Gå til innhold

hvor mye bruker dere på mat i uka/måneden?

Anbefalte innlegg

Gjest xbellax
Skrevet

Så jeg ville hatt mer å rutte med hver mnd om jeg fikk et eller to barn til?

5 til så blir du millionær B-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

14

• Spenol(1)

11

• Lillemus

7

• candyqueen_83

6

Skrevet

5 til så blir du millionær B-)

Jepp, må bare finne en villig (og ikke minst viril) mann først :P

Skrevet

Jeg tror det er litt sånn. At man ikke nødvendigvis bruker så mye mer når man har barn. Ikke bare pga ferdigmat når man er uten barn, men at man tar seg råd til litt ekstra.

Det er når jeg er uten barna at jeg aldri spiser ferdigmat, for da har jeg jo bedre tid - samt at jeg liker det jeg lager ;)

Skrevet

Det hjelper veldig når de begynner å jobbe for egne lommepenger, men jeg er helt enig i at det er en overgang når de fyller 18.

Utenom det så finnes det statistiske opplysninger om hvor gunstige forskjellige husholdninger. Dette er ikke bare basert på meninger.

De årene hvor ungene er 18 er veldig spesielle og det varer heldigvis ikke en evighet. De flytter gjerne hjemmenifra da de er ferdig med videregående selv om eldstemann her ventet ganske lenge etterat han hadde vært i militæret og i Kosovo sånn at jeg ble sittende med to hjemme som ikke bidro med noe økonomisk og var voksne med voksne behov.

Men jeg ser for meg økonomien når jeg ikke har noen unger hjemme og minstemann har flyttet hjemmenifra og jeg skifter skatteklasse. Jeg tror ikke det blir særlig fett, nei. Dessuten blir ting dyrere og dyrere og jeg har omtrent samme inntekt hele tiden og med den nye pensjonsordningen hvor jeg altså faller dårlig ut selv om jeg kommer under overgangsreglene og ikke mister all verden. Men det er en annen diskusjon.

Skrevet

Så jeg ville hatt mer å rutte med hver mnd om jeg fikk et eller to barn til?

Ja, det ville du nok. Jeg har hatt en, to, tre, to og en og det stemmer nok. Du vil merke det når ungene flytter hjemmenifra at det blir litt strammere økonomi hver gang.

Skrevet

Det er når jeg er uten barna at jeg aldri spiser ferdigmat, for da har jeg jo bedre tid - samt at jeg liker det jeg lager ;)

Det er fordi du bare har barnefri en gang i blandt. I lengden så gjør de fleste det ikke slik, uten unger så lager man gjerne noe raskt og dyrt.

Skrevet

Det er fordi du bare har barnefri en gang i blandt. I lengden så gjør de fleste det ikke slik, uten unger så lager man gjerne noe raskt og dyrt.

Mine billigmiddager lager jeg på ti minutter.... Laksefilet eller kyllingfilet i wok sammen med oppkutta grønnsaker, salat og yoghurt naturell er en variant:) Evt koker jeg grov pasta og hiver oppi tørka tomater og svarte oliven. Nydelige middager til en billig penge, og kjapt unnagjort :)

Skrevet

Mine billigmiddager lager jeg på ti minutter.... Laksefilet eller kyllingfilet i wok sammen med oppkutta grønnsaker, salat og yoghurt naturell er en variant:) Evt koker jeg grov pasta og hiver oppi tørka tomater og svarte oliven. Nydelige middager til en billig penge, og kjapt unnagjort :)

Det kaller jeg dyre middager, det er ikke slike middager jeg laget når jeg hadde ungene boende hjemme :o) Det er sånne middager jeg lager nå hvor jeg har mye bedre råd.

Skrevet

Det kaller jeg dyre middager, det er ikke slike middager jeg laget når jeg hadde ungene boende hjemme :o) Det er sånne middager jeg lager nå hvor jeg har mye bedre råd.

