Gå til innhold

Er det virkelig flaut å ikke ha råd til ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men i denne 2-årsperioden, kunne du sikkert funnet en gratis hybelkomfyr på finn.no eller f.eks en vanlig komfyr til 200 kr. Sjekk her

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28265500

I norsk målestokk er det fattigdom det du beskriver, men kan ikke sammelignes med det jeg så i Sri Lanka.

For noen uker siden fikk mannen min en overraskende textmelding fra en taxisjåfør fra Sri Lanka. Han fikk mer penger enn det han ba om. Mye for han. Lite for oss.

I textmeldingen sto det: '' Jeg vil takke deg. Du er som en Gud for meg og jeg vil aldri glemme deg'' Da var det gått over ett år siden vi var der.

Jeg har snakket med fremmedarbeidere som ikke har sett sine familier på mange år og jeg har snakket med en fremmedarbeider som aldri har sett sitt yngste barn og sitt eldste barn bare et par ganger.

Disse jobber 12 timer døgnet utendørs i 50 varmegrader og bor som saueflokker i brakker uten aircondtion. De hadde ikke kjøtt på kroppen. De var skinn og bein. Og dette skjer i verdens rikeste land hvor luxeriøse skysrapere og byggverk plopper opp i rekordfart og de står tomme.

Jeg kjenner forresten godt til hva du snakker om for naboen min er indisk og oppvokst der du var, men kan ikke reise tilbake fordi hun får ikke tillatelse. Hun har ingen familie i India, kun der, i England og i Canada. Hun har ingen familie her heller, kun eksmannen, hans kone og hans barn. Sjøl mistet hun dattera si for noen år siden av hjerneblødning.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

18

• Dorthe

16

• hidi, the scorpion

9

• Madelenemie

9

Skrevet

Nok en gang ser jeg at det settes likhetstegn mellom ferie og det å reise bort... I mitt hode er en som ikke har råd til ferie en som tar seg en ekstrajobb i ferien, slik at man ikke har fri....

Ferie er å kunne gjøre noe annet enn resten av året - og det er jo herlig å være hjemme og ha fri - hvis man jobber. Som Dorthe sier under her blir det jo selvsagt anderledes for trygdede som jo er hjemme resten av året - jeg skjønner at de kan ha behov for å reise bort.

Skrevet

Hei!

Selvfølgelig er det ikke så gøy for barna å komme tilbake til skolen og fortelle de har vært på den lokale badestranden.

Jeg har bestemt at om jeg en dag får mange penger så skal jeg faktisk sende familier til syden, familier som har sosial stønad og ikke har råd til slikt. (det høres sikkert rart ut, men det er en slags hemmelig drøm, for jeg ser av og til på nyhetene en slik fattigdom som er vanskelig å tenkes at finnes i Norge. Det som virkelig får meg til å reagere er barna som ikke får det som barn bør få, og jeg mener at barn bør få reise på ferie, skikkelig ferie, føle at de opplever noe nytt osv..alt sånt som jeg ikke trenger, men som andre bare syns er kjempegøy.

For en stund siden oppdaget jeg at en dame som handlet first price produkter konsekvent,(min venninne fortalte meg om henne) slike produkter jeg aldri handler, faktisk gjorde dette fordi hun aldri hadde hatt råd til å handle økologisk mat og handle i spesialebutikker. Jeg tenkte mer det er en prioritering,, men det er ikke det for mange, mange må virkelig tenke over hver krone de bruker.

Da jeg så nyhetene i kveld tenkte jeg at "det er umulig for mennesker å leve for så lite penger" da har man jo ikke råd til noe annet enn mat og knapt nok det.

Det kaller jeg virkelig fattigdom. Ingen skulle måtte leve sånn.

''For en stund siden oppdaget jeg at en dame som handlet first price produkter konsekvent,(min venninne fortalte meg om henne) slike produkter jeg aldri handler, faktisk gjorde dette fordi hun aldri hadde hatt råd til å handle økologisk mat og handle i spesialebutikker.''

Synes ikke det er så opprørende at noen må handle billig mat istedenfor i spesialbutikker og økologisk mat (som det vel ikke er helt udiskutabelt om er "riktig" mat - rent miljømessig)

Gjest Høstløv
Skrevet

Bedre å ta det 3 min over grensa, vel, billigere bolig og billigere bil og billigere bensin og mat og røyk - og norsk trygd. DET er det mange som gjør, det! (Og jeg tuller faktisk ikke.)

:-)

Norsk sosial stønad blir ikke gitt til beboere i Sverige.

Mammantil3
Skrevet

Klart barnevernet var inne i bildet, men de gjorde ingenting som jeg vet om. Barnevernet deler ikke ut penger eller hjelper til med noe økonomisk. Og mange har lite penger og klarer ikke å styre det de har.

