Gå til innhold

Foreldrepenger og vikariat

Anbefalte innlegg

Gjest blir nok snart sykemeldt

Jeg lurer på en ting.

Jeg har kun en vikar stilling, men skal ut i fødselspermisjon før vikariatet går ut, men hvis jeg blir sykemeldt i slutten av svangerskapet, har det noe å si for svangerskapspengene mine?? Vet at selve vikariatet ikke har noe å si, for de tar den lønna jeg har uansett, men hvis jeg blir sykemeldt så får jeg jo samme lønn,men ble litt usikker da jeg har hørt noe annet, og ikke vet om det stemmer helt.

Finner ikke noe på nav sine sider om akkurat det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363390-foreldrepenger-og-vikariat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mener jeg

For å få foreldrepenger må du ha vært i jobb 6 av de 10 siste månedene hvis ikke reglene er endret siste par årene. Om du blir sykemeldt og likevel har jobbet 6 av 10 mnd skal det ikke ha noe å si. Vikariat eller fast jobb er heller ikke avgjørende, opptjening regnes uavhengig av slike forhold.

Blir du sykemeldt, er det det samme som å være i jobb når det gjelder foreldrepenger.

Jeg flyttet 100 mil. Hadde fått jobb og fikk beskjed om at oppstart ville være 1. september. Etter at jeg hadde sagt opp min gamle jobb, ble oppstart i ny jobb utsatt til 1. desember. Dermed var jeg uten jobb noen mnd etter at jeg flyttet til det nye stedet.

Det er ikke alltid man kan styre alt her i livet, så jeg ble gravid i perioden hvor jeg gikk hjemme. Mange tanker i hodet, men etter planen skulle jeg jobbe i 4 mnd, før fødselen.

I perioden fra jeg flyttet opp til jeg skulle ut i jobb, var jeg arbeidsledig og fikk arbeidledighetstrygd (som det het i gamle dager). Dette gjelder også som arbeid... sånn med tanke på at man skal ha jobbet av de siste 10 mnd.

Begynte å jobbe 1. desember. 3.januar dro jeg på fødestua for kontroll og ble derfra sendt med helikopter til større sykehus.

Lå å ruget på avdelinga der i 16 dager før lille snuppa kom til verden, nesten 3 mnd for tidlig.

Lang historie, men det jeg ville frem til, var at jeg fikk full pott på foreldrepengene.

Siden jeg rakk fire uker i jobb før jeg ble sykemeldt, hadde jeg krav på full dekning i forhold til sykemelding. Og siden jeg hadde vært arbeidsledig deler av de 6 mnd de siste 10 mnd, gikk de ut fra siste fire ukene og inntekten jeg hadde hatt da. Noe som var veldig positivt for min del.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...