Mary Poppins Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Matte er da mye mer enn pluss, minus, ganging og deling. For å forstå verden rundt oss så må vi kunne litt mer enn det. ''Matte er da mye mer enn pluss, minus, ganging og deling.'' Ja det glemte jeg å si i mitt svar. 0 Siter
Mrs D Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Norsk, fordi det legger grunnlaget for forståelse av alle andre fag. Deretter engelsk, og så matematikk. 0 Siter
Mrs D Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 ''Det var merkelige argumenter og stemmer ikke i virkeligheten.'' Det var ett argument, og ikke argumenter. Dessuten så kreves det ikkeså veldig avansert korrekt norsk gramatikk for å kunne lære seg matte. ''Dessuten så kreves det ikkeså veldig avansert korrekt norsk gramatikk for å kunne lære seg matte.'' Neivel, nei. Men så er nå ikke matematikk det eneste vi skal lære oss i livet? Hva er grunnen for at matematikk er så viktig, mener du? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg mener norsk er viktigst, for i dagens informasjonssamfunn er tekst inngangsporten til utrolig mye. Kan man lese og tolke tekst kan man lære seg og finne ut av omtrent alt mulig annet. 0 Siter
Mrs D Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Matte er da mye mer enn pluss, minus, ganging og deling. For å forstå verden rundt oss så må vi kunne litt mer enn det. Hvis verden rundt oss var en matematisk kalkulering, så kan jeg være med på den der. Men verden er da forståelse for andre ting, mer enn utregninger av ditt og datt? Jeg tror du kan ha dyskalkuli og ha meget god forståelse for verden rundt deg likevel. Samfunnsgfag og historie er viktigere i forhold til slik forståelse. 0 Siter
Mirabell Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Det er viktig å kunne lese norsk godt, det er en foutsetning for alle de andre fagene. Derfor setter jeg norsk som nr 1 på barneskolen og matte som en god nr 2. 0 Siter
Mrs D Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Det gikk jeg ut fra. Det er vel stort sett bare i Oslo at mange unger ikke snakker norsk når de begynner på skolen. Jeg tror jeg kan vedde på at dine snakket norsk når de begynte på skolen selv om dere snakket et annet språk hjemme ) ''Det gikk jeg ut fra. Det er vel stort sett bare i Oslo at mange unger ikke snakker norsk når de begynner på skolen.'' Andre steder også. Det er ikkeveldig uvanlig i Finnmark at unger lærer samisk hjemme. I alle fall kjenner jeg flere på min alder som ikke lærte norsk før de begynte på skolen. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Enig. Uten lese og regneferdigheter er man yrkesmessig kjørt. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 ''Dessuten så kreves det ikkeså veldig avansert korrekt norsk gramatikk for å kunne lære seg matte.'' Neivel, nei. Men så er nå ikke matematikk det eneste vi skal lære oss i livet? Hva er grunnen for at matematikk er så viktig, mener du? ''Neivel, nei. Men så er nå ikke matematikk det eneste vi skal lære oss i livet?'' Les spørsmålet i hovedinnlegget en gang til, et er snakk om hva man synes er _viktigst_ Jeg synes norsk er kjempeviktig, men synes matte er hakke viktigere. Jeg har ikke et eneste sted skrevet at matte er det eneste faget man bør øære seg, og heldigvis er det sånn at de aller fleste klarer å lære seg flere fag. ''Hva er grunnen for at matematikk er så viktig, mener du?'' Fordi i de fleste høyere utdannelser så kommer man borti matte, og et er da veldig vanskelig å gjøre det bra i disse fagene om man mangler basiskunnskapene i matte. Om man ikke ønsker eller har tenkt til å ta en høyere utdannelse er det kanskje ikke like viktig. 0 Siter
Gjest Ikke enig Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Helt uenig. Jeg var elendig i matte i alle år. Kan svært lite mer enn elementær matematikk. Fikk såvidt karet meg til bestått karaketer. Likevel (!) har jeg klart meg bra, tatt høyskoleutdannelse osv. Mye viktigere å beherske morsmålet sitt + litt flere språk, synes jeg 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 ''Neivel, nei. Men så er nå ikke matematikk det eneste vi skal lære oss i livet?'' Les spørsmålet i hovedinnlegget en gang til, et er snakk om hva man synes er _viktigst_ Jeg synes norsk er kjempeviktig, men synes matte er hakke viktigere. Jeg har ikke et eneste sted skrevet at matte er det eneste faget man bør øære seg, og heldigvis er det sånn at de aller fleste klarer å lære seg flere fag. ''Hva er grunnen for at matematikk er så viktig, mener du?'' Fordi i de fleste høyere utdannelser så kommer man borti matte, og et er da veldig vanskelig å gjøre det bra i disse fagene om man mangler basiskunnskapene i matte. Om man ikke ønsker eller har tenkt til å ta en høyere utdannelse er det kanskje ikke like viktig. Men hvis det er snakk om kompliserte tekstoppgaver i matte så kan man få et problem selv om man kan matte aldri så mye, hvis man ikke forstår tekstoppgaven altså. :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Skrevet 5. mai 2011 Helt uenig. Jeg var elendig i matte i alle år. Kan svært lite mer enn elementær matematikk. Fikk såvidt karet meg til bestått karaketer. Likevel (!) har jeg klart meg bra, tatt høyskoleutdannelse osv. Mye viktigere å beherske morsmålet sitt + litt flere språk, synes jeg Jeg har to unger med dysleksi og ingen av dem er racere til å lese. Men den ene begynner på mastergrad til høsten likevel og klare seg veldig bra på høyskolen, han andre er for liten til å vite hvordan det går. Nå har begge mine fått god hjelp på skolen pga dysleksi da, bedre enn det som er vanlig i dag, tror jeg. Men jeg har ingenting å sammenligne med egentlig for jeg kjenner ingen andre unger med dysleksi, bare voksne på min egen alder. