Gå til innhold

Tanker i svarte natta

Anbefalte innlegg

Gjest Orenda

God natt :)

Håper dere får en god påske alle sammen ;)

Tenker på at det er sikkert ikke så mange kristne,påske er jo fri,kos og godteri. Og hvorfor døper folk seg?

Har inntrykk av at de fleste er døpt,hvorfor?

Er det for å ikke havne i Helvete? Men de fleste tror jo ikke på slikt,hm..undrer meg over hvorfor folk døper seg. Og de fleste er vel medlem av statskirken?

Rart..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363356-tanker-i-svarte-natta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest segunda

Nei det er ikke rart. Det har med tradisjoner å gjøre og viljen til å leve etter de ti budene og de medmenneskelige budskapene som kommer via kristendommen.

Ingen vanlige oppegående mennesker tror bokstavelig på oppstandelsen og jomfrufødsel. Det er ligninger som må tolkes.

Annonse

Gjest Orenda

Nei det er ikke rart. Det har med tradisjoner å gjøre og viljen til å leve etter de ti budene og de medmenneskelige budskapene som kommer via kristendommen.

Ingen vanlige oppegående mennesker tror bokstavelig på oppstandelsen og jomfrufødsel. Det er ligninger som må tolkes.

Virker som det er mye hykleri ute og går,men men...

Gjest Orenda

''Og hvorfor døper folk seg?

Har inntrykk av at de fleste er døpt,hvorfor?''

Vel, de fleste blir jo døpt når man er noen måneder gammel, og da har man jo ikke så mye en skulle ha sagt om saken;)

Ja,det er jo "tvangsdøping". Men pinsevennene venter til de kan avgjøre det selv.

Gjest luftslott

Jeg ble døpt fordi det var viktig for mine foreldre, men ennå mer viktig for mine besteforeldre. Jeg ble konfirmert fordi det var noe alle gjorde, fordi mine foreldre ville det og fordi de gjenlevende besteforeldre ville det. Da jeg skulle melde meg ut av statskirken for noen år siden fike jeg beskjed om at jeg aldri hadde vært medlem av den norske kirken, jeg er døpt i Finland men konfirmert i Norge. Nå ville det bare kjennes feil for meg å være passivt medlem av en kirke jeg ikke har noe forhold til.

Så for meg er påska en tid jeg bruker til å være sammen med de jeg er glad i, og tid man kan bruke på å tenke på hvordan man forholder seg til de man har rundt seg uansett tro.

Neida, de vil gjerne ha pengene, så de tar det borgerlig.

Mulig du har rett men i kretsen rundt jr stemmer ikke dette. De ble konfirmert i fjor, og flere foreldre hadde tilbudt ungene en pnegegave tilsvarende selskap + gaver. Alle takket nei, de ønsket faktiske markeringen :)

Annonse

Slik dåpstradisjonen i Norge er, er det vel ikke slik at "folk døper seg" - det er foreldrene som tar et valg for barna når de er noen måneder gamler. Så får vedkommende selv ta et standpunkt senere...

Når det er sagt, tror jeg dåp og konfirmasjon, bryllup i kirken osv, er tradisjon mer enn religion i Norge. Vi er vant til at det skal være slik, og derfor gjør vi det...

Jeg liker tradisjoner. Hvorfor skal vi slutte med dåp og konfirmasjon?

Jeg kan ikke svare for andre, men jeg selv er ikke konfirmert og har ikke døpt barna mine fordi jeg ikke er kristen. Jeg ville følt meg som en løgner hvis jeg f.eks. skulle stått i kirken og lovt å be for barnet og lære barnet å be. Jeg ønsker å respektere at kirken er et hellig hus og vil ikke stå der og lyve.

Hva andre gjør, legger jeg meg ikke opp i.

Jeg er døpt fordi mine foreldre mente det var riktig i forhold til de de tror på. Jeg ble oppdratt i de kristne tro, og gikk på søndagsskole og barneforening. Viste selv tidlig interesse for å lese bibelen å finne ut av ting i kristendommen - var særlig aktiv i 11-15 års alderen med dette.

I tenårene tok jeg et selvstendig standpunkt i forhold til kristendommen, og ble også konformert i kirka. Hadde ei god venninne som ble konfirmert borgerlig, og vi hadde veldig mange spennende diskusjoner om livssyn og kristendom i 14-15 års alderen.

Vi valgte å døpe barna våre fordi vi er kristne og fordi Jesus sa at vi skulle døpe barna. Men det er klart at vi også setter pris på den gamle tradisjonen det er med dåp, konfirmasjon og bryllup i kirka.

Jeg regner med at barna velger kirkelig konfirmasjon, men dette må de selvsagt velge selv.

Gjest christianity

Jeg tror på Gud og Jesus osv....

men jeg er ikke enig i alt som står i bibelen, og jeg går ikke i kirken hver søndag.

Det er mange måter å være kristen på.

Derfor er jeg døpt og konfirmert, og har valgt å døpe mine barn.

Men ja, mange døper seg og gifter seg i kirka, men tror ikke på kristendommen. De gjør det pga tradisjonene og fordi familien forventer det.

Men på samme måte gjør også muslimer det, det forventes av familien... og kulturen.

Er dårlige muslimer og, som kanskje egentlig ikke tror på Allah og koranen,

men familien har stor makt der og man må bare si at man er muslim... og holde seg til tradisjonene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...