Gå til innhold

hvor mye bruker dere på mat i uka/måneden?

Anbefalte innlegg

To voksne, en med irritabel tarm og en med matallergier. Vi handler på Kiwi for det meste, leser tilbudsaviser og planlegger deretter. Likevel ligger vi ofte rundt 1500-1700 kr uka. Mye rent kjøtt, ferskt grønt og Biola/laktosefri melk gjør regninga høy. Skulle gjerne spist First Price jeg om jeg hadde tålt det...

Jeg har også melkeallergi og en del andre allergier. Jeg hamstrer når jeg er i Sverige, der har de et større utvalg til lavere pris.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

14

• Spenol(1)

11

• Lillemus

7

• candyqueen_83

6

candyqueen_83

Bruker man nødvendigvis mere penger på mat når en er flere? Kanskje er en mere opptatt av å handle på tilbud og lage mat fra grunnen av når en er flere? Mens single kanskje kjøper mere ferdigmat fordi de ofte ikke har tid til å lage maten selv?

Jeg tror det er litt sånn. At man ikke nødvendigvis bruker så mye mer når man har barn. Ikke bare pga ferdigmat når man er uten barn, men at man tar seg råd til litt ekstra.

Det høres mye ut.

Vi er fem i familien. Vil tro vi bruker 1500-1800 kr i uka på mat. Men jeg har egentlig ikke peiling. Pleier å handle en gang stort (900-1200) og 1-2 ganger med 200-500 kr.

Kanskje 1500 ikke var det totalte matbudsjettet, men bare utskjeielsene? Hvis det er sånn så er det jo virkelig ille !

Jeg bruker det jeg har råd til. Ikke 1500 kr men kanskje ett eller annet sted mellom 600-800 kr. Det kommer vel an på hvor mye jeg har i fryseren også, finner jeg noe billig så kan jeg fylle opp med det. Jeg er fryktelig glad i Kiwis fredagstilbud og kjøper nok noen ekstra og putter i fryseren + at jeg synes kotelettpris på 29,90 er flott og dytter det og i fryseren.

Jeg prøver å spise bare reint kjøtt og ikke oppblandet vare bortsett fra karbonadedeig som ofte blir innkjøpt i Sverige.

Jeg bruker det jeg har råd til. Ikke 1500 kr men kanskje ett eller annet sted mellom 600-800 kr. Det kommer vel an på hvor mye jeg har i fryseren også, finner jeg noe billig så kan jeg fylle opp med det. Jeg er fryktelig glad i Kiwis fredagstilbud og kjøper nok noen ekstra og putter i fryseren + at jeg synes kotelettpris på 29,90 er flott og dytter det og i fryseren.

Jeg prøver å spise bare reint kjøtt og ikke oppblandet vare bortsett fra karbonadedeig som ofte blir innkjøpt i Sverige.

Det slo meg at 1500 kanskje ikke var det vanlige matbudsjettet men det hun brukte utenom når bulimien herjer. Det blir jo virkelig dyrt!

Det slo meg at 1500 kanskje ikke var det vanlige matbudsjettet men det hun brukte utenom når bulimien herjer. Det blir jo virkelig dyrt!

Jeg kunne sikkert klart å bruke 1500 kr jeg også hvis jeg hadde hatt råd og kunne kjøpt bare den maten jeg ville. Her jeg bor er det mange take away og det blir jo dyrt hvis man skal kjøpe det hver dag. Jeg synes det er kjedelig å lage mat som tar lang tid bare til meg sjøl.

Annonse

Gjest luftslott

Jeg har også melkeallergi og en del andre allergier. Jeg hamstrer når jeg er i Sverige, der har de et større utvalg til lavere pris.

Lurer på å ta meg en tur jeg også, hente ut all Zyrtec jeg har på resepten og få med meg noe kjøtt. Hadde ikke tenkt på allergimat, fint å kunne spare litt der også:-)

Gjest purgatory

Kunne fint ha brukt 1500 kr uka alene da jeg hadde bulimi, om jeg hadde hatt så mye. Jeg handla datovarer og overspiste på det, og tok igjen ved å ikke spise andre dager. Men at det går mye penger på bulimi er det ingen tvil om, kunne fint ha handla flere ganger om dagen...

Bruker man nødvendigvis mere penger på mat når en er flere? Kanskje er en mere opptatt av å handle på tilbud og lage mat fra grunnen av når en er flere? Mens single kanskje kjøper mere ferdigmat fordi de ofte ikke har tid til å lage maten selv?

Jeg er alene uten barn hver helg og handler langt mindre til de helgene jeg er alene.... Ferdigmat spiser jeg nesten oftere når ungene er her ;) Er jeg alene spiser jeg som regel mye kyllingfilet eller laks med grønnsaker og annet digg:) Tar meg maks 10 min å lage....