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Det viktigste man lærer på skolen er å lese og skrive godt. Er man dårlig i lesning og skriving vil det ofte påvirke alle andre fag på en negativ måte. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Men hvis det er snakk om kompliserte tekstoppgaver i matte så kan man få et problem selv om man kan matte aldri så mye, hvis man ikke forstår tekstoppgaven altså. :-) Ja det er klart, og for f.eks innvandrere som ikke snakker godt norsk, vil jeg si at norsk er det viktigste, men de fleste barn som er oppvokst her og kan språket vil vanligvis ikke ha noe problem med å skjønne tekstoppgavene. 0 Siter
Gjest Norskmuntlig Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Matte er da mye mer enn pluss, minus, ganging og deling. For å forstå verden rundt oss så må vi kunne litt mer enn det. Det har du helt rett i. MEN, det er ikke så mange som bruker a+b=c i hverdagen. Ei heller 2 og 3 grads ligninger. Godt å kunne ? Vel, er det ikke godt å kunne litt om religion også da ? Når denne tråden er over, så vil den på lik linje med den forrige, ha mange meninger. Jeg respekterer andres meninger fullt ut, og har ikke stilt spørsmål ved noen av dem. Men når jeg, med vilje, provoserte med at_jeg_synes norsk muntlig er viktig, ja, da får jeg "undervisning" i hvor viktig matte er. Hvorfor ikke bare goda at jeg har en annen mening da. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Skrevet 5. mai 2011 Det har du helt rett i. MEN, det er ikke så mange som bruker a+b=c i hverdagen. Ei heller 2 og 3 grads ligninger. Godt å kunne ? Vel, er det ikke godt å kunne litt om religion også da ? Når denne tråden er over, så vil den på lik linje med den forrige, ha mange meninger. Jeg respekterer andres meninger fullt ut, og har ikke stilt spørsmål ved noen av dem. Men når jeg, med vilje, provoserte med at_jeg_synes norsk muntlig er viktig, ja, da får jeg "undervisning" i hvor viktig matte er. Hvorfor ikke bare goda at jeg har en annen mening da. Jeg aksepterer alle meninger jeg, synes bare det var spennende å se hva folk synes er viktig. 0 Siter
Mrs D Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 ''Neivel, nei. Men så er nå ikke matematikk det eneste vi skal lære oss i livet?'' Les spørsmålet i hovedinnlegget en gang til, et er snakk om hva man synes er _viktigst_ Jeg synes norsk er kjempeviktig, men synes matte er hakke viktigere. Jeg har ikke et eneste sted skrevet at matte er det eneste faget man bør øære seg, og heldigvis er det sånn at de aller fleste klarer å lære seg flere fag. ''Hva er grunnen for at matematikk er så viktig, mener du?'' Fordi i de fleste høyere utdannelser så kommer man borti matte, og et er da veldig vanskelig å gjøre det bra i disse fagene om man mangler basiskunnskapene i matte. Om man ikke ønsker eller har tenkt til å ta en høyere utdannelse er det kanskje ikke like viktig. ''Fordi i de fleste høyere utdannelser så kommer man borti matte, og et er da veldig vanskelig å gjøre det bra i disse fagene om man mangler basiskunnskapene i matte. Om man ikke ønsker eller har tenkt til å ta en høyere utdannelse er det kanskje ikke like viktig.'' Nå har jeg 7 år høgskoleutdanning til sammen, og ikke en gang har det vært noe problem at jeg ikke er god i matte. Selv min treårige utdannelse innen data har gått helt fint uten gode mattekunnskaper. Så nei, jeg tror ikke nødvendigvis matematikk trengs for at man skal greie seg fint på høyskole/universitet. 0 Siter
Gjest sveatla Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg mener også norsk er viktigst. Deretter engelsk, og så kommer matematikk. Matematikk i ungdomsskolen og videregående er stort sett bare formler og tall som ikke forankres i noe praktisk. Jeg er glad i teori, men i er bunn og grunn en praktiker, jeg tror det er derfor jeg ikke syntes særlig om matematikk i mine yngre dager. Matematikk behøves LANGT ifra i de fleste høyere utdannelser. Men jeg fortsatt at matematikk er viktig altså, men for å relatere tall til forståelsen av verden skal man opp på et veldig høyt nivå som de færreste støter bort i uansett. 0 Siter
Gjest Norskmuntlig Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg aksepterer alle meninger jeg, synes bare det var spennende å se hva folk synes er viktig. Likte bare å kverulere litt idag Dorthe :-) Klem på deg :-) Hilsen en som bruker både sinus og cosinus i jobbsammenheng :-) Ønsker de en fin ettermiddag :-) 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg mener også norsk er viktigst. Deretter engelsk, og så kommer matematikk. Matematikk i ungdomsskolen og videregående er stort sett bare formler og tall som ikke forankres i noe praktisk. Jeg er glad i teori, men i er bunn og grunn en praktiker, jeg tror det er derfor jeg ikke syntes særlig om matematikk i mine yngre dager. Matematikk behøves LANGT ifra i de fleste høyere utdannelser. Men jeg fortsatt at matematikk er viktig altså, men for å relatere tall til forståelsen av verden skal man opp på et veldig høyt nivå som de færreste støter bort i uansett. Helt enig i alt du skriver her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.