Gå til innhold

Kiwi-Bob mottar uføretrygd.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

19

• Dorthe

12

• Bookworm

6

• ariadne

3

Mest aktive i denne tråden

Han er ikke helt som oss andre. :0) Jeg vet ikke helt hvorfor han har uføretrygd, men det jeg har sett av ham får meg til å tenke på autister/savanter eller lignende. Høytfungerende psykisk utviklingshemmede som har et eller annet svært spesiellt talent.

Men som ellers ikke kan kle på seg selv.

Og det er IKKE slemt ment! Han trenger uføretrygd selv om han har dette "talentet". Synes jeg.

Han er ikke helt som oss andre. :0) Jeg vet ikke helt hvorfor han har uføretrygd, men det jeg har sett av ham får meg til å tenke på autister/savanter eller lignende. Høytfungerende psykisk utviklingshemmede som har et eller annet svært spesiellt talent.

Men som ellers ikke kan kle på seg selv.

Og det er IKKE slemt ment! Han trenger uføretrygd selv om han har dette "talentet". Synes jeg.

Vet det ikke er slemt ment, det er det ikke fra min side heller. Bare tenkte at f.eks. mange med Downs kan jobbe i vernede bedrifter osv. og gjøre stor nytte for seg.

Vet det ikke er slemt ment, det er det ikke fra min side heller. Bare tenkte at f.eks. mange med Downs kan jobbe i vernede bedrifter osv. og gjøre stor nytte for seg.

Ja, og de jobber for trygd, akkurat som Bob. Bare at han sper på en anelse mer. ;0) Det går jo så lenge Kiwi har det tilbudet de har. Når de slutter så er han like langt.

Gjest Høstløv

Personer som jobber i vernede bedrifter mottar uføretrygd og jobber for trygden. Arbeidet er bare en form for sysselsetting.

Annonse

Personer som jobber i vernede bedrifter mottar uføretrygd og jobber for trygden. Arbeidet er bare en form for sysselsetting.

""Personer som jobber i vernede bedrifter mottar uføretrygd og jobber for trygden. Arbeidet er bare en form for sysselsetting""

Så de _må_ jobbe for å få trygd? Jeg trodde noe av poenget med å motta trygd var en ikke trengte å jobbe eller var for dårlig fungerende for å jobbe?

Har de noen muligheter til å tjene ekstra på denne sysselsettingen?

""Personer som jobber i vernede bedrifter mottar uføretrygd og jobber for trygden. Arbeidet er bare en form for sysselsetting""

Så de _må_ jobbe for å få trygd? Jeg trodde noe av poenget med å motta trygd var en ikke trengte å jobbe eller var for dårlig fungerende for å jobbe?

Har de noen muligheter til å tjene ekstra på denne sysselsettingen?

Jeg trodde de tjente 1G. Det gjør i hvert fall en jeg kjenner som jobber på vernet bedrift.

Jeg trodde de tjente 1G. Det gjør i hvert fall en jeg kjenner som jobber på vernet bedrift.

Hva betyr "vernet bedrift"? Jeg ser for meg arbeidsplasser hvor folk med utviklingshemming, autisme etc jobber, og hvor jobben er tilrettelagt dem. Er de da vernet for omverdenen eller bare vernet for enkelte arbeidsoppgaver?

Er arbeidspraksis i skjermet virksomhet (gjennom Nav) det samme som vernet bedrift?

Annonse

Jeg ble forespurt om å jobbe på en vernet bedrift og da ble det ikke tilbudt noen lønn.

Jeg har også blitt forespurt, men jeg sa nei med en gang da jeg hørte hva jobben dreide seg om ;o)

Men han jeg kjenner får 20 kr timen eller noe slikt og han har jobbet samme sted i 20 år og det eneste han har lyst til er å jobbe i butikk og det er trist at ingen vil ansette ham for det hadde han klart helt fint.

Hva betyr "vernet bedrift"? Jeg ser for meg arbeidsplasser hvor folk med utviklingshemming, autisme etc jobber, og hvor jobben er tilrettelagt dem. Er de da vernet for omverdenen eller bare vernet for enkelte arbeidsoppgaver?

Er arbeidspraksis i skjermet virksomhet (gjennom Nav) det samme som vernet bedrift?

De bedriftene jeg har hørt om er oppgavene så enkle at selv en 7-åring kan gjøre dem. De er nok mest egnet for psykisk utviklingshemmede, men nå har de begynt å tilby andre også disse jobbene.

