Gå til innhold

Føler meg frekk nå

Anbefalte innlegg

Gjest er mamma til to

''Jeg vet ikke om det er du som er gal eller om samfunnet er i ferd med å bli galt.''

For å snu det helt på hodet, kan du lese Dorthes svar til meg. Hun hadde sannsynligvis drept meg, om jeg hadde latt hennes sønn på 14-15 år hoppe på vår trampoline. Det betyr at ikke alle er like positive til aktiviteten, og at det blir nødvendig å sikre seg på alle bauger og kanter.

Jeg er enig med deg at det høres ekstremt ut med "kontrakt", men når jeg leser om erstatningskrav, blir jeg på alerten. Og det må da være greit for andre foreldre å vite hvor ungene holder hus, og hva de bedriver? Enkelte unger kan være her på timesvis, uten at foreldrene aner hvor de er.

Det største problemet for oss pr nå, er at dette trekker horder med unger, selv om aktiviteten ikke er noen nyhet. Og at jeg mener vi må sile unger ut i fra kompis, og ikke. De som er her til vanlig får hoppe, de som kommer rekende pga trampis'en, og ikke i kraft av å være venner av våre barn, får finne seg en annen hoppeleke i en annen hage.

Jeg hadde nok valgt å isteden hengt opp en plakat på trampolinen der det sto eksakt det samme, framfor en kontrakt. Evt sendt en mail rundt til foreldrene om det samme. Da har du også gardert deg. En kontrakt høres litt voldsomt ut, selv om jeg skjønner behovet.

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

14

• EnolaGay

8

• tonie

7

• Angustia

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest er mamma til to

Dette med hjelm har også blitt helt hysterisk. Jeg er ikke mot hjelm, altså - jeg bruker det selv når jeg sykler lenger enn de 5 minuttene det tar til butikken eller treninga, men hysteriet er vannvittig. Det er jo ikke sånn at min generasjon, som verken brukte hjelm på sykkel, skateboard, og stort sett ikke i Hemsedal selv om vi kjørte første-mann-ned, dro på oss hauger av hodeskader grunnet manglende hjelm.

Men det får man inntrykk av når man leser i avisa. Jeg skjønner ikke at noen som var barn på åttitallet har overlevd, jeg, det må jo ha vært reine risikosporten bare å leve sammenlignet med i dag der selv klatrestativ må sikkerhetsklareres før bruk og noen sannsynligvis ringer barnevernet dersom en unge skulle driste seg ut på sykkel uten hjelm.

Kanskje min generasjon var flinkere til å holde oss på sykkelen og ikke slå hue i alt enn dagens barn. ;)

Men angående en ting tror jeg vi var verre enn dagens barn: Det er nemlig mange år siden jeg sist så en unge sitte fast med tunga på et rekkverk om vinteren. Min generasjon gjorde knapt annet så fort kulda kom. :)

Si det til mammaene og pappaene til de barna som døde av slike ulykker, du. Som angrer at de ikke passet bedre på.

Gjest er mamma til to

Da jeg var barn, og det er da faen ikke så lenge siden, ble vi oppmuntret til å spikke. Jeg fikk til og med kniver i gave til bursdager. Brukte dem til fisking, lagde fløyter, osv. Det siste husker jeg til og med vi gjorde i forbindelse med klassen. Vi hadde med oss kniver på tur, og i det hele tatt.

Og vi kappa land (noen ganger med sår som resultat :)). Dagens unge vet vel ikke engang hva det vil si å kappe land.

Ved å bruke kniven på denne måten fikk vi et fornuftig forhold til knivens bruksområder (kanskje med unntak av landkappinga, for det er nok ikke så fornuftig bruk av kniv ;)). I dag ser kniv ut til å være noe skummelt, og det tviler jeg på at noen er tjent med.

Men da jeg var barn fikk vi til og med lov til å klatre i klatrestativ som ikke hadde vært igjennom et vannvittig godkjenningsbyråkrati, og vi forsøkte alltid på jorda rundt i huska (uten at jeg kan huske (...) at noen klarte det). På skolen hadde vi også sånne dumpehusker der vi virkelig måtte holde oss fast mens feite-mona (som var sterk!) og de største og sterkeste gutta i klassene over forsøkte med all sin makt å ta livet av de som satt på huska. Klatra opp i trær gjorde vi også, og bygde hytter høyt over bakken. Noen av de tøffeste apekattene måtte til og med hentes ned av brannvesenet.

