Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når f.eks. søsken skal dele på ei hytte/et sommersted om sommeren, hvordan er normal prosedyre for å gjøre dette smidig og greit? Hvor lang tid før sommeren bør en fastlegge dette? Hva gjør en dersom den ene parten ikke ønsker å prate om dette før sommeren nærmer seg med stormskritt?

Joda, det er litt selvopplevd frustrasjon som ligger bak....

Jeg har forsøkt følgende oppskrift, uten at vi er særlig nærmere en fredelig løsning:

1. Sagt (face to face) forsiktig i slutten av mars: "Nå må vi vel snart sette oss ned og snakke om sommeren og deling av hytta?" Nikk og smil og "Ja, det må vi gjøre, men ikke akkurat nå...."

2. Spurt konkret (face to face) like før påske om vi kan se litt på ukene i sommer og fordele hytta. Svar: "Ikke nå".

3. Jeg sendte i sms i påska med hvilke uker vi IKKE kan ha hytta fordi vi skal andre ting (underforstått at da kan den andre familien ha den så mye de vil) + "Jeg kunne gjerne tenke meg uke x og uke Y, men det er bare et forslag".

Resultat: Fornærmet sms tilbake om at jeg måtte ta hensyn til dem og at de ikke kunne tenke på dette nå.

Uff, hvordan skal vi gjøre dette da? Jeg har lyst til å vite når vi kan ha hytta og når vi kan planlegge andre ting i sommer. Det er jo tross alt ikke så mange ukers ferie det er snakk om....

Hvordan gjør andre det, og hva skal en gjøre når den ene parten blokkerer med å si at de ikke orker å tenke på dette ennå?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• mariaflyfly

5

• Mammantil3

3

• Persille1365381127

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei. Jeg har ingen erfaring på området, men ser for meg at jeg veldig fort kunne blitt utrolig frustrert over en lignende situasjon!

Har du prøvd å høre _når_ vedkommende kunne tenke seg å snakke om det/tenke på det da? Har hun/han noen tanker om når det må være ferdig avtalt?

Hva med å foreslå en dato dere må ha dette ferdig avtalt? Hvorfor er det så vanskelig for vedkommende å avtale dette? Høres ut som om alt skal være på hans/hennes premisser.

Dersom ingen forsøk på kommunikasjon rundt emnet fører frem i rimelig tid, må du ta en konfrontasjon og forklare hvorfor det frustrerer deg å ikke få dette avklart i god tid. Send (som du har gjort) forslag til uker/datoer dere ønsker å ha hytta, og understrek at om du ikke hører noe annet, så antar du at dette er greit.

Ellers foreslår jeg at dere har en "standard samværsordning" på hytta, annenhver høytid og den ene familien har oddetall og den andre partallsuker.......... Gjerne legge inn en fellesuke for dugnader? ;)) Så slipper dere den samme diskusjonen hver eneste vår/sommer.... Lykke til, må være utrolig irriterende!

Skrevet

Hei. Jeg har ingen erfaring på området, men ser for meg at jeg veldig fort kunne blitt utrolig frustrert over en lignende situasjon!

Har du prøvd å høre _når_ vedkommende kunne tenke seg å snakke om det/tenke på det da? Har hun/han noen tanker om når det må være ferdig avtalt?

Hva med å foreslå en dato dere må ha dette ferdig avtalt? Hvorfor er det så vanskelig for vedkommende å avtale dette? Høres ut som om alt skal være på hans/hennes premisser.

Dersom ingen forsøk på kommunikasjon rundt emnet fører frem i rimelig tid, må du ta en konfrontasjon og forklare hvorfor det frustrerer deg å ikke få dette avklart i god tid. Send (som du har gjort) forslag til uker/datoer dere ønsker å ha hytta, og understrek at om du ikke hører noe annet, så antar du at dette er greit.

Ellers foreslår jeg at dere har en "standard samværsordning" på hytta, annenhver høytid og den ene familien har oddetall og den andre partallsuker.......... Gjerne legge inn en fellesuke for dugnader? ;)) Så slipper dere den samme diskusjonen hver eneste vår/sommer.... Lykke til, må være utrolig irriterende!

Evt. at dere deler sommeren i to - annenhvert år har den ene familien første halvdel av sommeren, den andre siste del, og så byttes det på neste år.

Skrevet

Lat som om dere ikke er i familie og lag en ordentlig avtale.

