Gå til innhold

Ufør, men tjene 1 G?

Anbefalte innlegg

Gjest er ufør

Jeg er usikker på relgene, men slik jeg har forstått det så kan en som er ufør tjene 1 G (i 2010 kr 75 641) uten å bli trukket. Hvorfor er det slik? Blir man ikke trukket på alle andre ytelser fra nav? Hvorfor skal man ikke trekkes dersom man er uføretrygdet?

Er selv ufør, men synes likevel ikke det er rettferdig hvis det stemmer. Min nåværende helse gjør at jeg ikke klarer å jobbe noe, men jeg ville ha ønsket å bli trukket på lik linje med alle andre om jeg hadde klart å jobbe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363630-uf%C3%B8r-men-tjene-1-g/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest segunda

Slik jeg har forstått dette blir du trukket skatt for alt du tjener om du ikke har minstepensjon. Det du tjener i tillegg til pensjonen skal du uansett betale skatt av. Dette gjelder ihvertfall han jeg lever sammen med.

Du blir trukket i skatt, men du kan tjene opp til 75000 kr. i året uten at det rører uføretrygden.

Gjest lurer på det meste

Skatt må du betale av det du tjener men du blir ikke trukket i uføretrygden hvis du ikke tjener over tillatt grense.

Men du får snart ønsket ditt oppfylt. regjeringen ønsker å stramme inn fribeløpet til maks 15000 pr år. Det kommer ny uføremelding over påske. Det vil spesielt ramme uføre som har ork til å bidra i verv i borettslag ol. samt personer som bruker denne ordningen slik den er ment. Dvs som en mulighet til å prøve seg med litt jobb i gode perioder. Disse vil fortsatt ha muligheten til det men uten den gulroten det er å tjene litt ekstra.

• 4 uker senere...
Gjest er ufør

Skatt må du betale av det du tjener men du blir ikke trukket i uføretrygden hvis du ikke tjener over tillatt grense.

Men du får snart ønsket ditt oppfylt. regjeringen ønsker å stramme inn fribeløpet til maks 15000 pr år. Det kommer ny uføremelding over påske. Det vil spesielt ramme uføre som har ork til å bidra i verv i borettslag ol. samt personer som bruker denne ordningen slik den er ment. Dvs som en mulighet til å prøve seg med litt jobb i gode perioder. Disse vil fortsatt ha muligheten til det men uten den gulroten det er å tjene litt ekstra.

''Men du får snart ønsket ditt oppfylt. regjeringen ønsker å stramme inn fribeløpet til maks 15000 pr år. Det kommer ny uføremelding over påske. Det vil spesielt ramme uføre som har ork til å bidra i verv i borettslag ol. samt personer som bruker denne ordningen slik den er ment. Dvs som en mulighet til å prøve seg med litt jobb i gode perioder. Disse vil fortsatt ha muligheten til det men uten den gulroten det er å tjene litt ekstra.''

Jeg er helt for at det er gunstig at uføre får prøve seg i arbeid. Arbeidsevnen kan jo bedre seg, og det er det kanskje ikke så lett merke dersom man ikke prøver seg i arbeidslivet.

Det jeg reagerer på er at uføre kan tjene penger uten å bli trukket, mens de på aap blir trukket fra første krone om jeg forstått det rett.

Ser poenget ditt med "gulroten". Motivasjonen til å prøve blir sikkert høyere når man kan tjene litt ekstra. Det kan jo også tenkes at det blir færre uføre med en slik ordning, Terskelen for å prøve seg i arbeid blir kanskje lavere, man har ikke noe press. At man får lønn uten trekk kan nok også gjøre at mange som ikke ville ha forsøkt seg i jobb jobber for de ekstra pengene. Pengene blir sikkert en ekstra motivasjon. Begynner man å jobbe gradvis kan man kanskje finne sin "arbeidsgrense" i stedet for å være varig uføretrygdet. Man kan jobbe uten å miste uføretrygden, og det er et viktig sikkerhetsnett mener jeg.

Er ikke helt inne i reglene ettersom jeg per i dag ikke klarer å jobbe i det hele tatt. Det jeg har hørt er at man kan være i jobb i inntil 3 år, og dersom man ikke ikke klarer det får man uførepensjonen tilbake uten søknad og papirmølle. Tenker derfor at "sikkerhetsnettet" blir ivaretatt.

Om jeg hadde klart å tjene 75 000 uten å bli trukket hadde min økonomiske situasjon blitt snudd helt på hodet. Jeg hadde ikke trengt å snu på hver krone.

Men hvorfor skal de på aap trekkes, men ikke uføre? Hvorfor denne forskjellen?

Når man blir trukket på aap tenker jeg at det gjør at færre jobber. Man jobber for penger man ville fått uansett, og det tror jeg gjør mye med motivasjonen. (Kan sikkert tjene mer og sitte igjen med litt ekstra.) Det som blir logisk for meg er at mange på aap sikkert ikke vil jobbe, og at dette kan føre til at flere på aap ender opp som uføre.

Verv i borettslag gir vel neppe mer enn 15 000, det jeg kjenner til er fra 5000-10 000 som styreleder, og ca halvparten som styremedlem.

Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men hva tenker du på med "riktig bruk av ordningen"? At man i gode perioder har muligheter for å jobbe synes jeg er kjempeflott, men forstår likevel ikke skillet på aap og ufør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...