Gjest Jacoba Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303146006' post='4564406] Telt? Jeg hadde sikkert bygget den inn i ett hus! ;o) Trådstarter gjorde sikker rett for deres situasjon, jeg blir bare engasjert når enn avviser barn/ungdom så tvert. Det går jo på mine opplevelser, deriblandt at en 8.kl ikke alltid er det i hodet, eller hva jeg skal si. Samt at jeg har småsøstre, dæven så de kan bite (jeg har sett dem reagere i situasjoner med andre voksne hvor jeg ikke skjønte hva pokker som stakk dem, de er jo ikke slik, men de sliter med det der barn-voksen, for å si som Trond-Viggo, i alderen 14-16 år skulle det hengt på ett skilt hvor det stod: I ustand. ;o) ), men de er greie, de er bare så forbaska emosjonelle. En 8-klassing kan være ganske sterk og tung, og hoppe de andre ungene høyt til værs - med tilsvarende lang vei ned igjen. Det blir gjerne mye mer voldsomt, og sammen med mindre unger er dette ikke forsvarlig. Særlig ikke når 8-klassingen er en helt ukjent unge som står og ypper mot deg i din egen hage. Så den ser jeg, altså. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 ''Dette blir mer og mer vanlig fordi nordmenn flest tenker som deg om dette med at barna/en selv har ansvar uansett hvor man er. :0)'' Ser den, og tenker at det er slik det må være. Ferdes vi i utmark, er det noen som eier den. Faller et av mine barn ned fra et tre og brekker nakken eller drukner i elva (gud forby!), kan jeg ikke laste grunneier for manglende sikring av området. Det er mitt ansvar å passe på når de ikke er store nok til å ta ansvar aleine. Det er en balansegang mellom å sikre barn og la dem få en viss erfaring i utfoldelse. Nå høres jeg kanskje ut som ei skrekkmor, men jeg har latt mine spikke pølsepinner o.l. med tollekniv fra de var ca 4 år gamle - riktignok med tilsyn.. Det har min også, han lærte å sløye fisk i tidlig alder med sin egen kniv ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 ''Dette blir mer og mer vanlig fordi nordmenn flest tenker som deg om dette med at barna/en selv har ansvar uansett hvor man er. :0)'' Ser den, og tenker at det er slik det må være. Ferdes vi i utmark, er det noen som eier den. Faller et av mine barn ned fra et tre og brekker nakken eller drukner i elva (gud forby!), kan jeg ikke laste grunneier for manglende sikring av området. Det er mitt ansvar å passe på når de ikke er store nok til å ta ansvar aleine. Det er en balansegang mellom å sikre barn og la dem få en viss erfaring i utfoldelse. Nå høres jeg kanskje ut som ei skrekkmor, men jeg har latt mine spikke pølsepinner o.l. med tollekniv fra de var ca 4 år gamle - riktignok med tilsyn.. Da jeg var barn, og det er da faen ikke så lenge siden, ble vi oppmuntret til å spikke. Jeg fikk til og med kniver i gave til bursdager. Brukte dem til fisking, lagde fløyter, osv. Det siste husker jeg til og med vi gjorde i forbindelse med klassen. Vi hadde med oss kniver på tur, og i det hele tatt. Og vi kappa land (noen ganger med sår som resultat ). Dagens unge vet vel ikke engang hva det vil si å kappe land. Ved å bruke kniven på denne måten fikk vi et fornuftig forhold til knivens bruksområder (kanskje med unntak av landkappinga, for det er nok ikke så fornuftig bruk av kniv ). I dag ser kniv ut til å være noe skummelt, og det tviler jeg på at noen er tjent med. Men da jeg var barn fikk vi til og med lov til å klatre i klatrestativ som ikke hadde vært igjennom et vannvittig godkjenningsbyråkrati, og vi forsøkte alltid på jorda rundt i huska (uten at jeg kan huske (...) at noen klarte det). På skolen hadde vi også sånne dumpehusker der vi virkelig måtte holde oss fast mens feite-mona (som var sterk!) og de største og sterkeste gutta i klassene over forsøkte med all sin makt å ta livet av de som satt på huska. Klatra opp i trær gjorde vi også, og bygde hytter høyt over bakken. Noen av de tøffeste apekattene måtte til og med hentes ned av brannvesenet. Det hendte vi gikk på snørra, og de virkelig uheldige knakk nok et og annet bein, men herregud. Er ikke dette en del av barndommen? I dag er alt farlig. Nå skrives åpenbart kontrakter rundt lek. Det er vannvidd, og den dagen en unge står i skogen med bruk for en kniv