Gjest Beige Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Det må egentlig være norsk. For har du ikke grunnleggende ferdigheter innen norsk (lese, skrive), så har du ingen mulighet til å lære deg hverken matte eller noen andre av de teoretiske fagene. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 De grunnleggende fagene i norsk skole er norsk, matematikk og engelsk. Matematikk er et fag som er avhengig av språk og en elev som ikke forstår informasjon kan ikke lære seg matematikk. Matematikk er grunnleggende fag for å lære seg andre fag og tilegne seg kunnskaper. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Mattematikk, etterfulgt av norsk. De fleste kan stort sett snakke og skrive norsk på ungdomsskolen. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Skrevet 5. mai 2011 Mattematikk, etterfulgt av norsk. De fleste kan stort sett snakke og skrive norsk på ungdomsskolen. Nå gikk jeg utfra at alle kunne norsk, det er jo en utopi, men likevel ;o) 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Mattematikk, etterfulgt av norsk. De fleste kan stort sett snakke og skrive norsk på ungdomsskolen. Det var merkelige argumenter og stemmer ikke i virkeligheten. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Nå gikk jeg utfra at alle kunne norsk, det er jo en utopi, men likevel ;o) Så du tror at ungene lærer språket hjemme av foreldrene sine? 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Det var merkelige argumenter og stemmer ikke i virkeligheten. ''Det var merkelige argumenter og stemmer ikke i virkeligheten.'' Det var ett argument, og ikke argumenter. Dessuten så kreves det ikkeså veldig avansert korrekt norsk gramatikk for å kunne lære seg matte. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Skrevet 5. mai 2011 Så du tror at ungene lærer språket hjemme av foreldrene sine? Det gikk jeg ut fra. Det er vel stort sett bare i Oslo at mange unger ikke snakker norsk når de begynner på skolen. Jeg tror jeg kan vedde på at dine snakket norsk når de begynte på skolen selv om dere snakket et annet språk hjemme ) 0 Siter
fyrlykt Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Norsk - alle har behov for å kunne lese og skrive. 0 Siter
Gjest Norskmuntlig Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Norsk muntlig. Det er langt mellom hver gang jeg hører noen snakke rent norsk. Og vi starter gjerne med å repetere kj-lyden med en gang. Slik at vi slipper å høre ord som : Sjina (land), sjylling, sjilometer, sjælihet, sjøpe, sjøtt, Sjell (navn), sjede (som er på sykkelen), sjekt, sjirke, osv., osv.,osv. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Norsk muntlig. Det er langt mellom hver gang jeg hører noen snakke rent norsk. Og vi starter gjerne med å repetere kj-lyden med en gang. Slik at vi slipper å høre ord som : Sjina (land), sjylling, sjilometer, sjælihet, sjøpe, sjøtt, Sjell (navn), sjede (som er på sykkelen), sjekt, sjirke, osv., osv.,osv. Men er det viktigere å kunne si skj lyden enn å kunne f.eks matte? 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Norsk skriftlig og muntlig + leseforståelse, fordi det lager grunnlaget for alt det andre. 0 Siter
ekte nick Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 1.Norsk 2. Matematikk 3. Engelsk 4. Filosofi-etikk 0 Siter
Holmes Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Norsk muntlig. Det er langt mellom hver gang jeg hører noen snakke rent norsk. Og vi starter gjerne med å repetere kj-lyden med en gang. Slik at vi slipper å høre ord som : Sjina (land), sjylling, sjilometer, sjælihet, sjøpe, sjøtt, Sjell (navn), sjede (som er på sykkelen), sjekt, sjirke, osv., osv.,osv. Det morsomme blir når disse kommer i gullsmedbutikken for å kjøpe gullskjede til skjæresten sin. Lurer på hva de får da? 0 Siter
laban Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg mener nok også norsk. En viss formuleringsevne ut over å skrike etter mat, er nyttig i omtrent alle sammenhenger. Selv i informasjonssamfunnet må man kunne fylle ut et skjema. Basiskunnskaper i grammatikk er nyttig hvis man skal lære et annet språk uten å måtte bruke papegøyemetoden. Uten trening i lesing og skriving vil mange få problemer med å tilegne seg mer abstrakt kunnskap i f.eks. realfag. Gode leseferdigheter åpner dørene til litteratur, enten det er fagbøker eller romaner. 0 Siter
Gjest Norskmuntlig Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Men er det viktigere å kunne si skj lyden enn å kunne f.eks matte? Hvorfor et så viktig å kunne så mye matte da ? Vi har alltid kalkulatorer rundt oss. Det grunnleggende får vi på barneskolen, med pluss, minus, ganging og deling. Lærer de å sette dette inn på en kalkulator, så er det meste gjort. Men å høre på nyhetene i tv og radio, er til å få utslett av. Innlegget er skrevet med en stor porsjon ironi. Det forrige også... 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Hvorfor et så viktig å kunne så mye matte da ? Vi har alltid kalkulatorer rundt oss. Det grunnleggende får vi på barneskolen, med pluss, minus, ganging og deling. Lærer de å sette dette inn på en kalkulator, så er det meste gjort. Men å høre på nyhetene i tv og radio, er til å få utslett av. Innlegget er skrevet med en stor porsjon ironi. Det forrige også... Hvorfor det er viktig med matte? Vel hvis man ønsker seg en høy utannelse så er det få studier man kan gjøre det bra i om man ikke kan noe særlig matte. Jeg synes matte er kjempeviktig. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Skrevet 5. mai 2011 Hvorfor et så viktig å kunne så mye matte da ? Vi har alltid kalkulatorer rundt oss. Det grunnleggende får vi på barneskolen, med pluss, minus, ganging og deling. Lærer de å sette dette inn på en kalkulator, så er det meste gjort. Men å høre på nyhetene i tv og radio, er til å få utslett av. Innlegget er skrevet med en stor porsjon ironi. Det forrige også... Matte er da mye mer enn pluss, minus, ganging og deling. For å forstå verden rundt oss så må vi kunne litt mer enn det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.