Gå til innhold

Kiwi-Bob mottar uføretrygd.

Anbefalte innlegg

Gjest grumsa

Han er ikke helt som oss andre. :0) Jeg vet ikke helt hvorfor han har uføretrygd, men det jeg har sett av ham får meg til å tenke på autister/savanter eller lignende. Høytfungerende psykisk utviklingshemmede som har et eller annet svært spesiellt talent.

Men som ellers ikke kan kle på seg selv.

Og det er IKKE slemt ment! Han trenger uføretrygd selv om han har dette "talentet". Synes jeg.

Han ble påkjørt og hardt skadet i ung alder.

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

19

• Dorthe

12

• Bookworm

6

• ariadne

3

Mest aktive i denne tråden

''De bedriftene jeg har hørt om er oppgavene så enkle at selv en 7-åring kan gjøre dem. De er nok mest egnet for psykisk utviklingshemmede, men nå har de begynt å tilby andre også disse jobbene.''

Det utføres vannvittig mye arbeid hver dag som kunne vært utført av 7-åringer.

Da håper jeg i så fall at de menneskene som gjør de jobbene får betaling og ikke jobber gratis :o) Kombinasjonen kjedelig jobb og ingen penger er en særs dårlig kombinasjon.

Da håper jeg i så fall at de menneskene som gjør de jobbene får betaling og ikke jobber gratis :o) Kombinasjonen kjedelig jobb og ingen penger er en særs dårlig kombinasjon.

Det er vel vanligvis de kjedeligste jobbene som har lavest lønn.

Med vennlig hilsen

Ingen jobber uten å motta lønn i Norge. Trygdeytelser er en erstatning for tapt arbeidsinntekt. Å jobbe for dem, om man klarer det, burde ikke ses på som å jobbe gratis.

Ingen jobber uten å motta lønn i Norge. Trygdeytelser er en erstatning for tapt arbeidsinntekt. Å jobbe for dem, om man klarer det, burde ikke ses på som å jobbe gratis.

Jeg synes at hvis man er istand til jobbe så skal man få ordentlig betaling og slippe å gå på trygd og overlate trygda til de som er istand til å jobbe,

Venninna mi som er sosionom har jobbet side om side med andre sosionomer og gjort den samme jobben og bare fått utbetalt godt under halvparten av dem. Jeg har jobbet på samme stedet og gjort samme jobben, men jeg har en annen utdannelse som var relevant men ikke sosionom. Men det var en veldig hyggelig jobb og jeg jobbet der i tre år, men da fikk jeg ikke lov av NAV å jobbe der mer ellers hadde jeg nok jobbet der enda.

Jeg jobbet der derfor frivillig lenge etterpå uten at NAV visste om det og det samme gjorde venninna mi. Men det var en ganske slitsom jobb psykisk, mange som dør og man blir psykisk sliten av å jobbe der så derfor er ikke det en jobb man bør ha i evigheter.

Så jeg er for kvotering av funksjonshemmede i jobber de er utdannet til og jeg la jo ut en undersøkelse tidligere i tråden hvor det ble slått fast at funksjonshemmede ofte jobbet både bedre og var mindre syke enn funksjonsfriske.

Annonse

Jeg synes at hvis man er istand til jobbe så skal man få ordentlig betaling og slippe å gå på trygd og overlate trygda til de som er istand til å jobbe,

Venninna mi som er sosionom har jobbet side om side med andre sosionomer og gjort den samme jobben og bare fått utbetalt godt under halvparten av dem. Jeg har jobbet på samme stedet og gjort samme jobben, men jeg har en annen utdannelse som var relevant men ikke sosionom. Men det var en veldig hyggelig jobb og jeg jobbet der i tre år, men da fikk jeg ikke lov av NAV å jobbe der mer ellers hadde jeg nok jobbet der enda.

Jeg jobbet der derfor frivillig lenge etterpå uten at NAV visste om det og det samme gjorde venninna mi. Men det var en ganske slitsom jobb psykisk, mange som dør og man blir psykisk sliten av å jobbe der så derfor er ikke det en jobb man bør ha i evigheter.

Så jeg er for kvotering av funksjonshemmede i jobber de er utdannet til og jeg la jo ut en undersøkelse tidligere i tråden hvor det ble slått fast at funksjonshemmede ofte jobbet både bedre og var mindre syke enn funksjonsfriske.

''Jeg synes at hvis man er istand til jobbe så skal man få ordentlig betaling og slippe å gå på trygd og overlate trygda til de som er istand til å jobbe,''

Jeg plukker ut denne delen, da den er den relevante for det vi diskuterer.

Det finnes haugevis av mennesker som av ulike grunner ikke kommer seg ut i arbeid. Sykdom, mangel på arbeidsplasser, mangel på arbeidserfaring, mangel på relevant utdanning, sykdom over lengre tid som gjør de lite attraktive som arbeidstagere sammenlignet med andre som søker samme jobb osv osv. Det finnes mennesker som av ulike grunner er i behov av å motta trygd i perioder av sitt liv fordi de faller utenfor arbeidslivet. Jeg ser ikke noe negativt i at disse menneskene tilbys å jobbe for trygd (ytelse for tapt arbeidsinntekt). Klarer de å skaffe seg arbeid selv og til akseptabel lønn for dem så er det selvsagt det beste.