kommer han til å kappe seg opp fordi han ikke kan bruke denne mystiske dingsen som utrolig nok er skarpere enn de han bruker til å smøre smør på skiva. Men jeg ser jo at de fleste i tråden også ser ut til å mene dette er vannvidd. Heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Da jeg var barn, og det er da faen ikke så lenge siden, ble vi oppmuntret til å spikke. Jeg fikk til og med kniver i gave til bursdager. Brukte dem til fisking, lagde fløyter, osv. Det siste husker jeg til og med vi gjorde i forbindelse med klassen. Vi hadde med oss kniver på tur, og i det hele tatt. Og vi kappa land (noen ganger med sår som resultat ). Dagens unge vet vel ikke engang hva det vil si å kappe land. Ved å bruke kniven på denne måten fikk vi et fornuftig forhold til knivens bruksområder (kanskje med unntak av landkappinga, for det er nok ikke så fornuftig bruk av kniv ). I dag ser kniv ut til å være noe skummelt, og det tviler jeg på at noen er tjent med. Men da jeg var barn fikk vi til og med lov til å klatre i klatrestativ som ikke hadde vært igjennom et vannvittig godkjenningsbyråkrati, og vi forsøkte alltid på jorda rundt i huska (uten at jeg kan huske (...) at noen klarte det). På skolen hadde vi også sånne dumpehusker der vi virkelig måtte holde oss fast mens feite-mona (som var sterk!) og de største og sterkeste gutta i klassene over forsøkte med all sin makt å ta livet av de som satt på huska. Klatra opp i trær gjorde vi også, og bygde hytter høyt over bakken. Noen av de tøffeste apekattene måtte til og med hentes ned av brannvesenet. Det hendte vi gikk på snørra, og de virkelig uheldige knakk nok et og annet bein, men herregud. Er ikke dette en del av barndommen? I dag er alt farlig. Nå skrives åpenbart kontrakter rundt lek. Det er vannvidd, og den dagen en unge står i skogen med bruk for en kniv kommer han til å kappe seg opp fordi han ikke kan bruke denne mystiske dingsen som utrolig nok er skarpere enn de han bruker til å smøre smør på skiva. Men jeg ser jo at de fleste i tråden også ser ut til å mene dette er vannvidd. Heldigvis. Enig! Jeg er betydelig eldre enn deg og har oppdratt barn i et kvart århundre. Måtte seinest for noen dager siden støtte eldstedattera mi i at det ikke var uforsvarlig at barnebarnet mitt på 4 år sykla på tohjulssykkel (med hjelm) rundt Sognsvann mens mamma'n jogga ved siden av :-/ (Og jeg er 100% sikker på at ho ikke slipper dattera av syne, men ho kan godt si "Datt du, gikk det bra? Jaja, pyttpytt!" så lenge det er snakk om et imaginært skrubbsår). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Enig! Jeg er betydelig eldre enn deg og har oppdratt barn i et kvart århundre. Måtte seinest for noen dager siden støtte eldstedattera mi i at det ikke var uforsvarlig at barnebarnet mitt på 4 år sykla på tohjulssykkel (med hjelm) rundt Sognsvann mens mamma'n jogga ved siden av :-/ (Og jeg er 100% sikker på at ho ikke slipper dattera av syne, men ho kan godt si "Datt du, gikk det bra? Jaja, pyttpytt!" så lenge det er snakk om et imaginært skrubbsår). Dette med hjelm har også blitt helt hysterisk. Jeg er ikke mot hjelm, altså - jeg bruker det selv når jeg sykler lenger enn de 5 minuttene det tar til butikken eller treninga, men hysteriet er vannvittig. Det er jo ikke sånn at min generasjon, som verken brukte hjelm på sykkel, skateboard, og stort sett ikke i Hemsedal selv om vi kjørte første-mann-ned, dro på oss hauger av hodeskader grunnet manglende hjelm. Men det får man inntrykk av når man leser i avisa. Jeg skjønner ikke at noen som var barn på åttitallet har overlevd, jeg, det må jo ha vært reine risikosporten bare å leve sammenlignet med i dag der selv klatrestativ må sikkerhetsklareres før bruk og noen sannsynligvis ringer barnevernet dersom en unge skulle driste seg ut på sykkel uten hjelm. Kanskje min generasjon var flinkere til å holde oss på sykkelen og ikke slå hue i alt enn dagens barn. Men angående en ting tror jeg vi var verre enn dagens barn: Det er nemlig mange år siden jeg sist så en unge sitte fast med tunga på et rekkverk om vinteren. Min generasjon gjorde knapt annet så fort kulda kom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacoba Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Det