Gå til innhold

Er det virkelig flaut å ikke ha råd til ferie?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7618890

Jeg synes ikke det er flaut en plass! Vi har mange vakre badestrender i nærmiljøet, og mange andre aktiviteter som ikke koster stort...

Personlig synes jeg synd på dem, som synes synd på seg selv, fordi de ikke har råd til ferie!

Er uføretrygdet selv, så vet alt om dårlig råd, men her må man prioritere.

Ungene mine elsket tur til nærmeste badestrand med hjemmelaget niste og saft eller litt brus. Det viktigste for dem var kontakten med andre barn og bading;)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

18

• Dorthe

16

• hidi, the scorpion

9

• Madelenemie

9

Gjest xbellax
Skrevet

Den artikkelen der handler vel mer om at et menneske lever på 5200,- per måned, noe som er helt ubegripelig at er mulig, ikke så mye om ferie selv om det er overskriften.

Gjest esten skarnes
Skrevet

Den artikkelen der handler vel mer om at et menneske lever på 5200,- per måned, noe som er helt ubegripelig at er mulig, ikke så mye om ferie selv om det er overskriften.

Når er vel de 5200 etter at bolig og strøm er betalt, og det bør da gå (i hvertfall i en kortere periode).

Synte man bør begynne å skille på det er å ha dårlig råd, og det å være fattig.

Gjest xbellax
Skrevet

Når er vel de 5200 etter at bolig og strøm er betalt, og det bør da gå (i hvertfall i en kortere periode).

Synte man bør begynne å skille på det er å ha dårlig råd, og det å være fattig.

Ja riktig, fikk ikke med meg det som sto i begynnelsen, jeg trodde det var hele den utbetalte summen.

"Hun er sosialklient i Arbeiderparti-styrte Halden, og har drøye 4000 kroner i måneden å bruke på mat og klær, etter at husleie og strøm er betalt".

Uansett 4000,- er fryktelig lite men det går såklart for en periode.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det var lite! Leste ikke artikkelen i sin helhet, fordi jeg er synes mange mennesker klager på ferier de ikke har råd til! Det er ingen selvfølge å ha råd til alt mulig, når man ikke er i jobb eller er enslig forsørger.

Gjest xbellax
Skrevet

Det var lite! Leste ikke artikkelen i sin helhet, fordi jeg er synes mange mennesker klager på ferier de ikke har råd til! Det er ingen selvfølge å ha råd til alt mulig, når man ikke er i jobb eller er enslig forsørger.

Amen til det du sier der. Det er absolutt noe med prioriteringer, de fleste kan vel strengt tatt bli flinkere til å utnytte stedet, byen og landet vi bor i.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Selvfølgelig er det ikke så gøy for barna å komme tilbake til skolen og fortelle de har vært på den lokale badestranden.

Jeg har bestemt at om jeg en dag får mange penger så skal jeg faktisk sende familier til syden, familier som har sosial stønad og ikke har råd til slikt. (det høres sikkert rart ut, men det er en slags hemmelig drøm, for jeg ser av og til på nyhetene en slik fattigdom som er vanskelig å tenkes at finnes i Norge. Det som virkelig får meg til å reagere er barna som ikke får det som barn bør få, og jeg mener at barn bør få reise på ferie, skikkelig ferie, føle at de opplever noe nytt osv..alt sånt som jeg ikke trenger, men som andre bare syns er kjempegøy.

For en stund siden oppdaget jeg at en dame som handlet first price produkter konsekvent,(min venninne fortalte meg om henne) slike produkter jeg aldri handler, faktisk gjorde dette fordi hun aldri hadde hatt råd til å handle økologisk mat og handle i spesialebutikker. Jeg tenkte mer det er en prioritering,, men det er ikke det for mange, mange må virkelig tenke over hver krone de bruker.

Da jeg så nyhetene i kveld tenkte jeg at "det er umulig for mennesker å leve for så lite penger" da har man jo ikke råd til noe annet enn mat og knapt nok det.

