Gå til innhold

Vaske på kortprogram (30 min)

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Ah, en flash fra "fortiden" - vaskemagneter husker jeg at jeg prøvde, men siden jeg sluttet må jeg vel ha hatt en opplevelse av at de ikke fungerte særlig godt.

Jeg bruker langt fra anbefalt såpemengde til vanlig vask, kan ikke skjønne at klærne har godt av så mye såpe. Og ikke bruker jeg noe særlig med mykningsmiddel heller, både fordi jeg bruker tørketrommel på store ting og fordi begge ungene klør lett av slike ting.

Sjekk linken jeg ga mandolaika ang. vaskemagneter ;)

Jeg tror heller ikke det er smart med for mye såpe. Man vet jo nå at såpe i husrengjøring osv heller ikke er særlig smart...

Nå skal jeg vaske vinduene og bruker kun rent vann og fiberklut. Mye, mye enklere og vinduene holder seg rene lenger når de ikke får "såpehinne" som tiltrekker seg støv og smuss..

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

13

• Mandolaika

10

• Mirabell

5

• pekkaline

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mammantil3
Skrevet

Sjekk linken jeg ga mandolaika ang. vaskemagneter ;)

Jeg tror heller ikke det er smart med for mye såpe. Man vet jo nå at såpe i husrengjøring osv heller ikke er særlig smart...

Nå skal jeg vaske vinduene og bruker kun rent vann og fiberklut. Mye, mye enklere og vinduene holder seg rene lenger når de ikke får "såpehinne" som tiltrekker seg støv og smuss..

Jepp, jeg husker dem, og jeg husker at jeg forkastet dem etter kort tid. :-)

Jeg bruker heller ikke såpe når jeg vasker i huset, kun på badet jeg bruker slikt (i do og i vasken). Ellers er det mikrofiber med varmt vann som gjelder, og siden jeg har gjort det slik i snart 15 år og vi fortsatt ikke har blitt bakteriesyke tenker jeg at det er helt greit å droppe alt av såpe. Ser mange bruker den nye Zalo-sprayen på benken/skjærefjøla og bare tørker av - det kan da ikke unngås at det ligger igjen såpe som man i neste omgang får i maten?

Tror vi er rimelig like på dette området, ja. :-)

Mandolaika
Skrevet

Vaskemagneter er de mørkeblå, runde dingsene litt til høyre på bildet: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5672583

Ser at de er testet og visstnok ikke hjelper mer enn rent vann... Samtidig er testen utført av "Lilleborg", så ikke godt å si om man kan stole på den eller ikke ;) I diskusjonen nedover på sida der kommer det fram positive ting om vaskemagnetene, så jeg har dem liggende i maskinen uansett (det tar iallefall ikke skade ;)) - men supplerer med _litt_ vaskepulver.

Ja, ser det står at de ikke hjelper mer enn kun rent vann, men det skal jammen litt til for at jeg starter med å vaske klærne i kun rent vann altså. Er ganske mye psykisk i det der med å bruke vaskemiddel når man vasker klær. :-)

Mandolaika
Skrevet

Jeg bruker heller ikke såpe når jeg vasker i huset, kun på badet jeg bruker slikt (i do og i vasken). Ellers er det mikrofiber med varmt vann som gjelder, og siden jeg har gjort det slik i snart 15 år og vi fortsatt ikke har blitt bakteriesyke tenker jeg at det er helt greit å droppe alt av såpe. Ser mange bruker den nye Zalo-sprayen på benken/skjærefjøla og bare tørker av - det kan da ikke unngås at det ligger igjen såpe som man i neste omgang får i maten?

''Ser mange bruker den nye Zalo-sprayen på benken/skjærefjøla og bare tørker av - det kan da ikke unngås at det ligger igjen såpe som man i neste omgang får i maten?''

Det har jeg også tenkt!

Gjest togli
Skrevet

Ser sånn ut, ja ;) Jeg er kjempefornøyd med Enjo sine rengjøringsprodukter og har brukt dem i flere år (www.enjo.no).

Gurimalla.. denne tråden begynner nesten å bli litt sånn småkvalm :P

Gjest togli
Skrevet

Ja, ser det står at de ikke hjelper mer enn kun rent vann, men det skal jammen litt til for at jeg starter med å vaske klærne i kun rent vann altså. Er ganske mye psykisk i det der med å bruke vaskemiddel når man vasker klær. :-)

Helt sant ;)

Samme med de som bare MÅ ha såpe i vaskevannet når de vasker huset ;)

Skrevet

Min maskin har stor kapasitet, opp til 8 kg klær. Men på kortprogrammet er kapasiteten MYE mindre, jeg tror det er 3 kg. Grunnen til at det er kort er bl.a. at det bruker mindre vann, så tar det kortere tid å varme opp vannet. For hvert program står det hvor mange kg tøy som kan vaskes. De programmene som tar 8 kg er lange, 2,5 timer eller noe sånt. Jeg bruker kortprogrammet bare når jeg trenger noe straks, og det bare er noen få plagg som ikke er så veldig skitne. Jeg er sikker på at det mest økonomiske er å fylle maskinen hver gang. Samt å ikke vaske tøyet før det trenger vask. Jeg har forresten vannmåler også, men det endrer ikke på konklusjonen.

Mammantil3
Skrevet

Ser sånn ut, ja ;) Jeg er kjempefornøyd med Enjo sine rengjøringsprodukter og har brukt dem i flere år (www.enjo.no).

