Gå til innhold

Søke trygd fra pensjonskassen?

Anbefalte innlegg

Gjest varig syk

Jeg søkte trygd (og anslo 50 prosent) fra NAV (og lege-erklæringene anbefalte 100 %) , men fikk avslag pga prosenten av restarbeidsevne ikke er avklart nok, så jeg har fått innvilget AAP.

Kan jeg likevel søke trygd fra Statens Pensjonskasse (hvor jeg er medlem) og der skrive at jeg søker 40 prosent trygd? Siden uføreprosenten på sikt sikkert vil bli godt over 50 prosent, og legeerklæringene foreslår 100 prosent uførhet (jeg har ikke vært i arbeid på over et år), så er jeg redd Statens Pensjonskasse vil nekte meg trygd på dette grunnlaget. De vil jo samkjøre med NAV hvis det er snakk om mer enn 50 prosent. Men jeg lurer altså på om jeg derfor kan søke om bare 40 prosent derfra (og får AAP 60 prosent ved siden av fra NAV).

Håper noen skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363363-s%C3%B8ke-trygd-fra-pensjonskassen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest varig syk

Du kan ikke kreve tilleggstrygd så lenge du ikke har vedtak på uførepensjon. AAP gir ikke grunnlag for utbetaling av pensjon.

Det skjønte jeg ikke helt. Det er ikke tilleggspensjon jeg snakker om. Fra Statens Pensjonskasse kan man søke delvis trygd, lavere enn 50 prosent, mens fra NAV kan man bare søke minst 50 prosent.

I SPK kan du søke helt ned til 20% ufør. De samkjører utbetalingene fra NAV men vedtar midlertidig og varig ufør på selvstendig grunnlag.

Du må fylle ut et egeneklæringsskjema til SPK der du fører opp den uføreprosenten du tror er realistisk for deg. I tillegg må legen din fylle ut en legeerklæring som legges ved søknaden din.Legen sender begge deler til SPK. Behandlingtiden i SPK er tre -fire måneder.

Jeg har fått trygd fra Klp (Kommunal landspensjonskasse) hele tiden mens jeg har fått attføringspenger, rehabiliteringspenger og hva det nå het, og slik fortsatte det også da jeg gikk over til AAP. Min forståelse har vært at så lenge det finnes et vedtak fra Nav, følger Klp og Spk etter.

Gjest varig syk

I SPK kan du søke helt ned til 20% ufør. De samkjører utbetalingene fra NAV men vedtar midlertidig og varig ufør på selvstendig grunnlag.

Du må fylle ut et egeneklæringsskjema til SPK der du fører opp den uføreprosenten du tror er realistisk for deg. I tillegg må legen din fylle ut en legeerklæring som legges ved søknaden din.Legen sender begge deler til SPK. Behandlingtiden i SPK er tre -fire måneder.

Problemet er at jeg mener min varige uføreprosent egentlig ligger på 70-80 prosent, men til SPK må jeg skrive under 50 prosent (altså feks 40 prosent) for ellers vil de ikke behandle det.

Fra NAV har jeg fått avslag fordi de heller vil ha folk i årevis på AAP, men jeg ønsker at i alle fall en viss del av min økonomiske situasjon er stabil, derfor ønsker jeg å søke SPK.

Annonse

Problemet er at jeg mener min varige uføreprosent egentlig ligger på 70-80 prosent, men til SPK må jeg skrive under 50 prosent (altså feks 40 prosent) for ellers vil de ikke behandle det.

Fra NAV har jeg fått avslag fordi de heller vil ha folk i årevis på AAP, men jeg ønsker at i alle fall en viss del av min økonomiske situasjon er stabil, derfor ønsker jeg å søke SPK.

Betyr det at du allerde har søkt SPK om varig ufør, og hvorfor vil de ikke behandle søknaden hvis den er 50% eller mer?

Det skjønte jeg ikke helt. Det er ikke tilleggspensjon jeg snakker om. Fra Statens Pensjonskasse kan man søke delvis trygd, lavere enn 50 prosent, mens fra NAV kan man bare søke minst 50 prosent.

Det er jeg klar over, jeg har det selv. Men man får ikke pensjon fra noen pensjonskasse hvis man ikke er ufør...

Gjest hermine grang

jeg forstår ikke helt hva du mener. men jeg har fått pensjon fra klp helt siden jeg var ferdig med første år som sykemeldt. på rehab/attføring/tu, og nå aap, har jeg fått et månedlig beløp. det var arbeidsgiver som kalte meg inn, så hjalp hun meg å søke. innimellom må jeg sende dokumentasjon på at jeg fortsatt får ytelser fra nav.

Det er jeg klar over, jeg har det selv. Men man får ikke pensjon fra noen pensjonskasse hvis man ikke er ufør...

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i "ufør". Hvis du mener innvilget uføretrygd, så stemmer ikke dette. Jeg fikk trygd fra Klp i flere år før jeg fikk uføretrygd.

Gjest varig syk

Jeg har fått trygd fra Klp (Kommunal landspensjonskasse) hele tiden mens jeg har fått attføringspenger, rehabiliteringspenger og hva det nå het, og slik fortsatte det også da jeg gikk over til AAP. Min forståelse har vært at så lenge det finnes et vedtak fra Nav, følger Klp og Spk etter.

Poenget mitt er, at jeg sendte 100 prosent trygdesøknad til NAV og fikk avslag, men har fått 100 prosent AAP. Siden Statens Pensjonskasse samkjører med NAV dersom det gjelder mer enn 50 prosent, men kan innvilge uføretrygd lavere enn 50 prosent, så lurer jeg på om jeg skal skrive at jeg er 40 prosent ufør (istedenfor 100) for å ihvertfall få dette.

Det er visst vanskelig for meg å forklart hva problemet er her....

Poenget mitt er, at jeg sendte 100 prosent trygdesøknad til NAV og fikk avslag, men har fått 100 prosent AAP. Siden Statens Pensjonskasse samkjører med NAV dersom det gjelder mer enn 50 prosent, men kan innvilge uføretrygd lavere enn 50 prosent, så lurer jeg på om jeg skal skrive at jeg er 40 prosent ufør (istedenfor 100) for å ihvertfall få dette.

Det er visst vanskelig for meg å forklart hva problemet er her....

Du skal søke 100% hos pensjonskassen siden det er den prosenten du har i AAP. SPK samkjørere sine beregninger med NAV sine, og du får utbetalt differansen.

Annonse

Det er åpenbart forskjeller etter som hvilken pensjonskasse man får pensjon fra. Jeg fikk ikke på attføring, fikk på tidsbegrenset ufør, men den vil bli borte igjen på AAP. Nå ble jeg varig ufør, og da beholder jeg selvsagt tilleggspensjonen min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...