Gjest xbellax Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Nei, jeg vet ikke jeg heller, altså, i artiklen står ''og har drøye 4000 kroner i måneden å bruke på mat og klær, etter at husleie og strøm er betalt.'' noe som jo kan bety at det du nevner også skal inn i de 4000,-. Da er det kanskje igjen 3200-3300 i måneden til mat og klær, men det er vel heller ikke spesielt trangt. Hvis man ikke røyker, da, og bor langt unna svenskegrensa. Gud, gjett om jeg hadde bosatt meg 3 min fra grensen om det var meg :-) 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Er du helt på jordet eller. Det er jo når man ikke jobber og er hjemme hele tiden at man virkelig har behov for å reise bort å oppleve noe annet enn det som skjer innen hjemmets fire vegger. Camping Dorte. Camping på et øde jorde rett ved svinesund. grøss. 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Hei! Jeg tror jeg vet mer om fattigdom enn mange. Jeg har travet i søle i Calcuttas gater, jeg har drukket skittent vann, blitt syk, overlevd, jeg har sovet på gulvet, hatt mine fineste minner blant de som ikke materielt sett hadde stort, men de hadde noe. Men det skal jeg ikke skrive her, Men jeg vet mer enn de fleste nordmenn hva en slum er, hva matmangel er, hva sykdom er, urettferdighet, men midt i dette har man i slummen et samhold som ingen andre enn vi som har levd der kan vite noe om! Men nøden i Norge er ikke mer mindre, den er bare på en annen måte. Ja så enig som bare det, flott skrevet. 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Gud, gjett om jeg hadde bosatt meg 3 min fra grensen om det var meg :-) Bedre å ta det 3 min over grensa, vel, billigere bolig og billigere bil og billigere bensin og mat og røyk - og norsk trygd. DET er det mange som gjør, det! (Og jeg tuller faktisk ikke.) :-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Skrevet 4. mai 2011 Som barn ønsker man å ha det "alle andre har", men som voksen må man da greie å heve seg over den misunnelsen. For flaut er det da virkelig ikke! Jeg lurer litt på hva denne damen ville hatt, jeg, i måneden for ikke å jobbe. Og hva slags ferie vil hun ha penger nok til - snakker vi om cruice i Caribien, en chartertur til Grand Canaria eller noe litt mer eksotisk og all inclusive i Mexico? Sosialsatsene må ikke bli så høye at det lønner seg å juge på seg sjukdom, det skal være nok til at man får dekket de basale behov. Ferie utenfor nærområdet er ikke med i de basale behov. Dessuten: Når man ikke jobber, så er vel heller ikke behovet for ferie så påtrengende. Man har ikke samme behovet for å reise bort og slappe av/koble ut hverdagen. ''Som barn ønsker man å ha det "alle andre har", '' Da er det den voksnes oppgave å fortelle barna at all goder i livet ikke er likt fordelt. Ellers er jeg helt enig i hva du skriver, mammantil3;) 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 He-he, det behovet tror jeg nok ikke det offentlige kan dekke. Det har jeg ikke sagt heller, jeg har råd til å reise på ferie jeg og synes jeg har like stort behov for å reise bort som andre har. 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 ''Som barn ønsker man å ha det "alle andre har", '' Da er det den voksnes oppgave å fortelle barna at all goder i livet ikke er likt fordelt. Ellers er jeg helt enig i hva du skriver, mammantil3;) Ja, det er det, men jeg mener bare at barns tanker om dette er mer forståelige, som voksen må man i grunnen akseptere livets realiteter. Det er ikke rettferdig, og for mange blir ikke livet slik man så det for seg, men man får det ikke bedre av å ergre seg over hva andre har og hva andre får. Da tror jeg man blir ordentlig syk på sikt. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Skrevet 4. mai 2011 Man får vel sammenligne seg med "likesinnede" eller mennesker det er naturlig å sammenligne seg med. Er vel ikke Norges problem at det finnes så mange onde, udugelige og maktsyke statsledere som ikke gidder å hjelpe sitt eget folk? Selv bor de i luksus og lever i sus og dus og har millioner på bok mens folk utenfor slottsporten deres sulter til døde. Jeg anser det iallefall ikke som MITT problem! Mine problemer er mine problemer og de får jeg prøve å gjøre så godt jeg kan med å ordne opp i, så får andre feie for sin dør. Og ikke hjelper det noe å hjelpe heller. Da er det vel bedre for Norge å hjelpe sine egne? De må gjerne sende tilbake alle innvandrere av alle slag hjem igjen også, for min del. Så får ethvert land får ta hånd om sine egne selv. ''Jeg anser det iallefall ikke som MITT problem! Mine problemer er mine problemer og de får jeg prøve å gjøre så godt jeg kan med å ordne opp i, så får andre feie for sin dør.'' Du bestemmer selv over deg selv og dine, men vil bare si at det heldigvis ikke bare fantes slike som deg under 2. verdenskrig....( 0 Siter