Hvis du søker på "sameie hytte avtale", finner du mange gode råd. Her er et eksempel:

http://www.viivilla.no/Problemfritt-sameie-av-hytte.aspx

Selv ikke min svært fredsommelige besteforeldregenerasjon født rundt 1880 klarte å dele på en hytte uten at det ble bråk av det iblant. Det er nesten umulig å klare det hvis man ikke både tenker nesten likt og er i nesten samme livssituasjon hele tiden (inntekt, barnas alder o.l.) eller har en formell avtale.

Skrevet

Takk for svar. Ja, jeg tror tiden er inne for en standard avtale slik du foreslår. Det er bare tredje sommeren vi har denne hytta (lite anneks). Den ble bygget av min svoger og min far, min far betalte bygget, mens jeg og min søster har spleiset på innboet. De to første sommeren har min søster hatt den mesteparten av tiden, og vi hadde en sabla konfrontrasjon for to år siden. Min fars mening var at vi skulle dele på den.

Jeg har tenkt at nå den tredje sommeren, skulle vi dele mer likt - men dette har vi altså ikek pratet om. Hun tenker visst at de skal ha den i hele sin ferie (juli) og så kan vi evt ha den noe før og noe etter, men det passer ikke for oss.

Jeg treffer min svoger til helga, får prate litt med ham - han er lettere å snakke med enn min søster....

Gjest Elextra
Skrevet

Hahahaha, beklager latteren, men akkurat dette innlegget kunne jeg godt skrevet selv!!

Og har mange bekjente som også kunne. Synes å være et problem i svært mange familier :-((.

*gleder meg nå over egen hytte*

Skrevet

Evt. at dere deler sommeren i to - annenhvert år har den ene familien første halvdel av sommeren, den andre siste del, og så byttes det på neste år.

''Evt. at dere deler sommeren i to - annenhvert år har den ene familien første halvdel av sommeren, den andre siste del, og så byttes det på neste år.''

Ja, det synes jeg høres veldig greit ut. Men hun synes altså ikek det.... :-(

Skrevet

Hahahaha, beklager latteren, men akkurat dette innlegget kunne jeg godt skrevet selv!!

Og har mange bekjente som også kunne. Synes å være et problem i svært mange familier :-((.

*gleder meg nå over egen hytte*

Uff, jeg klarer ikke å le av det :-(

Synes det er tragisk at ikke to parter skal kunne klare å bli enige om en sånn sak. Ellers i året går det greit, da er vi der sjelden, og det har ikek vært noen kollisjon. Men juli er selvsagt høyaktuell for begge parter - og da mener jeg at det er rettferdig om vi deler på juliukene...

Høres det så sabla teit ut da?

Gjest Elextra
Skrevet

Synes det er tragisk at ikke to parter skal kunne klare å bli enige om en sånn sak. Ellers i året går det greit, da er vi der sjelden, og det har ikek vært noen kollisjon. Men juli er selvsagt høyaktuell for begge parter - og da mener jeg at det er rettferdig om vi deler på juliukene...

Har selv erfaring med pensjonerte foreldre som mente de måtte ha MINST halve juli ("da må man jo være på hytta"), til tross for påstand om at de ønsket å forfordele barna, som alle hadde barn i småskole og barnehage (med stengte barnehager/SFO'er)....... ikke lett det der!!

Gjest Elextra
Skrevet

Må presisere at jeg ikke har hatt problemer ift søsken (selv om jeg levende kan forestille meg at de kan bli like store), men først og fremst med foreldre/svigerforeldre.

Skrevet

Har selv erfaring med pensjonerte foreldre som mente de måtte ha MINST halve juli ("da må man jo være på hytta"), til tross for påstand om at de ønsket å forfordele barna, som alle hadde barn i småskole og barnehage (med stengte barnehager/SFO'er)....... ikke lett det der!!

Uff.... Det er jo sfo som bestemmer mye når vi skal ha ferie, jeg kan jo ikke la en 7 åring gå og slenge mens vi er på jobb. Og min søster har barn i barnehage og har veldig streng ferie på sin jobb, så hun har bare juli. Det er heldigvis ikke noen foreldre som også skal ha hytta, vi klarer å klure det til bare vi to .....

Løsningen fra og med neste år er nok å gjøre dette veldig formelt, selv om det er ei lita hytte og bare to parter, slik at vi vet fra år til år når vi har den og når vi ikke har den.

Jeg synes bare at i en ideell verden (med harmoniske søskenforhold og sånn), så er en fleksible med hverandre, og gir og tar litt, og så blir alle like fornøyde....

