Gå til innhold

Hva slags foreldre gir barna gammeldagse navn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• Spenol(1)

11

• Angustia

8

• tonie

5

Mest aktive i denne tråden

Artig:) Mormora mi het Kitty. Litt kult, men litt vel mye Hello Kitty :P

''men litt vel mye Hello Kitty :P''

Ikke alltid så lett å gradere seg mot alskens fremtidig bruk av et navn :-)

ta f eks navnet "Berte", som jo var et helt vanlig navn for 100 år siden, men som for vår generasjon ble brukt som betegnelse på jenter. Det kunne nok være ganske kjipt å hete Berte som ungdom på 80-tallet, men i dag er det kanskje helt annerledes? Har ikke hørt ungdommer bruke "berte" som vanlig ord.

''men litt vel mye Hello Kitty :P''

Ikke alltid så lett å gradere seg mot alskens fremtidig bruk av et navn :-)

ta f eks navnet "Berte", som jo var et helt vanlig navn for 100 år siden, men som for vår generasjon ble brukt som betegnelse på jenter. Det kunne nok være ganske kjipt å hete Berte som ungdom på 80-tallet, men i dag er det kanskje helt annerledes? Har ikke hørt ungdommer bruke "berte" som vanlig ord.

Jeg visste hva jeg skulle kalle søstra mi for hvis jeg ville terge henne..Berte! Da fløy hun i flint!! Dette var nok på begynnelsen av -80-tallet;)

Så de andre navnene er ok for vår generasjon? Trenger ikke å vente til barnebarn og oldebarn. Jeg har problemer med å forstå dette.

''Så de andre navnene er ok for vår generasjon? Trenger ikke å vente til barnebarn og oldebarn. Jeg har problemer med å forstå dette.''

Ja, jeg skjønner at du har problemer med å forstå dette, og jeg har nok også problemer med å forklare deg det.

Men praten her går ikke på hva som er ok eller ikke ok og om man trenger å vente til en senere generasjon osv. Det diskuteres fenomenet om at man typisk har ulik oppfatning av navn ut fra hvilken generasjon man selv tilhører, iblandet litt synsing om hvilke navn man liker og ikke liker, videre iblandet litt kommentarer mht det å få navn som man kanskje føler skiller seg negativt ut i venneflokken under oppveksten.

Annonse

Så de andre navnene er ok for vår generasjon? Trenger ikke å vente til barnebarn og oldebarn. Jeg har problemer med å forstå dette.

"Haha" var sikkert til Brøndla.

Lina Karina Andrea er helt gangbare navn, men det er kanskje litt i overkant å hete alle tre.

Flere av de jevnaldrende med datteren min (født 1990) heter Andrea og Karine. Det vrimlet av -iner i hennes kull: Tomine, Karine, Karoline (begge ofte stavet med C), Martine og jeg vet ikke hva. Noen år senere var det mer vanlig med a-endelse som Julia, Helena og Maria.

Men det finnes alltid unntak og ting som er vanskelige å forklare. Da jeg vokste opp, var både Ingrid og Inger relativt vanlige jentenavn, de fleste som het Ingrid var kanskje litt eldre enn de som het Inger. Nå har Inger forsvunnet, mens Ingrid er høyt oppe i popularitet (og var det i god tid før prinsessen).

Bibelbølgen er også litt i utakt med samfunnsutviklingen ellers. Det vrimler av gutter som heter Markus, Lukas og Johannes. Den eneste evangelisten som har manglet er Matteus, kanskje fordi vi har hatt bra med Mattias / Mathias. Nå tror jeg han er på vei, men i varianten Mateo / Matheo.

Jeg har lest noe om at det er forbudt å kalle barn Musa i Norge pga. at det er støtende på norsk. Mossa er noe annet. Nei jeg har aldri skrevet om Mona og ikke visst at det ikke var greit. Mona er da noen norske som heter?

''Jeg har lest noe om at det er forbudt å kalle barn Musa i Norge pga. at det er støtende på norsk. Mossa er noe annet.''

Det er mulig at de jeg kjenner til med navnet Musa fikk navnet før de kom til Norge, men de uttaler det som sagt "Mossa".

''Nei jeg har aldri skrevet om Mona og ikke visst at det ikke var greit. Mona er da noen norske som heter?''

OK, da husker jeg feil. Jo, Mona er et vanlig norsk jentenavn, men jeg leste nylig her på DOL at det er et ufint gresk uttrykk for det kvinnelige kjønnsorgan (WOW, nå uttrykte jeg meg pent!).

Vi har to gutter med to år mellom. Da vi skulle ha andremann sjekket vi på nytt en del navn vi hadde sjekket to år før. Flere av disse navnene var det betydelig færre som hadde to år etter, dvs. vi liker visst gammeldagse navn.

Selv har jeg et navn som var "motenavn" da jeg ble født og har ikke sett det som en fordel opp gjennom årene å ha 2-3 med samme navn som meg i klassene jeg har gått i. Det er antagelig flere jeg gikk på vgs sammen med som aldri lærte fornavnet mitt...

''Jeg har lest noe om at det er forbudt å kalle barn Musa i Norge pga. at det er støtende på norsk. Mossa er noe annet.''

Det er mulig at de jeg kjenner til med navnet Musa fikk navnet før de kom til Norge, men de uttaler det som sagt "Mossa".

