Gå til innhold

Penere folk på vestkanten (i Oslo)?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Ha - tenkte jeg det ikke!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7621733

;)

Synes forøvrig konklusjonene synes vel bygget opp rundt myter, f.eks.

''I tillegg hevder Hessen at vestkantfolk er enn de fra øst fordi de er mer bevisst sitt eget utseende. De trener, er opptatt av kosthold og klær''

Jeg har inntrykk av at dette er at dette er vel så typisk for østkanten...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/364214-penere-folk-p%C3%A5-vestkanten-i-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Dorthe

15

• tonie

9

• Colette

8

Mest aktive i denne tråden

Hva mener han med at "det er slik evolusjonen fungerer?" Blir man pen av å bo på vestkanten, eller er det slik at de peneste også er de rikeste og derfor bosetter seg der (og avler stadig penere barn)? At de med mye penger flytter til strøk med dyre boliger, er vel ikke evolusjon akkurat.

Er det Akerselva som er delingen? Solemskogen der han ene fagpersonen bor, er på øst hvis man deler i to etter elva. Men jeg skal love deg at det ikke er noe billigstrøk.

Gjest Elextra

Hva mener han med at "det er slik evolusjonen fungerer?" Blir man pen av å bo på vestkanten, eller er det slik at de peneste også er de rikeste og derfor bosetter seg der (og avler stadig penere barn)? At de med mye penger flytter til strøk med dyre boliger, er vel ikke evolusjon akkurat.

Er det Akerselva som er delingen? Solemskogen der han ene fagpersonen bor, er på øst hvis man deler i to etter elva. Men jeg skal love deg at det ikke er noe billigstrøk.

''Hva mener han med at "det er slik evolusjonen fungerer?" Blir man pen av å bo på vestkanten, eller er det slik at de peneste også er de rikeste og derfor bosetter seg der (og avler stadig penere barn)?''

Du har vel hørt om bimbofaktoren på Bygdøy? Ingen bombe at kaksene der tiltales av pene damer uten for mye under topplokket (og dette går i arv).

''Hva mener han med at "det er slik evolusjonen fungerer?" Blir man pen av å bo på vestkanten, eller er det slik at de peneste også er de rikeste og derfor bosetter seg der (og avler stadig penere barn)?''

Du har vel hørt om bimbofaktoren på Bygdøy? Ingen bombe at kaksene der tiltales av pene damer uten for mye under topplokket (og dette går i arv).

Pass deg nå, så ikke DOLs Bygdøy-fraksjon tar deg...

Jeg lurer fortsatt på hvordan de har målt "penheten" og hvor de har satt skillet.

Men hva er "penhet"? Det behøver ikke tolkes som "klassisk pen" eller at dette skyldes genene, men at også det livet man lever preger menneskene.

Og så kommer det an på hva man selv synes er fint, f eks mht klær.

Statistikken viser jo at folk lever lenger på vestkanten enn på østkanten, og det skyldes vel mange faktorer, herunder hva slags type jobber man har og økonomi generelt, og det er jo ikke utenkelig at de faktorene som forkorter livet ditt også kan gjøre deg litt mer "sliten" av utseende enn du kunne vært?

Og så må man også huske på at når man påstår at en gruppe scorer høyere enn en annen gruppe, betyr ikke det at alle medlemmene i den første guppen ligger over alle medlemmene i den andre gruppen. "Ingen regel uten unntak".

Jeg er ikke biolog, og har heller ikke drevet "kvalifisert forskning" på noen som helst måte. Men på tidlig nittitall gjorde endringer i jobb og bosted at jeg begynte å ta toget hver dag fra Oslo S istedenfor fra Nationaltheateret, som jeg hadde gjort i mange år. Jeg syntes da at det var påfallende større andel av folk som så mer slitne eller halvsjuskete ut på perrongene der enn det var på Nationaltheateret.

Jeg tolket ikke dette i noen øst-vest-retning, men tenkte at på National er det en større andel av "kontorfolk", med kanskje andre krav til påkledning etc, mens på Oslo S kom det mange fra mer typiske "sliterjobber"? (Ihvertfall dengangen, nå med Bjørvika etc endrer dette seg?)

Det er neppe PK å si slike ting, men jeg refererer dog kun til det inntrykket jeg selv hadde den gangen.

Annonse

Gjest Elextra

Men hva er "penhet"? Det behøver ikke tolkes som "klassisk pen" eller at dette skyldes genene, men at også det livet man lever preger menneskene.

Og så kommer det an på hva man selv synes er fint, f eks mht klær.

Statistikken viser jo at folk lever lenger på vestkanten enn på østkanten, og det skyldes vel mange faktorer, herunder hva slags type jobber man har og økonomi generelt, og det er jo ikke utenkelig at de faktorene som forkorter livet ditt også kan gjøre deg litt mer "sliten" av utseende enn du kunne vært?

Og så må man også huske på at når man påstår at en gruppe scorer høyere enn en annen gruppe, betyr ikke det at alle medlemmene i den første guppen ligger over alle medlemmene i den andre gruppen. "Ingen regel uten unntak".

