EnolaGay Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Noen her som har det? Hvordan oppdaget du det? Hvordan stilles den diagnosen? Fant ut at jeg har fjern kusine som har fått det og vil vite mer. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Jeg leste litt på Wikipedia om sykdommen nå, og helt nederst står det at både Jens Stoltenberg og Egil "Drillo" Olsen har Bechterevs. Det visste jeg neimen ikke. 0 Siter
Gjest arvelig Skrevet 5. mai 2011 Skrevet 5. mai 2011 Vi har det i familien, har en onkel og min mor med det, min mor er ikke så hardt rammet, men min onkel har vært ufør i mange år pga det, han fikk det allerede i barneår. Det som skjer er vel at skjelettet stivner og ledd vokser sammen? Så blir man mer og mer krokrygget og stiv, får smerter osv. De sier det er viktig med fettsyrer (tran/omega3) og å trene så man holder leddene bevegelig. Er ikke sikker på hvordan min mor oppdaget det, men hun hadde vel hatt vondt i hofte og rygg, og lege fant ut hun hadde en fot som var lenger enn den andre, etter videre utredninger og blodprøver fant de ut at det var det hun hadde. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Skrevet 5. mai 2011 Vi har det i familien, har en onkel og min mor med det, min mor er ikke så hardt rammet, men min onkel har vært ufør i mange år pga det, han fikk det allerede i barneår. Det som skjer er vel at skjelettet stivner og ledd vokser sammen? Så blir man mer og mer krokrygget og stiv, får smerter osv. De sier det er viktig med fettsyrer (tran/omega3) og å trene så man holder leddene bevegelig. Er ikke sikker på hvordan min mor oppdaget det, men hun hadde vel hatt vondt i hofte og rygg, og lege fant ut hun hadde en fot som var lenger enn den andre, etter videre utredninger og blodprøver fant de ut at det var det hun hadde. Akkurat.. takk for svar! :0) 0 Siter
....AV Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 Bechterevs er en sykdom som rammer de små leddene i rygg og bekken. For å få diagnosen må man ha forandringer i nederste del av rygg/bekken som synes på røntgen. Dette kan ta tid før skjer, slik at mange har plager i lang tid før de får diagnosen. Ofte starter sykdommen med betennelse i de store leddene som knær, skuldre og hofter. Selv har jeg hatt en del slike plager, og har muligens bechterev eller beslektet lidelse, men har ikke påviste forandringer på røntgen. Leddplagene behandles uansett med "vanlige" revmatisme/leddgiktsmedisiner. Kvinner er som regel lettere angrepet enn menn og man kan forebygge og lindre plager ved trening. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Skrevet 6. mai 2011 Bechterevs er en sykdom som rammer de små leddene i rygg og bekken. For å få diagnosen må man ha forandringer i nederste del av rygg/bekken som synes på røntgen. Dette kan ta tid før skjer, slik at mange har plager i lang tid før de får diagnosen. Ofte starter sykdommen med betennelse i de store leddene som knær, skuldre og hofter. Selv har jeg hatt en del slike plager, og har muligens bechterev eller beslektet lidelse, men har ikke påviste forandringer på røntgen. Leddplagene behandles uansett med "vanlige" revmatisme/leddgiktsmedisiner. Kvinner er som regel lettere angrepet enn menn og man kan forebygge og lindre plager ved trening. Små ledd nederst i ryggen. Jeg tror jeg må finne et bilde eller animasjon. Takk! 0 Siter
Gjest hvorfor må en signere hele tida? Skrevet 6. mai 2011 Skrevet 6. mai 2011 Små ledd nederst i ryggen. Jeg tror jeg må finne et bilde eller animasjon. Takk! ''Små ledd nederst i ryggen. Jeg tror jeg må finne et bilde eller animasjon. Takk!'' Søk på noe som heter "Ileosakral-leddene". Det er der forandringene skal synes på røntgen om en har Bechterews. (Har selv lidelsen). 0 Siter
EnolaGay Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Skrevet 6. mai 2011 ''Små ledd nederst i ryggen. Jeg tror jeg må finne et bilde eller animasjon. Takk!'' Søk på noe som heter "Ileosakral-leddene". Det er der forandringene skal synes på røntgen om en har Bechterews. (Har selv lidelsen). Der ja. Fant bilde med tekst. Men det er jo også et sted man får bekkenløsning. Det visste jeg ikke. Min kusine var bedre i svangerskapet sa hun.. så rart. Sikkert noe med hormoner. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.