Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min elleve år gamle labrador har plutselig fått det for seg at han ikke vil gå _ned_ en trapp han alltid har hatt et uproblematisk forhold til. Han har aldri likt trapper generelt sett, men akkurat denne trappen er teppelagt og han har pleid å løpe både opp og ned uten problemer. Han viser ingen andre tegn på å ha vondt i ryggen eller tilsvarende, hopper gjerne opp og ned fra verandaen, en høyde på 70-80 cm.

Ville du forsøkt å presse ham til å gå ned trappen, eller ville du, som jeg gjorde i dag, bære ham ned trappen?

Han er forøvrig en litt utypisk labrador, lenger i kroppen enn de fleste, men veier ikke mer enn ca 25 kg. Skal snakke med dyrlegen om ikke altfor lenge, men har ikke tid denne uka.

Fortsetter under...

candyqueen_83

Jeg ville ikke presset ham, men prøvd å lokke ham. Går det ikke ville jeg løftet han. Å ikke ville gå i trapper er jo som regel de første tegnene på smerter i ledd/rygg. Men høres jo rart ut om han hopper såpass høyt fra verandaen.

Jeg ville ikke presset ham, men prøvd å lokke ham. Går det ikke ville jeg løftet han. Å ikke ville gå i trapper er jo som regel de første tegnene på smerter i ledd/rygg. Men høres jo rart ut om han hopper såpass høyt fra verandaen.

Får prøve med noen godbiter, hvis ryggen ikke er altfor vond, så vil han nok prøve å få tak dem. Han er jo en ekte labrador ;-)

Det kan jo hende at hoppingen hans de siste dagene (før jeg satte noe foran åpningen på verandaen) har gjort at han har fått seg en liten trøkk.

Annonse

vil han fortsatt ikke gå trappen hvis du lokker med elgbiff og lever i fløtesaus;)

''vil han fortsatt ikke gå trappen hvis du lokker med elgbiff og lever i fløtesaus;)

''

Med den typen kosthold, ville han neppe ha veid 25 kg. Han har aldri fått prøve seg på slike kulinariske utskeielser ;-)

candyqueen_83

Får prøve med noen godbiter, hvis ryggen ikke er altfor vond, så vil han nok prøve å få tak dem. Han er jo en ekte labrador ;-)

Det kan jo hende at hoppingen hans de siste dagene (før jeg satte noe foran åpningen på verandaen) har gjort at han har fått seg en liten trøkk.

Han har ikke sklidd eller snublet i trappa i det siste uten at du har sett det?

Han har ikke sklidd eller snublet i trappa i det siste uten at du har sett det?

Det kan være at han har hatt en uheldig opplevelse. Han har skammelig lange klør for tiden, men siden trappa er teppelagt så håper jeg at det ikke er min forsømmelse som gjør at han evt. har skadet seg...

Annonse

Gjest en ting til...

Hunder som ikke vil gå ned en trapp , hvor det aldri har vært noe problem før, har sannsynligvis fått en skade i ledd eller rygg, eller brygger på en sykdom.

Jeg ville båret hunden ned for å ikke gjøre problemet større enn det er.

Hunder som ikke vil gå ned en trapp , hvor det aldri har vært noe problem før, har sannsynligvis fått en skade i ledd eller rygg, eller brygger på en sykdom.

Takk for svar. Ville du da båret ham inntil jeg har fått dyrlegen til å vurdere?

candyqueen_83

Det kan være at han har hatt en uheldig opplevelse. Han har skammelig lange klør for tiden, men siden trappa er teppelagt så håper jeg at det ikke er min forsømmelse som gjør at han evt. har skadet seg...

Det kan i såfall skje alle. Håper det er noe som går over hvertfall. Med en hund litt opp i årene kan jeg anbefale en tur til kiropraktor og fysioterapeut. De fleste har litt skavanker som bør rettes opp i :o)

Han kan ikke ha fått seg en liten strekk da?

Det høres ut som vår Golden det der nemlig. Han er vanligvis sprek som en loppe, men etter en litt ivrig trappetur fikk han seg nok en liten muskelstrekk, og etter det kan jeg bare glemme at han går i trappa. Jeg kan lokke med alt av godbiter, men nope:-)

Han går i utetrappa, der er det bare tre trinn, men ingen andre trapper.

Bæring slipper jeg heldigvis, trenger ikke bruke trapp

Han får forresten også plutselig for seg at han ikke tør å gå der han har gått i 8 år.. Skjønner meg ikke alltid på han gitt:-)

Gjest Shira :o)

Da Dachsen vår fikk prolaps i ryggen og vegret seg for trappegåing, så fikk vi beskjed om å bære henne.

Nå er jo hun mye mindre, og typisk for rasen hennes er jo ryggplager, men generelt sa dyrlegen at vi skulle være forsiktige til diagnose var klar.

''vil han fortsatt ikke gå trappen hvis du lokker med elgbiff og lever i fløtesaus;)

''

Med den typen kosthold, ville han neppe ha veid 25 kg. Han har aldri fått prøve seg på slike kulinariske utskeielser ;-)

Vi hadde snauser for mange år siden som var vant til å spise brødskive med margarin, karbonader og lever i fløtesaus. Det var en gedigen nedtur å komme til oss, for så å få fiskeboller!! Det tok to dager før han spiste det opp. Etter det lærte han at det var klokt å ikke være så selektiv og kresen.

Ved å tilby denne type kulinariske utskeielser så har jeg mange firbente venner rundt omkring;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...