er slik det er blitt. Jeg lar ikke andres unger hoppe uhemmet på vår trampoline. Og kun tre om gangen. Ingen saltomortaler og de store får ikke hoppe med de små. Hadde vi bodd slik trådstarter gjør, så kan det godt være jeg og hadde sikret meg skriftlig tillatelse fra foreldre til andre unger først. Du kan faktisk ikke hindre at en unge treffer stanga i nettet og knekker nakken, selv om du sitter og ser på. :0) En trampoline ER som en usikret brønn. Med mindre man hindrer ferdsel når man ikke er tilstede, eller bruker kontrakt for å sikre ansvar på de som hopper. I bil dekker forsikringselskapet alle passasjerer. Men jeg tror faktisk at jeg kan få smellen der og dersom jeg godtar at barna sitter på uten egnede stoler/belte. Og uansett hvor gæli du mener at det er, så hjelper ikke det når erstatningskravet ligger i postkassa di. Hvorfor er det så vanskelig å skjønne? ''Du kan faktisk ikke hindre at en unge treffer stanga i nettet og knekker nakken, selv om du sitter og ser på. :0)'' Dette argumentet bruker jeg også, når pappaen her tror at hans blikk vil fungere som sikkerhetsnett. -Det nytter da ikke å stå og se på at ungen ramler ned trappa. (Utover det er han en flott pappa, altså.......... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacoba Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Dette med hjelm har også blitt helt hysterisk. Jeg er ikke mot hjelm, altså - jeg bruker det selv når jeg sykler lenger enn de 5 minuttene det tar til butikken eller treninga, men hysteriet er vannvittig. Det er jo ikke sånn at min generasjon, som verken brukte hjelm på sykkel, skateboard, og stort sett ikke i Hemsedal selv om vi kjørte første-mann-ned, dro på oss hauger av hodeskader grunnet manglende hjelm. Men det får man inntrykk av når man leser i avisa. Jeg skjønner ikke at noen som var barn på åttitallet har overlevd, jeg, det må jo ha vært reine risikosporten bare å leve sammenlignet med i dag der selv klatrestativ må sikkerhetsklareres før bruk og noen sannsynligvis ringer barnevernet dersom en unge skulle driste seg ut på sykkel uten hjelm. Kanskje min generasjon var flinkere til å holde oss på sykkelen og ikke slå hue i alt enn dagens barn. Men angående en ting tror jeg vi var verre enn dagens barn: Det er nemlig mange år siden jeg sist så en unge sitte fast med tunga på et rekkverk om vinteren. Min generasjon gjorde knapt annet så fort kulda kom. Hjelm krever minimal innsats i forhold til hva den kan forhindre. Akkurat det har jeg ingen problemer med å forstå. På den annen side, det å bli forelder innebærer som regel at en del overbeskyttelsesknapper trykkes på. Har man ikke barn selv kan mange av våre valg være helt uforståelige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hjelm krever minimal innsats i forhold til hva den kan forhindre. Akkurat det har jeg ingen problemer med å forstå. På den annen side, det å bli forelder innebærer som regel at en del overbeskyttelsesknapper trykkes på. Har man ikke barn selv kan mange av våre valg være helt uforståelige. Joda, jeg forstår det, og jeg hadde sikkert blitt en hønemor jeg også (dog langt unna kontraktene, herregud), men tidligere generasjoners foreldre var også redde for barna sine, uten at alt ble krisemaksimert av den grunn. Jeg tror barn lærer av å tryne litt i hytt og vær, det er ingen krise hvis en unge ramler av et klatrestativ og brekker armen, en hjernerystelse må da nærmest være en del av barndommen, og kommer du ikke på skolen etter sommerferien med hauger av skrubbsår, er det kanskje på tide å kvitte seg med playstationen. Du lærer litt av å tryne også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Da jeg var barn, og det er da faen ikke så lenge siden, ble vi oppmuntret til å spikke. Jeg fikk til og med kniver i gave til bursdager. Brukte dem til fisking, lagde fløyter, osv. Det siste husker jeg til og med vi gjorde i forbindelse med klassen. Vi hadde med oss kniver på tur, og i det hele tatt. Og vi kappa land (noen ganger med sår som resultat ). Dagens unge vet vel ikke engang hva det vil si å kappe land. Ved å bruke kniven på denne måten fikk vi et fornuftig forhold til knivens bruksområder (kanskje med unntak av landkappinga, for det er nok ikke så fornuftig bruk av kniv ). I dag ser kniv ut til å være noe skummelt, og det tviler jeg på at noen er tjent med. Men da jeg var barn fikk vi til og med lov til å klatre i klatrestativ som ikke hadde vært igjennom et vannvittig godkjenningsbyråkrati, og vi forsøkte alltid på jorda rundt i huska (uten at jeg kan huske (...) at noen klarte det). På skolen hadde vi også sånne dumpehusker der vi virkelig måtte holde oss fast mens feite-mona (som var sterk!) og de største og sterkeste gutta i klassene over forsøkte med all sin makt å ta livet av de som satt på huska. Klatra opp i trær gjorde vi også, og bygde hytter høyt over bakken. Noen av de tøffeste apekattene måtte til og med hentes ned av brannvesenet. Det hendte vi gikk på snørra, og de virkelig uheldige knakk nok et og annet bein, men herregud. Er ikke dette en del av barndommen? I dag er alt farlig. Nå skrives åpenbart kontrakter rundt lek. Det er vannvidd, og den dagen en unge står i skogen med bruk for en kniv kommer han til å kappe seg opp fordi han ikke kan bruke denne mystiske dingsen som utrolig nok er skarpere enn de han bruker til å smøre smør på skiva. Men jeg ser jo at de fleste i tråden også ser ut til å mene dette er vannvidd. Heldigvis. Mine barn får gjøre akkurat det samme som jeg gjorde da jeg var liten det føler jeg gjelder alle barn jeg kjenner.... Sikkerhetsregler etc gjelder jo først og fremst på skoler og barnehager, og polstringer og diverse på lekeapparater e.l. påvirker jo uansett ikke barna negativt vil jeg tro? Mye verre å nekte barn å prøve ut nye ting.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Dette med hjelm har også blitt helt hysterisk. Jeg er ikke mot hjelm, altså - jeg bruker det selv når jeg sykler lenger enn de 5 minuttene det tar til butikken eller treninga, men hysteriet er vannvittig. Det er jo ikke sånn at min generasjon, som verken brukte hjelm på sykkel, skateboard, og stort sett ikke i Hemsedal selv om vi kjørte første-mann-ned, dro på oss hauger av hodeskader grunnet manglende hjelm. Men det får man inntrykk av når man leser i avisa. Jeg skjønner ikke at noen som var barn på åttitallet har overlevd, jeg, det må jo ha vært reine risikosporten bare å leve sammenlignet med i dag der selv klatrestativ må sikkerhetsklareres før bruk og noen sannsynligvis ringer barnevernet dersom en unge skulle driste seg ut på sykkel uten hjelm. Kanskje min generasjon var flinkere til å holde oss på sykkelen og ikke slå hue i alt enn dagens barn. Men angående en ting tror jeg vi var verre enn dagens barn: Det er nemlig mange år siden jeg sist så en unge sitte fast med tunga på et rekkverk om vinteren. Min generasjon gjorde knapt annet så fort kulda kom. ''Kanskje min generasjon var flinkere til å holde oss på sykkelen og ikke slå hue i alt enn dagens barn. ;)'' LOL, for ikke å snakke om min generasjon - og da sykla vi gjerne på alt for store sykler (til foreldrene våre) også ''Men angående en ting tror jeg vi var verre enn dagens barn: Det er nemlig mange år siden jeg sist så en unge sitte fast med tunga på et rekkverk om vinteren. Min generasjon gjorde knapt annet så fort kulda kom. :)'' Hehe, dette husker jeg godt fra min barndom! Det gikk litt sport i det, men jeg gjorde det kun en gang sjøl 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Mine barn får gjøre akkurat det samme som jeg gjorde da jeg var liten det føler jeg gjelder alle barn jeg kjenner.... Sikkerhetsregler etc gjelder jo først og fremst på skoler og barnehager, og polstringer og diverse på lekeapparater e.l. påvirker jo uansett ikke barna negativt vil jeg tro? Mye verre å nekte barn å prøve ut nye ting.. Jeg tror jo at du har rett. Synes i hvert fall det ser ut som om venners barn oppdras uten dette hysteriet man f.eks. ser i tråder som dette. Det er vel sånn at de mest hysteriske hyler høyest, og på et forum som DOL synes de spesielt godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Dette med hjelm har også blitt helt hysterisk. Jeg er ikke mot hjelm, altså - jeg bruker det selv når jeg sykler lenger enn de 5 minuttene det tar til butikken eller treninga, men hysteriet er vannvittig. Det