Gå til innhold

Kan jeg si at jeg koser meg hjemme som ufør?

Anbefalte innlegg

Gjest jljkl

Du må prøve å heve deg over moralismen og misunnelse.

Det er helt utrolig hva en del folk klarer å tenke og si, dessverre..

Syns du skal kose deg og ha det godt med god samvittighet. :-)

Helt utrolig at noen klarer å vri det til noe negativt at du har et greit liv, selv om du ikke er i stand til å jobbe. Mange tror vel det er som en ferie å leve av trygd, mens sanninga er at det ikke er spesielt lukurativt og noe de færreste "velger". Akkurat som moralismen rundt sykmeldinger, så glemmes det faktum at man ikke uføretrygder seg selv... Det må mye til, både gjennomført attføring og dokumentert sykdom/skade/lyte. Man kan ikke bare be om det og få det fordi man har lyst.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

8

• tonie

3

• hidi, the scorpion

3

• Mandolaika

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

"men at jeg reagerer på at noen sier at de koser seg med å være uføretrygdet"

Men du skjønner at det går dypere enn som så? Vedkommende går jo ikke hjemme og er salig fornøyd med å være uføre.

Nei og jeg sa at jeg synes at det er noe annet å si at man koser seg på tross av uføretrygd

Gjest segunda

''Ja jeg har mye fordommer mot det å ønske seg uføretrygd. Jeg skrev ingenting om at jeg hadde noe med grunnen til uføretrygd, men at jeg reagerer på at noen sier at de koser seg med å være uføretrygdet.''

Ingen med vettet i behold koser seg på uføretrygd, så de som "koser" seg, er kanskje de som trenger det mest!

Jeg aner ingenting om hvem som har vettet i behold eller ikke, men jeg treffer mennesker som koser seg og er glade for å slippe og jobbe. Det reagerer jeg på.

Gjest segunda

''Ingen med vettet i behold koser seg på uføretrygd,''

Jeg kan si at jeg innimellom koser meg hjemme i små perioder hvor jeg ikke er så syk. Koser meg jo ikke med trygden, men tilværelsen svinger og innimellom har også jeg det okey. Det må da være lov til å si dette?

Ellers har jo ikke jeg helt vettet i behold siden jeg er psykisk syk...

Jeg har aldri møtt noen som reagerer på at uføre kan kose seg, men formuleringen er viktig.

Å be gud om å bli uføretrygdet er helt bak mål.

Gjest må slenge med leppa

Midlertidig uføretrygd da, regner jeg med? Ingen som ikke er rammet av sterkt ivalidiserende sykdom som gjør en til krøpling på en eller annen måte får varig trygd i dag når en bare er i 30 årene.

Jeg har også fått innvilget uføretrygd, men bare for 4 år. Nå skal jeg sjekkes ut nok en gang om jeg har noen arbeidsevne, og isåfall hvor mye.

Sånn er det iallefall her jeg bor, men jeg har skjønt at trynefaktor hos søkeren og den enkelte sakbehandlers humørsvingninger spiller en stor rolle for hvem som får og ikke får.

(Det høres kanskje ut som om jeg er bitter, men er egentlig ikke det. Jeg synes faktisk at det er bra at det er sånn. Det skal være strengt).

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg aner ingenting om hvem som har vettet i behold eller ikke, men jeg treffer mennesker som koser seg og er glade for å slippe og jobbe. Det reagerer jeg på.

Da har de ikke vettet i behold, segunda;) Så da er det noe galt med dem likevel, ikke sant?

Gjest Lonetter

Midlertidig uføretrygd da, regner jeg med? Ingen som ikke er rammet av sterkt ivalidiserende sykdom som gjør en til krøpling på en eller annen måte får varig trygd i dag når en bare er i 30 årene.

Jeg har også fått innvilget uføretrygd, men bare for 4 år. Nå skal jeg sjekkes ut nok en gang om jeg har noen arbeidsevne, og isåfall hvor mye.

Sånn er det iallefall her jeg bor, men jeg har skjønt at trynefaktor hos søkeren og den enkelte sakbehandlers humørsvingninger spiller en stor rolle for hvem som får og ikke får.

(Det høres kanskje ut som om jeg er bitter, men er egentlig ikke det. Jeg synes faktisk at det er bra at det er sånn. Det skal være strengt).

''Midlertidig uføretrygd da, regner jeg med? Ingen som ikke er rammet av sterkt ivalidiserende sykdom som gjør en til krøpling på en eller annen måte får varig trygd i dag når en bare er i 30 årene.''

Jeg har varig uføretrygd. Og noen krøpling er jeg ikke. Ei heller kommer jeg til å bli det med min sykdom.

Gjest togli

''Midlertidig uføretrygd da, regner jeg med? Ingen som ikke er rammet av sterkt ivalidiserende sykdom som gjør en til krøpling på en eller annen måte får varig trygd i dag når en bare er i 30 årene.''

Det stemmer ikke.. mange døve, blinde etc er fullt, og varig, uføretrygda fordi man ikke greier å skaffe dem jobb.

Psykisk syke kan få varig uføretrygd og også folk med f.eks. fibromyalgi.. og ingen av de gruppene vil jo komme inn under kategorien "krøpling" (usj, for et ord...).

Gjest Lonetter

Ja jeg har mye fordommer mot det å ønske seg uføretrygd. Jeg skrev ingenting om at jeg hadde noe med grunnen til uføretrygd, men at jeg reagerer på at noen sier at de koser seg med å være uføretrygdet.

''jeg reagerer på at noen sier at de koser seg med å være uføretrygdet.''