Jeg er ikke biolog, og har heller ikke drevet "kvalifisert forskning" på noen som helst måte. Men på tidlig nittitall gjorde endringer i jobb og bosted at jeg begynte å ta toget hver dag fra Oslo S istedenfor fra Nationaltheateret, som jeg hadde gjort i mange år. Jeg syntes da at det var påfallende større andel av folk som så mer slitne eller halvsjuskete ut på perrongene der enn det var på Nationaltheateret.

Jeg tolket ikke dette i noen øst-vest-retning, men tenkte at på National er det en større andel av "kontorfolk", med kanskje andre krav til påkledning etc, mens på Oslo S kom det mange fra mer typiske "sliterjobber"? (Ihvertfall dengangen, nå med Bjørvika etc endrer dette seg?)

Det er neppe PK å si slike ting, men jeg refererer dog kun til det inntrykket jeg selv hadde den gangen.

Har/har hatt lignende inntrykk.

Gjest Elextra

Pass deg nå, så ikke DOLs Bygdøy-fraksjon tar deg...

Jeg lurer fortsatt på hvordan de har målt "penheten" og hvor de har satt skillet.

''Jeg lurer fortsatt på hvordan de har målt "penheten"''

Ja, hvordan kan en gentlig det?

'' og hvor de har satt skillet.''

Det er vel ikke så interessant, og tviler på at de har satt noen skarp skillestrek. Det klassiske er vel å skille ved Akerselva, men alle vet jo at f.eks. Nordstrand ikke kalles østkant.

''Ingen bombe at kaksene der tiltales av pene damer uten for mye under topplokket (og dette går i arv).''

På et fly en gang leste jeg en kronikk i dette flybladet i setelommen foran Dem der den mannlige kronikøren mente at menn burde slutte å velge "pent" fremfor "intelligent", da det jo var viktigere å sende de beste genene videre til sine barn :-)

Men når det er sagt, iler jeg til med å sitere Kathrine Aspaas:

''Det er gammeldags tankegang at enten har man hjerne eller fin kjole. Jeg har kalt det hønsehjerneeffekten før - vi greier nesten ikke å holde ut tanken på at jenter kan være både vakre og smarte. Det er en gammeldags hersketeknikk som vi må kvitte oss med så fort som mulig. ''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4112917.ece

De peneste damene dras mot mektige og rike menn, og de igjen foretrekker selvsagt å smykke seg med pene damer, og så får de jo såklart smellvakre barn, og så har vi det gående. Jeg leste noe om at pene damer oftere får jentebarn, så da skulle det være nok babes der i traktene. Noen av dem trekker vel ut etterhvert, og støvsuger områdene omkring for rike og mektige menn, men de bidrar jo til å forskjønne de mindre smukke delene av landet, så da bør vi jo egentlig bare juble høyt hurra. Hurra!;)

Annonse

De peneste damene dras mot mektige og rike menn, og de igjen foretrekker selvsagt å smykke seg med pene damer, og så får de jo såklart smellvakre barn, og så har vi det gående. Jeg leste noe om at pene damer oftere får jentebarn, så da skulle det være nok babes der i traktene. Noen av dem trekker vel ut etterhvert, og støvsuger områdene omkring for rike og mektige menn, men de bidrar jo til å forskjønne de mindre smukke delene av landet, så da bør vi jo egentlig bare juble høyt hurra. Hurra!;)

''Jeg leste noe om at pene damer oftere får jentebarn, ''

Pøh! Både dette og det med at det er de beste elskerne som får døtre er trøsteutsagn som må settes i samme kategori som at regn i brudesløret betyr lykke;-)

''Jeg lurer fortsatt på hvordan de har målt "penheten"''

Ja, hvordan kan en gentlig det?

'' og hvor de har satt skillet.''

Det er vel ikke så interessant, og tviler på at de har satt noen skarp skillestrek. Det klassiske er vel å skille ved Akerselva, men alle vet jo at f.eks. Nordstrand ikke kalles østkant.

Jeg synes det er en ganske viktig del av "forskningen" å vite hvor de setter skillet. Hvis de bare har funnet ut at de rike og vellykkede også er over gjennomsnittet pene, og at disse gjerne bor i nærheten av folk med omtrent samme status, er det ikke særlig revolusjonerende.

Hvis de derimot finner en målbar forskjell på utseendet til folk avhengig av om de bor f.eks. på Korsvoll (vest) eller Solemskogen (øst), er det interessant forskning ;-)

Gjest togli

''Jeg leste noe om at pene damer oftere får jentebarn, ''

Pøh! Både dette og det med at det er de beste elskerne som får døtre er trøsteutsagn som må settes i samme kategori som at regn i brudesløret betyr lykke;-)

What???? Her har overlykkelig beundra meg selv i speilet i sånn ca 5 minutter fordi jeg har tre døtre, og så kommer du og ødelegger hele greia!!!

Mary Poppins

''Du har vel hørt om bimbofaktoren på Bygdøy? Ingen bombe at kaksene der tiltales av pene damer uten for mye under topplokket (og dette går i arv).''

Det var jo særdeles fordomsfullt Elextra. Selv om man er pen og sammen med en kakse, som du kaller det, så kan man likefult være smart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...