Gå til innhold

Noen bilkyndige her?

Anbefalte innlegg

Gjest dette ble dyrt
Skrevet

Eller, kjøp en bil uten registerreim.

Kan noen forklare meg hva en sånn registerreim egentlig er, og hvor den sitter?

Skulle gjerne hatt et "kart" over en bilmotor å kikke på også....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står for Electronic Stability Program, og er som navnet indikerer en slags dataovervåkning forbundet med bremser og motor for hindre spinning og skrens, eller med andre ord å holde bilen på vegen, vekk fra grøfta.

Tusen takk! Det høres unektelig kjekt ut (dog en smule dyrt, kanskje?) :-) Hørte nylig en reklame på radio for en Ford-variant som kan bråbremse av seg sjøl, samt å lukeparkere. Genialt, men litt skummelt også... Og ja, jeg er en amøbe når det kommer til bil ;)

Skrevet

Bil er vannvittig dyrt og for de som ikke har noe greie på det så har de ikke annet valg enn å være prisgitt det verkstedene sier.

Mye av delene kan også kjøpes hos bilopphoggeri, så lenge man vet hvilke deler som kan kjøpes der. Det koster omtrent ikke noe i forhold til nye deler.

Hjalp en tidligere kollega av meg som har en 99 mod Passat, servopumpa til styringen var deffekt. Det kostet 6.000,- på verkstedet, nesten 4.000 for delen.

Jeg fikk tak i delen hos ett hoggeri for 750.

Nettopp, jeg må skaffe meg fleire bilkyndige venner, føler jeg ;-) Har aldri hatt råd til å kjøpe _nye_ biler, men du store alpakka så dyre de eldre utgavene kan bli....

Skrevet

Jeg har levert den på verksted i dag - det vil si den sto der fra før, ble tauet dit - jeg hadde ikke så mye valg. Siden bilen ikke er kjørbar, ville jeg nok ikke klart de tolv milene dessverre! :-/

Kunne fint ha hentet den med henger:-)

Skrevet

Takk! Ser ut som det er uhyre viktig at det gjøres riktig i alle fall. Håper han som gjør dette, vet hva han gjør....

Det er svært viktig at det gjøres helt riktig. Det skal ikke mye til før motoren blir ødelagt hvis den settes på galt. Derfor er det nødvendig å vite hvordan motoren fungerer og hva som går galt hvis det gjøres feil.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Tusen takk! Det høres unektelig kjekt ut (dog en smule dyrt, kanskje?) :-) Hørte nylig en reklame på radio for en Ford-variant som kan bråbremse av seg sjøl, samt å lukeparkere. Genialt, men litt skummelt også... Og ja, jeg er en amøbe når det kommer til bil ;)

Antispinn i ulike varianter begynner å bli nesten standard etterhvert, og om noen år er de gamle de også..

Ellers har 10-12 år gamle Mercedes C180 dette, og koster som brukt i dag ikke noe mer enn biler som hadde en langt rimeligere nybilpris. Der kan man gjøre gode kjøp etter min mening, forutsatt at det er minimalt med rust.

Skrevet

Antispinn i ulike varianter begynner å bli nesten standard etterhvert, og om noen år er de gamle de også..

Ellers har 10-12 år gamle Mercedes C180 dette, og koster som brukt i dag ikke noe mer enn biler som hadde en langt rimeligere nybilpris. Der kan man gjøre gode kjøp etter min mening, forutsatt at det er minimalt med rust.

OK, jeg har en Toyota Corolla 89-modell som snart har gått 400.000 km..

Jeg skal ikke brukle deg som min sakkyndige altså, men tenker du at følgende kan være et godt kjøp?

''Ellers har 10-12 år gamle Mercedes C180 dette, og koster som brukt i dag ikke noe mer enn biler som hadde en langt rimeligere nybilpris.''

