Gå til innhold

Er det mulig å redde en død plante?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

ShitDiddelyDo

Det er ikke sikkert den er død, kanskje den har høst og mistet bladene. Sett den et sted den ikke synes så godt og så kanskje den knopper seg igjen.

Det må i så fall være en ganske forvirra plante som tror det er høst nå som våren endelig har kommet?

Det må i så fall være en ganske forvirra plante som tror det er høst nå som våren endelig har kommet?

Men jeg har vært borti blomster som har gjort det før. Sånne stuelønnetrær som man har inne og det samme med et oliventre. Man har hatt dem inne i varmen hele vinteren dvs det har vært sommer og nå skrur vi av varmen og så blir det kaldere og så mister de bladene.

Jeg har ikke grønne fingre altså, men jeg hadde satt den mørkt og kaldt noen dager og lekt vinter og så satt den ut da det blir litt varmere.

Det er lurt å gjøre litt research før man kjøper planter. Jeg kjøper bare sånne med Que sera, sera-syn på tilværelsen. De stortrives her hos meg, og vokser som ugress. Gullaranker, elefantfot, pengetrær og en hel haug med andre er enkle å ha i hus. Elefantfot går det nesten ikke an å drepe. Jeg tror de kan overleve atomkrig.

De får masse oppmerksomhet innimellom når jeg husker på dem. Da prater vi litt, og jeg plukker og steller med dem, så er de så fornøyde atte. Om sommeren pleier de å få komme ut litt, også. Det liker de så godt at de ofte må få større potter når det er tid for å ta dem inn igjen.

ShitDiddelyDo

Men jeg har vært borti blomster som har gjort det før. Sånne stuelønnetrær som man har inne og det samme med et oliventre. Man har hatt dem inne i varmen hele vinteren dvs det har vært sommer og nå skrur vi av varmen og så blir det kaldere og så mister de bladene.

Jeg har ikke grønne fingre altså, men jeg hadde satt den mørkt og kaldt noen dager og lekt vinter og så satt den ut da det blir litt varmere.

Jeg har en del erfaring med planter, her juletrær, og jeg har i hvert fall ikke opplevd at noen av disse har kommet tilbake.

Denne tråden begynner å minne om Stephen Kings Pet Sematary. :o

Jeg har en del erfaring med planter, her juletrær, og jeg har i hvert fall ikke opplevd at noen av disse har kommet tilbake.

Denne tråden begynner å minne om Stephen Kings Pet Sematary. :o

Juletrær kommer definitivt ikke tilbake, men julestjerner vokser i årevis, men de nye bladene som kommer er grønne. Det skal være et triks om å sette dem mørkt uten vann så så lenge, men blomster er ikke min cup of tea ;o)

Annonse

ShitDiddelyDo

Juletrær kommer definitivt ikke tilbake, men julestjerner vokser i årevis, men de nye bladene som kommer er grønne. Det skal være et triks om å sette dem mørkt uten vann så så lenge, men blomster er ikke min cup of tea ;o)

Vet du hvor lenge de blomstene de selger på gata overalt i Thailand kan vare?

Møtte nemlig ei jeg kjøpte en sånn til i fjor igjen i år, og hun påsto at blomsten jeg hadde gitt henne fortsatt sto på rommet hennes.

Den syntes jeg hørtes litt tynn ut. ;)

Vet du hvor lenge de blomstene de selger på gata overalt i Thailand kan vare?

Møtte nemlig ei jeg kjøpte en sånn til i fjor igjen i år, og hun påsto at blomsten jeg hadde gitt henne fortsatt sto på rommet hennes.

Den syntes jeg hørtes litt tynn ut. ;)

Hun kan jo ha tørket den, men hvis det var en potteplante så kan hun ha grønnere fingre enn meg.

Ja! Jeg har et Ficus Benjamin tre som har sett lyset i tunnellen på grunn av varmekabler i gulvet. Den var absolutt uten et eneste blad. Jeg var HELT sikker på at den hadde vandret for godt.

Men for sikkerhets skyld satte jeg den i dusjen i en time! Lunka vann så jorda svellet skikkelig opp. Så satte jeg den kaldere og i skikkelig dagslys. Tre dager så var det skudd overalt. Nå er den et DIGERT tre i stua.

Sett bonzaien tørt, varmt og lyst noen dager før du kaster den! For alt du vet kommer den igjen. :0)

ShitDiddelyDo

Hun kan jo ha tørket den, men hvis det var en potteplante så kan hun ha grønnere fingre enn meg.

Det var sånn som er kappa av ved stilken. Jeg forsto det sånn at hun hadde gitt vann til den, men jeg kan ha misforstått, for tørka blomster har jeg enda mindre greie på enn levende blomster, og det var nøyaktig 365 dager før, noe jeg vet fordi jeg kjøpte den til henne fordi hun hadde bursdag, og da jeg i år gikk forbi baren hun jobber i kom hun løpende mot meg, og inne var det full bursdagsfest igjen - så hun trodde jo jeg husket det og at det var derfor jeg kom (noe jeg selvfølgelig ikke husket).

Men selv om jeg nok ikke akkurat ser ut som Blomster-Finn, syntes jeg den blomsterpåstanden var litt tynn. :)

Det var sånn som er kappa av ved stilken. Jeg forsto det sånn at hun hadde gitt vann til den, men jeg kan ha misforstått, for tørka blomster har jeg enda mindre greie på enn levende blomster, og det var nøyaktig 365 dager før, noe jeg vet fordi jeg kjøpte den til henne fordi hun hadde bursdag, og da jeg i år gikk forbi baren hun jobber i kom hun løpende mot meg, og inne var det full bursdagsfest igjen - så hun trodde jo jeg husket det og at det var derfor jeg kom (noe jeg selvfølgelig ikke husket).

Men selv om jeg nok ikke akkurat ser ut som Blomster-Finn, syntes jeg den blomsterpåstanden var litt tynn. :)

Enig i at den var litt tynn. Men jeg kan sikkert spørre noen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...