''Klart barnevernet var inne i bildet, men de gjorde ingenting som jeg vet om.''

Nemlig, som man vet om. Det skjer mye innenfor husets fire vegger som omverdnen ikke vet om.

Hjelpetiltak skjer stort sett i form av frivillighet. Nekter man å ta imot, blir det tvangstiltak som er en mye vanskeligere greie å få gjennom. Og sånn må det være, f.eks. å umyndiggjøre en person skal ikke være enkelt.

Mammantil3
Skrevet

Norsk sosial stønad blir ikke gitt til beboere i Sverige.

Åjoda, det bor maaaaaange nordmenn som er trygdemottakere i grensesona. Jeg snakker med utallige slike jevnlig, og jeg har ingen grunn til å tro at de juger.

Skrevet

''For en stund siden oppdaget jeg at en dame som handlet first price produkter konsekvent,(min venninne fortalte meg om henne) slike produkter jeg aldri handler, faktisk gjorde dette fordi hun aldri hadde hatt råd til å handle økologisk mat og handle i spesialebutikker.''

Synes ikke det er så opprørende at noen må handle billig mat istedenfor i spesialbutikker og økologisk mat (som det vel ikke er helt udiskutabelt om er "riktig" mat - rent miljømessig)

''Synes ikke det er så opprørende at noen må handle billig mat istedenfor i spesialbutikker og økologisk mat (som det vel ikke er helt udiskutabelt om er "riktig" mat - rent miljømessig)''

Enig.

Egentlig synes jeg det er litt trist at en bestemt person blir et samtaleemne på grunn av sitt handlemønster på denne måten.

Skrevet

Det er mange unger som ikke har det slik du beskriver, på skolene rundt her jeg bor har de sportsutstyr til utlån fordi mange av ungene ikke har sportsutstyr, ikke engang skøyter og vanlige langrennsski. Og gamle folk som sitter i leilighetene sine og fryser og er sultne fordi trygda ikke rekker til, mens ungene deres har mer enn nok med seg sjøl og ikke synes de har noe ansvar for foreldrene.

Det er en skam at det er slik. Dette er et rikt land og slike ting burde ikke forekomme.

''på skolene rundt her jeg bor har de sportsutstyr til utlån fordi mange av ungene ikke har sportsutstyr, ikke engang skøyter og vanlige langrennsski. ''

Men er det slik at alle de barna som må låne langrennsski osv fra skola ikke har det fordi foreldrene er fattige? Det er kanskje vel så sannsynlig at de ikke har det fordi de ikke prioriterer penger på slike ting, kanskje fordi de har en annen kulturbakgrunn?

Mandolaika
Skrevet

Jeg har så lite sansen for sånn sutring. Selv har det vært flere år da vi var i etableringsfasen og hadde små barn at vi slett ikke hadde råd til å reise på ferie.

"Norske kommuner gir like lite penger til sosialklientene sine, uansett hva slags parti de tilhører. Hva Eva Synnøve Johansen mener om politikk betyr derfor lite for lommeboken hennes."

Hva i all verden er det for noe å si? Dummeste jeg har lest på lenge.

Skrevet

Åjoda, det bor maaaaaange nordmenn som er trygdemottakere i grensesona. Jeg snakker med utallige slike jevnlig, og jeg har ingen grunn til å tro at de juger.

''Åjoda, det bor maaaaaange nordmenn som er trygdemottakere i grensesona.''

Trygd er ikke det samme soom sosialstønad.

Skrevet

Nok en gang ser jeg at det settes likhetstegn mellom ferie og det å reise bort... I mitt hode er en som ikke har råd til ferie en som tar seg en ekstrajobb i ferien, slik at man ikke har fri....

Ferie er å kunne gjøre noe annet enn resten av året - og det er jo herlig å være hjemme og ha fri - hvis man jobber. Som Dorthe sier under her blir det jo selvsagt anderledes for trygdede som jo er hjemme resten av året - jeg skjønner at de kan ha behov for å reise bort.

''Nok en gang ser jeg at det settes likhetstegn mellom ferie og det å reise bort... ''

Samt at den eneste ferien som "teller" er den som man må kjøpe billetter til...;-)

*drømmer seg bort til en lang sommer på hytta*

Mammantil3
Skrevet

''Åjoda, det bor maaaaaange nordmenn som er trygdemottakere i grensesona.''

Trygd er ikke det samme soom sosialstønad.

Nei, det har du jo selvsagt rett i - her gikk jeg på en smell.

De jeg snakker om er uføretrygda eller pensjonister.

Beklager!

