Gå til innhold

hvor mye bruker dere på mat i uka/måneden?

Anbefalte innlegg

Gjest xbellax

Puh... :)

Det er selvsagt mye verre å leve med en inntekt enn to, men det er klart det må koste mer å mette fire munner enn en... I helga hadde jeg to barn ekstra og det kunne faktisk merkes på matbudsjettet..

Ikke sant, helt logisk, enda hvor flink man er til å fryse ned og slike ting. Naturligvis koster det mer å være 4 enn når man kun er alene.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

14

• Spenol(1)

11

• Lillemus

7

• candyqueen_83

6

Hvorfor er det dyrere å handle for en enn for fire? Jeg får det bare ikke til å gå opp??

''Hvorfor er det dyrere å handle for en enn for fire? Jeg får det bare ikke til å gå opp??''

Ikke jeg heller. Det er da temmelig merkelig dersom de tre siste spiser "i minus"? Det må man jo for å få det regnestykket til å gå opp.

Gjest segunda

Hvorfor er det dyrere å handle for en enn for fire? Jeg får det bare ikke til å gå opp??

Du legger selvsagt ut flere kroner for fire enn for en, men det er dyrere per person å ha en alene husholdning. Jeg forstår ikke hvorfor det er vanskelig å forstå.

candyqueen_83

''Hvorfor er det dyrere å handle for en enn for fire? Jeg får det bare ikke til å gå opp??''

Ikke jeg heller. Det er da temmelig merkelig dersom de tre siste spiser "i minus"? Det må man jo for å få det regnestykket til å gå opp.

Det er vel ment per person da.

Annonse

Du legger selvsagt ut flere kroner for fire enn for en, men det er dyrere per person å ha en alene husholdning. Jeg forstår ikke hvorfor det er vanskelig å forstå.

Altså..hvis det er snakk om to voksne som deler på husholdningen (dvs begge bidrar med penger til husholdningen), så er dette selvsagt langt mer økonomisk enn om man alene står for husholdningens inntekt.

Barn har jo ingen inntekt, så det er jo langt billigere å ha husholdning alene enn sammen med f.eks. tre barn. Selvsagt blir det ikke fire ganger rimeligere, men uansett går utgiftene betydelig ned.

Gjest spectrum

Nei det har ingenting å gjøre med hvor mye du spiser. Det er dyrere å handle for en person enn for mange på engang. Dette trodde jeg alle forsto.

''Det er dyrere å handle for en person enn for mange på engang.''

Bare hvis du ender opp med å kaste mer mat fordi ikke klarer å spise opp alt før den blir dårlig.

Gjest spectrum

''Jeg forstår ikke hvorfor det er vanskelig å forstå.''

Hvis det er så enkelt så må du vel også klare å forklare hvorfor det er slik.

Ikke sant, helt logisk, enda hvor flink man er til å fryse ned og slike ting. Naturligvis koster det mer å være 4 enn når man kun er alene.

ja det er vel der logikken ligger. Eller kanskje man skulle formere seg og få seks barn? Da blir det jo enda billigere;)

For man handler vel den samme maten en ville ha handlet om en bor alene også?

Når en som singel bare baserer seg på fjordland så blir det dyr til slutt. Men som singel har en ofte ikke så god økonomi heller.

Annonse

Kunne fint ha brukt 1500 kr uka alene da jeg hadde bulimi, om jeg hadde hatt så mye. Jeg handla datovarer og overspiste på det, og tok igjen ved å ikke spise andre dager. Men at det går mye penger på bulimi er det ingen tvil om, kunne fint ha handla flere ganger om dagen...

Jeg gjorde et regnestykke på det. Hvis en bruker 1500kr i uka på bulimi, så bruker en ca 6000 i måneden. Om en følger det slavisk så kan det koste en opp til 70000 i året!! Det er en dyr sykdom.

Jeg leste et sted at mange bulimikere blir bedre når de får seg samboer. Det blir kanskje vanskeligere å fråtse og kaste opp=

Gjest segunda

Altså..hvis det er snakk om to voksne som deler på husholdningen (dvs begge bidrar med penger til husholdningen), så er dette selvsagt langt mer økonomisk enn om man alene står for husholdningens inntekt.

Barn har jo ingen inntekt, så det er jo langt billigere å ha husholdning alene enn sammen med f.eks. tre barn. Selvsagt blir det ikke fire ganger rimeligere, men uansett går utgiftene betydelig ned.

Ja det er en helt annen sak. Jeg har ikke tenkt å gå inn i detaljer på om mor betaler maten, om det går av barnetrygden, barnebidraget osv.

Jeg påpeker først og fremst at alene husholdning er dyrere per snute.

Gjest segunda

''Det er dyrere å handle for en person enn for mange på engang.''

Bare hvis du ender opp med å kaste mer mat fordi ikke klarer å spise opp alt før den blir dårlig.

Det er ikke lett å kjøpe små pakninger eller mengder. Hvis du lager en salat for fire så bruker du opp et salathode, en agurk, en paprika osv. Hvordan blir det å lage for en tror du?

Det er ikke nok å være flink å kjøpe inn stort og utnytte rester. Jeg har gjort det hele mitt liv uansett om jeg er alene eller hadde en familie på fire.

Det er og blir dyrere å leve alene. Jeg vet utmerket godt at mange bruker mere penger på mat enn meg, og slik var det også da jeg hadde familie.

Det er jo ikke dyrere å leve alene enn å leve som eneste voksen med barn? Det er her det glipper for meg...

Gjest segunda

Det er jo ikke dyrere å leve alene enn å leve som eneste voksen med barn? Det er her det glipper for meg...

Ikke hvis du teller i kroner. Selvsagt koster det mere i kroner å være alene voksen med tre barn enn helt alene. Jeg snakker om per person og alene husholdninger.

Det er dyrest å bo helt alene. Jeg har bodd alene med barn og hatt skatteklasse 2, barnetrygd + at barna spiste hos sin far. Det ble dyrere for meg da de plutselig ble voksne på ligningen og flyttet ut.

Jeg er mest opptatt av å diskutere alene husholdninger, ikke situasjonen for alenemødre. Det er noe helt annet.

Gjest spectrum

Det er ikke lett å kjøpe små pakninger eller mengder. Hvis du lager en salat for fire så bruker du opp et salathode, en agurk, en paprika osv. Hvordan blir det å lage for en tror du?

''Hvis du lager en salat for fire så bruker du opp et salathode, en agurk, en paprika osv. Hvordan blir det å lage for en tror du?''

Du bruker 1/4 salathode, 1/4 agurk, 1/4 paprika osv, og så sørger du å bruke opp resten senere mens grønnsakene fortsatt er brukbare. Det krever mer planlegging, men er fullt mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...