Gjest hermine grang

er helt enig med deg. tror det er løsningen. men vil tro at ekstremt overvektige vil ha god bruk for lavkarbo for å klare å gå ned i vekt. en går faktisk veldig fort ned i vekt med lavkarbo, problemet er om en klarer å leve slik hele livet.

Frukt er definitivt ikke lavkarbo.

Det meste av frukt er lavglykemisk, i alle fall. Unntak er vel bananer og druer. Med fornuftige mengder, selvsagt - man spiser jo ikke 10 epler f.eks. Og det er også grunnen til at det heller ikke er naturlig sunt å drikke særlig mye juice.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...