Gå til innhold

er nav helt på styr?

Anbefalte innlegg

Gjest miss lykka 7

Forstår ikke hvorfor en person jeg kjenner ikke får ufør,jeg ser jo klart at personen er ufør. Mest pga overvekt,NAV sier "Du tar deg av barnet ditt,da klarer du vel jobbe". Det er så idiotisk,ser at den lille familien sliter. Hva skjer om h*n nekter å prøve tiltak?

Kan de nekte å betale ut penger da?

Det var nesten 100 % sikkert at uføretrygd søknaden ble avslått.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363502-er-nav-helt-p%C3%A5-styr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tror jeg.....

Regelen er vel at arbeidsevne skal testes ut for alle søkere. Mange kan ha restarbeidsevne. Overvekt alene kan vanligvis gjøres noe med men evt andre tilstander skal også vurderes.

Det er masse info på sidene til Nav samt at de har et telefonnr man kan ringe for generell info.

Da jeg fikk uføretrygd så var det i hvert fall ikke pga antall barn. I steden fikk jeg beskjed om at arbeidsevnen var det viktigste og om jeg klarte og ta meg av ungene etter arbeidstid var min sak og var helt uvesentlig for trygdekontoret og det var ikke i gamle dager altså, men i 2004.

Nå var jeg på møte på trygdekontoret og fikk det innvilget på noen dager og jeg kan ikke huske at jeg sa noe særlig i det hele tatt om unger, men jeg husker at arbeidsevnen min ble beregnet etter arbeidsinnsats og at jeg ble i utgangspunktet ikke regnet som husmor fordi jeg bodde alene med ungene. Den gangen hadde de faktisk en tendens til å regne kvinner som husmødre hvis de klarte husarbeid og at de derfor bare fikk halv trygd og det høres nesten ut om de gjør det enda.

Jeg husker egentlig veldig lite fra det møte, jeg haddde ganske blandede følelser på det å få en uføretrygd jeg ikke hadde lyst på, men akkurat da klarte jeg ikke å jobbe et sekund mer.

''Forstår ikke hvorfor en person jeg kjenner ikke får ufør,jeg ser jo klart at personen er ufør. Mest pga overvekt,''

Overvekt aleine er ikke uføregrunn, da det i høyeste grad kan være utsikt til bedring. Uten å spekulere, er det nok fleire helsemessige begrensninger til det du oppfatter som et klart kriterium for uføretrygd.

''NAV sier "Du tar deg av barnet ditt,da klarer du vel jobbe".''

I verste fall er dette et meget uheldig sleivspark fra en saksbehandler, men jeg nekter å tro at dette er en begrunnelse i et skriftlig avslag på søknaden.

Håper din bekjente kommer i en bedre dialog med NAV, de er der for å hjelpe....

Annonse

Gjest Shira :o)

De ønsker vel å se om det kan gies behandling f.eks, for å oppnå bedring, da gies AAP med aktivitetsplan (behandling hos fysioteraput f.eks er aktivitet osv), for å se om det kanskje kan bedre seg på sikt.

Kommentaren i seg selv var teit og uforskammet, unødvendig, men slik er vi jo menneskene, vi kan si mye teit. Hun må motsvare på det, si at fokuset må være på helsen hennes.

Er det i hovedsak overvekt, så må det jo være bra for brukeren å få hjelp, ta god tid på hjelpen, fagfolk osv. Så når visst antall tid er gått, vurderers det hele på nytt.

Dessverre gir jo overvekt noen ganger tilleggsplager, eller kommer av sykdommer, da er det jo i brukerens interesse å få behandling.

Heldigvis er ikke AAP kun arbeidstrening.

Obs! Tar forbehold om at det er sykdom som gjør all behandling vanskelig.

Om hun føler seg overkjørt i møte med NAV, gi råd om at en person kan være med, en som kan støtte, legge frem osv, dersom det er behov.

Gjest Shira :o)

Jeg glemte jo å svare på det du spurte konkret om, utbetaling.

''For å motta arbeidsavklaringspenger er det et vilkår at du deltar aktivt i prosessen med å komme i arbeid.''

''NAV kan stanse eller redusere arbeidsavklaringspengene hvis du ikke er i aktivitet slik som avtalt''

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger/Arbeidsavklaringspenger/Krav+til+%C3%A5+v%C3%A6re+i+aktivitet.217396.cms

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...