Gå til innhold

Hårfjerning på jente, 9 år

Anbefalte innlegg

Det er ikke vanskelig å føle med jenta, særlig for oss som er "velsignet" med solid hårvekst...

Problemet med å fjerne hår på overleppa er a) at det gjør vondt om man skal bruke voks, B) at det er kortvarig resultat om man skal bruke krem og c) at det blir mye styggere om man bruker høvel. Laser er et alternativ, men det gjør også vondt samt at det koster en god del.

Jeg har ingen gode råd, har selv ei på 10 med laaaange hår på leggene som hun ikke er noe glad i. Heldigvis er det foreløpig lyse, så de synes ikke så veldig godt.

Synes temaet er veldig, veldig vanskelig, og som en annen sier synes jeg egentlig ikke noe om å forandre på kroppene til så små barn - men samtidig er det veldig forståelig om man gjør noe... Huff.

Laser trenger ikke gjøre så vondt om du gjør det på rett sted. Smør på Emla-krem 1/2 time i forveien, så går det enda bedre.

Fortsetter under...

Det finns argumenter for og i mot begge deler.

Hvis du bestemmer deg for å fjerne det (jeg tror jeg ville valgt det samme om det gjaldt min datter), så ville jeg definitivt gått til en seriøs hudklinikk der de kan fjerne det med laser. Det koster en del, og man må ha kanskje 3-4 behandlinger, men da blir det permanent fjernet.

Glemte å si, at elektrolyse gjør MYE mer vondt enn laser! Elektrolyse fjerner dessuten hårene ett for ett, mens laser gjør det i ett blink, og dessuten blir resultatet mer langvarig.

Gjest Elextra

Datteren min er 8, og har det samme problemet på leggene. I det øyeblikket hun sier at hun vil gjøre noe med det, så kommer jeg til å la henne få vokse leggene (alternativt bruke hårfjerningskrem) slik at hun ikke skal finne på å barbere det bort eller tilsvarende som bare gjør det verre.

Ser ingen grunn til å nekte henne det dersom det blir viktigere for henne enn det er nå.

'' I det øyeblikket hun sier at hun vil gjøre noe med det, så kommer jeg til å la henne få vokse leggene (alternativt bruke hårfjerningskrem) slik at hun ikke skal finne på å barbere det bort eller tilsvarende som bare gjør det verre.''

Det er en myte at barbering gir kraftigere hårvekst. Det kan ofte virke slik, fordi hårene som kommer ut er veldig rett avkuttet, i motsetning til hår som får vokse ut naturlig, som gjerne blir både tynnere/mykere i tuppen og noe lysere i fargen.

Gjest EIIi

Jeg ville nok gjort det jeg kunne for å hjelpe datteren min dersom hun selv følte det plaget henne.

Det som kan bli ufordringen i forhold til laser og lysbehandling er at dette virker best å LYS hud og mørke hår. Datteren din har jo gyllen hud, noen som kan gjøre det vanskelig å fjerne hår på denne måten.

Jeg tenker voks er det beste, men dette gjør jo også vondt. Mulig jeg ville rådslått meg med noen med god erfaring på område.

'' I det øyeblikket hun sier at hun vil gjøre noe med det, så kommer jeg til å la henne få vokse leggene (alternativt bruke hårfjerningskrem) slik at hun ikke skal finne på å barbere det bort eller tilsvarende som bare gjør det verre.''

Det er en myte at barbering gir kraftigere hårvekst. Det kan ofte virke slik, fordi hårene som kommer ut er veldig rett avkuttet, i motsetning til hår som får vokse ut naturlig, som gjerne blir både tynnere/mykere i tuppen og noe lysere i fargen.

''Det er en myte at barbering gir kraftigere hårvekst. Det kan ofte virke slik, fordi hårene som kommer ut er veldig rett avkuttet, i motsetning til hår som får vokse ut naturlig, som gjerne blir både tynnere/mykere i tuppen og noe lysere i fargen''

Helt enig med deg, men ihvertfall kun fra det du siterte i innlegget ditt, kan det jo tolkes som at vedkommende det du skriver i andre setning her, når h*n skriver at barbering "bare gjør det verre."

(Har ikke lest hele innlegget du svarer på, bare ditt sitat, men i mine øyne er de fæle skjeggstubbene man får etter barbering noe som "bare gjør det verre")

Gjest Elextra

''Det er en myte at barbering gir kraftigere hårvekst. Det kan ofte virke slik, fordi hårene som kommer ut er veldig rett avkuttet, i motsetning til hår som får vokse ut naturlig, som gjerne blir både tynnere/mykere i tuppen og noe lysere i fargen''

Helt enig med deg, men ihvertfall kun fra det du siterte i innlegget ditt, kan det jo tolkes som at vedkommende det du skriver i andre setning her, når h*n skriver at barbering "bare gjør det verre."

