Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløv
Skrevet

Norsk er viktigst, det trenger en for å kunne forstå matte.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• Mary Poppins

10

• Mrs D

6

• Mandolaika

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Norsk er viktigst, det trenger en for å kunne forstå matte.

Enig, samt alle andre teoretiske fag.

Skrevet

Hvorfor et så viktig å kunne så mye matte da ?

Vi har alltid kalkulatorer rundt oss.

Det grunnleggende får vi på barneskolen, med pluss, minus, ganging og deling.

Lærer de å sette dette inn på en kalkulator, så er det meste gjort.

Men å høre på nyhetene i tv og radio, er til å få utslett av.

Innlegget er skrevet med en stor porsjon ironi. Det forrige også...

Det hjelper lite med kalkulator om man ikke aner hvordan man skal regne f.eks. prosent, eller om man skal dele, gange eller summere. Vi har jo ukentlig spørsmål om timelønn, månedslønn etc. her på DOL.

Skrevet

Jeg synes norsk var kjempekjedelig, men regner med at pensum er litt annerledes enn når jeg gikk på skolen. Vi skrev så mye politiske stiler og da også på barneskolen og se det å drøfte dikt da, forfordelig ;o)

Politiske stiler og slikt syntes jeg også var drepende kjedelig. Jeg foretrakk mer "noveller"/essays etc.

Skrevet

Norsk.

Jeg gleder meg til å bli norsklærer! :D

Norsk var nesten det verste faget mitt - til tross for at jeg hadde helt greie karakterer i det. HATET stil. Hatet.

Realfag er min greie...

Gjest Elextra
Skrevet

Politiske stiler og slikt syntes jeg også var drepende kjedelig. Jeg foretrakk mer "noveller"/essays etc.

''Politiske stiler og slikt syntes jeg også var drepende kjedelig. Jeg foretrakk mer "noveller"/essays etc.''

Huff, bringer frem ikke så gode norsk-minner. Husker jeg var bedre på "politikkstilene", og fant det lett å "manipulere" læreren ved å skrive slik jeg antok han ville finne godt. Dvs. ikke slik jeg mente en godt stil skulle være, men slik jeg antok læreren likte - og det gikk ofte bra. Huff :-((

Skrevet

''Politiske stiler og slikt syntes jeg også var drepende kjedelig. Jeg foretrakk mer "noveller"/essays etc.''

Huff, bringer frem ikke så gode norsk-minner. Husker jeg var bedre på "politikkstilene", og fant det lett å "manipulere" læreren ved å skrive slik jeg antok han ville finne godt. Dvs. ikke slik jeg mente en godt stil skulle være, men slik jeg antok læreren likte - og det gikk ofte bra. Huff :-((

Ja, det var nok lurt :-)

På ungdomsskolen gikk det veldig bra for meg, men jeg kjedet meg mye med norsklæreren jeg hadde alle tre årene på videregående. Han var ganske treig, og hadde sine helt fastlagte oppfatninger om hva som var "riktige" temaer osv.

Gjest Elextra
Skrevet

Mener norsk er særdeles viktig, dvs. norsk i "vid forstand".

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, det var nok lurt :-)

På ungdomsskolen gikk det veldig bra for meg, men jeg kjedet meg mye med norsklæreren jeg hadde alle tre årene på videregående. Han var ganske treig, og hadde sine helt fastlagte oppfatninger om hva som var "riktige" temaer osv.

''Han var ganske treig, og hadde sine helt fastlagte oppfatninger om hva som var "riktige" temaer osv.''

Ja, det er slik det ofte er! Utrolig irriterende at det finnes så mange dårlige norsklærere. Selv følte jeg de jeg hadde grundig drepte min smule kreative glede ved å skrive :/. Hadde sikkert følt det annerledes om jeg var hakket bedre og fikk bedre feedback, men dog. Mange sier det samme...

