Gå til innhold

Kan jeg si at jeg koser meg hjemme som ufør?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg tror kanskje ikke jeg ville sagt at jeg koste meg hjemme hver dag ;) Ville nok helle formulert meg annerledes (for min egen del!) og sagt at det selvsagt hadde vært ønskelig å være ute i jobb (om det er en løgn, så er den i så fall "hvit" ;P), men at når livet ble som det ble så er du glad du har hobbyer du greier å drive med, og at du er glad du kan klare å kose deg i ditt eget selskap :)

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

8

• tonie

3

• hidi, the scorpion

3

• Mandolaika

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

betaler regninga med å jobbe, det synes jeg var en veldig fordømmende setning. Du kan ikke vite hvorfor alle er uføretrygded. F.eks. min historie: er blitt ufør pga hardt fysisk arbeid. da jeg i min jobb prøvde å få hjelpemidler for å lette arbeidet, så fikk jeg ikke det. bedre at jeg tilslutt ble så syk at jeg ikke kunne jobbe i det hele tatt. jeg skulle ønske at jeg var i jobb, men helsa mi sier noe annet. jeg har ikke valgt dette selv, jeg er helt nødt til å motta uføretrygd for å kunne leve. og for å betale regninger. og hvis du noen gang blir syk; blir det helt uakseptabelt for deg å betale regninger med sykepenger/uføretrygd, fordi du ikke vil at de andre som jobber skal betale regninga di? synes du tenker helt feil.

Jeg kan ikke huske å ha sagt noe om hva som er rett og riktig, eller om at folk på trygd aldri har bidratt til felleskassa. Noen må jobbe NÅ for at det skal bli penger nok til å gi de mange trygdede et ok liv, sånn er det bare.

Jeg er selv i samme situasjon som deg. Jeg ville aldri ha "utbasunert" at jeg koser meg med å være hjemme som ufør, jeg gjør egnetlig ikke det heller, men jeg har tatt et bevisst valg om å tross alt gjøre det beste ut av situasjonen jeg har kommet i. Jeg ville aller helst ha jobbet, men klarer nå likevel å innordne livet mitt slik at jeg kan ha det godt hjemme...

Det tror jeg vel egentlig folk gjør, men dere trygdede må prøve å forstå den andre siden også, de som betaler regninga ved å jobbe. De blir også slitne, og da er det lett å irritere seg på de som ikke bidrar til felleskassa. Det er jo ekstremt mange trygdede her i landet nå, og da er det naturlig med en viss skepsis til det hele. Jeg tror jeg ville unngått å skryte for mye av hvor deilig livet som trygdet er hvis jeg var deg. Nyt det, men ikke si det høyt;)

Er helt enig med deg... Jeg forstår at det kan være provoserende for andre hvis det skulle utbasuneres at vi koser oss hjemme, samtidig synes jeg vi skal kunne ha lov til å føle at vi har en viss livskvalitet, selv om vi har falt ut av arbeidslivet... det er så mange andre ting vi går glipp av, at å inneordne seg hjemme slik at man føler man har det bra, er en rett jeg mener oss trygdede skal kunne ha:-)

betaler regninga med å jobbe, det synes jeg var en veldig fordømmende setning. Du kan ikke vite hvorfor alle er uføretrygded. F.eks. min historie: er blitt ufør pga hardt fysisk arbeid. da jeg i min jobb prøvde å få hjelpemidler for å lette arbeidet, så fikk jeg ikke det. bedre at jeg tilslutt ble så syk at jeg ikke kunne jobbe i det hele tatt. jeg skulle ønske at jeg var i jobb, men helsa mi sier noe annet. jeg har ikke valgt dette selv, jeg er helt nødt til å motta uføretrygd for å kunne leve. og for å betale regninger. og hvis du noen gang blir syk; blir det helt uakseptabelt for deg å betale regninger med sykepenger/uføretrygd, fordi du ikke vil at de andre som jobber skal betale regninga di? synes du tenker helt feil.

Jeg tror du tolket tonies innlegg litt feil her, en ting er at samfunnet ofte har endel fordømmende holdninger til uføre, men samtidig synes jeg fryktelig mange uføre har piggene alt for langt ute i forhold til alt som blir sagt også... Det er ikke alt som er kritikk, eller mistro av uføre, men mye konstruktivt også - og den debatten må vi tåle at taes..

Midlertidig uføretrygd da, regner jeg med? Ingen som ikke er rammet av sterkt ivalidiserende sykdom som gjør en til krøpling på en eller annen måte får varig trygd i dag når en bare er i 30 årene.