Kunne fint ha brukt 1500 kr uka alene da jeg hadde bulimi, om jeg hadde hatt så mye. Jeg handla datovarer og overspiste på det, og tok igjen ved å ikke spise andre dager. Men at det går mye penger på bulimi er det ingen tvil om, kunne fint ha handla flere ganger om dagen...

jeg tror ikke det gjør situasjonen noe særlig lettere når hun bor i byens navle og kan fråtse i butikker og kiosker ! Jeg tror vel at det er lettere å holde sykdommen i sjakk hvis en bor på landet med stor avstand til butikkene.

Gjest segunda

Jeg er alene uten barn hver helg og handler langt mindre til de helgene jeg er alene.... Ferdigmat spiser jeg nesten oftere når ungene er her ;) Er jeg alene spiser jeg som regel mye kyllingfilet eller laks med grønnsaker og annet digg:) Tar meg maks 10 min å lage....

Det er ikke sammenlignbart å være alene en helg engang ibl. enn å bo alene.

Jeg har prøvd alle varianter.

Det er ikke sammenlignbart å være alene en helg engang ibl. enn å bo alene.

Jeg har prøvd alle varianter.

Hvorfor ikke? Fire personer spiser jo langt mer enn en... når jeg er alene spiser jeg ikke et helt brød på ei helg engang.. Er ungene her spiser vi et brød pr dag...det samme gjelder melk og pålegg... vi spiser en stor hvitost i uka f.eks. Alene varer denne osten i en mnd... Alene lager jeg middag i små porsjoner. Når ungene er her må vi ha langt mer... Eksen har barna kun annenhver helg og sier selv han bruker utrolig lite penger på mat fordi han ikke har dem på overnatting mer enn seks netter pr mnd.

Gjest purgatory

jeg tror ikke det gjør situasjonen noe særlig lettere når hun bor i byens navle og kan fråtse i butikker og kiosker ! Jeg tror vel at det er lettere å holde sykdommen i sjakk hvis en bor på landet med stor avstand til butikkene.

Det er mye lettere om man har enkel tilgang ja, og bare kan gå i butikken når trangen melder seg. Men man får det til uansett, må bare planlegge litt... eller overspise på andre ting. Selv har jeg mange ganger overspist på spaghetti og ketsjup, det er jo sånt man har i skapet uansett... eller laget "snop" av havregryn, kakao, litt vaniljesukker og margarin. Har man ikke typisk fråtsemat å fråtse i, så fråtser man i det man har tilgjengelig. Til det er tomt.

Annonse

Gjest segunda

Hvorfor ikke? Fire personer spiser jo langt mer enn en... når jeg er alene spiser jeg ikke et helt brød på ei helg engang.. Er ungene her spiser vi et brød pr dag...det samme gjelder melk og pålegg... vi spiser en stor hvitost i uka f.eks. Alene varer denne osten i en mnd... Alene lager jeg middag i små porsjoner. Når ungene er her må vi ha langt mer... Eksen har barna kun annenhver helg og sier selv han bruker utrolig lite penger på mat fordi han ikke har dem på overnatting mer enn seks netter pr mnd.

Du kan ikke dele på fire for å finne ut hva det koster for deg alene å leve helt alene. Selvom du er alene en helg engang iblant så handler du ikke for en person. Det er mye dyrere å handle for en enn for fire. Det er bare slik det er.

Jeg har ingen problemer med å la være og bruke penger en stund etter jul og andre høytider hvor barna har vært her og vi har hatt mye god mat. Da spiser jeg rester, brødskiver osv. Jeg snakker om hele år, ikke korte perioder.

Gjest spectrum

Du kan ikke dele på fire for å finne ut hva det koster for deg alene å leve helt alene. Selvom du er alene en helg engang iblant så handler du ikke for en person. Det er mye dyrere å handle for en enn for fire. Det er bare slik det er.

Jeg har ingen problemer med å la være og bruke penger en stund etter jul og andre høytider hvor barna har vært her og vi har hatt mye god mat. Da spiser jeg rester, brødskiver osv. Jeg snakker om hele år, ikke korte perioder.

''Det er mye dyrere å handle for en enn for fire. Det er bare slik det er. ''

Det kommer jo an på hvor flink man er til å utnytte rester, kjøpe inn stort og fryse ned, osv.

Gjest segunda

''Det er mye dyrere å handle for en enn for fire. Det er bare slik det er. ''

Det kommer jo an på hvor flink man er til å utnytte rester, kjøpe inn stort og fryse ned, osv.

Det er ikke nok å være flink å kjøpe inn stort og utnytte rester. Jeg har gjort det hele mitt liv uansett om jeg er alene eller hadde en familie på fire.

Det er og blir dyrere å leve alene. Jeg vet utmerket godt at mange bruker mere penger på mat enn meg, og slik var det også da jeg hadde familie.

Gjest spectrum

Det er ikke nok å være flink å kjøpe inn stort og utnytte rester. Jeg har gjort det hele mitt liv uansett om jeg er alene eller hadde en familie på fire.

Det er og blir dyrere å leve alene. Jeg vet utmerket godt at mange bruker mere penger på mat enn meg, og slik var det også da jeg hadde familie.

Vel, da er den eneste grunnen at man spiser mer når man er alene.

Hvorfor er det dyrere å handle for en enn for fire? Jeg får det bare ikke til å gå opp??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...