EnolaGay Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4110698.ece Personlig er jeg ikke overrasket engang. 0 Siter
Gjest Mener jeg da Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 De har kunnet sagt det til pårørende men ikke til den syke 0 Siter
EnolaGay Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Skrevet 4. mai 2011 Hva er du ikke overrasket over? Legens oppførsel. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 De har kunnet sagt det til pårørende men ikke til den syke For meg så reagerer jeg mest på formuleringen til legen. Hvis han er gjengitt riktig så er det jo utrolig ufølsomt. Jeg får assosiasjoner til en vare som snart går ut på data. Legen hadde nok passet bedre til et slikt yrke. Etter en tid som syk så er en nok nødt til som lege til å ta denne praten med pasienten. En kan som lege si at nå går det mot slutten, men en trenger ikke å være mer detaljert. Hvis personen ønsker å vite minst mulig, ja de skal de få vite minst mulig. Alle pasienter er forskjellige og en skal som helsepersonell møte dem med ydmykhet og respekt. Jeg har støtt på en del ufyselige og uhøflige leger. De er i mindretall, og de er heldigvis (for meg) kirurger. Så lenge de skal gjøre jobben mens jeg er i full narkose så er det helt greit. Men skulle jeg ha møtt disse legene mens jeg lå på dødsleiet tror jeg illusjonen om en verdig død hadde forduftet. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Legens oppførsel. Har du møtt mange slike leger? 0 Siter
EnolaGay Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Skrevet 4. mai 2011 Har du møtt mange slike leger? Ja. Og andre offentlige ansatte i stillinger hvor man møter dem i en livsfase hvor man er avhengig av personens innstilling for å få hjelp man har krav på. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Ja. Og andre offentlige ansatte i stillinger hvor man møter dem i en livsfase hvor man er avhengig av personens innstilling for å få hjelp man har krav på. Jeg har jobbet en periode i psykiatrien. Det forundrer meg at det er blant disse fagfolkene jeg har møtt de mest ufyselige menneskene, foruten om fagfolk som helt tydelig har for mye å slite med selv til at de kan gjøre en god jobb som ansatte. Skal en gjennom en kneoperasjon eller en coloskopi og møter en lite empatisk lege så har det ikke så mye betydning for en selv. Men på dødsleie har legens innstilling og tillitt alt å si . 0 Siter
Gjest regnbow Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Heller ikke overrasket. Min bror ble møtt av en slik da han ble innlagt på sykehus med kreft og spredning. Det ble velkomstsamtalen. Jeg glemmer aldri den tlfsamtalen jeg da fikk på jobben fra min bror. Jeg kastet meg i bilen, dro dit. Fikk roet lillebror ned. Fikk etter timer et møte med denne arrogante d' som bekreftet at hvert ord min bror hevdet var sagt var sagt, ferdig med den saken. Huff, vonde minner.... 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Jeg er heller ikke overrasket. Legen kastet seg over meg på sykehjemmet for å "overtale" meg til å skrive under på at mora mi ikke skulle ha livsgivende behandling. Han behøvde ikke overtale meg, det var helt greit, men så fortsatte han med at siden jeg var lei meg så kunne jeg gå inn å si takke mora for et langt liv og ikke besøke henne noe mer. HVA? Det tok ett år til hun døde. Dessuten den natten hun døde var jeg der og jeg var redd og de hadde innkalt ekstrahjelp. Det var bare det at han var ikke interessert å snakke med meg så jeg satt der alene i 24 timer uten selskap. Lucky me, jeg fikk mat og kaffe i hvert fall. Uansett, jeg snakker ikke punjabi så jeg vet ikke hvor mye selskap det hadde vært i mannen. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Skrevet 4. mai 2011 Jeg er heller ikke overrasket. Legen kastet seg over meg på sykehjemmet for å "overtale" meg til å skrive under på at mora mi ikke skulle ha livsgivende behandling. Han behøvde ikke overtale meg, det var helt greit, men så fortsatte han med at siden jeg var lei meg så kunne jeg gå inn å si takke mora for et langt liv og ikke besøke henne noe mer. HVA? Det tok ett år til hun døde. Dessuten den natten hun døde var jeg der og jeg var redd og de hadde innkalt ekstrahjelp. Det var bare det at han var ikke interessert å snakke med meg så jeg satt der alene i 24 timer uten selskap. Lucky me, jeg fikk mat og kaffe i hvert fall. Uansett, jeg snakker ikke punjabi så jeg vet ikke hvor mye selskap det hadde vært i mannen. Huff...så trasig for deg. Det skulle ikke vært lov.. 0 Siter
Gjest Hilsen den onde satan Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Ja, ja. Sannheten er vel ofte det beste. Er vel ikke nødvendig å dulle for mye med gamle heller, vel? Hun har tydeligvis levd et godt og langt liv med velstand og rikdom (blant annet hadde hun vært over 20 ganger i Italia). Hilsen en som aldri har vært velsignet med god helse eller rikdom. Ei heller hyggelige mennesker som pakker ting inn i bomull for meg. Hvorfor skal denne gamle ha det så mye bedre? Hun fortjente jommen meg å få oppleve litt brutalitet hun også, på slutten av sitt gode, men virkelighetsfjene liv. Sorry, men nå er jeg i dritthumør... Jeg hadde ikke skrevet dette om jeg ikke var så sinna akkurat nå. Sinna inni meg. 0 Siter
Gjest den onde satan Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Ja, ja. Sannheten er vel ofte det beste. Er vel ikke nødvendig å dulle for mye med gamle heller, vel? Hun har tydeligvis levd et godt og langt liv med velstand og rikdom (blant annet hadde hun vært over 20 ganger i Italia). Hilsen en som aldri har vært velsignet med god helse eller rikdom. Ei heller hyggelige mennesker som pakker ting inn i bomull for meg. Hvorfor skal denne gamle ha det så mye bedre? Hun fortjente jommen meg å få oppleve litt brutalitet hun også, på slutten av sitt gode, men virkelighetsfjene liv. Sorry, men nå er jeg i dritthumør... Jeg hadde ikke skrevet dette om jeg ikke var så sinna akkurat nå. Sinna inni meg. Dessuten liker jeg ikke gamle, sutrete mennesker. 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Huff...så trasig for deg. Det skulle ikke vært lov.. Det er ikke lov og jeg visste det der og da også, men man kan ikke akkurat ringe sykehjemsetateten å klage etter klokka 15. Etterpå er man så oppgitt at man ikke orker å gjøre noe. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Dessuten liker jeg ikke gamle, sutrete mennesker. Var ikke det datteren som skrev, eller var det den døde moren? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.