Jeg har også fått innvilget uføretrygd, men bare for 4 år. Nå skal jeg sjekkes ut nok en gang om jeg har noen arbeidsevne, og isåfall hvor mye.

Sånn er det iallefall her jeg bor, men jeg har skjønt at trynefaktor hos søkeren og den enkelte sakbehandlers humørsvingninger spiller en stor rolle for hvem som får og ikke får.

(Det høres kanskje ut som om jeg er bitter, men er egentlig ikke det. Jeg synes faktisk at det er bra at det er sånn. Det skal være strengt).

Til å være "inne i systemet" synes jeg du vet skremmende lite om dette...

Midlertidig/tidsbegrenset uføre finnes ikke lenger, alt (rehabilitering, attføring og TU) er slått sammen til Arbeidsavklaringspenger. Dette betyr at en helt del av de som tidligere fikk TU nå får varig ufør... Jeg bl.a. har nå varig ufør, og jeg er visst bare i 30-åra, men ikke "krøplig", som du så fint kaller det...

Annonse

''Midlertidig uføretrygd da, regner jeg med? Ingen som ikke er rammet av sterkt ivalidiserende sykdom som gjør en til krøpling på en eller annen måte får varig trygd i dag når en bare er i 30 årene.''

Det stemmer ikke.. mange døve, blinde etc er fullt, og varig, uføretrygda fordi man ikke greier å skaffe dem jobb.

Psykisk syke kan få varig uføretrygd og også folk med f.eks. fibromyalgi.. og ingen av de gruppene vil jo komme inn under kategorien "krøpling" (usj, for et ord...).

Nå er det jo også et nytt system i forhold til AAP og uføre, så mange flere (unge) vil nå også komme på varig ufør...

Trist igrunnen....

Ja, det er egnetlig det. Selv mener jeg at midlertidig uføre skulle fått være som det var (Slått sammen rehab og attføring).

Men samtidig er det viktig å påpeke at varig ufør ikke er VARIG da, hvis man på et tidspunkt blir i stand til å jobbe igjen, er det ingen som nekter en det:-)

Gjest togli

Ja, det er egnetlig det. Selv mener jeg at midlertidig uføre skulle fått være som det var (Slått sammen rehab og attføring).

Men samtidig er det viktig å påpeke at varig ufør ikke er VARIG da, hvis man på et tidspunkt blir i stand til å jobbe igjen, er det ingen som nekter en det:-)

Det siste du sier der er viktig! Det som også irriterer meg er at man ikke kan få gradert uføretrygd slik at man faktisk kan jobbe mest mulig.

Jeg jobba før i 80 % stilling fordi jeg måtte ha onsdagen som "lydfri" dag for å makte å jobbe fullt de andre dagene. Jeg tapte da 20 % lønn... Legen mente jeg absolutt hadde krav på delvis uføretrygd, men da måtte jeg redusere stillingen til 70 % for i det hele tatt å ha mulighet til å kunne få noe... Dette var jeg ikke interessert i da jeg mente jeg fint kunne jobbe fire hele arbeidsdager bare jeg fikk en hel dag fri midt i uka. Merkelig at man ikke tilpasser det slik at folk kan få jobbe så mye de kan!

Er helt enig med deg... Jeg forstår at det kan være provoserende for andre hvis det skulle utbasuneres at vi koser oss hjemme, samtidig synes jeg vi skal kunne ha lov til å føle at vi har en viss livskvalitet, selv om vi har falt ut av arbeidslivet... det er så mange andre ting vi går glipp av, at å inneordne seg hjemme slik at man føler man har det bra, er en rett jeg mener oss trygdede skal kunne ha:-)

Selvfølgelig. Det er jo derfor vi har prioritert å ha et så bra trygdesystem:)

Gjest må slenge dritt

Til å være "inne i systemet" synes jeg du vet skremmende lite om dette...

Midlertidig/tidsbegrenset uføre finnes ikke lenger, alt (rehabilitering, attføring og TU) er slått sammen til Arbeidsavklaringspenger. Dette betyr at en helt del av de som tidligere fikk TU nå får varig ufør... Jeg bl.a. har nå varig ufør, og jeg er visst bare i 30-åra, men ikke "krøplig", som du så fint kaller det...

''Til å være "inne i systemet" synes jeg du vet skremmende lite om dette...

Midlertidig/tidsbegrenset uføre finnes ikke lenger, alt (rehabilitering, attføring og TU) er slått sammen til Arbeidsavklaringspenger. ''

Hvor har jeg sagt at jeg ikke vet det? Jeg går selv på AAP nå, siden jeg tidligere har hatt midlertidig ufør i 4 år.