Fra Wikipedia: Arbeidssamvirketiltak (ASVO) er et tilbud til yrkeshemmede med trygdeytelser og som ikke kan nyttiggjøre seg andre arbeidsmarkedstiltak. Målet med tiltaket er å skape varige arbeidsplasser som hjelp til å utvikle ressurser hos yrkeshemmede. Deltakerne beholder sin uførepensjon og arbeidssamvirket får årlig driftstilskudd per plass. Arbeidssamvirke er i stor grad benyttet for personer med utviklingshemninger. Det finnes en rekke ASVO-bedrifter over hele landet.

De bedriftene jeg har hørt om er oppgavene så enkle at selv en 7-åring kan gjøre dem. De er nok mest egnet for psykisk utviklingshemmede, men nå har de begynt å tilby andre også disse jobbene.

Fra Wikipedia: Arbeidssamvirketiltak (ASVO) er et tilbud til yrkeshemmede med trygdeytelser og som ikke kan nyttiggjøre seg andre arbeidsmarkedstiltak. Målet med tiltaket er å skape varige arbeidsplasser som hjelp til å utvikle ressurser hos yrkeshemmede. Deltakerne beholder sin uførepensjon og arbeidssamvirket får årlig driftstilskudd per plass. Arbeidssamvirke er i stor grad benyttet for personer med utviklingshemninger. Det finnes en rekke ASVO-bedrifter over hele landet.

Så hvis en da er oppegående men med en funksjonshemming som arbeidsgivere ikke vil ha, så kan en ende opp der, til tross for endt utdanning?

Så hvis en da er oppegående men med en funksjonshemming som arbeidsgivere ikke vil ha, så kan en ende opp der, til tross for endt utdanning?

Ja, det kan man, men det er ingen som forlanger at man skal jobbe der da, det er frivillig og jeg tviler sterkt på at man har mulighet til å få en vanlig jobb dersom man har jobbet i en verna bedrift, da tror jeg man er enda verre stillt enn hvis man ikke har jobbet i det hele tatt.

Jeg tror nok ganske sikkert at en arbeidsgiver går ut fra at hvis man har jobbet på en vernet bedrift så har man IQ under 80.

Gjest Høstløv

Jeg har også blitt forespurt, men jeg sa nei med en gang da jeg hørte hva jobben dreide seg om ;o)

Men han jeg kjenner får 20 kr timen eller noe slikt og han har jobbet samme sted i 20 år og det eneste han har lyst til er å jobbe i butikk og det er trist at ingen vil ansette ham for det hadde han klart helt fint.

Jeg skulle jobbe med kontorarbeide, men om jeg var frisk nok til å jobbe, hadde jeg fint klart å skaffe meg godt betalt jobb i næringslivet.

Jeg skulle jobbe med kontorarbeide, men om jeg var frisk nok til å jobbe, hadde jeg fint klart å skaffe meg godt betalt jobb i næringslivet.

Jeg tror kanskje det er lettere på mindre plasser å få jobber, jeg kjenner mest folk som ikke får jobb selv om de har bare 5'ere og 6'ere, men det er som meg folk som aldri har vært funksjonsfriske som voksne og derfor ikke har noe arbeiderfaring og gjerne en høyskoleutdalnnelse og ikke universitetsutdannelse.

Det er jo helt klart at jo bedre utdannelse man har jo lettere er det å få jobb, men siden NAV sjelden vil være med på å hjelpe med universitetsutdannelse så blir det høyskole. Og ingen funksjonshemmet ville klare å leve på bare studielån, det gjør jo ikke andre studenter heller og jobb får man ikke og så blir det en evig runddans.

Her hvor jeg bor så var det en periode at NAV kunne ville hjelpe med å ta videregående og de var helt sjokkerte over at jeg hadde tatt det da jeg var ung og da kunne jeg få lov å gå på datakurs gjennom friundervisningen. Og så kunne jeg jobbe hvis jeg klarte å få meg en jobb og det klarte jeg selvfølgelig siden jeg ikke skulle ha lønning,

''De bedriftene jeg har hørt om er oppgavene så enkle at selv en 7-åring kan gjøre dem. De er nok mest egnet for psykisk utviklingshemmede, men nå har de begynt å tilby andre også disse jobbene.''

Det utføres vannvittig mye arbeid hver dag som kunne vært utført av 7-åringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...