Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Mine spørsmål er:

Er det noen forskjell på det å være samboer (uten felles barn og uten å ha vært gift tidligere) og å være gift når det gjelder reduksjon av grunnpensjonen når en eller begge er uføre? Hvor stor er reduksjonen dersom begge er uføre?

Er det noen forskjell vedr alderspensjon på det å være gift eller samboer?

er det noen forskjell ift etterlattepensjon fra folketrygden på de som er gift eller samboende?

Dette er tre viktige spørsmål for meg som jeg ikke helt finner ut av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36379-samordning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Ingen forskjell for dem som har vert samboere minst 12 av de siste 18 mndr, der samboer/ektefelle har egen pensjon eller inntekt over 2 gangar grunnbeløpet (G). Uførepensjonens grunnpensjon utgjør da 75% av G (gjelder begge hvis begge har pensjon). for enslige og samboere som har bodd sammen mindre enn 12 mndr er grunnpensjonen 100% av G (dvs kr 51.360 pr år)

www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-036.html#12-13

www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-045.html#16-7

www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-046.html#17-7

www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-007.html#3-2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36379-samordning/#findComment-139282
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...