Til det andre du sier, må jeg bare nok en gang slå fast at jeg nok bor i en særdeles annerledes kommune med strengere regler. Her hvor jeg bor har jeg fått klar beskjed om at det ikke må foreligge noen som helst form for arbeidsførhet, hvis en skal få varig ufør.

Her hadde blinde, døve, etc. vært nødt til å arbeide iallefall litt. Jeg f.eks regner med å måtte jobbe iallefall 40%, og det er jeg faktisk glad for. En skal jobbe hvis en kan. (Men likevel kan jeg ikke la være å ergre meg over så ulik praksis i de ulike kommunene).

Gjest må slenge dritt

Det siste du sier der er viktig! Det som også irriterer meg er at man ikke kan få gradert uføretrygd slik at man faktisk kan jobbe mest mulig.

Jeg jobba før i 80 % stilling fordi jeg måtte ha onsdagen som "lydfri" dag for å makte å jobbe fullt de andre dagene. Jeg tapte da 20 % lønn... Legen mente jeg absolutt hadde krav på delvis uføretrygd, men da måtte jeg redusere stillingen til 70 % for i det hele tatt å ha mulighet til å kunne få noe... Dette var jeg ikke interessert i da jeg mente jeg fint kunne jobbe fire hele arbeidsdager bare jeg fikk en hel dag fri midt i uka. Merkelig at man ikke tilpasser det slik at folk kan få jobbe så mye de kan!

''Det som også irriterer meg er at man ikke kan få gradert uføretrygd slik at man faktisk kan jobbe mest mulig.''

Det kan man vel! Her i min kommune får man gradert uføretrygd. Jeg regner med å få 60%, f.eks. (Har foreløpig blitt forespeilet det, men skal snart ut for å sjekkes for hvor mye jeg kan jobbe).

Annonse

Gjest togli

''Det som også irriterer meg er at man ikke kan få gradert uføretrygd slik at man faktisk kan jobbe mest mulig.''

Det kan man vel! Her i min kommune får man gradert uføretrygd. Jeg regner med å få 60%, f.eks. (Har foreløpig blitt forespeilet det, men skal snart ut for å sjekkes for hvor mye jeg kan jobbe).

Joda, men poenget var at man ikke kan få f.eks. bare 20 % uføretrygd - man kan ikke jobbe mer enn maks 70 %.

''Til å være "inne i systemet" synes jeg du vet skremmende lite om dette...

Midlertidig/tidsbegrenset uføre finnes ikke lenger, alt (rehabilitering, attføring og TU) er slått sammen til Arbeidsavklaringspenger. ''

Hvor har jeg sagt at jeg ikke vet det? Jeg går selv på AAP nå, siden jeg tidligere har hatt midlertidig ufør i 4 år.

Til det andre du sier, må jeg bare nok en gang slå fast at jeg nok bor i en særdeles annerledes kommune med strengere regler. Her hvor jeg bor har jeg fått klar beskjed om at det ikke må foreligge noen som helst form for arbeidsførhet, hvis en skal få varig ufør.

Her hadde blinde, døve, etc. vært nødt til å arbeide iallefall litt. Jeg f.eks regner med å måtte jobbe iallefall 40%, og det er jeg faktisk glad for. En skal jobbe hvis en kan. (Men likevel kan jeg ikke la være å ergre meg over så ulik praksis i de ulike kommunene).

''Midlertidig uføretrygd da, regner jeg med? Ingen som ikke er rammet av sterkt ivalidiserende sykdom som gjør en til krøpling på en eller annen måte får varig trygd i dag når en bare er i 30 årene.''

Det var i grunn her du sa det:-)

Og selvfølgelig, hvis man KAN jobbe, mye eller litt, skal man selvfølgelig det.

Man kan få gradert uføretrygd, men per i dag er minimun uføresats 50%. Det synes jeg er feil, det skulle ikke ha vært noen grense på det... Hvis man kan jobbe 80 %, skulle man fått 20 % uføre, slik at folk, som du sier, kunne ha jobbet så mye som de klarte.

Gjest togli

Man kan få gradert uføretrygd, men per i dag er minimun uføresats 50%. Det synes jeg er feil, det skulle ikke ha vært noen grense på det... Hvis man kan jobbe 80 %, skulle man fått 20 % uføre, slik at folk, som du sier, kunne ha jobbet så mye som de klarte.

Helt enig! Jeg fikk vite at minumums uføresats var 30 % ?

Det er jo helt tåpelig å vite at dersom jeg hadde bedt om å få delvis uføretrygd, så hadde jeg nok fått det..men ikke uten at jeg gikk betydelig ned i stilling :/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...