Gjest segunda
Skrevet

Ja det er klart, og for f.eks innvandrere som ikke snakker godt norsk, vil jeg si at norsk er det viktigste, men de fleste barn som er oppvokst her og kan språket vil vanligvis ikke ha noe problem med å skjønne tekstoppgavene.

så du tror barn som er 'oppvokst' her kan språket fra de er født og har derfor ingen problemer med matematikk. Så klart det er forskjell for 'innvandrere'. Er det foreldre eller barn som er 'innvandrere'? Mine barn er innvandrere som kom til norsk skole uten å kunne norsk. Var norsk viktigere for dem enn for de som er 'oppvokst' her? Noe jeg trodde de var.

Gjest segunda
Skrevet

Men er det viktigere å kunne si skj lyden enn å kunne f.eks matte?

Hvis du ikke kan lære skj-lyden så har du gjerne problemer med matte. Det er virkeligheten i norsk skole.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Norsk var nesten det verste faget mitt - til tross for at jeg hadde helt greie karakterer i det. HATET stil. Hatet.

Realfag er min greie...

Nynorsk. Helt grusomt å være påtvunget å lære et ekstra norsk språk.

Ellers så er norsk viktig fag, matte og engelsk de viktigste fagene i skolen. Fagene er "verktøy" for å lære samfunnsfag, naturfag og alle andre fag.

Gjest signert
Skrevet

Norsk fordi det også innebærer å lære seg å skrive bl.a.

Mary Poppins
Skrevet

Hvis du ikke kan lære skj-lyden så har du gjerne problemer med matte. Det er virkeligheten i norsk skole.

Tja, jeg er ikke oppvokst her. Kan dog snakke og skrive norsk, men er ikke like flink på skj lyden. Likevel er jeg ekstremt god i matte, og hadde aldri mindre enn 6 på vgs, og A på universitetet.

Skrevet

Det morsomme blir når disse kommer i gullsmedbutikken for å kjøpe gullskjede til skjæresten sin. Lurer på hva de får da?

ja, den ja !

Sykkelen min var på verksted for overhaling.

Fikk spesifisert regning, med bl. annet :

"smøring av skjeden"

Skrevet

''Hvis du ikke kan lære skj-lyden så har du gjerne problemer med matte.''

De fleste KAN utmerket godt lære seg forskjellen på kj og skj, men det er en slags mote- eller generasjonssak. Mange småbarn snakker rent og med tydelig forskjell på kj og skj, men "bytter tilbake" til en blanding når de begynner å være mer sammen med jevnaldrende.

Jeg tror ikke det er noen tydelig sammenheng mellom uklar kj-lyd og dårlige matteferdigheter.

Gjest Elextra
Skrevet

''Hvis du ikke kan lære skj-lyden så har du gjerne problemer med matte. Det er virkeligheten i norsk skole.

''

Det er vel heller "kj" barna har problemer med enn "skj"?

Norske tiåringer sier dessverre i stor grad "skj" i stedet for "kj". Ikke fordi de ikke kan lære seg "kj" - jeg tror rett og slett det er et slags motefenomen eller slang. De sier som kompisene, tar seg i det når mor retter, men fortsetter like fullt å si "sj"/"skj" utenfor huset.

Gjest prust
Skrevet

''Han var ganske treig, og hadde sine helt fastlagte oppfatninger om hva som var "riktige" temaer osv.''

Ja, det er slik det ofte er! Utrolig irriterende at det finnes så mange dårlige norsklærere. Selv følte jeg de jeg hadde grundig drepte min smule kreative glede ved å skrive :/. Hadde sikkert følt det annerledes om jeg var hakket bedre og fikk bedre feedback, men dog. Mange sier det samme...

Jeg hadde en fantastisk flink norsklærer på videregående, alle tre årene. Han gjorde faget spennende, hadde temperament og innlevelse ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg hadde en fantastisk flink norsklærer på videregående, alle tre årene. Han gjorde faget spennende, hadde temperament og innlevelse ;-)

''Jeg hadde en fantastisk flink norsklærer på videregående, alle tre årene. Han gjorde faget spennende, hadde temperament og innlevelse''

Da var du heldig, det skulle jeg gjerne hatt! Hadde selv en slik historielærer, men det faget har jo mindre betydning (vektlegges mindre). Hadde en flink norsklærer på ungdomsskolen, men det er enda viktigere på videregående.

Gjest Salmiakk
Skrevet

Lesing, skriving og regning er og har alltid vært det viktigste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...