*sukk*

Skrevet

Tenk på hytta som et barn, og dere som skal dele er foreldrene som er skilt. Mao: Klar, skriftlig avtale med fordeling i mange år framover. Hver 2. påske. Hver 2. jul. Hver 2. juli. Osv.

Alternativt ha hytta ett år hver i slengen. Ett år med hytte, det neste uten.

Hvis søstra di ikke vil være trivelig i denne saken heller, så kan du vurdere hele hytta. Ta halvparten av innboet og la henne sitte igjen med hele sulamitten.

Skrevet

Lat som om dere ikke er i familie og lag en ordentlig avtale.

Hvis du søker på "sameie hytte avtale", finner du mange gode råd. Her er et eksempel:

http://www.viivilla.no/Problemfritt-sameie-av-hytte.aspx

Selv ikke min svært fredsommelige besteforeldregenerasjon født rundt 1880 klarte å dele på en hytte uten at det ble bråk av det iblant. Det er nesten umulig å klare det hvis man ikke både tenker nesten likt og er i nesten samme livssituasjon hele tiden (inntekt, barnas alder o.l.) eller har en formell avtale.

Dette var gode råd. Vi må rett og slett late som om vi ikek er i familie og lage avtalen ut fra det.

Trist, men sannsynligvis sant.

:-(

Skrevet

Vi har også en hytte som vi deler med min søsters familie og mine foreldre. Mine foreldre har sagt at vi søstre må bli enige først, så tilpasser de seg, så vi er heldige slik.

De første årene vi hadde familie tok vi fordelingen år for år og vi flekset det til. Da vi fikk skolebarn og begge familiene ønsket ferie i juli, ble vi enige om å dele juli i to og ha annet hvert år første og andre del av juli. Dette har fungert greit i flere år nå.

Vi sjekker likevel med hverandre hvilke uker den andre skal benytte hvert år, for det hender jo det er behov for endringer.

Skrevet

Tenk på hytta som et barn, og dere som skal dele er foreldrene som er skilt. Mao: Klar, skriftlig avtale med fordeling i mange år framover. Hver 2. påske. Hver 2. jul. Hver 2. juli. Osv.

Alternativt ha hytta ett år hver i slengen. Ett år med hytte, det neste uten.

Hvis søstra di ikke vil være trivelig i denne saken heller, så kan du vurdere hele hytta. Ta halvparten av innboet og la henne sitte igjen med hele sulamitten.

Hytta er bygget i mitt barndoms paradis. Så det er ikek aktuelt å trekke meg ut fra den. Etter mange år uten mulighet til å overnatte der, har vi de siste tre årene (med denne hytta) kunnet sove der.

Det er heller ikke aktuelt med et helt år med og et helt år uten. Men å tenke skilsmisse, er en løsning. Jeg foreslo jo å dele juli (fordi det er da barnehage og sfo har stengt), men det falt ikek i god jord.

Vi må nok snakke sammen igjen. Men jeg gruer meg. Vi har hatt to store fæle krasjer de siste tre årene, og et par mindre - og jeg vet ikek om jeg orker en til....

Skrevet

Vi har også en hytte som vi deler med min søsters familie og mine foreldre. Mine foreldre har sagt at vi søstre må bli enige først, så tilpasser de seg, så vi er heldige slik.

De første årene vi hadde familie tok vi fordelingen år for år og vi flekset det til. Da vi fikk skolebarn og begge familiene ønsket ferie i juli, ble vi enige om å dele juli i to og ha annet hvert år første og andre del av juli. Dette har fungert greit i flere år nå.

Vi sjekker likevel med hverandre hvilke uker den andre skal benytte hvert år, for det hender jo det er behov for endringer.

Sånn ønsker jeg også at vi kan ha det. Men hvordan konkret gjør dere den utsjekkingen og fleksingen?

Vi får jo ikke til noen samtale om dette? Og mitt forsøk på å klargjøre litt på sms falt jo helt i fisk.

Skrevet

Det er vel en PITA, men du minner meg på noe ei på jobben sa for noen uker siden; Vi har kjøpt oss til ensomhet. Før slo vi oss sammen med andre familier og leide sammen eller delte på hytta. Nå eier vi alle hver vår, og vi sitter der alene.

Det er faktisk noe i det.

Persille1365381127
Skrevet

Hytta er bygget i mitt barndoms paradis. Så det er ikek aktuelt å trekke meg ut fra den. Etter mange år uten mulighet til å overnatte der, har vi de siste tre årene (med denne hytta) kunnet sove der.

