Gå til innhold

Postlevering hver dag - trenger vi det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder det ikke med et par ganger i uken?

(Og ev. et system hvor man kan få utlevert "hastebrev" på postkontoret de andre dagene.)

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det trenger vi ikke. En kan droppe lørdager.

Eneste problemet er at i distriktene er posten også avisbud.

Onsdag1365380628
Skrevet

Dette har jeg også tenkt på mange ganger..det er god service å få det hjem i postkassen 6 dager i uken. 2 dager i uken hadde vært passe. Avisene kunne hatt egne postbud utenom postsystemet.

Skrevet

Jeg tror mange i byene abonnerer på lokalavisa "hjemmefra". Den kommer i posten dagen etter utgivelse og er ikke like interessant hvis den blir enda eldre. Men dette er nok noe som snart dør ut uansett, de yngre leser slikt på nett.

Jeg får stort sett regninger og trykksaker i posten, så den trenger ikke komme hver dag for min skyld. Den gjør det ikke heller i praksis, selv om den nok gjør det på papiret. Lørdagsleveringen vår er f.eks. avhengig av at et av budene kan jobbe ekstra.

Men jeg vil ikke tvinges til postkontoret for noe som helst. I hvert fall ikke for noe som haster. Postkontoret er noe av det langsomste jeg vet om.

Skrevet

Jeg ønsker postutlevering daglig (evt. med unntak av lørdag). En av grunnene er at vi fortsatt har en god del mennesker som ikke bruker email og tilsvarende.

Mandolaika
Skrevet

Jeg trenger i alle fall ikke mer enn et par ganger i uka. Mottar stort sett regninger elektronisk, papiravis abonnerer jeg ikke på og uadressert reklame har jeg reservert meg mot. Sjekker postkassa hver dag bare av gammel vane.

Gjest signert
Skrevet

nå har det jo kommet et nytt system, digipost? også..

Skrevet

Jeg trenger i alle fall ikke mer enn et par ganger i uka. Mottar stort sett regninger elektronisk, papiravis abonnerer jeg ikke på og uadressert reklame har jeg reservert meg mot. Sjekker postkassa hver dag bare av gammel vane.

''papiravis abonnerer jeg ikke på ''

Men hadde du gjort det, ville den vel kommet meg avisbudeet og ikke postbudet :-)

Gjest signert
Skrevet

Men hadde du gjort det, ville den vel kommet meg avisbudeet og ikke postbudet :-)

Kommer den ikke med postbudet noen steder da?

Skrevet

Jeg tror mange i byene abonnerer på lokalavisa "hjemmefra". Den kommer i posten dagen etter utgivelse og er ikke like interessant hvis den blir enda eldre. Men dette er nok noe som snart dør ut uansett, de yngre leser slikt på nett.

Jeg får stort sett regninger og trykksaker i posten, så den trenger ikke komme hver dag for min skyld. Den gjør det ikke heller i praksis, selv om den nok gjør det på papiret. Lørdagsleveringen vår er f.eks. avhengig av at et av budene kan jobbe ekstra.

Men jeg vil ikke tvinges til postkontoret for noe som helst. I hvert fall ikke for noe som haster. Postkontoret er noe av det langsomste jeg vet om.

''Men jeg vil ikke tvinges til postkontoret for noe som helst. I hvert fall ikke for noe som haster. Postkontoret er noe av det langsomste jeg vet om.''

Å, så enig!

For ikke å snakke om "Post i butikk". Dvs - det har sin positive side at jeg kan dra dit sent på kvelden slik at jeg slipper avspassering for å rekke å hente en pakke før det stenger, men på den annen side er de ufattelig treige der og ikke spesielt dyktige på det som er litt utenom det vanlige....

Skrevet

''Men hadde du gjort det, ville den vel kommet meg avisbudeet og ikke postbudet :-)''

Du glemmer at noen av oss bor i grisgrendte strøk ;-)

Mandolaika
Skrevet

Hehe, ja det har du jammen rett i. Litt for lenge siden jeg har hatt papiravis nå skjønner jeg. *rødmer*

Skrevet

Kommer den ikke med postbudet noen steder da?

Små aviser gjør nok det, typisk lokalaviser. Og de store avisene levert utenfor området sitt kanskje, men da typisk dagen etter.

Men ikke de store avisene som kommer ut alle dager.

Skrevet

''Men hadde du gjort det, ville den vel kommet meg avisbudeet og ikke postbudet :-)''

Du glemmer at noen av oss bor i grisgrendte strøk ;-)

Det er da mange småsteder ihvertfall som har avisbud. Jeg har vokst opp med det.

Men det er jo veldig mye i Norge som er ekstremt grissgrent. Er man i området for landpostbudet, kommer vel neppe avisgutten syklende med avisa ;-)

Skrevet

På landet, i alle fall hos kjæresten min, kommer lokalavisa med postbudet. :o)

Skrevet

På landet, i alle fall hos kjæresten min, kommer lokalavisa med postbudet. :o)

se annet innlegg om lokalaviser ;-)

Vi har forresten i mange år omadressert Aftenposten til hytta i sommerferien, og både den og Dagens Næringsliv har kommet med bud om morgenen, sammen med vår sommerabonnement på stedets lokalavis. Men dette er tettbebygd strøk, da, og ikke yttterst på den nøgne ø.