Det kaller jeg virkelig fattigdom. Ingen skulle måtte leve sånn.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hei!

Selvfølgelig er det ikke så gøy for barna å komme tilbake til skolen og fortelle de har vært på den lokale badestranden.

Jeg har bestemt at om jeg en dag får mange penger så skal jeg faktisk sende familier til syden, familier som har sosial stønad og ikke har råd til slikt. (det høres sikkert rart ut, men det er en slags hemmelig drøm, for jeg ser av og til på nyhetene en slik fattigdom som er vanskelig å tenkes at finnes i Norge. Det som virkelig får meg til å reagere er barna som ikke får det som barn bør få, og jeg mener at barn bør få reise på ferie, skikkelig ferie, føle at de opplever noe nytt osv..alt sånt som jeg ikke trenger, men som andre bare syns er kjempegøy.

For en stund siden oppdaget jeg at en dame som handlet first price produkter konsekvent,(min venninne fortalte meg om henne) slike produkter jeg aldri handler, faktisk gjorde dette fordi hun aldri hadde hatt råd til å handle økologisk mat og handle i spesialebutikker. Jeg tenkte mer det er en prioritering,, men det er ikke det for mange, mange må virkelig tenke over hver krone de bruker.

Da jeg så nyhetene i kveld tenkte jeg at "det er umulig for mennesker å leve for så lite penger" da har man jo ikke råd til noe annet enn mat og knapt nok det.

Det kaller jeg virkelig fattigdom. Ingen skulle måtte leve sånn.

''Det kaller jeg virkelig fattigdom. Ingen skulle måtte leve sånn.''

Da er du virkelig uvitende om virkelig fattigdom! Skal kvinner og barn dø i Afrika av AIDS, malaria diarè etc, fordi ingen barn I Norge må leve må en annen måte?

Hvor stupid går det an å bli?

Jeg lever på uføretrygd med en tenåringsdatter, vi har ikke råd til merkeklær, dyr sminke eller ferier, men vi har mat og tak over hodet, og i tillegg har vi en "adoptivsønn".

Hvor egoistisk går det an å bli?

Madelenemie
Skrevet

Da er du virkelig uvitende om virkelig fattigdom! Skal kvinner og barn dø i Afrika av AIDS, malaria diarè etc, fordi ingen barn I Norge må leve må en annen måte?

Jeg lever på uføretrygd med en tenåringsdatter, vi har ikke råd til merkeklær, dyr sminke eller ferier, men vi har mat og tak over hodet, og i tillegg har vi en "adoptivsønn".

Hei!

Jeg tror jeg vet mer om fattigdom enn mange.

Jeg har travet i søle i Calcuttas gater, jeg har drukket skittent vann, blitt syk, overlevd, jeg har sovet på gulvet, hatt mine fineste minner blant de som ikke materielt sett hadde stort, men de hadde noe.

Men det skal jeg ikke skrive her,

Men jeg vet mer enn de fleste nordmenn hva en slum er, hva matmangel er, hva sykdom er, urettferdighet, men midt i dette har man i slummen et samhold som ingen andre enn vi som har levd der kan vite noe om!

Men nøden i Norge er ikke mer mindre, den er bare på en annen måte.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Forresten siden du tror jeg er uvitende,

hva vet du, har du jobbet i verdens verste slumområder?

Jeg har det som søster, som medmenneske, jeg har pustet inn skitten, urettferdigheten og nøden, den var likevel ikke verre enn den jeg oppdager stadig oftere i Norge.

Den hadde bare en annen farge.

Hvilken farge er styggest? Grå eller gul eller svart?

Hvert menneske har sitt eget svar på det.

Mammantil3
Skrevet

Ja riktig, fikk ikke med meg det som sto i begynnelsen, jeg trodde det var hele den utbetalte summen.