er jo ikke sånn at min generasjon, som verken brukte hjelm på sykkel, skateboard, og stort sett ikke i Hemsedal selv om vi kjørte første-mann-ned, dro på oss hauger av hodeskader grunnet manglende hjelm. Men det får man inntrykk av når man leser i avisa. Jeg skjønner ikke at noen som var barn på åttitallet har overlevd, jeg, det må jo ha vært reine risikosporten bare å leve sammenlignet med i dag der selv klatrestativ må sikkerhetsklareres før bruk og noen sannsynligvis ringer barnevernet dersom en unge skulle driste seg ut på sykkel uten hjelm. Kanskje min generasjon var flinkere til å holde oss på sykkelen og ikke slå hue i alt enn dagens barn. Men angående en ting tror jeg vi var verre enn dagens barn: Det er nemlig mange år siden jeg sist så en unge sitte fast med tunga på et rekkverk om vinteren. Min generasjon gjorde knapt annet så fort kulda kom. En nær slektning av meg døde da hun var ni år. Hun falt av sykkel på asfalten uten hjelm Det er over tyve år siden og mine barn var små. De fikk aldri lov å sykle uten hjelm. Det var noen som overlevde, men ikke alle. Det var nok for meg. Jeg vil beholde alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 ''Kanskje min generasjon var flinkere til å holde oss på sykkelen og ikke slå hue i alt enn dagens barn. ;)'' LOL, for ikke å snakke om min generasjon - og da sykla vi gjerne på alt for store sykler (til foreldrene våre) også ''Men angående en ting tror jeg vi var verre enn dagens barn: Det er nemlig mange år siden jeg sist så en unge sitte fast med tunga på et rekkverk om vinteren. Min generasjon gjorde knapt annet så fort kulda kom. :)'' Hehe, dette husker jeg godt fra min barndom! Det gikk litt sport i det, men jeg gjorde det kun en gang sjøl Ja, i sommerferiene hos besteforeldre sykla også vi på sykler fra krigen, så syklene den gang var jo direkte helseskadelig i seg selv. Jeg tror også jeg hang fast kun en gang. Det er Rune jeg husker best. Det gikk knapt en uke uten at han hang der. - Se, der henger Rune, igjen, sa de voksne, - nå er det endelig vinter! Lurte du på om du måtte skrape bilen på den tiden sjekket du ikke temperaturen, men du gikk ut på balkongen for å se om Rune hang der. Hang han der måtte det skrapes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Så du mener at vi ikke burde eie en trampoline fordi vi bor slik vi gjør? Jeg ønsker i grunnen å ha trampoline, fordi jeg får spreke unger av slik aktivitet. Det er mange timers akrobatikk pr uke. Andre typer aktivitet, vil aldri kunne oppnå samme resultater. Dette er lett tilgjengelig, og moro. Synes du det er riktig å avskaffe trampolinen, fordi vi ikke ønsker et ustanselig renn av fremmede barn og ungdom i hagen? Er det totalt ugreit å ha stramme regler? Vi har tross alt naboer, og om det bli plagsomt mye rush pga trampolinen, så er de i sin rett til å kreve den fjernet. Men så lenge ting foregår ordnet, er det ok. La meg legge til at jeg slett ikke kjenner denne 8.klassingen som hovedlinnlegget dreier seg om. Han har vært på døra flere ganger, og jeg sette særlig lite pris på at han ofte kontakter min 3. klassing. En 14-åring kan holde seg til sine jevnaldrende, ikke presse seg på 8-åringer. Det ser ut som 14 åringen har problemer. Om du skal nekte han tilgang til trampolinen tar jeg ikke stilling til, men hvorfor er du så irritert på dette stakkars barnet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru Vrang Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Jeg vet ikke om det er du som er gal eller om samfunnet er i ferd med å bli galt. Det første som får meg til å måpe her er kontrakten. Det minner mer om ting man leser fra USA. Er det virkelig så vannvittig stilt blitt at foreldre kan komme til å saksøke andre foreldre dersom barna skader seg i lek på deres eiendom? I så fall har verden gått av hengslene. Barn skader seg. Sånn er det. Jeg trodde de fleste foreldre var inneforstått med det, men det er mulig jeg overvurderer enkelte. Det andre gjelder fyren i åttendeklasse. Hvor gamle er disse i dag? 12-13? Mange av disse er, eller kan oppfattes som, frekke. Sånn er det. Hvorfor han henger sammen med mindre barn aner jeg ikke, men jeg synes det i en diskusjon med en