Gå til innhold

Kiwi-Bob mottar uføretrygd.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

19

• Dorthe

12

• Bookworm

6

• ariadne

3

Mest aktive i denne tråden

Samme skatteregel gjelder for "et par slanter" som for flere tusen kroner i innkasserte summer for den slags "jobb".

Ja, det synes jeg er helt feil, for når enkelte kjøper seg eller påtar seg noen små svarte oppdrag innimellom er det jo IKKE greit.

Gjest Høstløv

Jeg har i alle fall ikke diskutert hans sykehistorie.... Jeg vet ingenting om den.

Likevel setter du spørsmålstegn ved om han er syk nok til å få utbetalt uføretrygd.

''Ja, jeg innrømmer at jeg ble veldig overrasket over dette. Jeg tenker at det helt sikkert må finnes en jobb han kunne klare?''

Gjest Høstløv

Ja, det synes jeg er helt feil, for når enkelte kjøper seg eller påtar seg noen små svarte oppdrag innimellom er det jo IKKE greit.

Dette er faktisk ikke svarte oppdrag som fyren utfører, men helt en legal måte å innkassere penger og varer på, måten kan alle fritt benytte seg av så lenge Kiwi har denne garantien.

Likevel setter du spørsmålstegn ved om han er syk nok til å få utbetalt uføretrygd.

''Ja, jeg innrømmer at jeg ble veldig overrasket over dette. Jeg tenker at det helt sikkert må finnes en jobb han kunne klare?''

Ja, dette er da ikke å diskutere hans sykdomshistorie, den vet jeg jo ingenting om. Media kunne f.eks. med fordel ha utelatt den lille opplysningen om at han gikk på uføretrygd.

Dette er faktisk ikke svarte oppdrag som fyren utfører, men helt en legal måte å innkassere penger og varer på, måten kan alle fritt benytte seg av så lenge Kiwi har denne garantien.

Ja, det er ikke Kiwi sin ordning jeg setter spørsmålstegn ved, men at man kan tjene såpass gode penger på dette og ikke skatte av det og fortsatt få uføretrygd.

Annonse

Men det er fritt fram for deg og meg å gjøre det samme. Hadde du gjort det? Det hadde ikke jeg altså, jeg tror jeg hadde synes det var direkte pinlig og er glad jeg slipper.

Nå mottar ikke jeg noen form for trygd, men jeg tror ikke jeg ville gjort det heller. Ville i alle fall aldri laget noe sånt ut av det med bil med navn og greier sånn som han der gjør, ei heller hatt det i avisa.

Nå mottar ikke jeg noen form for trygd, men jeg tror ikke jeg ville gjort det heller. Ville i alle fall aldri laget noe sånt ut av det med bil med navn og greier sånn som han der gjør, ei heller hatt det i avisa.

Jeg synes hele greia blir direkte pinlig :o)

Gjest fra bergen

Hvis du går på Kiwi og finner varer med utgått dato og "tjener" et par slanter, vil du da oppgi disse pengene som skattepliktig inntekt i selvangivelsen din?

Dette blir noe helt annet. Her dreier det seg om 100.000-vis av kroner i året over mange år. Dette er trolig nåde skattesvik og snyting av trygd.

Gjest fra bergen

Han tjener på det kun fordi Kiwi har denne "ordningen". Og jeg mener han skal trekkes i trygden der hvor han mottar kontanter for sitt virke. Det vet hverken du eller jeg om gjøres. Han har vel også som andre uføretrygdede lov til å tjene inntil 1G i tillegg til trygden sin.

Her dreier det seg om mange G.

''Og hvor mye kan han tjene og samtidig få uføretrygd?''

De pengene han innkasserer på denne måten er ikke skattepliktig inntekt.

Dessuten synes jeg det er usmakelig å diskutere navngitte personer sin sykdomshistorie på åpent nett.

Jeg ville faktisk tro at når man bruker så mye tid og tjener såpass mye penger så kunne ligningskontoret vurdere om det her er snakk om næringsvirksomhet. Definisjonen på næringsvirksomhet er beskrevet her:

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Arbeidstaker-eller-naringsdrivende/?chapter=74847

Annonse

Nei, vi setter spørsmålstegn ved om han trenger trygdeutbetalingene hvis han er i stand til å forsørge seg selv...

Hvis du går på Kiwi og finner varer med utgått dato og "tjener" et par slanter, vil du da oppgi disse pengene som skattepliktig inntekt i selvangivelsen din?

Det er noe med omfanget av inntekten som bør settes i perspektiv - flere hundre tusen kontra en potetgullpose...

Samme skatteregel gjelder for "et par slanter" som for flere tusen kroner i innkasserte summer for den slags "jobb".

Trygd har ingenting med skattepliktig inntekt å gjøre da, så om man er ufør eller arbeidsfør når man "innkasserer" denne inntekten fra Kiwi har ingenting å si... spørsmålet er mer om han trenger trygda hvis han kan forsørge seg selv ved å plukke ut gamle varer på kiwi...

Gjest en morsk satan

Trygd har ingenting med skattepliktig inntekt å gjøre da, så om man er ufør eller arbeidsfør når man "innkasserer" denne inntekten fra Kiwi har ingenting å si... spørsmålet er mer om han trenger trygda hvis han kan forsørge seg selv ved å plukke ut gamle varer på kiwi...

Spørsmålet er også om denne inntekten skal være skattefri. Hobbyinntekt er det ikke.

Gjest en morsk satan

Jeg ville faktisk tro at når man bruker så mye tid og tjener såpass mye penger så kunne ligningskontoret vurdere om det her er snakk om næringsvirksomhet. Definisjonen på næringsvirksomhet er beskrevet her:

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Arbeidstaker-eller-naringsdrivende/?chapter=74847

Ingen tvil om at dette er næringsinntekt. Hadde dette dreid seg om noen tusen i året hadde det vært noe helt annet.

Spørsmålet er også om denne inntekten skal være skattefri. Hobbyinntekt er det ikke.

Slik reglene er i dag, er det ikke skattepliktig - om det skulle ha vært det er en annen diskusjon... som egentlig ikke henger sammen med trygdespørsmålet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...