Det hendte vi gikk på snørra, og de virkelig uheldige knakk nok et og annet bein, men herregud. Er ikke dette en del av barndommen?

I dag er alt farlig. Nå skrives åpenbart kontrakter rundt lek.

Det er vannvidd, og den dagen en unge står i skogen med bruk for en kniv kommer han til å kappe seg opp fordi han ikke kan bruke denne mystiske dingsen som utrolig nok er skarpere enn de han bruker til å smøre smør på skiva.

Men jeg ser jo at de fleste i tråden også ser ut til å mene dette er vannvidd. Heldigvis. :)

Si det til mammaene og pappaene til de barna som døde av slike ulykker, du. Som angrer at de ikke passet bedre på.

Gjest Jacoba

Joda, jeg forstår det, og jeg hadde sikkert blitt en hønemor jeg også (dog langt unna kontraktene, herregud), men tidligere generasjoners foreldre var også redde for barna sine, uten at alt ble krisemaksimert av den grunn.

Jeg tror barn lærer av å tryne litt i hytt og vær, det er ingen krise hvis en unge ramler av et klatrestativ og brekker armen, en hjernerystelse må da nærmest være en del av barndommen, og kommer du ikke på skolen etter sommerferien med hauger av skrubbsår, er det kanskje på tide å kvitte seg med playstationen.

Du lærer litt av å tryne også.

''Du lærer litt av å tryne også.''

Joda, men skrubbsår på knær og albue eller en brukket arm er ille nok for en unge.

Man trenger ikke gamble med hodeskallen dersom det er enkelt å unngå.

trollemor;o)

''Men så er ikke foreldre rundt her idioter heller...''

Neida, alle er greie i medgang ;-) Du "passer" ungene, og de andre foreldrene har fri. Her snakker vi worst-case-scenario. Hva skjer om nabojenta brekker nakken i saltoen? Da er du plutselig erstatningspliktig.

Nei, her leker alle på eget ansvar. (eller på foreldrenes ansvar)

Vi har hatt trampoline i snart 10 år og det har ikke vært en eneste skade her. Vi har ikke engang sikkerhetsnett! *banker hardt i bordet*

Vi har hatt trampoline i snart 10 år og det har ikke vært en eneste skade her. Vi har ikke engang sikkerhetsnett! *banker hardt i bordet*

'' Vi har hatt trampoline i snart 10 år og det har ikke vært en eneste skade her.''

Dette blir vel den femte sommeren vi har trampolina og vi har ikke hatt noe alvorlige skader. En og annen vrikket ankel og forstuet skulder har det nok vært, det alvorligste var vel da jentungen - den aller første gangen de prøvde trampolina - gikk på ryggen ut gjennom åpningen i sikkerhetsnettet og på ryggen ned stigen... Hun har alltid vært en smule klønete. Det endte med et skrubbsår på ryggen, men hun var tilbake på trampolina etter 5 min med et stort plaster på ryggen. :o) Men rett skal være rett - vi fjernet stigen og erstattet den med en sånn hagestol i plast, stigen var omtrent håpløs å bruke.

Annonse

ShitDiddelyDo

''Du lærer litt av å tryne også.''

Joda, men skrubbsår på knær og albue eller en brukket arm er ille nok for en unge.

Man trenger ikke gamble med hodeskallen dersom det er enkelt å unngå.

Jeg er selvfølgelig helt enig i relevansen i å bruke hjelm når man f.eks. sykler. Det er en billig- og effektiv forsikring.

Det er det mer generelle hysteriet der alt er farlig jeg er skeptisk til, f.eks. farene forbundet med klatrestativ, normal bruk av kniv, klatring i trær - og ekstremeksemplet her der en mor går så langt som å inngå skriftlige kontrakter med foreldre for at barna skal få bruke trampolinen.

Gjest Jacoba

Jeg er selvfølgelig helt enig i relevansen i å bruke hjelm når man f.eks. sykler. Det er en billig- og effektiv forsikring.