Sør Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Du har skjønt det du. Jeg er helt enig med deg, jeg har sett fattige folk i utlandet og jeg har sett fattige folk her og det er ikke slik at fattige folk her har det bedre enn i utlandet, ''det er ikke slik at fattige folk her har det bedre enn i utlandet,'' Min eks sin bestemor mistet 20 av sine 26 barn på grunn av "fattigdomssykdommer" - som diaré, osv. Det er vesentlig verre enn folk i Norge, uten å påstå at det er OK på noen måte å være fattig i Norge. Med vennlig hilsen 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Det har jeg ikke sagt heller, jeg har råd til å reise på ferie jeg og synes jeg har like stort behov for å reise bort som andre har. Men det å reise bort og feriere er jo et behov vi har funnet ut at vi har nå i moderne tid - det var jo ikke for allmuen å feriere selv for få år siden (historisk sett). Det hører ikke til under de basale behov, man må ikke ha ferie for å leve. Og det er jo dette som skal dekkes av det offentlige. 0 Siter
Gjest kom igjen, skjell meg ut Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 ''Jeg anser det iallefall ikke som MITT problem! Mine problemer er mine problemer og de får jeg prøve å gjøre så godt jeg kan med å ordne opp i, så får andre feie for sin dør.'' Du bestemmer selv over deg selv og dine, men vil bare si at det heldigvis ikke bare fantes slike som deg under 2. verdenskrig....( lol 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Camping Dorte. Camping på et øde jorde rett ved svinesund. grøss. LOL, jeg havner nok aldri på campingferie. Men som de fleste andre så kan jeg ikke reise bort så lenge minstemann fremdeles går på skolen og jeg er av dem som ikke fikser å reise en eller to uker på ferie, jeg må reise bort så lenge at jeg rekker å ta meg inn igjen etter reisa før jeg skal hjem igjen. 14 timer på reise og jeg er ødelagt i minst fire dager etterpå. 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 ''det er ikke slik at fattige folk her har det bedre enn i utlandet,'' Min eks sin bestemor mistet 20 av sine 26 barn på grunn av "fattigdomssykdommer" - som diaré, osv. Det er vesentlig verre enn folk i Norge, uten å påstå at det er OK på noen måte å være fattig i Norge. Med vennlig hilsen Du er klar over at folk sulter ihjel her i Norge også og dør for de ikke har penger til lege og medisiner. Jeg sier jo at du bor på feil side av byen, jeg tror ikke du har sett fattigdommen som finnes her jeg bor, du ser bare de hippe, vellykkede og meg som verken er fattig eller rik etter min egen oppfattelse i hvert fall. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Skrevet 4. mai 2011 Ja, det er det, men jeg mener bare at barns tanker om dette er mer forståelige, som voksen må man i grunnen akseptere livets realiteter. Det er ikke rettferdig, og for mange blir ikke livet slik man så det for seg, men man får det ikke bedre av å ergre seg over hva andre har og hva andre får. Da tror jeg man blir ordentlig syk på sikt. '' Da tror jeg man blir ordentlig syk på sikt.'' Helt enig! Misunnelse, er en stygg og ond sykdom! Jeg kan ha mine tanker om hva andre prioriterer sine penger på, men jeg misunner de ikke, og de må bruke sine penger på hva de vil;) Men spør de meg, så får de ærlige svar;) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 ''Men jeg vet mer enn de fleste nordmenn hva en slum er, hva matmangel er, hva sykdom er, urettferdighet, men midt i dette har man i slummen et samhold som ingen andre enn vi som har levd der kan vite noe om! Men nøden i Norge er ikke mer mindre, den er bare på en annen måte.'' Så du mener det finnes flere typer fattigdom? Det mener ikke jeg. Nøden i Afrika er STOR, men hvem bryr seg, så lenge det finnes noen fattige i Norge....? At gamle mennesker skal lide, hater jeg, for det er en stor skam. Men at unge mennesker ikke har råd til ferie eller lukksusprodukter, har jeg ikke fem øre til overs for. At noen har det vanskelig økonomisk, det skjønner jeg, og det er forderdelig trist:( Men å sammenligne norsk fattigdom med andre verdensdelers fattigdom, er et stort hån mot dem! Hei! Før du uttaler deg bør du ta deg en tur til feks Bombay eller Calcuttas slumområder, jobb der en tid å se om ikke dine holdninger og ditt syn endres litt, jeg blir lei av de som uttaler seg uten å ha jobbet i en slum, uten å ha besøkt et krigsområde, bare sittet her i sitt eget land og mener noe om andres liv. Det er ingen løgn å si dette, man finner ikke flere smil enn i Bombays slum(erklært for kort tid siden som verden største og verste slum), de smiler ikke anstrengt, men et smil fordi de har noe vi kanskje har mistet et sted på veien, som gjør deres materielle fattigdom lettere å bære fordi de deler den med så mange, de er ikke alene, de er flertallet nærmest. Jeg har mine beste venner der, venner i hjerte, venner uten mail og fast bostedsadresse, de aller beste venner jeg kan ha. De gladeste venner jeg har, men de har mye, de har hverandre, de har fellesskapet og styrken i det. I motsetning til deg forstår jeg at mennesker klager og sliter, er fortvilet, jeg vil så gjerne gjøre noe, ikke for Indias fattige akkurat nå, alle forstår jo dem, men for Norges fattige som ferre forstår. De tenker jeg mer på, for ja de er fattigere, både materielt og på forståelse og kjærlighet, omtanke og mye mer, det er nok av fattigdom her. Og den fattigdommen tror jeg skaper ny frustrasjon, mer kriminalitet, mer nød, det er mange grunner til å gjøre noe for Norges fattige. 