(Har ikke lest hele innlegget du svarer på, bare ditt sitat, men i mine øyne er de fæle skjeggstubbene man får etter barbering noe som "bare gjør det verre")

''Helt enig med deg, men ihvertfall kun fra det du siterte i innlegget ditt, kan det jo tolkes som at vedkommende det du skriver i andre setning her, når h*n skriver at barbering "bare gjør det verre."''

Skjønner hva du mener, men jeg antok at hun mente det ble verre på lengre sikt - kanskje jeg tok feil.

Annonse

Gjest synes syns på jenta mi...

Takk for seriøse og gode svar, alle sammen!

Vi bor på et lite sted der utvalget av hudpleiesalonger er heller dårlig, så i første omgang skal vi prøve med slipepapir.

Takk igjen for empati og engasjement :-)

Gjest synes synd på jenta mi...

Hårfjerningskrem skal ikke brukes i ansiktet, så du må nok finne et annet alternativ.

Opplevde det samme hos min datter. Ho høres ut som din.. sort hår, mørkebrune øyne og gyllen hud.. Ho var utrolig sårbar for kommentarer om "barten" hennes. Jeg prøvde å overbevise ho om at ho ikke hadde noen bart, og at det var normalt å ha små dunhår på leppa. Ho fikk studere mine dun og så at jeg hadde masse hår på min overleppe, og jeg forklarte at den eneste forskjellen var at hennes hår var mørkt og mitt var lyst... Så derfor vistes ikke mitt like godt som hennes.. Men at alt var som det skulle

Månedene gikk og ho var fortsatt like sårbar angående dette.. Oppriktig lei seg var ho.. Og det hjalp ikke hva jeg sa.. så en dag spurte jeg.. Vil du jeg skal kjøpe noe som tar bort hårene for ei stund? Ho lyste opp.. Det var nettopp det ho ønsket.. Og ho var såvidt fylt 7 år..

Jeg syntes det var helt horribelt å skulle kjøpe noe slikt til en 7åring, men samtidig påvirket det henne såpass mye at det var helt feil å ikke hjelpe ho og. Jeg ønsket ho skulle være stolt av utseendet sitt slik ho er født, men innså at det var ho så absolutt ikke... Og det ville ho heller ikke bli så lenge ho følte ho hadde bart og var så sårbar for kommentarer om den, så dermed blåste jeg i fornuft som sa at dette var sinnsykt, og valgte å følge hjertet istedet. Og det sa jeg sakulle kjøpe noe datteren min kunne fjerne hårene med..

Jeg trålte nettet for å se hvilke alternativer som fantes... Og jeg fant ut at hårfjerningskrem ikke skal brukes i ansiktet.. så det torde jeg ikke prøve.. barbering var et alternativ som jeg også ville prøve å unngå. elektrolyse kunne jo vært prøvd for det hørtes ut som et godt alternativ, Men det jeg gikk for var slipepapir beregnet for bruk på overleppa som sliper vekk hårene.

Ho ble kjempeglad da pakken med slipepapir kom og ho dermed fikk mulighet til å fjerne leppehårene, Ho ville bruke slipepapiret selv...Og det ble gjort litt før leggetid.. Ei stund etter hårfjerningen ble ho øm på overleppa(pga slipingen) mulig vi slipte for mye.. jeg vet ikke, men ho var iallfall helt fin igjen neste dag... Så kanskje er det bare slik at man kan bli litt øm etter slipingen uansett.. Vet ikke. Har jo ikke prøvd det selv.. Men hårene forsvant iallfall..

Og ho studerte seg nøye i speilet og kommenterte at nå kan ikke lenger xx si at jeg har bart... Og virket å være veldig fornøyd med resultatet

Så hørte jeg ikke mer om saken før det var gått noen måneder. Da sa ho.. "Du hadde rett du mamma. Jeg har ikke bart..Det er bare dunhår, og mine vises bedre siden jeg har sort hår"

Jeg støttet ho i det..

Dunhårene på leppa har jo vokst ut igjen for lenge siden. Og esken med slipepapir ligger fortsatt på badet. Jenta mi er nå snart 9 år og vet ho har mulighet til å få dunet fjernet om ho vil.. Men det har blitt brukt bare en gang. men vet det finnes og vet ho kan bruke det om ho vil..