Det er vel ingen (eller få) som koser seg med å være uføretrygdet. Men jeg koser meg med å være hjemme og pusle med mitt og synes det er deilig å slippe bekymringer for morgendagen.Å være på attføring og utprøving er slitsomt og man vet ikke hva som blir det neste.

Gjest segunda

''jeg reagerer på at noen sier at de koser seg med å være uføretrygdet.''

Det er vel ingen (eller få) som koser seg med å være uføretrygdet. Men jeg koser meg med å være hjemme og pusle med mitt og synes det er deilig å slippe bekymringer for morgendagen.Å være på attføring og utprøving er slitsomt og man vet ikke hva som blir det neste.

At du greier å kose deg hjemme er fint på alle måter. Det er det ikke alle som greier og derfor er det viktig å ordlegge seg riktig.

Annonse

Det tror jeg vel egentlig folk gjør, men dere trygdede må prøve å forstå den andre siden også, de som betaler regninga ved å jobbe. De blir også slitne, og da er det lett å irritere seg på de som ikke bidrar til felleskassa. Det er jo ekstremt mange trygdede her i landet nå, og da er det naturlig med en viss skepsis til det hele. Jeg tror jeg ville unngått å skryte for mye av hvor deilig livet som trygdet er hvis jeg var deg. Nyt det, men ikke si det høyt;)

Gjest segunda

Det stemmer ikke.. mange døve, blinde etc er fullt, og varig, uføretrygda fordi man ikke greier å skaffe dem jobb.

Psykisk syke kan få varig uføretrygd og også folk med f.eks. fibromyalgi.. og ingen av de gruppene vil jo komme inn under kategorien "krøpling" (usj, for et ord...).

Det er mange flere døve, blinde etc. i jobb i USA og andre land enn Norge. Antall uføretrygdede er høytest i Norge av alle land, og det er ulempen med vårt gode sosiale system. Det er så mye lettere å gi folk uføretrygd og ha dem utenfor enn å tilpasse samfunnet etter dem.

Gjest hermine grang

Det tror jeg vel egentlig folk gjør, men dere trygdede må prøve å forstå den andre siden også, de som betaler regninga ved å jobbe. De blir også slitne, og da er det lett å irritere seg på de som ikke bidrar til felleskassa. Det er jo ekstremt mange trygdede her i landet nå, og da er det naturlig med en viss skepsis til det hele. Jeg tror jeg ville unngått å skryte for mye av hvor deilig livet som trygdet er hvis jeg var deg. Nyt det, men ikke si det høyt;)

betaler regninga med å jobbe, det synes jeg var en veldig fordømmende setning. Du kan ikke vite hvorfor alle er uføretrygded. F.eks. min historie: er blitt ufør pga hardt fysisk arbeid. da jeg i min jobb prøvde å få hjelpemidler for å lette arbeidet, så fikk jeg ikke det. bedre at jeg tilslutt ble så syk at jeg ikke kunne jobbe i det hele tatt. jeg skulle ønske at jeg var i jobb, men helsa mi sier noe annet. jeg har ikke valgt dette selv, jeg er helt nødt til å motta uføretrygd for å kunne leve. og for å betale regninger. og hvis du noen gang blir syk; blir det helt uakseptabelt for deg å betale regninger med sykepenger/uføretrygd, fordi du ikke vil at de andre som jobber skal betale regninga di? synes du tenker helt feil.

Gjest togli

Det er mange flere døve, blinde etc. i jobb i USA og andre land enn Norge. Antall uføretrygdede er høytest i Norge av alle land, og det er ulempen med vårt gode sosiale system. Det er så mye lettere å gi folk uføretrygd og ha dem utenfor enn å tilpasse samfunnet etter dem.

Jeg er enig!

Jeg har flere gode venner som har en utrolig sterk arbeidslyst og virkelig ønsker å gjøre en innsats i samfunnet, men som sliter med å slippe å bli påprakka uføretrygd. Det er helt utrolig egentlig...

Gjest segunda

Jeg har varig uføretrygd. Og noen krøpling er jeg ikke. Ei heller kommer jeg til å bli det med min sykdom.

Når du har varig uføretrygd er det helt naturlig at du innretter livet ditt etter det og jeg tror ikke du finner noen som mener at du ikke skal kunne ha et godt liv. Det er måten det blir formulert på, og da er det dine og de andres følelser som har mye å si.

Gjest segunda

betaler regninga med å jobbe, det synes jeg var en veldig fordømmende setning. Du kan ikke vite hvorfor alle er uføretrygded. F.eks. min historie: er blitt ufør pga hardt fysisk arbeid. da jeg i min jobb prøvde å få hjelpemidler for å lette arbeidet, så fikk jeg ikke det. bedre at jeg tilslutt ble så syk at jeg ikke kunne jobbe i det hele tatt. jeg skulle ønske at jeg var i jobb, men helsa mi sier noe annet. jeg har ikke valgt dette selv, jeg er helt nødt til å motta uføretrygd for å kunne leve. og for å betale regninger. og hvis du noen gang blir syk; blir det helt uakseptabelt for deg å betale regninger med sykepenger/uføretrygd, fordi du ikke vil at de andre som jobber skal betale regninga di? synes du tenker helt feil.

Jeg tror du misforstår her. Tonie snakker ikke om å betale regninger for enkelte husholdninger, men å betale 'regningen' i samfunnet. Noen må jobbe for å ta vare på de som trenger uføretrygd eller andre goder, og vi kan alle sammen havne i den situasjonen når som helst. Det eneste vi er garantert i livet er at vi kommer til å dø en eller annen gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...