Det er det mer generelle hysteriet der alt er farlig jeg er skeptisk til, f.eks. farene forbundet med klatrestativ, normal bruk av kniv, klatring i trær - og ekstremeksemplet her der en mor går så langt som å inngå skriftlige kontrakter med foreldre for at barna skal få bruke trampolinen.

Ja, det er lett å tenke at dagens foreldre er en smule hysteriske - "det gikk jo bra med oss 70-talls ungene" :-)

Sånn apropos - noe jeg er superstreng med er sikring i bil, og det ser jo ut til å lønne seg: http://www.aftenposten.no/bil/article4092345.ece

(Bilene er jo blitt sikrere også, men til gjengjeld kjører de fortere)

ShitDiddelyDo

Ja, det er lett å tenke at dagens foreldre er en smule hysteriske - "det gikk jo bra med oss 70-talls ungene" :-)

Sånn apropos - noe jeg er superstreng med er sikring i bil, og det ser jo ut til å lønne seg: http://www.aftenposten.no/bil/article4092345.ece

(Bilene er jo blitt sikrere også, men til gjengjeld kjører de fortere)

Men sånne ting synes jeg er en selvfølge. Skikkelig sikring i bil (uten at jeg ser noen problemer med at jeg som barn satt på fanget til pappa og styrte på en rolig grusvei), hjelm, redningsvest i båt, osv. Dette går ikke på bekostning av noe, men kan redde liv.

Det jeg derimot ser problemer med er hvis normale aktiviteter, som lek i skog, trær, klatrestativer, salto fra garasjetaket og ned i snøen (det er ingen som gjør det lenger), osv, plutselig blir forbundet med fare for liv og helse.

trollemor;o)

'' Vi har hatt trampoline i snart 10 år og det har ikke vært en eneste skade her.''

Dette blir vel den femte sommeren vi har trampolina og vi har ikke hatt noe alvorlige skader. En og annen vrikket ankel og forstuet skulder har det nok vært, det alvorligste var vel da jentungen - den aller første gangen de prøvde trampolina - gikk på ryggen ut gjennom åpningen i sikkerhetsnettet og på ryggen ned stigen... Hun har alltid vært en smule klønete. Det endte med et skrubbsår på ryggen, men hun var tilbake på trampolina etter 5 min med et stort plaster på ryggen. :o) Men rett skal være rett - vi fjernet stigen og erstattet den med en sånn hagestol i plast, stigen var omtrent håpløs å bruke.

Det er ikke en eneste bitteliten skade engang her...ikke et skrubbsår ingenting! *banker vanvittig hardt i bordet*

Men yngstemann datt av trampolina til naboen...de har sikkerhetsnett og han datt mellom...

Vel, ikke godt å si hva som er best alltid.

Her i nærheten døde en tenåringsgutt etter å ha hengt seg opp i sikkerhetsnettet, etter det har nok mange blitt redd for å bruke det også.

tzatziki1365380058

Det er ikke en eneste bitteliten skade engang her...ikke et skrubbsår ingenting! *banker vanvittig hardt i bordet*

Men yngstemann datt av trampolina til naboen...de har sikkerhetsnett og han datt mellom...

Hvordan går det an å dette "mellom"??? Sikkerhetsnettet på trampolinen vår er festet til selve "duken", sånn at det blir pottetett "mellom", så jeg skjønner ikke hvordan det kan skje. Men mulig det er et eller annet jeg ikke har tenkt på?

Hvordan går det an å dette "mellom"??? Sikkerhetsnettet på trampolinen vår er festet til selve "duken", sånn at det blir pottetett "mellom", så jeg skjønner ikke hvordan det kan skje. Men mulig det er et eller annet jeg ikke har tenkt på?

''Hvordan går det an å dette "mellom"??? Sikkerhetsnettet på trampolinen vår er festet til selve "duken", sånn at det blir pottetett "mellom", så jeg skjønner ikke hvordan det kan skje. Men mulig det er et eller annet jeg ikke har tenkt på?''

Jeg antok ungen hadde ramlet ut gjennom åpningen i sikkerhetsnettet.

Annonse

trollemor;o)

ikke aner jeg, vi har jo ikke sikkerhetsnett. Men denne naboen har ti tommeltotter, så det er sikkert ett eller annet han har gjort feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...