Her i Lillebygd er det typisk "rånebiler" (tror jeg), men de kan jo være gode likevel (bare de ikke er senka, for det er et helvete med fartsdumper)l. "Rånerne" er som regel svært dyktige på mekanikk, så det kan være et godt tegn for alt jeg veit...

Nord og ned
Skrevet

OK, jeg har en Toyota Corolla 89-modell som snart har gått 400.000 km..

Jeg skal ikke brukle deg som min sakkyndige altså, men tenker du at følgende kan være et godt kjøp?

''Ellers har 10-12 år gamle Mercedes C180 dette, og koster som brukt i dag ikke noe mer enn biler som hadde en langt rimeligere nybilpris.''

Her i Lillebygd er det typisk "rånebiler" (tror jeg), men de kan jo være gode likevel (bare de ikke er senka, for det er et helvete med fartsdumper)l. "Rånerne" er som regel svært dyktige på mekanikk, så det kan være et godt tegn for alt jeg veit...

Mer pålitelige og driftsikre biler enn Corolla og Carina fra 80-tallet er ikke lagd siden, så uansett hva du kjøper blir det nok nedtur i så henseende :-(

Her jeg bor er ikke MB C180 særlig populære som rånebiler, kanskje med unntak av den senkede sportsmodellen, dels pga. at de er for "gubbete" i stilen, dels fordi motoren er for svak for dem. Så jeg har en teori om at det er grunnen til at de er rimelige på bruktmarkedet.

Gjest dette ble dyrt
Skrevet

Kunne fint ha hentet den med henger:-)

Det tenkte jeg ikke på engang... jammen synd. Ville du virkelig ha hjulpet meg? Jeg får heller kontakte deg igjen hvis bilen skjærer seg på nytt da. :-/

Som alenemor med ikke så høy lønn, blir sånne situasjoner temmelig ille. Måtte ta opp lån på femten tusen for å få til dette nå jeg. :-(

Gjest togli
Skrevet

Mer pålitelige og driftsikre biler enn Corolla og Carina fra 80-tallet er ikke lagd siden, så uansett hva du kjøper blir det nok nedtur i så henseende :-(

Her jeg bor er ikke MB C180 særlig populære som rånebiler, kanskje med unntak av den senkede sportsmodellen, dels pga. at de er for "gubbete" i stilen, dels fordi motoren er for svak for dem. Så jeg har en teori om at det er grunnen til at de er rimelige på bruktmarkedet.

Jeg tror ikke jeg hadde våget å gå fra Toyota til et annet merke dersom du skal ha en eldre bil... Når jeg ble alene og måtte ha bil, så var jeg ikke i tvil om at det måtte bli Toyota. Jeg kjøpte en Avensis -98-modell og er strålende fornøyd til nå :)

Hørte om en taxi i Tromsø som visstnok skal ha kjørt opp mot 800 000 (høres nesten for utrolig ut til å være sant....) - og det var en Hiace.

Jeg kommer aldri til å våge meg på å kjøpe annet enn japansk så lenge jeg ikke har råd til store reparasjoner, og aller helst vil jeg ha Toyota.

Skrevet

Det tenkte jeg ikke på engang... jammen synd. Ville du virkelig ha hjulpet meg? Jeg får heller kontakte deg igjen hvis bilen skjærer seg på nytt da. :-/

Som alenemor med ikke så høy lønn, blir sånne situasjoner temmelig ille. Måtte ta opp lån på femten tusen for å få til dette nå jeg. :-(

Faktisk ikke umulig at vi kunne ha hjulpet deg, det hadde jo ikke blitt gratis for det, men du hadde spart mange tusen. Min mellomste sønn på 23 tar på seg litt fordi han her en fattig student:-)

Ellers har jeg en 15 åring også som klarer det meste, så mulighetene er mange:-)

Men tiden kan av og til være ett problem, vi har mye å gjøre til tider på grunn av hobbyer som blant annet å kjøre billøp, så det må tilpasses.