Men en periode hadde vi abonnement på lokalavis her hjemme også, og omadressering av den til hytta gjorde at den ble levert med posten dagen etter utgivelsen, mens vi hjemme fikk den med ettermiddagsbud...:-)

Skrevet

''Men jeg vil ikke tvinges til postkontoret for noe som helst. I hvert fall ikke for noe som haster. Postkontoret er noe av det langsomste jeg vet om.''

Å, så enig!

For ikke å snakke om "Post i butikk". Dvs - det har sin positive side at jeg kan dra dit sent på kvelden slik at jeg slipper avspassering for å rekke å hente en pakke før det stenger, men på den annen side er de ufattelig treige der og ikke spesielt dyktige på det som er litt utenom det vanlige....

På kvelden er jo matbutikkene så lavt bemannet, at det ikke er kapasitet til å utnytte fordelene ved Post i butikk, nemlig at de har åpent sent.

Det er litt bedre på kjøpesentre med postkontorer som følger senterets åpningstid, der er det i hvert fall folk på jobb. Men man kan jo ikke _hente_ pakker på et slikt kontor hvis man ikke hører til der. (Når kommer det "fritt postkontor-valg", burde ikke det være like enkelt som valg av skole og sykehus?)

Og mens jeg er i gang: Kan ikke noen finne opp en automat for frimerkesalg etter verdi og vekt, som tåler å bli brukt? De har en rett ved der jeg jobber, men den er nesten alltid i ustand! Det er virkelig ikke verdens vanskeligste operasjon å trykke frankeringsmerker, det finnes jo automater for togbilletter og visittkort? Når jeg en sjelden gang trenger et frimerke med litt ukurant verdi, kommer det alltid en som skal overføre penger til et land uten bankvesen eller krangle på en renteoppføring i Postbanken fra 1976, og da stopper alle prosesser opp mens samtlige ansatte tar seg av det.

Skrevet

For min del hadde det holdt med to ganger pr uke. Uten at jeg har ført statistikk tipper jeg at 80% av posten min er reklame som går rett i papiravfallet - mange trær som lider en unødvendig død der.... (Veit at jeg kan reservere meg mot reklame, men da går jeg glipp av annen og nyttigere uadresssert post også, f.eks fra kommunen).

For den eldre generasjonen er det nok kjærkomment med daglig postlevering. Ikke alle er på internett, og det å hente posten kan være dagens høydepunkt. Noen får også papiraviser levert med Posten.

Nå har vel Posten kommet med et tilbud om Digi-post (?) som man kan velge å benytte seg av. Det er fleire år siden jeg leste om det papirløse samfunn (for ikke å snakke om det trådløse samfunn, pokker så mange ledninger vi har her i huset!), men tror det skjer etter min tid...

Gjest Gjøkeniburet
Skrevet

Jeg ser frem til den dagen jeg kan fjærne postkassen min helt jeg.

Jeg reiser mye i forbindelse med jobben, og er borte i lengre perioder ad gangen. Da er det ikke praktisk med en postkasse som bugner av reklame og gratisaviser. Ja, jeg har limt på merkelapper, og videre reservert meg mot reklame, men...

Jeg trenger liksom ikke et "tegn" på å vise uvedkommende at jeg ikke er hjemme.

Digipost har jeg signert på, og regningene blir betalt ved hjelp av avtale/e-faktura.

Skulle det komme noe til meg, som normalt skulle bli lagt i postkassen, så får jeg bare en mail/digipost om dette. Deretter henter jeg dette på butikken/postkontoret.

Skrevet

På kvelden er jo matbutikkene så lavt bemannet, at det ikke er kapasitet til å utnytte fordelene ved Post i butikk, nemlig at de har åpent sent.

Det er litt bedre på kjøpesentre med postkontorer som følger senterets åpningstid, der er det i hvert fall folk på jobb. Men man kan jo ikke _hente_ pakker på et slikt kontor hvis man ikke hører til der. (Når kommer det "fritt postkontor-valg", burde ikke det være like enkelt som valg av skole og sykehus?)

Og mens jeg er i gang: Kan ikke noen finne opp en automat for frimerkesalg etter verdi og vekt, som tåler å bli brukt? De har en rett ved der jeg jobber, men den er nesten alltid i ustand! Det er virkelig ikke verdens vanskeligste operasjon å trykke frankeringsmerker, det finnes jo automater for togbilletter og visittkort? Når jeg en sjelden gang trenger et frimerke med litt ukurant verdi, kommer det alltid en som skal overføre penger til et land uten bankvesen eller krangle på en renteoppføring i Postbanken fra 1976, og da stopper alle prosesser opp mens samtlige ansatte tar seg av det.

''På kvelden er jo matbutikkene så lavt bemannet, at det ikke er kapasitet til å utnytte fordelene ved Post i butikk, nemlig at de har åpent sent.''

Vi har post-i-kiosk. :o) Funker stort sett veldig greit det. Noen bedrifter har derimot avtale om pakkeutlevering på Ica og det er et mareritt! Jeg innrømmer at jeg noen ganger har droppet å bestille derfra når jeg har oppdaget at jeg må hente på Ica.

Toppen på kransekaka var for en del år siden da vi hadde et eget Pakkeutleverings-sted, det hadde vært postkontor og ble nedgradert til pakkeutlevering. Man kunne sende pakker også mener jeg, men man fikk ikke kjøpt frimerker! Da måtte man gå i Narvesen-kiosken 100 m unna.... Helt utrolig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...