Gå til innhold

Hvor lenge var Jesus i dødsriket?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, den dagen han ble korsfestet var ikke dag null, men dag 1.

Jeg er enig i at altenativet i quizen under var misvisende, men jeg antok at det var een formuelringsfeil og ikke et forsøk fra quizmaster på å være litt slu i spørsmålsstillingen.

Annonse

Det samme har jeg ofte lurt på.... men i truvedkjenninga heter det jo at ".................sto opp etter tredje dagen og dro opp til himmelen.."

Er det ikke "sto opp på den tredje dag"? (ikke "etter") Døde på fredag (kveld), død lørdag, sto opp søndag formiddag. Tre dager som kan telles, men han var ikke død i tre døgn, bare halvannet.

Er det ikke "sto opp på den tredje dag"? (ikke "etter") Døde på fredag (kveld), død lørdag, sto opp søndag formiddag. Tre dager som kan telles, men han var ikke død i tre døgn, bare halvannet.

Du har rett:)

http://www.cprf.co.uk/languages/apostles_nnynorsk.htm

Han døde altså Langfredag (1.dag), påskeaften er 2.dag og sto opp påskemorgen 3.dag.....

Gjest påskepjusken

Men når på morran stod han opp? Det veit vi jo ikke.

Å dø fredag kveld og stå opp igjen søndag morgen er uansett ikke å være i dødsriket i tre dager. Det kan toppen kalles en hel og to halve. Men for all del, det ble vel ikke spurt om hvor mange hel dager han var i dødsriket :P

Gjest påskepjusken

Det har jeg og diskutert i natt, det kan bare ha vært to, men det står jo i trosbekjennelsen at han sto opp fra dødsriket tredje dag, men etter dagen matematikk så blir det bare to fra fredag til søndag.

''det står jo i trosbekjennelsen at han sto opp fra dødsriket tredje dag, men etter dagen matematikk så blir det bare to fra fredag til søndag.''

Det er ikke noen motsetning i det. Han sto opp tredje dag, betyr ikke at han var der i tre dager. Han var der i en hel og deler av to til.

Annonse

Hm, det var ikke engang to hele dager det

La oss si han ble korsfesta natt til fredag (etter klokka tolv på natta) og sto opp søndag morgen. Han ble kosfesta 1.dag (fredag), lå i grava hele 2.dag (lørdag) og sto opp 3.dag (søndag). Da blir det jo minst to hele dager...

La oss si han ble korsfesta natt til fredag (etter klokka tolv på natta) og sto opp søndag morgen. Han ble kosfesta 1.dag (fredag), lå i grava hele 2.dag (lørdag) og sto opp 3.dag (søndag). Da blir det jo minst to hele dager...

Han døde da på ettermiddagen synes jeg og huske og jeg innbiller meg at han sto opp om morgenen. Hva man husker, jeg er sjokka over meg selv.

''det står jo i trosbekjennelsen at han sto opp fra dødsriket tredje dag, men etter dagen matematikk så blir det bare to fra fredag til søndag.''

Det er ikke noen motsetning i det. Han sto opp tredje dag, betyr ikke at han var der i tre dager. Han var der i en hel og deler av to til.

Var ikke spørsmålet hvor lenge han var i dødsriket da? Og svaret tre dager. Det blir feil.

Han ble da ikke korsfesta natt til fredag, da var han jo i hagen og ba om å få slippe. Og hele fredagen hang han jo på korset, det er derfor det heter LANGfredag, (det føltes sikkert lenge for ham korsfesting er en langsom dødsmåte).

Gjest påskepjusken

Var ikke spørsmålet hvor lenge han var i dødsriket da? Og svaret tre dager. Det blir feil.

Det trenger ikke blir feil, hvis du tenker at dager ikke nødvendigvis er hele dager. Men i utgangspunktet er jeg enig med deg.

Eventuelt kan du gå til denne løsningen i steden:

http://www.innsyn.com/artikler/onsdag.html

Han døde da på ettermiddagen synes jeg og huske og jeg innbiller meg at han sto opp om morgenen. Hva man husker, jeg er sjokka over meg selv.

Ja, tror nesten det var sånn jeg husker det også... de hadde jo andre måter å regne tida på den gangen, så jeg tror de kalte det dag 1., dag 2. og dag 3.... er nok derfor påskemorgen er dag 3. - den dagen han sto opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...