Trenger ikke koste mye... Jeg kjøper store poser kyllingfileter (First Price). Laksefileter får man fem i en pakke av og jeg spiser en filet pr middag... vil tro en slik middag koster meg 25-30 kr...

Skrevet

Trenger ikke koste mye... Jeg kjøper store poser kyllingfileter (First Price). Laksefileter får man fem i en pakke av og jeg spiser en filet pr middag... vil tro en slik middag koster meg 25-30 kr...

Ja, sånt kjøper jeg også.

Billige middager med unger for meg er spagetti med 250gr kjøttdeig hvor kjøttdeigen er spedd med gulrot til kjøttsaus, tomatsuppe med røkte kjøttpølser og makaroni, risengrysgrøt, fiskepinner med poteter og remulade, fiskeboller i hvit saus, gulrøtter og poteter og da var det de billigste fiskebollene. Men jeg har hatt fryktelig dårlig råd.

Skrevet

Ikke hvis du teller i kroner. Selvsagt koster det mere i kroner å være alene voksen med tre barn enn helt alene. Jeg snakker om per person og alene husholdninger.

Det er dyrest å bo helt alene. Jeg har bodd alene med barn og hatt skatteklasse 2, barnetrygd + at barna spiste hos sin far. Det ble dyrere for meg da de plutselig ble voksne på ligningen og flyttet ut.

Jeg er mest opptatt av å diskutere alene husholdninger, ikke situasjonen for alenemødre. Det er noe helt annet.

''Det er dyrest å bo helt alene. Jeg har bodd alene med barn og hatt skatteklasse 2, barnetrygd + at barna spiste hos sin far. Det ble dyrere for meg da de plutselig ble voksne på ligningen og flyttet ut.''

At det er dyrere når man må betale boligutgifgter, strøm, kommunale avgifter og alt sånt alene og ikke har noen dele det med er det vel ingen som bestrider?

Skrevet

Bor du alene selv?

Jeg er mye alene som voksen salatspiser ja og har jeg veldig lyst på salat så plukker jeg fra "plukk selv salatdisken", det blir billigere enn å kjøpe masse råvarer man ikke rekker å spise opp. Og jada, jeg vet godt at ikke alle butikker har sånn disk. :o)

Til vanlig kjøper jeg agurk og paprika og en sånn liten "Mini Familie" fra Dole, og slenger oppi litt ost i terninger eller fetaost - nydelig liten salat! Agurk og paprika holder seg en god stund i kjøleskapet og spises stort sett opp.

Gjest Tar en stor del av lønna faktisk :)
Skrevet

Ca 2000 i uka, mer eller mindre. Vi er fire stk, to voksne og to ungdommer. En hund og en katt. Har alltid mye youghurt, frukt og grønt i hus. Spiser et varmt måltid/middag hver dag.

Har regnet at jeg i perioder har vært oppe i ti tusen i måneden på mat. Helt vilt egentlig.

Vi handler på Kiwi, og kjøper noe First Price varer.

Skrevet

Nei tre barn er som regel ikke tre ganger dyrere enn et barn. Det stemmer ikke. Det er mer økonomisk gunstig med flere hvis du regner i kroner. Husholdning med flere blir billigere per person. Barn arver etter hverandre, bruker ting sammen osv.

Jeg har ikke diskutert strømregning, tv osv. Etter som flere bruker samme ting blir den billigere.

''Barn arver etter hverandre, bruker ting sammen osv.''

Når de er små ja. La meg si det sånn - jentungen på 10 arver ikke så mye som en sokk etter guttungen på 12! Jo, ett og annet ullplagget har hun vel overtatt de siste årene, men det er også alt av klær.

Skiutstyr arver hun heldigvis, men ikke noe annet sånt.

