Gå til innhold

Hva er definisjonen på "å synge rent"

Anbefalte innlegg

Gjest ble i tvil her...

Har ei jente som er god til å synge og har blitt anbefalt å sende inn en cd til en audition. Det står at det er krav til at de må "synge helt rent".

Jeg blir litt i tvil - hva er definisjonen på dette egentlig? Jo - hun KAN synge en hel sang helt rent med det betyr ikke at hun alltid klarer å synge helt rent på alle tonene. Feks hvis hun er nervøs/ikke har varmt godt nok opp el kan det nok komme et par sure toner innimellom. Men hun hører det jo selv i så fall...

Det er jo en grunn for at artister bruker playback - så man kan vel være artist/si at man "synger rent" selv om man ikke ALLTID synger alle toner helt rent hver gang man synger?

Jeg har ikke lyst til å sende inn noen video hvis hun ikke har noen sjangs liksom. Men er ikke i tvil om at jeg skal klare å få til et opptak der hun synger helt rent...

Har hørt noen av de andre som har sluppet gjennom dette nåløyet og det er jo ikke alltid at de heller treffer absolutt alle tonene "live". Men klart - på en cd så blir det jo rent for da kan man ta mange opptak.

Fortsetter under...

Jeg vil si at dersom hun synger rent når hun er avslappet og trygg, og selv hører det dersom hun skulle bomme på en tone, så synger hun rent.

Alle kan være nervøse, og bomme under press. Dersom dette er et seriøst opplegg, vil de lett høre om hun bommer fordi hun er nervøs eller om hun rett og slett ikke er god nok.

Så spennende da :-)

Gjest kahloli

Jeg vil si at dersom hun synger rent når hun er avslappet og trygg, og selv hører det dersom hun skulle bomme på en tone, så synger hun rent.

Alle kan være nervøse, og bomme under press. Dersom dette er et seriøst opplegg, vil de lett høre om hun bommer fordi hun er nervøs eller om hun rett og slett ikke er god nok.

Så spennende da :-)

Det kommer vel også ann på hvor rent de forventer at man skal synge. Noen har en tendens til å legge seg bittelitt under eller over tonene, dette spesielt når noe er like på grensen til å være for høyt eller lavt for en å synge. Det er vel det de kaller "pitch"- å treffe midt i kjernen av tonen. Noen ganger kan dette være en kul effekt, andre ganger kan det for noen være forstyrrende. Men jeg tror ikke alle kan høre dette, man skal ha et visst gehør.

Siden datteren din er blitt anbefalt å sende inn video, er hun sikkert god nok. Og som du sier- siden det dreier seg om å synge inn på CD er det nok ikke et problem :)

Gå for det :-)

Synge gjennomgående surt vil si at man aldri er helt på riktig tone selv man er innen melodien. Det blir litt som en litt ustemt gitar som spiller vied siden av en som er stemt. Er man nervøs eller bommer med teknikken kan man selv om man er en god sanger få noen sure toner. Det er få som har såkalt absolutt gehør (i betydningen å høre at en fiss er en fiss når man spiller en. Selv hører jeg at det er noe rundt f-g, og tipper gjerne litt lav ptich). Et vanlig fenomen er at f.eks. kor som synger a capella synker i pitch uten at noen av sangerne merker det i særlig grad. En litt komisk episode mens jeg gikk på musikklinja var en med nettopp absoluttgehør. Skolokoret sank, mens han fortsatte å synge fullstendig riktig i stedret for å synke med resten av koret. Det låt grusomt, med e som lå en halvtome over resten ;).

Å synge "uten tone" blir som å bevege stemmen opp og ned med ordene uten å være i stand til å synge en melodi. Da er man dessverre ikke så godt utstyrt på gehørfronten. Det å synge noe surt eller litt falsk er problemstillinger det kan jobbes med. Ofte mye hjelp i en god sangpedagog :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...