Gå til innhold

Til dere som er ledere

Anbefalte innlegg

Gjest En Fast Bruker

Jeg vet jo godt at lønninger varierer mye i forhold til bransje etc.

Men finnes det noe tommelfingerregel for hvor høyt en leder bør ligge i forhold til de man leder?

Nå mener jeg fastlønn, ikke bonuser, provisjoner etc.

Jeg er mellomleder i en mellomstor tjenesteytende bedrift. Jeg har ca 12 ansatte "under meg" og tjener ca 15% mer enn de høyest lønnede på teamet.

Jeg syns at differansen er liten, nesten så det ikke er verdt slitet med å være leder. Overtid er jo inkludert i min lønn. Jeg har fri mobiltelefon, men ellers er det dårlig med frynsegoder.

Er det noen som vet noe om hva som er vanlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364126-til-dere-som-er-ledere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jeg er ikke enig med deg

Jeg synes det er riktig at det noen steder kan finnes paralelle / alternative karriereløp, hvor ikke personalansvar og personalledelse er den eneste måten å komme "oppover" på.

Hvis jeg er 60 år, har tre doktorgrader og er professor innen mitt emne, og har mest lyst til å jobbe med fag, så bør jeg kunne tjene (mye) mer enn min avdelingsleder som er tyve år yngre, har en master i administrasjon/ledelse og økonomi og er en super personalleder men ikke kan faglig det jeg kan?

Gjest En Fast Bruker

Jeg synes det er riktig at det noen steder kan finnes paralelle / alternative karriereløp, hvor ikke personalansvar og personalledelse er den eneste måten å komme "oppover" på.

Hvis jeg er 60 år, har tre doktorgrader og er professor innen mitt emne, og har mest lyst til å jobbe med fag, så bør jeg kunne tjene (mye) mer enn min avdelingsleder som er tyve år yngre, har en master i administrasjon/ledelse og økonomi og er en super personalleder men ikke kan faglig det jeg kan?

Hei,

Det du beskriver er ikke helt det samme som det jeg mener.

Jeg er som sagt i en mellomstor bedrift, og ansvaret mitt er både faglig og personalmessig.

Jeg er selvsagt ikke uenig i at det skal kunne gå an å ha en god karriere som ikke innebærer personalansvar.

Gjest Elextra

Når en fagperson går over til å bli avdelingsleder tror jeg det er ganske vanlig med et 20% eller 25% tillegg i lønnen, og bortfall av overtidstillegg.

I en del bedrifter kan lederen også tjene mindre enn de h*n leder, f.eks. i kunnskapsbedrifter hvor enkelte av "undersåttene" har spesielt høy kompetanse og/eller inntjening.

Annonse

Persille1365381127

Det er helt umulig å gi et godt svar på.

Som de andre her påpeker handler det om mye mer enn stilling, men også utdannelse, erfaring, ansiennitet osv.

Normal lederlønn i den ene bedriften min er 350', i den andre 450'. I selskapene jeg har jobbet i selv har de ligget på mellom 700' og 1.000'.

Jeg har fungert som daglig leder i fem måneder der jeg er nå, og har tjent 10.000 i 2011.

Så lønn basert på hva andre tjener er ikke noen god metode :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...