unge på denne alderen, selv om han er frekk, er den voksnes ansvar å holde god takt og tone. Da tror jeg også du kommer lenger med en frekkas. Jeg tror heller ikke dine barn er tjent med deres mor skriver kontrakter før lek. Det er sånne foreldre det går rykter om blant barn, og når andre barn ler av deg er det kun dine barn som blir skadelidende, og dette kontraktopplegget tror jeg er så ekstremt at selv voksne reagerer - i hvert fall bak din rygg. Barna dine får med seg dette, og de blir skadelidende. ''Jeg vet ikke om det er du som er gal eller om samfunnet er i ferd med å bli galt.'' For å snu det helt på hodet, kan du lese Dorthes svar til meg. Hun hadde sannsynligvis drept meg, om jeg hadde latt hennes sønn på 14-15 år hoppe på vår trampoline. Det betyr at ikke alle er like positive til aktiviteten, og at det blir nødvendig å sikre seg på alle bauger og kanter. Jeg er enig med deg at det høres ekstremt ut med "kontrakt", men når jeg leser om erstatningskrav, blir jeg på alerten. Og det må da være greit for andre foreldre å vite hvor ungene holder hus, og hva de bedriver? Enkelte unger kan være her på timesvis, uten at foreldrene aner hvor de er. Det største problemet for oss pr nå, er at dette trekker horder med unger, selv om aktiviteten ikke er noen nyhet. Og at jeg mener vi må sile unger ut i fra kompis, og ikke. De som er her til vanlig får hoppe, de som kommer rekende pga trampis'en, og ikke i kraft av å være venner av våre barn, får finne seg en annen hoppeleke i en annen hage. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 En nær slektning av meg døde da hun var ni år. Hun falt av sykkel på asfalten uten hjelm Det er over tyve år siden og mine barn var små. De fikk aldri lov å sykle uten hjelm. Det var noen som overlevde, men ikke alle. Det var nok for meg. Jeg vil beholde alle. Tror nok de fleste overlevde, men heller ikke i dag overlever alle. Men altså: Jeg er helt enig i at det å sykle uten hjelm ikke er like lurt som å sykle med hjem, og jeg bruker det selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Ja, i sommerferiene hos besteforeldre sykla også vi på sykler fra krigen, så syklene den gang var jo direkte helseskadelig i seg selv. Jeg tror også jeg hang fast kun en gang. Det er Rune jeg husker best. Det gikk knapt en uke uten at han hang der. - Se, der henger Rune, igjen, sa de voksne, - nå er det endelig vinter! Lurte du på om du måtte skrape bilen på den tiden sjekket du ikke temperaturen, men du gikk ut på balkongen for å se om Rune hang der. Hang han der måtte det skrapes. Herlig, jeg hadde også en "Rune" i nabolaget :-)))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru Vrang Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Det ser ut som 14 åringen har problemer. Om du skal nekte han tilgang til trampolinen tar jeg ikke stilling til, men hvorfor er du så irritert på dette stakkars barnet? Fordi jeg mener at min 8-åring skal ha kompiser på egen alder, ikke de som er 6 år eldre enn ham. Og det er ikke veldig synd på denne gutten. Men han er sylfrekk i kjeften, og presser seg på, samma hva jeg sier. Hvis jeg lar denne gutten være her, så oppfordrer jeg til kontakt jeg ikke ønsker mellom små og store barn. Jeg føler meg temmelig alene om ansvaret for hauger av unger i rushet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Tror nok de fleste overlevde, men heller ikke i dag overlever alle. Men altså: Jeg er helt enig i at det å sykle uten hjelm ikke er like lurt som å sykle med hjem, og jeg bruker det selv. Jeg red mye på hester da jeg var barn, og aldri med hjelm fordi det eksisterte ikke. Jeg overlevde og de fleste andre, men en kamerat fra bygda hjemme døde da han falt av hest for mange år siden. I dag har alle hjelmer og jeg tror ikke det plager noen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Herlig, jeg hadde også en "Rune" i nabolaget :-)))) Alle hadde en Rune, og het de ikke Rune het de Ronny, Johnny eller Roger. Og de sier navn ikke former. Det der kan bare ikke være tilfeldig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/363500-f%C3%B8ler-meg-frekk-n%C3%A5/page/3/#findComment-3151287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.