Skrevet

Jeg kan godt forstå at det oppleves flaut, for det kan se ut som folk flest velter seg i penger nå for tida. Fattige skiller seg jo veldig ut når "alle" er rike. Man kan dekke over mye, men når ungene kommer på skolen etter ferien får de spørsmål om hvor de har vært og hva de har gjort, og det blir med ett veldig synlig at den økonomiske situasjonen ikke er tipptopp.

Å være fattig burde ikke være en skam, men når flertallet av folk har det så romslig som nå synes jeg ikke det er vanskelig å forstå at mange vil skjule det så godt det lar seg gjøre. Det er sikkert mange som er redde for å bli oppfattet som dårlige mennesker pga økonomien, og kanskje enda flere som er redde for at folk skal se på dem som stakkarer.

Skrevet

Camping Dorte. Camping på et øde jorde rett ved svinesund.

grøss.

Mannen min vokste opp med ferier på et jorde ved Svinesund! :0) Han har bare gode minner fra det. Men tida var jo litt annerledes den gangen.

Gjest Mailas
Skrevet

''Nok en gang ser jeg at det settes likhetstegn mellom ferie og det å reise bort... ''

Samt at den eneste ferien som "teller" er den som man må kjøpe billetter til...;-)

En hytte koster da mye mer enn å reise bort. Vi reiser bort, men tar oss ikke råd til hytte.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ferievridningen ser ut som en journalistisk greie for å få lesere, men jeg forstår problemet. Mange blir påvirket av den overfloden man ser rundt seg, og jeg kan ikke se for meg at det er enkelt å vite at barna kommer tilbake på skolen 2. nyttårsdag og skal fortelle at de fikk sokker og praktiske julegaver mens de andre barna flasher nye Iphoner, Playstation, ski til gud-vet-hvor-mange-tusen kroner, osv.

Ferien er kun en ting av mye denne kvinnen må forholde seg til i det velferdssamfunnet vi hele tiden hører at vi lever i (se på avisene: "I ÅR BRUKER NORDMENN I SNITT 15000 KRONER PÅ JULEGAVER, NORSKE FAMILIER BRUKER I SNITT 40000 KRONER PÅ SOMMERFERIEN, osv, osv - og det går ikke en uke uten diverse om hvor mye penger vi ha), her en verden denne kvinnen er utenfor.

Gjest Elextra
Skrevet

LOL, jeg havner nok aldri på campingferie.

Men som de fleste andre så kan jeg ikke reise bort så lenge minstemann fremdeles går på skolen og jeg er av dem som ikke fikser å reise en eller to uker på ferie, jeg må reise bort så lenge at jeg rekker å ta meg inn igjen etter reisa før jeg skal hjem igjen. 14 timer på reise og jeg er ødelagt i minst fire dager etterpå.

''jeg er av dem som ikke fikser å reise en eller to uker på ferie, jeg må reise bort så lenge at jeg rekker å ta meg inn igjen etter reisa før jeg skal hjem igjen.''

Om man må ha minst tre uker for å orke å reise på lagt på ferie, skjønner jeg jo at det ikke blir så ofte :P.

Enig i at reising er slitsomt, jeg får sjelden sove på fly og tidsforsjellen er enda verre enn selve reisen, da den henger i over lengre tid. Men sier ikke nei til lange reiser av kortere varighet av den grunn! :P

Gjest Elextra
Skrevet

''Samt at den eneste ferien som "teller" er den som man må kjøpe billetter til...;-)

Ja, en bør virkelig oppfordre sosialklientene til å reise til landstedet på Sørlandet i stedet for å mase om reiser!!

Skrevet

''Samt at den eneste ferien som "teller" er den som man må kjøpe billetter til...;-)

Ja, en bør virkelig oppfordre sosialklientene til å reise til landstedet på Sørlandet i stedet for å mase om reiser!!

Hehe! Ja, nå synes jeg ærlig talt de skal ta litt ansvar selv og holde opp med den sutringa.

Skrevet

Hvor kommer du fra da? Mora mi dro på ferie hun hver sommer da hun var liten og det var i 1930 årene i Nordnorge. Det samme gjorde faren min som var født og oppvokst i Oslo. Og de var ikke rike, men noen uker på landet dro de hver sommer og de dro på feriekoloni akkurat som ungene i Oslo gjør enda. Jeg har dratt på ferie hver sommer nesten hele mitt liv og det samme har ungene mine, dattera mi var på 9 ferier i fjor og 8 var til utlandet.

I min familie var det heller ikke vanlig å reise på ferie, vi dro "på landet" til dem i familien som hadde gård, de var hjemme hele sommeren og kunne ta imot nevøer og nieser. -akkurat min del av familien hadde hytte i tillegg, så vi dro dit når foreldrene våre fikk fri. Tror jeg var på utenlandsferie (og da snakker vi Danmark) to ganger i oppveksten. Dette var på 70-tallet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...