Gå til innhold

Finnes telefoner som kan ta opptak av samtaler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest trenger bevis

Det er ikke lov uten å si ifra til vedkommende som ringer og uansett kan det ikke brukes som bevis på noe.

Da er jo hele poenget borte. Men hvor har du det fra at det ikke er lov når en ikke har informert om det på forhånd?

Gjest Trenger bevis

http://smartprodukter.no/product_info.php?products_id=780&osCsid=8mh2ba6jusnl

Om det er lov...hvis man selv er med i samtalen så tror jeg det er lov. Men det må du nesten sjekke for jeg er ikke jurist altså.. ;0)

Takk for tipset!

Gjest Elextra

Det er ikke lov uten å si ifra til vedkommende som ringer og uansett kan det ikke brukes som bevis på noe.

Jo, når en selv deltar i samtalen tror jeg faktisk det er lov.

Men vet ikke hva opptaket kan brukes til siden. Uansett om det ikke evt. ikke godtas som rettslig bevis, vil jeg jo tro det vil ha en viss bevisverdi.

Annonse

Da er jo hele poenget borte. Men hvor har du det fra at det ikke er lov når en ikke har informert om det på forhånd?

Det er direkte ulovlig å ta opp samtaler man selv ikke deltar i, hvis ikke det er gitt informasjon og samtykke på forhånd. Dette er på linje med overvåkning og avlytting, og det finnes unntak for f.eks. politiet i bestemte situasjoner.

Å ta opp samtaler man selv er med i, er ikke straffbart. Men det er lovlig bl.a. fordi man regner med at dette er til privat bruk. Det ikke uten videre brukbart som bevis på noe.

Gjest Elextra

Jo, når en selv deltar i samtalen tror jeg faktisk det er lov.

Men vet ikke hva opptaket kan brukes til siden. Uansett om det ikke evt. ikke godtas som rettslig bevis, vil jeg jo tro det vil ha en viss bevisverdi.

Straffeloven § 145 (første ledd):

''. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller

2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller

3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt. ''

Merk at det presiseres at forbudet gjelder samtaler mellom andre og/eller som en ikke selv deltar i.

Jeg husker når de første telefonsvarerne kom og da sto det presisert at man ikke kunne ta opp telefonsamtaler uten å si ifra til vedkommende i den andre enden. Dessuten har jeg spurt polititet og barnevernet og det er ikke lov og kan ikke brukes som bevis, de er overhode ikke interessert i å høre.

Det er ikke jeg som har tatt opp telefonsamtaler altså, men omvendt og jeg ble utrolig sint når jeg fikk vite det og sjekket det ut.

Jeg husker når de første telefonsvarerne kom og da sto det presisert at man ikke kunne ta opp telefonsamtaler uten å si ifra til vedkommende i den andre enden. Dessuten har jeg spurt polititet og barnevernet og det er ikke lov og kan ikke brukes som bevis, de er overhode ikke interessert i å høre.

Det er ikke jeg som har tatt opp telefonsamtaler altså, men omvendt og jeg ble utrolig sint når jeg fikk vite det og sjekket det ut.

Det er lov å ta opp samtaler, så lenge minst én av de som deltar i samtalen vet om opptaket.

Det er godt mulig loven er endret siden dengang da, men dette er ikke helt nytt.

Med vennlig hilsen

Det er ikke ulovlig å ta opp en samtale man selv deltar i. Det er ganske mange mobiler som har den muligheten tror jeg.

Det er derimot ikke gitt at dette kan fremlegges som bevis i en rettssak, dersom det er det som er tenkt gjort.

Det er forbudt dersom den man snakker om ikke vet om det. Motparten må informeres. Uansett om man selv deltar.

Annonse

Det er lov å ta opp samtaler, så lenge minst én av de som deltar i samtalen vet om opptaket.

Det er godt mulig loven er endret siden dengang da, men dette er ikke helt nytt.

Med vennlig hilsen

Så hvis jeg tar opp en samtale med exen hvor han er bedriten så kan jeg vise det til det offentlige hjelpeapparatet og så får han en spark i ræva?

Så hvis jeg tar opp en samtale med exen hvor han er bedriten så kan jeg vise det til det offentlige hjelpeapparatet og så får han en spark i ræva?

''Så hvis jeg tar opp en samtale med exen hvor han er bedriten så kan jeg vise det til det offentlige hjelpeapparatet og så får han en spark i ræva?

''

De vil sannsynligvis avvise deg og ikke ville høre på opptaket.

''Så hvis jeg tar opp en samtale med exen hvor han er bedriten så kan jeg vise det til det offentlige hjelpeapparatet og så får han en spark i ræva?

''

De vil sannsynligvis avvise deg og ikke ville høre på opptaket.

Det er det jeg og mener. Slike opptak ender bare med at den andre parten blir sint og ingen er interessert i å høre på dem likevel. Jeg blir tatt opp stadig vekk jeg så jeg er stort sett sukkersøt etterat jeg fikk vite om det.

Det er ikke ulovlig å ta opp en samtale man selv deltar i. Det er ganske mange mobiler som har den muligheten tror jeg.

Det er derimot ikke gitt at dette kan fremlegges som bevis i en rettssak, dersom det er det som er tenkt gjort.

Nei

Dette følger av strl. § 145a. Det er kun samtaler hvor man selv ikke deltar som er ulovlig å ta opp. Men - som jeg også sier - dette betyr ikke at det uten videre vil være akseptert å legge frem opptak av en slik samtale som bevis.

Jeg jobber med dette, så dette vet jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...