''Nei jeg har aldri skrevet om Mona og ikke visst at det ikke var greit. Mona er da noen norske som heter?''

OK, da husker jeg feil. Jo, Mona er et vanlig norsk jentenavn, men jeg leste nylig her på DOL at det er et ufint gresk uttrykk for det kvinnelige kjønnsorgan (WOW, nå uttrykte jeg meg pent!).

Mona kan være stygt på flere språk. Jeg traff en reiseguide for mange år siden, som jeg kjente litt fra før. Hun het Mona, men hadde en god grunn for å kalle seg Monika når hun var på jobb. Dette var enten i Italia eller det som nå heter Kroatia.

'' Hadde vi fått ei jente til, hadde hun trolig het Sigrid.''

Jeg kjenner flere søte, små Sigrid'er. :o) Oline synes jeg også er kjempefint og vet av en liten Oline også. :o)

Oline syntes jeg var et veldig rart og gammeldags navn.... inntil jeg ble kjent med ei nydelig jente som heter det :-) Og nå vet ejg om enda ei lita ei som heter Oline. Og navnet har fått en helt annen glans enn det hadde for bare fem år siden, for min del.

Annonse

Hvis man vil være sikker på at barna ikke skal bli f.eks. Elias nr. 3 i klassen, er det lurt å velge et navn som man selv har følelsen av at "alle" heter. For de navnene velges IKKE av den foreldre-generasjonen man selv tilhører.

De som er født på 60-tallet, vokste opp med horder av Anne, Kari, Marit, Britt, Geir, Jan, Per og Rune rundt seg. Da de fikk barn selv rundt f.eks. 1990, var det ingen som fikk disse "vanlige" navnene. Men Silje, Ida, Marte, Katrine, Andreas, Daniel, Stian og Kristoffer var det mange av i sandkassa. Noen år senere ble de storesøsken til Emilie, Emma, Sara, Nora, Markus, Mathias, Jonas og Joakim.

Så jeg tror det å gi barna "gammeldagse" navn kan bety at man ønsker seg navn det ikke går tretten på dusinet av (for å bruke et gamlis-uttrykk). Velger man navn fra sin egen generasjon, blir barna nesten alene om dem. Går man tilbake til beste- eller oldeforeldrene derimot, kan det bli mange jevnaldrende som har disse "sjeldne" navnene.

Jentenavn er mer følsomme for motetrender enn guttenavn. Kristian, Thomas og Martin finner man i mange påfølgende generasjoner.

interessant ! Men navnene Stian og kanskje Kristoffer var vel også litt avleggs på 90-tallet, eller?

''Jeg kjenner en Bjarne jeg er glad i og navnet er fint. Hva er galt med det egentlig? Jeg synes Dagmar er fint også og forstår ikke denne trenden med at navn er håpløse og gammeldagse.''

Det finnes vel knapt mennesker som synes alle navn er (like) fine, så det må da være en ærlig sak å mene at man ville foretrukket ett navn fremfor et annet et.

Det er ellers en trend for alle generasjoner at man heller velger navn fra sin egen oldeforeldregenerasjon enn fra sin egen besteforeldregenerasjon. Jeg tror at mye av grunnen til dette er at oldeforeldregenerasjonens navn blir sett på som eksotiske/spennende/stødige navn, mens besteforeldregenerasjonens navn forbindes med gamle mennesker.

Men en gang var jo de gamle menneskene små søte barn de også, og foreldrene deres mente at det var svært passende å kalle småbarn for de navnene som barnabarna senere ser på som navn som passer best på gamle mennesker.

vil navn som Britt, Gerd og Alf oppleve en ny renessanse?

Blir navnene fine når beste og oldemorgenerasjonen er borte?

Hva tror dere?

''Jentenavn er mer følsomme for motetrender enn guttenavn. Kristian, Thomas og Martin finner man i mange påfølgende generasjoner.''

Ja, jeg har tenkt det samme når det gjelder de navnene som går igjen hos mine besteforeldre og grandtanter/-onkler: Guttenavnene har vært mer "gangbare" i etterfølgende generasjoner enn jentenavnene.

Guttenavnene var typisk Gustav, Olav, Nils, Kristian og OIa, ispedd litt mer sjeldne navn i våre tider som Kjartan og Gunnar. Jentenavnene var typisk Olga, Helga, Kjellaug, Dagmar, Gunda, Petra, Aslaug; navn som har vært nesten fraværende på etterfølgende generasjoner.

Men de dukker sikkert opp igjen på mine barnebarn og deres jevnaldrende :-)

Olga, Helga, Kjellaug, Dagmar, Gunda, Petra, Aslaug

av de navnene vet jeg om noen små Petraer.

Åse, Brita, Gustav - gammeldagse navn? Du mener at alle som er født på 70-tallet skulle hete Kari-Anne, Linda, Anita eller Christian?

Skjønner egentlig ikke spørsmålet ditt.

vet heller ikke om jeg forsto ditt spørsmål;)

Jeg tror ikke navn som Åsa og Gustav var vanlige på 70-tallet,

interessant ! Men navnene Stian og kanskje Kristoffer var vel også litt avleggs på 90-tallet, eller?

Begge var høyt oppe både sent på 80-tallet og inn i 90-tallet.

http://ssb.no/navn/topp10/gutter.html

Vi har en Stian i familien som ble født sent i 1989, og da vi fikk vite navnet, tenkte vi "han også?"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...