Jeg vet ikke riktig hva som skjedde. Muligens var det det at jeg tok problemet hennes på alvor og fikk tak i noe slik ho ønsket, som gjorde at ho tilslutt endret syn på saken? at ho fikk prøve alternativet? Jeg vet ikke... Men er bare glad for at hårveksten på leppa ikke er noe stort problem for ho i dag. Det kommer sikkert en dag ho vil ha vekk hårene igjen, men jeg håper det blir lenge til...

Jeg vet ikke om jeg gjorde det riktige valget da jeg valgte å kjøpe hårfjerningsprodukt til min datter på 7 år, men jeg tror det var riktig. Tror det var viktig for ho at ho følte at ho ble tatt på alvor, og at problemet hennes ikke bare ble dyttet vekk og bagatellisert. det var jo et reelt problem for ho mens det sto på..

Jeg ønsker deg masse lykke til uansett valg

Det hørtes ut som et godt forslag :-)

Er det noe slikt som dette du mener? Husker du om det gikk lang tid fra du bestilte og til pakken kom?

Tenker vi går for denne i første omgang. Enten blir det regelmessig bruk fram til evt. permanent fjerning, eller så virker den enda bedre (slik som hos dere) og hjelper henne til gi f... i hva de andre sier, og heller være den flotte jenta hun allerede er - med eller uten hår :-)

Takk skal du ha!

Gjest synes synd på jenta mi...

Det hørtes ut som et godt forslag :-)

Er det noe slikt som dette du mener? Husker du om det gikk lang tid fra du bestilte og til pakken kom?

Tenker vi går for denne i første omgang. Enten blir det regelmessig bruk fram til evt. permanent fjerning, eller så virker den enda bedre (slik som hos dere) og hjelper henne til gi f... i hva de andre sier, og heller være den flotte jenta hun allerede er - med eller uten hår :-)

Takk skal du ha!

Glemte linken ;-)

Denne var det jeg fant:

http://www.buyhelse.no/Avdelinger/Helsekost/H%C3%85RFJERNING/Velvet-Touch-H%C3%A5rfjerning-for-Ansikt-Sk%C3%A5nsomt-sliper-bort-u%C3%B8nsket-h%C3%A5rvekst-230262.aspx

brilleslangen

Ja det var den der vi brukte... Men husker ikke hvor vi kjøpte den fra. Mener det tok en ukes tid fra vi bestilte og til det kom.

Gjest Bartrime

Om barnet ditt hadde litt mage, langt i fra overvektig men nok til at andre barn påpekte det litt, ville du da slanket barnet ditt? Om noe på kroppen til barnet ditt ikke var under idealet, ville du vurdert kosmetisk inngrep? Hvor går disse grensene? Hvilke holdninger til dette vil du vise barnet ditt at er ok?

Ingen er født perfekte og de fleste har noe som skiller seg ut og som gjerne vil bli kommentert av andre, særlig som barn.

Det viktigste er vel at barnet lære å godta seg selv som hun er og ignorere kommentarene. Lære henne hva som betyr noe, og hva som er viktig i verden. Dette har du jo allerede gjort og synes bare du skulle fortsette med dette.

Ved å fjerne hårene hennes bekrefter du jo bare at hun har rett i at det ikke er ok å skille seg ut på noen måte. Og når hårene er fjernet, vil ikke nødvendigvis den dårlige selvtilliten fjernes. Hun vil derimot bare være åpen for å finne andre ting som ikke er perfekt med henne.

Ikke minst, så er det ingen garanti for at barna vil slutte å kommentere utseende hennes. Har de først registrert dunleppa hennes, vil de også registrere at hun har fjernet den og hun vil anatagelig få videre kommentarer på dette som: "Har du barbert barten, hahaha!" osv osv. Disse kommentarene vil kunne virke like sårende.

Jeg ble forøvrig selv mobbet for mine skavanker som liten, men har lærte meg gradvis å like meg selv likevel. Mye takket være en god mor med fantastiske verdier og holdninger. Selv om det gikk litt i bølger hvordan jeg følte meg og hvor mye jeg gadd å bry meg.

Er allikevel glad jeg allerede som liten fikk hjelp til å jobbe med mitt eget selvbilde, fremfor å benytte meg av raske løsninger som kunne skape et falskt overfladisk selvbildet.

Verden er slett ikke snill. Og det er like greit at datteren din lærer seg det nå først som sist. Det er dermed ikke sagt at hun skal lære at de slemme "har rett" og at hun derfor skal måtte la dem "vinne" med mobbingen sin ved å få henne til å forandre på seg selv slik hun er født.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...