Gurimalla.. denne tråden begynner nesten å bli litt sånn småkvalm :P

He-he, kanskje best at vi gir oss! :-)

Mammantil3
Skrevet

''Ser mange bruker den nye Zalo-sprayen på benken/skjærefjøla og bare tørker av - det kan da ikke unngås at det ligger igjen såpe som man i neste omgang får i maten?''

Det har jeg også tenkt!

Røk ut en diskusjon med ei venninne om dette i påsken, for uten at jeg visste hva hun gjorde på kjøkkenet smakte den oppskjærte frukten av såpe - noe jeg dessverre sa (for av og til kan f.eks. melon få litt smak av såpe hvis den er helt på nippen til å bli for gammel - og det var det jeg trodde). Vi ble liksom ikke helt enige, kan man si. :-/

Nuvel, enhver får gjøre som man vil, er kanskje bedre med litt for mye såpe enn litt for lite. Kanskje.

Gjest togli
Skrevet

Min maskin har stor kapasitet, opp til 8 kg klær. Men på kortprogrammet er kapasiteten MYE mindre, jeg tror det er 3 kg. Grunnen til at det er kort er bl.a. at det bruker mindre vann, så tar det kortere tid å varme opp vannet. For hvert program står det hvor mange kg tøy som kan vaskes. De programmene som tar 8 kg er lange, 2,5 timer eller noe sånt. Jeg bruker kortprogrammet bare når jeg trenger noe straks, og det bare er noen få plagg som ikke er så veldig skitne. Jeg er sikker på at det mest økonomiske er å fylle maskinen hver gang. Samt å ikke vaske tøyet før det trenger vask. Jeg har forresten vannmåler også, men det endrer ikke på konklusjonen.

Ok, takk for svar! Tror jeg lærte noe nytt der:)

Skrevet

Jeg vet iallefall at Miele nok er den beste maskina på markedet og at jeg ble anbefalt ikke kjøpe Whirlpool (hadde tørketrommel i det merket), så _kanskje_ Miele er bedre på kortprogrammet.... men jeg tror nok at jeg kun legger inn klær som ikke ser skitne ut på det programmet.. Det andre bør nok vaskes som før...

Jeg er helt sikker på at bruksanviningen din har en oversikt over alle programmene. Der står det hvor mange kg klær som kan vaskes på hvert program. Jeg veier aldri tøyet, men der det står 8 kg, fyller jeg maskinen ganske full (litt "space" igjen på toppen), der det står 3 eller 4 kg, fyller jeg max 1/2-full.

Gjest togli
Skrevet

He-he, kanskje best at vi gir oss! :-)

Ser liksom for meg at enkelte sitter og brekker seg fordi vi virker som noen innmari vellykka "husmødre" :P

Sånn for å legge på litt ekstra, så kan jeg jo si at jeg bakte to kaker igår også :P

(men nå må jeg vaske vinduer for å opprettholde fasaden jeg desperat prøver å bygge meg opp her inne :P)

Gjest togli
Skrevet

Jeg er helt sikker på at bruksanviningen din har en oversikt over alle programmene. Der står det hvor mange kg klær som kan vaskes på hvert program. Jeg veier aldri tøyet, men der det står 8 kg, fyller jeg maskinen ganske full (litt "space" igjen på toppen), der det står 3 eller 4 kg, fyller jeg max 1/2-full.

Bruksanvisning???????? *hyyyyyyyyl*

Skrevet

Bruksanvisning???????? *hyyyyyyyyl*

Du får stole på meg, da ;-) Så slipper du å lese bruksanvisningen. Min maskin er Electrolux, men forskjellen i tøymengde på kort og langt program gjelder sikkert for alle merker.

Gjest togli
Skrevet

Du får stole på meg, da ;-) Så slipper du å lese bruksanvisningen. Min maskin er Electrolux, men forskjellen i tøymengde på kort og langt program gjelder sikkert for alle merker.

Da velger jeg å stole på deg :P

Mammantil3
Skrevet

Ser liksom for meg at enkelte sitter og brekker seg fordi vi virker som noen innmari vellykka "husmødre" :P

Sånn for å legge på litt ekstra, så kan jeg jo si at jeg bakte to kaker igår også :P

(men nå må jeg vaske vinduer for å opprettholde fasaden jeg desperat prøver å bygge meg opp her inne :P)

He-he, jeg opplever definitivt _ikke_ at jeg velter meg i husmoderlig omsorg og gjøremål, vi har heldigvis ikke diskutert hyppighet på vindusvask, gulvvask og støvtørking! ;-)

(Men jeg bakte altså brød i går, det drar jo forsåvidt opp.)

;-)

Skrevet

''(men nå må jeg vaske vinduer for å opprettholde fasaden jeg desperat prøver å bygge meg opp her inne :P)

''

Du bruker såpe til vindusvasken? Eller er det nok meg magneter ;-)

Skrevet

Da velger jeg å stole på deg :P

''Da velger jeg å stole på deg :P

''

:-D

Jeg er mer en effektiv men lat husmor, ikke så supernøye...

Gjest togli
Skrevet

He-he, jeg opplever definitivt _ikke_ at jeg velter meg i husmoderlig omsorg og gjøremål, vi har heldigvis ikke diskutert hyppighet på vindusvask, gulvvask og støvtørking! ;-)

(Men jeg bakte altså brød i går, det drar jo forsåvidt opp.)

;-)

;-)

Gjest togli
Skrevet

''(men nå må jeg vaske vinduer for å opprettholde fasaden jeg desperat prøver å bygge meg opp her inne :P)

''

Du bruker såpe til vindusvasken? Eller er det nok meg magneter ;-)

Såpe?? Er du gær'n!!! bruker kun rent vann, mikrofiber og nal. Blir så rent att'e (og det er faktisk sant ;-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...