"Hun er sosialklient i Arbeiderparti-styrte Halden, og har drøye 4000 kroner i måneden å bruke på mat og klær, etter at husleie og strøm er betalt".

Uansett 4000,- er fryktelig lite men det går såklart for en periode.

Men 4000,- for en singel, voksen person er vel ikke så veldig lite til mat og kos når alt annet er betalt? Ikke alle i full jobb som har igjen såpass pr. pers. hver måned.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hei!

Jeg har travet i søle i Calcuttas gater, jeg har drukket skittent vann, blitt syk, overlevd, jeg har sovet på gulvet, hatt mine fineste minner blant de som ikke materielt sett hadde stort, men de hadde noe.

Men jeg vet mer enn de fleste nordmenn hva en slum er, hva matmangel er, hva sykdom er, urettferdighet, men midt i dette har man i slummen et samhold som ingen andre enn vi som har levd der kan vite noe om!

''Men jeg vet mer enn de fleste nordmenn hva en slum er, hva matmangel er, hva sykdom er, urettferdighet, men midt i dette har man i slummen et samhold som ingen andre enn vi som har levd der kan vite noe om!

Men nøden i Norge er ikke mer mindre, den er bare på en annen måte.''

Så du mener det finnes flere typer fattigdom? Det mener ikke jeg.

Nøden i Afrika er STOR, men hvem bryr seg, så lenge det finnes noen fattige i Norge....? At gamle mennesker skal lide, hater jeg, for det er en stor skam. Men at unge mennesker ikke har råd til ferie eller lukksusprodukter, har jeg ikke fem øre til overs for.

At noen har det vanskelig økonomisk, det skjønner jeg, og det er forderdelig trist:(

Men å sammenligne norsk fattigdom med andre verdensdelers fattigdom, er et stort hån mot dem!

Mammantil3
Skrevet

Som barn ønsker man å ha det "alle andre har", men som voksen må man da greie å heve seg over den misunnelsen. For flaut er det da virkelig ikke!

Jeg lurer litt på hva denne damen ville hatt, jeg, i måneden for ikke å jobbe. Og hva slags ferie vil hun ha penger nok til - snakker vi om cruice i Caribien, en chartertur til Grand Canaria eller noe litt mer eksotisk og all inclusive i Mexico?

Sosialsatsene må ikke bli så høye at det lønner seg å juge på seg sjukdom, det skal være nok til at man får dekket de basale behov. Ferie utenfor nærområdet er ikke med i de basale behov. Dessuten: Når man ikke jobber, så er vel heller ikke behovet for ferie så påtrengende. Man har ikke samme behovet for å reise bort og slappe av/koble ut hverdagen.

Gjest xbellax
Skrevet

Men 4000,- for en singel, voksen person er vel ikke så veldig lite til mat og kos når alt annet er betalt? Ikke alle i full jobb som har igjen såpass pr. pers. hver måned.

Nei, når "alt annet" er betalt...men hva er alt annet da? Forsikringer, tv lisenser, telefon, bil/transport alle slike "nødvendige" ting. Dersom dette kun er til mat og hygge så har hun det jo ikke så ille men.. nei jeg aner ikke..

Skrevet

Som barn ønsker man å ha det "alle andre har", men som voksen må man da greie å heve seg over den misunnelsen. For flaut er det da virkelig ikke!

Jeg lurer litt på hva denne damen ville hatt, jeg, i måneden for ikke å jobbe. Og hva slags ferie vil hun ha penger nok til - snakker vi om cruice i Caribien, en chartertur til Grand Canaria eller noe litt mer eksotisk og all inclusive i Mexico?

Sosialsatsene må ikke bli så høye at det lønner seg å juge på seg sjukdom, det skal være nok til at man får dekket de basale behov. Ferie utenfor nærområdet er ikke med i de basale behov. Dessuten: Når man ikke jobber, så er vel heller ikke behovet for ferie så påtrengende. Man har ikke samme behovet for å reise bort og slappe av/koble ut hverdagen.