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Du er klar over at folk sulter ihjel her i Norge også og dør for de ikke har penger til lege og medisiner. Jeg sier jo at du bor på feil side av byen, jeg tror ikke du har sett fattigdommen som finnes her jeg bor, du ser bare de hippe, vellykkede og meg som verken er fattig eller rik etter min egen oppfattelse i hvert fall. Det er forferdelig at folk dør av annet enn alderdom, men når slike saker blir avdekket i media, så kommer det jo fram at de har tatt noen valg selv som har ødelagt for dem. Ikke bare en gang, men mange ganger. Som å nekte å flytte, som å nekte folk å hjelpe dem osv. Hvis man tar imot hjelp og innretter seg etter de krav som stilles for at hjelpa skal ytes, så er det ikke mulig å sulte ihjel i dette landet. Men man må yte noe selv også. 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Men det å reise bort og feriere er jo et behov vi har funnet ut at vi har nå i moderne tid - det var jo ikke for allmuen å feriere selv for få år siden (historisk sett). Det hører ikke til under de basale behov, man må ikke ha ferie for å leve. Og det er jo dette som skal dekkes av det offentlige. Hvor kommer du fra da? Mora mi dro på ferie hun hver sommer da hun var liten og det var i 1930 årene i Nordnorge. Det samme gjorde faren min som var født og oppvokst i Oslo. Og de var ikke rike, men noen uker på landet dro de hver sommer og de dro på feriekoloni akkurat som ungene i Oslo gjør enda. Jeg har dratt på ferie hver sommer nesten hele mitt liv og det samme har ungene mine, dattera mi var på 9 ferier i fjor og 8 var til utlandet. 0 Siter
Sør Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Det er forferdelig at folk dør av annet enn alderdom, men når slike saker blir avdekket i media, så kommer det jo fram at de har tatt noen valg selv som har ødelagt for dem. Ikke bare en gang, men mange ganger. Som å nekte å flytte, som å nekte folk å hjelpe dem osv. Hvis man tar imot hjelp og innretter seg etter de krav som stilles for at hjelpa skal ytes, så er det ikke mulig å sulte ihjel i dette landet. Men man må yte noe selv også. Dette er å snu saken på hodet, og er rett og slett tåpelig. Hele poenget med en velferdsstat er at den OGSÅ skal hjelpe de som IKKE kan "yte noe selv", nettopp fordi det er de som har størst behov for hjelp. 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Dette er å snu saken på hodet, og er rett og slett tåpelig. Hele poenget med en velferdsstat er at den OGSÅ skal hjelpe de som IKKE kan "yte noe selv", nettopp fordi det er de som har størst behov for hjelp. Hvis du ikke hadde tatt med den første setningen i innlegget ditt, så skulle jeg gjerne svart deg. 0 Siter
Sør Skrevet 4. mai 2011 Skrevet 4. mai 2011 Hei! Før du uttaler deg bør du ta deg en tur til feks Bombay eller Calcuttas slumområder, jobb der en tid å se om ikke dine holdninger og ditt syn endres litt, jeg blir lei av de som uttaler seg uten å ha jobbet i en slum, uten å ha besøkt et krigsområde, bare sittet her i sitt eget land og mener noe om andres liv. Det er ingen løgn å si dette, man finner ikke flere smil enn i Bombays slum(erklært for kort tid siden som verden største og verste slum), de smiler ikke anstrengt, men et smil fordi de har noe vi kanskje har mistet et sted på veien, som gjør deres materielle fattigdom lettere å bære fordi de deler den med så mange, de er ikke alene, de er flertallet nærmest. Jeg har mine beste venner der, venner i hjerte, venner uten mail og fast bostedsadresse, de aller beste venner jeg kan ha. De gladeste venner jeg har, men de har mye, de har hverandre, de har fellesskapet og styrken i det. I motsetning til deg forstår jeg at mennesker klager og sliter, er fortvilet, jeg vil så gjerne gjøre noe, ikke for Indias fattige akkurat nå, alle forstår jo dem, men for Norges fattige som ferre forstår. De tenker jeg mer på, for ja de er fattigere, både materielt og på forståelse og kjærlighet, omtanke og mye mer, det er nok av fattigdom her. Og den fattigdommen tror jeg skaper ny frustrasjon, mer kriminalitet, mer nød, det er mange grunner til å gjøre noe for Norges fattige. Men Madelenemie, du må huske at du bare ser de som overlever. Du ser ikke alle som er døde, som ikke overlevde, som ikke smilte, osv. Jeg har også jobbet i slumstrøm (Latin-Amerika), og bodd i Sør Afrika, vært i Mosambik, og fattigdommen der er jo noe helt annet enn i Norge. Det betyr ikke at det er OK i Norge (langt derifra). Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.