Gå til innhold

Autoritær uten kjeft

Anbefalte innlegg

Gjest sveatla
Skrevet

Hei alle.

Jeg er vokst opp med en mor som kjefter mye og hele tiden. Og jeg er derfor blitt helt "antikjeft", synes det er fælt når folk hever stemmen til barn (hever stemmen mye) og roper til det (selv om det ikke dreier seg om bruk av stygge ord o.l)

Jeg er netopp blitt vikar i en sfo, og siden jeg ikke ennå har barn selv og ikke så mye erfaring med jobbing med barn (men har vært mye sammen med barn) er jeg i tvil om hvordan jeg skal sette meg selv i respekt.

Jeg ønsker ikke å stå å drikke kaffe og ikke riktig gjøre noe slik som de fastansatte gjør (bortsett fra en), og ønsker heller å aktivisere dem/gi dem oppmerksomhet for hva de gjør (nå skal jeg jo også bli kjent med dem). Men jeg sliter litt med å finne min rolle. Jeg synes det er ok å tegne med dem, sette i gang aktiviteter eller gå rundt å spørre hva de leker. Men jeg synes ikke det er ok at de fanger meg med tau, løper etter meg osv. Jeg synes også at de noen ganger maser veldig på meg, og et par jenter vil gjerne ha min oppmerksomhet hele tiden.

Jeg gidder ikke kjefte på barna visst jeg synes at de har trådd over "min grense", men samtidig har ejg sett det er det de fast ansatte gjør, og jeg vet derfor ikke hvordan jeg ellers skal sette meg i respekt. Å si på en hyggelig måte: "det har jeg ikke lyst til" fungerer ikke helt. Eller "kan dere dempe volumet?" uten å skrike selv fungerer heller ikke.

Tips? Er også interessert i gode bøker om emnet..

Videoannonse
Annonse
Gjest togli
Skrevet

Sett deg på huk og kom i samme hodehøyde som barnet, se det inn i øynene samtidig som du f.eks. holder ene hånden på barnets hånd/skulder etc. og snakk til barnet med litt lav, men bestemt stemme! Det pleier å fungere overraskende bra:)

Gjest Doff
Skrevet

Sett deg på huk og kom i samme hodehøyde som barnet, se det inn i øynene samtidig som du f.eks. holder ene hånden på barnets hånd/skulder etc. og snakk til barnet med litt lav, men bestemt stemme! Det pleier å fungere overraskende bra:)

For det svaret skal du få en stor klem togli :-) Hvis bare flere kunne gjøre sånn.

Min ex fru, og ex svigermor var/er som moren til sveatla.

Kjefter man hele tiden, så går man lei, og "kjefteren" må heve røsten enda mer for å bli hørt.

Gjest togli
Skrevet

For det svaret skal du få en stor klem togli :-) Hvis bare flere kunne gjøre sånn.

Min ex fru, og ex svigermor var/er som moren til sveatla.

Kjefter man hele tiden, så går man lei, og "kjefteren" må heve røsten enda mer for å bli hørt.

Hehe, takk :)

Jeg er nok ikke så "perfekt" som jeg ønsker å være, så jeg jobber stadig med saken her hjemme;)

Skrevet

Hehe, takk :)

Jeg er nok ikke så "perfekt" som jeg ønsker å være, så jeg jobber stadig med saken her hjemme;)

Aberet med å være perfekt er at man aldri kan bli det;)

Er man perfekt blir man fort uinteressant, og er man helt uinteressant er man ikke perfekt. For ikke å snakke om hvor irriterende man er.....

Gjest lærer på Kongsvik
Skrevet

Rop med en lystig, litt syngende røst: "Silencium!" ;-)

Gjest togli
Skrevet

Aberet med å være perfekt er at man aldri kan bli det;)

Er man perfekt blir man fort uinteressant, og er man helt uinteressant er man ikke perfekt. For ikke å snakke om hvor irriterende man er.....

Med andre ord kan vi konkludere med at det er alldeles normalt å ønske å være noenlunde perfekt samtidig som det er like normalt ikke greie å være perfekt ;)

Skrevet

''Sett deg på huk og kom i samme hodehøyde som barnet, se det inn i øynene samtidig som du f.eks. holder ene hånden på barnets hånd/skulder etc''

Høh. Her er det snart guttungen som må ned på huk for å se meg inn i øynene. ;o) Han har forsyne meg gått rett fra 38 til 42 i sko! Hvordan er det mulig å vokse 4 skonummer på en gang?!

Gjest togli
Skrevet

''Sett deg på huk og kom i samme hodehøyde som barnet, se det inn i øynene samtidig som du f.eks. holder ene hånden på barnets hånd/skulder etc''

Høh. Her er det snart guttungen som må ned på huk for å se meg inn i øynene. ;o) Han har forsyne meg gått rett fra 38 til 42 i sko! Hvordan er det mulig å vokse 4 skonummer på en gang?!

Haha, ser det for meg :)))

Gjest sveatla
Skrevet

Rop med en lystig, litt syngende røst: "Silencium!" ;-)

Hehe, skal ta det med meg videre, hvem vet, kanskje jeg prøver det!

Gjest fy skam
Skrevet

Hold øyekontakt, se bestemt ut, øv deg foran speilet.

Si NEI, sånt gjør vi ikke.

Forklar hvorfor det er galt osv.

Skrevet

Med andre ord kan vi konkludere med at det er alldeles normalt å ønske å være noenlunde perfekt samtidig som det er like normalt ikke greie å være perfekt ;)

Eh, nå må jeg tenke her. Ja, det blir vel sånn noenlunde riktig...?;)

Gjest togli
Skrevet

Eh, nå må jeg tenke her. Ja, det blir vel sånn noenlunde riktig...?;)

Jeg vet sannelig ikke... Ble så forvirra av hele greia at jeg fant det best å logge ut - og nå tør jeg ikke sjekke enda en gang... :P

Skrevet

Siste år barneskole... Er vel en stund siden han gikk på SFO?

(Har barn på samme alder, og kjenner til det med skostr :-)

Skrevet

Siste år barneskole... Er vel en stund siden han gikk på SFO?

(Har barn på samme alder, og kjenner til det med skostr :-)

''Siste år barneskole... Er vel en stund siden han gikk på SFO?''

Jo, men at han er ferdig med SFO betyr dessverre ikke at han ikke trenger å irettesettes og korrigeres innimellom... *sukk*

Men han er en skjønn unge da! Som er i ferd med å bli en lang slamp og han synes det er fantastisk morsomt at han nå har vokst forbi meg. :o)

Skrevet

Datteren min på 12 har pluttselig funnet ut at mine kule sko passer perfekt til henne.............. Heldigvis får jeg nok ha klærne i fred et år til.

Skrevet

Datteren min på 12 har pluttselig funnet ut at mine kule sko passer perfekt til henne.............. Heldigvis får jeg nok ha klærne i fred et år til.

''Datteren min på 12 har pluttselig funnet ut at mine kule sko passer perfekt til henne.............. ''

Jentungen her er 10,5 år og vi kan bruke samme sko, selv om hun foreløbig nok er et halvnummer mindre enn meg i skonummer. *sukk* Når i all verden ble de så store?! Synes de nettopp gikk ut av barnehagen jeg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...