Er du helt på jordet eller. Det er jo når man ikke jobber og er hjemme hele tiden at man virkelig har behov for å reise bort å oppleve noe annet enn det som skjer innen hjemmets fire vegger.

Mammantil3
Skrevet

Nei, når "alt annet" er betalt...men hva er alt annet da? Forsikringer, tv lisenser, telefon, bil/transport alle slike "nødvendige" ting. Dersom dette kun er til mat og hygge så har hun det jo ikke så ille men.. nei jeg aner ikke..

Nei, jeg vet ikke jeg heller, altså, i artiklen står

''og har drøye 4000 kroner i måneden å bruke på mat og klær, etter at husleie og strøm er betalt.''

noe som jo kan bety at det du nevner også skal inn i de 4000,-. Da er det kanskje igjen 3200-3300 i måneden til mat og klær, men det er vel heller ikke spesielt trangt. Hvis man ikke røyker, da, og bor langt unna svenskegrensa.

Skrevet

Hei!

Du har skjønt det du. Jeg er helt enig med deg, jeg har sett fattige folk i utlandet og jeg har sett fattige folk her og det er ikke slik at fattige folk her har det bedre enn i utlandet,

Gjest kom igjen, skjell meg ut
Skrevet

''Men jeg vet mer enn de fleste nordmenn hva en slum er, hva matmangel er, hva sykdom er, urettferdighet, men midt i dette har man i slummen et samhold som ingen andre enn vi som har levd der kan vite noe om!

Men nøden i Norge er ikke mer mindre, den er bare på en annen måte.''

Så du mener det finnes flere typer fattigdom? Det mener ikke jeg.

Nøden i Afrika er STOR, men hvem bryr seg, så lenge det finnes noen fattige i Norge....? At gamle mennesker skal lide, hater jeg, for det er en stor skam. Men at unge mennesker ikke har råd til ferie eller lukksusprodukter, har jeg ikke fem øre til overs for.

At noen har det vanskelig økonomisk, det skjønner jeg, og det er forderdelig trist:(

Men å sammenligne norsk fattigdom med andre verdensdelers fattigdom, er et stort hån mot dem!

Man får vel sammenligne seg med "likesinnede" eller mennesker det er naturlig å sammenligne seg med.

Er vel ikke Norges problem at det finnes så mange onde, udugelige og maktsyke statsledere som ikke gidder å hjelpe sitt eget folk? Selv bor de i luksus og lever i sus og dus og har millioner på bok mens folk utenfor slottsporten deres sulter til døde.

Jeg anser det iallefall ikke som MITT problem! Mine problemer er mine problemer og de får jeg prøve å gjøre så godt jeg kan med å ordne opp i, så får andre feie for sin dør.

Og ikke hjelper det noe å hjelpe heller. Da er det vel bedre for Norge å hjelpe sine egne? De må gjerne sende tilbake alle innvandrere av alle slag hjem igjen også, for min del. Så får ethvert land får ta hånd om sine egne selv.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hei!

Forresten siden du tror jeg er uvitende,

hva vet du, har du jobbet i verdens verste slumområder?

Jeg har det som søster, som medmenneske, jeg har pustet inn skitten, urettferdigheten og nøden, den var likevel ikke verre enn den jeg oppdager stadig oftere i Norge.

Den hadde bare en annen farge.

Hvilken farge er styggest? Grå eller gul eller svart?

Hvert menneske har sitt eget svar på det.

Sult, tørst, mangel på husvære og nødvendige livsreddende medisiner er verre...

Mammantil3
Skrevet

Er du helt på jordet eller. Det er jo når man ikke jobber og er hjemme hele tiden at man virkelig har behov for å reise bort å oppleve noe annet enn det som skjer innen hjemmets fire vegger.

He-he, det behovet tror jeg nok ikke det offentlige kan dekke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...