''Jeg synes at hvis man er istand til jobbe så skal man få ordentlig betaling og slippe å gå på trygd og overlate trygda til de som er istand til å jobbe,''

Jeg plukker ut denne delen, da den er den relevante for det vi diskuterer.

Det finnes haugevis av mennesker som av ulike grunner ikke kommer seg ut i arbeid. Sykdom, mangel på arbeidsplasser, mangel på arbeidserfaring, mangel på relevant utdanning, sykdom over lengre tid som gjør de lite attraktive som arbeidstagere sammenlignet med andre som søker samme jobb osv osv. Det finnes mennesker som av ulike grunner er i behov av å motta trygd i perioder av sitt liv fordi de faller utenfor arbeidslivet. Jeg ser ikke noe negativt i at disse menneskene tilbys å jobbe for trygd (ytelse for tapt arbeidsinntekt). Klarer de å skaffe seg arbeid selv og til akseptabel lønn for dem så er det selvsagt det beste.

Som du sikkert skjønner er jeg ikke enig, men det kommer av at jeg har blitt virkelig utnyttet på en arbeidsplass og jobbet med noe helt annet enn det jeg var blitt lovet.

Det var da jeg skjønte at folk trodde jeg var dum og at jeg kunne glemme å finne meg en ordentlig jobb så da fant jeg ut etter 30 års leting at nå var det nok.

Som du sikkert skjønner er jeg ikke enig, men det kommer av at jeg har blitt virkelig utnyttet på en arbeidsplass og jobbet med noe helt annet enn det jeg var blitt lovet.

Det var da jeg skjønte at folk trodde jeg var dum og at jeg kunne glemme å finne meg en ordentlig jobb så da fant jeg ut etter 30 års leting at nå var det nok.

Din erfaring er beklagelig. Den betyr imidlertid ikke at slike ordninger er dårlige alternativer for mange/alle.

Din erfaring er beklagelig. Den betyr imidlertid ikke at slike ordninger er dårlige alternativer for mange/alle.

Nei, bare de fleste...

Men jeg har sagt på NAV at hvis jeg er villig til å ta en i arbeidspraksis som assistent hvis de betaler meg 1G i året. Jeg tror faktisk ikke de skjønte sammenligningen.

Nei, bare de fleste...

Men jeg har sagt på NAV at hvis jeg er villig til å ta en i arbeidspraksis som assistent hvis de betaler meg 1G i året. Jeg tror faktisk ikke de skjønte sammenligningen.

''Nei, bare de fleste...''

Det er din subjektive oppfatning.

''Men jeg har sagt på NAV at hvis jeg er villig til å ta en i arbeidspraksis som assistent hvis de betaler meg 1G i året. Jeg tror faktisk ikke de skjønte sammenligningen.''

Forstår jeg godt. De kan selvsagt ikke lage spesialordninger for deg.

Ja, det er ikke Kiwi sin ordning jeg setter spørsmålstegn ved, men at man kan tjene såpass gode penger på dette og ikke skatte av det og fortsatt få uføretrygd.

Ettersom jeg skjønner kjører han land og strand rundt. Kan hende det koster mer enn det smaker. Altså at hans nettoinntekt på dette ikke er så stor.

Annonse

Men det at han har "tjent" penger på Kiwi-hobbyen sin blir vel en omformulering; han har jo ikke tjent som sådan, heller spart. Er det ikke sånn at han får gratis mat, da? Eller til halv pris? Da kan uføretrygden stå urørt på konto.

Ølen som var for gammel fikk han vel utbetalt i penger, fordi de ikke har lov å gi bort øl.

Det andre han har "funnet" har han vel fått ut i mat ja, så du har nok rett i det.

Sto vel i artikkelen hvor mye han har tjent på dette.

Jeg tenker bare at han kanskje kunne hatt en jobb, sånn som han styrer på, men det vet vi jo ikke noe om.

Ettersom jeg skjønner kjører han land og strand rundt. Kan hende det koster mer enn det smaker. Altså at hans nettoinntekt på dette ikke er så stor.

Nei, men jeg tenkte at han kanskje har en viss arbeidsevne. Uansett, det har han sikkert ikke.

Gjest pointless

Han burde ikke fått lov til å holde på sånn. Hadde jeg vært butikksjef i ulike Kiwi-butikkerhadde jeg bedt mine ansatte om å stoppe ham i døra og sagt noe sånt som: "Her kan du ikke komme mer. Du får dine penger inn på konto hver måned. Er ikke det nok for deg, så skaff deg et høvelig arbeid."

Gjest pointless

Han burde ikke fått lov til å holde på sånn. Hadde jeg vært butikksjef i ulike Kiwi-butikkerhadde jeg bedt mine ansatte om å stoppe ham i døra og sagt noe sånt som: "Her kan du ikke komme mer. Du får dine penger inn på konto hver måned. Er ikke det nok for deg, så skaff deg et høvelig arbeid."

Mandolaika

Men jeg tror ikke Kiwi-kjeden spør kundene sine slags form for inntekt de har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...