Det er heller ikke aktuelt med et helt år med og et helt år uten. Men å tenke skilsmisse, er en løsning. Jeg foreslo jo å dele juli (fordi det er da barnehage og sfo har stengt), men det falt ikek i god jord.

Vi må nok snakke sammen igjen. Men jeg gruer meg. Vi har hatt to store fæle krasjer de siste tre årene, og et par mindre - og jeg vet ikek om jeg orker en til....

Jeg tror skilsmisseløsningen er den vanlige, litt alt ettersom hvor mange søsken det er.

Men i deres tilfelle blir det annenhver påske, jul, vinter- og høstferie. Der kan det jo være greit at man har jul og påske innenfor samme årstall, slik at man ikke har både jul og påske samme vintersesong. Det samme med høst- og vinterferie...

Men sommeren er jo gjerne det største problemet, og da er mitt forslag rett og slett å dele juli på midten. En får de to første ukene, og en de to siste. Med på disse ukene følger den siste i juni og den første i august. Eller de tre første i juli og den siste i juli pluss de to første i august. Dere kan eventuelt, dersom dere kan være der samtidig - gjøre det sånn at en er der alene de to første ukene i juli, så er dere der sammen den tredje, og så har den andre den siste i juli og den første i august alene.

Uansett så MÅ dere ha den ubehagelig samtalen en eller annen gang, og søsteren din må akseptere at du ikke kan vente med å planlegge ferie til det passer henne. På samme måte som du ikke kan tvinge henne til å planlegge sin nå. Men da må det gå at du sier at du tar den og den uken i år og at dere kan bli enige om en bedre løsning for neste år allerede nå dersom hun ikke liker det.

Vi er tre søstre, så jeg gleder meg ikke til vi skal starte på dette...

Skrevet

Det er vel en PITA, men du minner meg på noe ei på jobben sa for noen uker siden; Vi har kjøpt oss til ensomhet. Før slo vi oss sammen med andre familier og leide sammen eller delte på hytta. Nå eier vi alle hver vår, og vi sitter der alene.

Det er faktisk noe i det.

Vet ikke hva du mener med PITA. Men ja, det er jo litt trist med alle hyttene som står tomme storparten av året, fordi bare en familie eier den, og de har ikke så mye tid til å bruke på den.

På den andre siden, mange har jo nå stor hytter, der det er plass til å ta med en vennefamilie (eller svigerfamilie), slik at en kan være sammen med andre på hytta. Før var jo hyttene heller små, men plass til bare en familie.

hytta vår er knøtt liten, med plass til bare en familie. Den er imidlertid plassert på et familiested, slik at det er som regel alltid mange andre der, enten i andre hus eller hytter, eller på dagsbesøk.

Skrevet

Jeg tror skilsmisseløsningen er den vanlige, litt alt ettersom hvor mange søsken det er.

Men i deres tilfelle blir det annenhver påske, jul, vinter- og høstferie. Der kan det jo være greit at man har jul og påske innenfor samme årstall, slik at man ikke har både jul og påske samme vintersesong. Det samme med høst- og vinterferie...

Men sommeren er jo gjerne det største problemet, og da er mitt forslag rett og slett å dele juli på midten. En får de to første ukene, og en de to siste. Med på disse ukene følger den siste i juni og den første i august. Eller de tre første i juli og den siste i juli pluss de to første i august. Dere kan eventuelt, dersom dere kan være der samtidig - gjøre det sånn at en er der alene de to første ukene i juli, så er dere der sammen den tredje, og så har den andre den siste i juli og den første i august alene.

Uansett så MÅ dere ha den ubehagelig samtalen en eller annen gang, og søsteren din må akseptere at du ikke kan vente med å planlegge ferie til det passer henne. På samme måte som du ikke kan tvinge henne til å planlegge sin nå. Men da må det gå at du sier at du tar den og den uken i år og at dere kan bli enige om en bedre løsning for neste år allerede nå dersom hun ikke liker det.

Vi er tre søstre, så jeg gleder meg ikke til vi skal starte på dette...

Jeg for min del hadde gjerne villet ha de to siste i juli + den første i august i år - så kunne hun hatt de to siste i juni + de to første i juli. Men det var altså uhørt å foreslå noe slikt.

Ja, vi må få snakket sammen. Men det er hele tiden så mye viktig som skjer i deres liv, så vi får aldri truffet hverandre og snakket om hytta. De andre tingene (som riktignok er alvorlige og viktige) tar opp all tiden, til både tenking, bekymrning og snakking.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...