Nord og ned
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde våget å gå fra Toyota til et annet merke dersom du skal ha en eldre bil... Når jeg ble alene og måtte ha bil, så var jeg ikke i tvil om at det måtte bli Toyota. Jeg kjøpte en Avensis -98-modell og er strålende fornøyd til nå :)

Hørte om en taxi i Tromsø som visstnok skal ha kjørt opp mot 800 000 (høres nesten for utrolig ut til å være sant....) - og det var en Hiace.

Jeg kommer aldri til å våge meg på å kjøpe annet enn japansk så lenge jeg ikke har råd til store reparasjoner, og aller helst vil jeg ha Toyota.

Japansk, i den grad man kan bruke det som noen fellesbetegnelse, er ikke lenger det det var kvalitetsmessig etter at de flyttet produksjonene til andre land, og bilene ble fulle av sårbar elektronikk som ofte er produsert på samme sted til alle biler.

De senere åra har tyskeren tatt forspranget igjen, og vel så det.

Alt på generell basis selvfølgelig. Enkelte bilmodeller, uansett merke kan ha bestemte feil som går igjen og sender dem nedover på skalaen for driftssikkerhet.

Gjest togli
Skrevet

Japansk, i den grad man kan bruke det som noen fellesbetegnelse, er ikke lenger det det var kvalitetsmessig etter at de flyttet produksjonene til andre land, og bilene ble fulle av sårbar elektronikk som ofte er produsert på samme sted til alle biler.

De senere åra har tyskeren tatt forspranget igjen, og vel så det.

Alt på generell basis selvfølgelig. Enkelte bilmodeller, uansett merke kan ha bestemte feil som går igjen og sender dem nedover på skalaen for driftssikkerhet.

Ok, greit å vite! Mne Toyota'n min får du aldri ;P

Nord og ned
Skrevet

Ok, greit å vite! Mne Toyota'n min får du aldri ;P

Hehe, har hatt to av dem selv jeg så...Blandt annet dette "skipet" for mange år siden: http://tinyurl.com/6acmgny

Men det er nå en gang slik, at kjøper man Merce er det gjort. Da erger man seg over alle år kastet bort i ukomfortable biler:-)

Gjest togli
Skrevet

Hehe, har hatt to av dem selv jeg så...Blandt annet dette "skipet" for mange år siden: http://tinyurl.com/6acmgny

Men det er nå en gang slik, at kjøper man Merce er det gjort. Da erger man seg over alle år kastet bort i ukomfortable biler:-)

Ble nostalgisk av den bilen der, ja :)

Hadde jeg hatt nok penger, så hadde jeg valgt en annen og mer komfortabel bil enn Toyota (bortsett fra Toyota Landcruiser som jeg gjerne vil ha når jeg blir rik også ;)) - men når jeg må tenke økonomi er jeg ikke i tvil om at det merket jeg nå har er best :)

Nord og ned
Skrevet

Ble nostalgisk av den bilen der, ja :)

Hadde jeg hatt nok penger, så hadde jeg valgt en annen og mer komfortabel bil enn Toyota (bortsett fra Toyota Landcruiser som jeg gjerne vil ha når jeg blir rik også ;)) - men når jeg må tenke økonomi er jeg ikke i tvil om at det merket jeg nå har er best :)

Ja, Toyota og Avensis i særdeleshet er ikke en av norges absolutt mest populære biler uten grunn.

Ble nostalgisk av bildet selv jeg...den gikk 480 000 før rusta tok den.Motoren var i topp stand fortsatt.

Gjest togli
Skrevet

Ja, Toyota og Avensis i særdeleshet er ikke en av norges absolutt mest populære biler uten grunn.

Ble nostalgisk av bildet selv jeg...den gikk 480 000 før rusta tok den.Motoren var i topp stand fortsatt.

Jøss, gikk langt da, ja!

Første bilen min ble 21 år gammel før den måtte på dynga pga rust... Dette var før EU-kontrollenes tid, men bilen gikk som ei klokke... En Toyota Corona :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...