Gå til innhold

Når mor er for syk til å ta fødselspermisjon og ikke bor sammen med bio-far

Anbefalte innlegg

Gjest Thea-77

Jeg er er gift med en kvinne, kronisk syk og vurderer likevel å prøve å bli gravid. Med tanke på fremtiden med behov for avlastning videre og ønsket om å gi barnet en kjent far, vurderer vi en bekjent som donor&farsfigur, med andre ord en som vi vet ønsker å bli registrert som juridisk far til barnet. Jeg frykter at jeg i spedbarnsperioden vil være for syk til å ta hånd om babyen helt på egenhånd mens ektefellen er på jobb, og hadde min ektefelle (i vårt tilfelle min kone) vært registrert/juridisk forelder, ville permisjonen automatisk tilfalle denne, men hvordan stiller NAV seg til en slik situasjon? Vil de mene at barnets far skal ha permisjonen? (I praksis overta hovedomsorgen for barnet, slik at det må bo hos han denne perioden?) Eller tilfaller permisjonen mors ektefelle uansett? Fins det andre måter å løse dette på i NAV-regelverket? Alternativet er å allerede nå velge å bli gravid på klinikk med sædbank, slik at min kone automatisk blir medmor. Men da mister vi samme muligheten for avlastning i fremtiden - og fratar barnet en far :(

Fortsetter under...

Far har alle rettigheter. Men hvordan dere velger å løse saken privat er en annen sak.

Om far skal ha en tilstedeværende rolle så bør han jo faktisk være tilstede fra dag en. Det beste for barnet er rett og slett at alle tre foreldre bor SAMMEN det første året. Et spedbarn kan definitivt ikke bo 50/50.

Dere kunne ikke vurdert noe slikt? Evnt tomannsbolig...

NAV har ikke noe eget sett med regler for slike saker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...