Skrevet

De årene hvor ungene er 18 er veldig spesielle og det varer heldigvis ikke en evighet. De flytter gjerne hjemmenifra da de er ferdig med videregående selv om eldstemann her ventet ganske lenge etterat han hadde vært i militæret og i Kosovo sånn at jeg ble sittende med to hjemme som ikke bidro med noe økonomisk og var voksne med voksne behov.

Men jeg ser for meg økonomien når jeg ikke har noen unger hjemme og minstemann har flyttet hjemmenifra og jeg skifter skatteklasse. Jeg tror ikke det blir særlig fett, nei. Dessuten blir ting dyrere og dyrere og jeg har omtrent samme inntekt hele tiden og med den nye pensjonsordningen hvor jeg altså faller dårlig ut selv om jeg kommer under overgangsreglene og ikke mister all verden. Men det er en annen diskusjon.

''sånn at jeg ble sittende med to hjemme som ikke bidro med noe økonomisk og var voksne med voksne behov.''

Du kunne jo f.eks. bedt dem skaffe seg en liten vaskejobb eller lagerjobb eller noe for å skaffe seg egne lommepenger om ikke annet...

Skrevet

''uten unger så lager man gjerne noe raskt og dyrt.''

Nei. En kyllingfilet eller laksebit + en neve rosenkål + en neve kikerter og litt rømme og tomatsaus + kanskje litt salat av agurk, paprika og fetaost er ikke dyrt. Men veldig godt! :o)

Om man lever på Fjordland 4 dager i uka og i tillegg røyker 20 om dagen kan man sannelig ikke klage på dårlig råd.

Skrevet

Ja, sånt kjøper jeg også.

Billige middager med unger for meg er spagetti med 250gr kjøttdeig hvor kjøttdeigen er spedd med gulrot til kjøttsaus, tomatsuppe med røkte kjøttpølser og makaroni, risengrysgrøt, fiskepinner med poteter og remulade, fiskeboller i hvit saus, gulrøtter og poteter og da var det de billigste fiskebollene. Men jeg har hatt fryktelig dårlig råd.

Det er rart hvordan man greier å innrette forbruket etter økonomien. Det meste går når man må :)

Gjest segunda
Skrevet

Jeg er mye alene som voksen salatspiser ja og har jeg veldig lyst på salat så plukker jeg fra "plukk selv salatdisken", det blir billigere enn å kjøpe masse råvarer man ikke rekker å spise opp. Og jada, jeg vet godt at ikke alle butikker har sånn disk. :o)

Til vanlig kjøper jeg agurk og paprika og en sånn liten "Mini Familie" fra Dole, og slenger oppi litt ost i terninger eller fetaost - nydelig liten salat! Agurk og paprika holder seg en god stund i kjøleskapet og spises stort sett opp.

Jeg er ikke helt med på hva du mener. Jeg diskuterte alene husholdninger og synes det er lite interessant i den sammenhengen om du privat og personlig kjøper ferdig salat eller ikke.

Det blir som å skrive hvor glad jeg er i fisk, eller om jeg kjøper ferdig kylling, kyllingfileter eller steker en hel kylling.

Skrevet

''sånn at jeg ble sittende med to hjemme som ikke bidro med noe økonomisk og var voksne med voksne behov.''

Du kunne jo f.eks. bedt dem skaffe seg en liten vaskejobb eller lagerjobb eller noe for å skaffe seg egne lommepenger om ikke annet...

Eldstemann fikk arbeidsledighetstrygd etter å ha vært i Kosovo og dattera mi har dysleksi og hadde mer enn nok med skolearbeid. Jeg tipper hun brukte dobbelt så lang tid som normalt på leksene så det var ikke holdbart at hun skulle jobbe.

Og det de i så fall tjener kaller de sine penger og jeg lover at det ikke er lett å få husleie og matpenger fra unger som sitter med et par tre tusen i mnd. Jeg er nok ikke den eneste som ikke har klart å få dem til å dele på utgiftene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...